رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

چگونه در منزل میوه و سبزیجات ارگانیک پرورش دهیم؟

طبق استاندارهای کشاورزی، روشی ساده‌سازی شده و نتیجه‌بخش برای پرورش محصولات ارگانیک که امروزه مورد علاقه بسیاری از افراد است ارائه شده.

پرورش محصولات ارگانیک می‌تواند یک تجربه بسیار عالی برای افراد علاقه‌مند به کاشت محصولات گوناگون باشد. کلاس‌ها و کتاب‌های بی‌شماری وجود دارد که باغبانی را به صورت ارگانیک در همه مقیاس‌ها مورد بحث قرار می‌دهد اما شاید همه وقت خواندن این کتاب‌ها را نداشته باشند. در وبلاگ به‌روز مارت چگونگی پرورش محصولات ارگانیک در منزل تنها با ذکر چند مورد از موارد بسیار مهمی که قبل از شروع باید در نظر بگیرید را آورده‌ایم تا به‌راحتی محصول شما در بهترین شرایط به بار بنشیند.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید
    پرورش محصولات ارگانیک

    انواع محصولات ارگانیک

    قبل از هر چیز ما نیاز داریم تا بدانیم دقیقا چه محصولاتی ارگانیک به حساب می‌آیند تا در انتخابشان اشتباه نکنیم.

    اصطلاح “ارگانیک” به نحوه رشد و فرآوری محصولات کشاورزی اشاره دارد. محصولات ارگانیک اصولا باید بدون استفاده از علف‌کش‌های مصنوعی، آفت‌کش‌ها، و کودهای شیمیایی کشت شوند. همچنین دام‌های ارگانیک که برای گوشت، تخم‌مرغ و محصولات لبنی پرورش می‌یابند باید در شرایط زندگی متناسب با رفتارهای طبیعی خود (مانند توانایی چرا در مرتع) و تغذیه با خوراک ارگانیک و علوفه پرورش داده شوند.

    • میوه‌های ارگانیک
    • سبزیجات ارگانیک
    • لبنیات ارگانیک
    • گوشت ارگانیک
    • ماهی و غذاهای دریایی ارگانیک

    هدف ما در این مقاله اشاره به پرورش محصولات قابل کشت از جمله میوه‌ها و سبزیجات می‌باشد.

    نکات طلائی که قبل از پرورش محصولات ارگانیک در منزل باید بدانید

    حتی اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و فقط برای چند گلدان پنجره‌ای جا دارید اصلا نگران فضای پرورش محصول ارگانیک نباشید. پرورش این محصولات به صورت ارگانیک ارزش امتحان کردن را دارد و در این شرایط هم امکان‌پذیر است. برای تولید محصولات ارگانیک در منزل خود، بهترین روش این است که به شکل سنتی، کاشت را انجام دهید. مراحل زیر در واقع پر بازده‌ترین روش کشت محصول ارگانیک در خانه هستند که توسط وبلاگ به‌روز مارت ارائه می‌شود:

    • ابتدا نیاز به بذر ارگانیک دارید. نکته اینجاست که بذر ارگانیک نسبت به بذر معمولی تحت مجموعه‌ای از شرایط خاص تولید میشوند. در آن شرایط استفاده از کودها و آفت‌کش‌های حاوی مواد شیمیایی مصنوعی خیلی کم است. همچنین در پرورش بذرهای ارگانیک، استفاده از مواد شیمیایی و مواد اصلاح شده ژنتیکی کاملا ممنوع می‌باشد.
    • علاوه بر بذر شما نیاز به یک بستر کشت مناسب برای تولید محصولات ارگانیک دارید. اگر خاک باغچه شما به لحاظ بافت و مواد غذایی استاندارد است، نیازی به تهیه خاک نیست. اما اگر با خیس شدن خاک به سرعت شاهد گل شدن آن هستید و یا روی خاک خشک شده ترک مشاهده می‌کنید، بهتر است کمی کود آلی تهیه کرده و در باغچه بریزید. در این مرحله از تقویت کننده‌های شیمیایی هرگز استفاده نکنید.
    • بذرهای هر محصول را با توجه به دستور آن، کشت کنید. می‌توانید با مطالعه مجله‌های کشاورزی، تولید محصولات ارگانیک از جمله گوجه، سبزی خوردن، فلفل، توت‌فرنگی و … را طبق روش کاشت بذر مورد نظر به ثمر برسانید.
    • اگر قصد تولید محصولات ارگانیک را دارید، پس از کاشت بذر هیچ‌گونه کود شیمیایی به آن ندهید. در صورت بروز علائم کمبود موادغذایی می‌توانید از کودهای سبز استفاده کنید. کودهای سبز مانند انواع کمپوست یا کوهای آلی مورد نیاز هستند.

