رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

راه‌های مقابله با آلودگی هوا

می‌دانستید آلودگی هوا سالانه سبب مرگ زودرس 41 هزار نفر در کشور می‌شود؟

آلودگی هوا به عنوان یکی از عوامل اصلی تغییر آب و هوا، در حال آسیب رساندن به کره زمین است و همه ما در بهبود بخشیدن به هوایی که تنفس می‌کنیم سهم داریم. در حالی‌که بخش بزرگی از این آلودگی ناشی از فعالیت صنایع و شرکت‌هایی است که خارج از کنترل ما هستند، هنوز کارهای زیادی وجود دارد که ما می‌توانیم برای بهبود بخشیدن به کیفیت هوا انجام دهیم. در اینجا، 10 راه حل کارآمد را به اشتراک می‌گذاریم تا شما هم علاوه بر حفظ سلامت بدن خود، در به‌وجود آمدن هوای بهتر و در نتیجه تنفس سالم برای خود و عزیزانتان نقشی داشته باشید.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    چگونه به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم؟

    1. استفاده از خودروهای شخصی را به حداقل برسانید.

    یک از مهم‌ترین دلایل ایجاد آلودگی هوا، خودروهای تک سرنشین در سطح شهر می‌باشد که با ایجاد شدن فرهنگ خرید محصولات ضروری و غیرضروری بصورت آنلاین کمک بزرگی به حل این مشکل می‌کند.

    فروشگاه‌های آنلاین علاوه بر صرفه‌جویی در وقت، با کم‌تر شدن تردد خودروها جهت خرید مایحتاج منزل، تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارند. به‌روز مارت با داشتن تنوع محصولات مصرفی، سعی در ایجاد بستری امن برای خرید شما عزیزان دارد تا در سلامت کامل روزهای همراه با آلودگی هوا را پشت سر بگذارید.

    2. چراغ‌ها را زمانی که استفاده نمی‌کنید خاموش کنید.

    انرژی مصرفی چراغ‌ها به آلودگی هوا کمک می‌کند، بنابراین مصرف کمتر برق می‌تواند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند. از چراغ‌های فلورسنت کم‌مصرف برای کمک به محیط زیست استفاده کنید.

    3. برای دودکش‌ها از فیلتر استفاده کنید.

    از فیلترها زمانی استفاده شود که نمی‌توان مصرف را کاهش داد، این عمل اثر گازهای مضر جذب شده در هوا را کاهش می‌دهد

    4. از محصولات حاوی مواد شیمیایی استفاده نکنید.

    محصولاتی که مواد شیمیایی یا بوی قوی دارند (رنگ ها یا عطرها)، بایدکمتر یا خارج از منزل استفاده شوند.

    5. از خودروهای حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

    حمل و نقل عمومی به کاهش ازدحام در جاده‌ها کمک می‌کند. انتشار CO2 به ازای هر مسافر مترو و اتوبوس، به طور متوسط 6 تا 8 برابر کمتر از سفر با ماشین است.

    6. از خودروهای اشتراکی استفاده کنید.

    هنگام رفتن به محل کار، رساندن کودکان به مدرسه و … از طرح‌های اشتراک‌گذاری خودرو استفاده کنید و افراد هم‌مسیر خود را به مقصد برسانید. این کار نه تنها باعث کم شدن ماشین‌ها در سطح جاده‌ها می‌شود بلکه می‌تواند در هزینه سوخت نیز صرفه‌جویی کند.

    7. از سوخت‌های خانگی استفاده نکنید.

    سوخت خانگی طی دهه گذشته افزایش یافته و به یکی از بزرگترین عوامل انتشار ذرات معلق در هوا تبدیل شده است.

    سوزاندن سوخت‌های جامد مانند آتش‌های باز برای پخت کباب و تفریح و اجاق‌های هیزمی تاثیر قابل توجهی بر آلودگی هوا دارند.

    سوخت خانگی علت آلودگی هوا

    8. آتش‌سوزی جنگل‌ها و استعمال دخانیات را به حداقل برسانید.

    جمع‌آوری زباله و آتش گرفتن آن در فصول خشک و یا آتش گرفتن برگ‌های خشک عامل بزرگی برای ایجاد آلودگی هوا است. علاوه بر آن استعمال دخانیات نیز به آن شدت می‌بخشد و آسیب آشکار به سلامتی فرد می‌شود.

    9. برای کیسه‌های پلاستیکی جایگزین پیدا کنید.

    استفاده از محصولات پلاستیکی می‌تواند برای محیط‌زیست بسیار مضر باشد، زیرا تجزیه آن‌ها به دلیل مواد تشکیل‌شده از روغن، زمان زیادی طول می‌کشد. استفاده از کیسه‌های کاغذی جایگزین بهتری است زیرا به راحتی تجزیه می‌شوند و قابل بازیافت هستند.

    10. از ماسک N95 استفاده کنید.

    ماسک‌های پارچه‌ای معمولا در برابر دود محافظت نمی‌کنند. برای محافظت در برابر دود، باید از ماسک N95  استفاده کنید. چراکه معمولا  ذرات ریز از ماسک‌های پارچه‌ای عبور می‌کنند.

    ماسک N95

    11. از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید.

    دستگاه‌های تصفیه هوا می‌توانند برای از بین بردن ذرات آلوده هوا مفید باشند و هوای منزل، محیط کار و … را از آلودگی پاک کنند.

    دستگاه تصفیه هوا

    در این پست، مجموعه روش‌های مفید و کاربردی که به تمیزی هوا و حفظ سلامت ما کمک می‌کنند را پیشنهاد دادیم، تا توانسته باشیم نقشی چه بسی کم در کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامت شما عزیزان داشته باشیم.

    ارسال نظر