    برای تهیه کود سبز می‌توانید باقی مانده موادغذایی آشپزخانه را در یک بشکه یا چاله جمع کنید، روی آن‌ را کاملا بپوشانید و هر ‎15روز یک مرتبه این مخلوط را زیر و رو کنید. پس از حدود 2‌ماه کود سبز شما برای افزودن به باغچه آماده است.

    • در صورت مشاهده هرگونه آفت به هیچ عنوان از سموم شیمیایی استفاده نکنید. سموم خانگی برای تولید محصولات ارگانیک نیز قابل تهیه هستند. برای مثال تهیه عصاره سیر یا نصب کارت زرد و آبی می‌تواند به مدیریت آفات در باغچه ارگانیک شما کمک کند.

    روش آبیاری محصولات ارگانیک

    اولین و مهم‌ترین نکته، زمان آبیاری گیاهان است که آن را صبح در نظر بگیرید. به این دلیل که صبح ها هوا خنک و باد کمتر است، بنابراین میزان آب از دست رفته در اثر تبخیر کاهش می‌یابد. اگر گیاهان را عصرها آبیاری کنید، در طول شب مرطوب می‌مانند و احتمال آسیب دیدن آنها توسط بیماری‌های قارچی و باکتریایی افزایش می‌یابد.

    در حالت ایده‌آل، شما می‌خواهید ریشه‌ها را آبیاری کنید، نه سبزی را که به راحتی آسیب می‌بیند. یک سیستم قطره‌ای یا خیساندن می‌تواند عالی عمل کند یا فقط با دست ریشه‌های گیاهان را آب بدهید.

    برای تولید محصولات ارگانیک در منزل، شما می‌توانید از شیرآب و هم‌چنین آب باقی مانده از شست و شوی سبزی و میوه برای آبیاری محصولات خود استفاده کنید.

    مدیریت میزان نور و دما برای محصولات ارگانیک

    در تولید محصولات ارگانیک مدیریت نور و دما تفاوتی با کشت غیر ارگانیک ندارد و در هر محصول متفاوت است. نکته مهم در این زمینه مربوط به تنش‌های احتمالی برای گیاه می‌باشد. تامین نور و ایجاد دمای مناسب برای جلوگیری از وارد شدن تنش به گیاه بسیار ضروری است چرا که در صورت ایجاد بحران، استفاده از تقویت‌کننده‌ها ممنوع بوده و به تولید محصولات ارگانیک آسیب وارد می‌کند.

    مدیریت نور محصولات ارگانیک

    تفاوت محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک

    یکی از متداول‌ترین سوالاتی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده تفاوت بین این دو محصول است که در پایین به‌طور کامل توضیح داده شده است.

    1. محصولات ارگانیک و غیرارگانیک بر اساس فرآیندهای کشاورزی آنها متمایز می‌شوند، نه ترکیب شیمیایی آنها. تفاوت اصلی محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک در این است که مواد غذایی ارگانیک به صورت طبیعی و غیر ارگانیک با روش‌های مرسوم از جمله استفاده از مواد شیمیایی و آفت کش‌ها تولید می‌شود.

    2. غذاهای ارگانیک واقعی‌تر به نظر می‌رسند. در شکل، اندازه و رنگشان نسبت به هم متفاوت است. محصولات غیر ارگانیک مصنوعی به نظر می‌رسند و شکل، اندازه و رنگ‌های یکسانی دارند.

     3. محصولات ارگانیک در مقایسه با محصولات غیر ارگانیک طعم بهتری دارند و مواد مغذی بیشتری دارند.

    4. مواد غذایی ارگانیک پایدارتر و دوست‌دار محیط زیست هستند. مواد غذایی غیر ارگانیک به دلیل استفاده از مواد شیمیایی مضر، پایداری و سازگاری کمتری با محیط زیست دارند.

    5. مواد غذایی ارگانیک دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدان بیشتری هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی و همچنین جلوگیری از پیری زودرس می‌شود. مواد غذایی غیر ارگانیک گاهی اوقات می‌توانند اثرات نامطلوبی بر سلامت فرد داشته باشند.

    تولید محصول ارگانیک در مقیاس کوچک به هیچ‌ عنوان کاری دشوار نیست. کافی است به سیستم کشت و کار مادربزرگ‌ها نگاه کنیم و با نتیجه عالی به‌دست آمده توسط آن‌ها، به راحتی محصولات ارگانیک مورد نظر خودمان را کشت کنیم.

    در آخر بازار آنلاین به‌روز مارت، عزیزانی را که وقت کافی برای پرورش محصولات ارگانیک ندارند اما این محصولات را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند را فراموش نمی‌کند.  دسته محصولات ارگانیک در بهترین کیفیت، معتبرترین برندهای بازار و تخفیف‌های همیشگی جزو مهم‌ترین محصولات این سایت به حساب می‌آید.

    ارسال نظر