رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

راهنمای خرید انواع میگو

برای افرادی که در شهرهای دور از دریا زندگی می‌کنند، اغلب اوقات خرید و البته تشخیص محصولات دریایی سالم و باکیفیت تا حد بسیاری مشکل است. این موضوع در ارتباط با میگوها و انواع مختلفی که دارند ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که برای خرید میگو احتیاج به راهنمایی دارید، پس این پست دقیقا برای شما نوشته شده است. در ادامه‌ی این پست قرار است راهنمای خرید انواع میگو را داشته باشیم که نکات مرتبط با این محصول را به شما آموزش می‌دهد.

انواع میگو

شاید تصور آن در ابتدا کمی با سختی همراه باشد که میگو را یک دسته از جانورانی بدانیم که به سخت‌پوستان شناخته می‌شوند و خودشان هم به انواع مختلفی تقسیم شوند که نام‌های گوناگون، چهره‌های مختلف و طبیعتا طعمی متفاوت داشته باشند.

اغلب میگوها در آب‌های شیرین زندگی می‌کنند، اما برخی از آنها هستند که توانایی زندگی در آب‌های شور را دارند. در حالی که تمام آنها در کف دریاها زندگی می‌کنند و در سطح آب نمی‌توان آنها را یافت. پس طبیعتا صید کردن آنها هم با ماهی‌ها متفاوت است.

علاوه بر میگوهایی که در دریا زندگی می‌کنند، نوع دیگری وجود دارد که به آنها میگوی پرورشی گفته می‌شود. این میگوها درست مثل ماهی‌های پرورشی در استخرها و فضاهای مناسب زندگی خود که به شکل مصنوعی و توسط انسان ساخته شده است، متولد و پرورش داده می‌شوند.

انواع میگوهای پرورشی که در ایران بیشترین مصرف را دارند به نام‌های میگو ببری، میگو سفید، میگو موزی و میگو سیاه شناخته می‌شوند.

همانطور که انتظار داریم این میگوها بر اساس ظاهرشان نام‌گذاری شده‌اند تا بهتر شناخته شوند. مثلا میگو ببری روی تن خود راه‌راه‌هایی دارد که شبیه به راه‌راه‌هایی است که روی تن ببرها وجود دارد. گرچه که این میگو پوستی قرمز خیلی روشن و راه‌راه‌های قرمز تیره‌تری دارد، اما با همان راه‌راه‌ها شناخته می‌شود و درمورد آن گفته می‌شود که کمی دیرتر از سایر میگوها فاسد می‌شود.

میگوی سفید پوست سخت رنگی سفید دارد که در همان نگاه اول شناسایی می‌شود و خیلی سریع به سمت فاسد شدن می‌رود. به همین دلیل نگه‌داری از آن شرایط خاصی را لازم دارد. یا میگو موزی که حالت بدن آن هلالی شکل است، از نظر اندازه کمی بزرگتر از دو نوع قبلی است و از نظر رنگ دارای پوستی خاکستری و شاخک‌های زرد و طلایی است.

نوعی از میگوهای پرطرفداری که در ایران به عنوان شاه‌میگو شناخته می‌شوند، در واقع میگو نیستند و از شاخه‌ی خرچنگ‌ها به حساب می‌آیند. شاه‌میگو یا لابستر که حتی گاهی در فروشگاه‌ها به شکل زنده مشاهده می‌کنید را برای مدت زمان بیشتری می‌توان نگه‌داری کرد و در شرایط مناسب به سه هفته هم می‌رسد.

راهنمای خرید انواع میگو – میگوی تازه و میگوی یخ‌زده

طبیعتا میگو هم مثل هر نوع ماده‌ی غذایی جانوری دیگر هر چه تازه‌تر باشد، مفیدتر و سالم‌تر است. اگر توانایی خرید مستقیم میگو را دارید و در شهرهای نزدیک دریای جنوب کشور زندگی می‌کنید، بهتر است که در ابتدای روز و صبح خیلی زود از بازار و فروشندگان میگو را تهیه کنید. همچنین بعد از بررسی ظاهر میگو، اگر هیچ لکه‌ی سیاه، بوی نامطبوع، فرورفتگی و کدر شدن چشم‌ها و علامت دیگری از فساد روی میگو وجود نداشت، می‌توانید از فروشنده درخواست کنید که میگو را برای شما پاک کند.

البته که همه‌ی افراد ساکن شهرهای بندری جنوب کشور نیستند تا به شکل کاملا تازه از میگو استفاده کنند. اغلب ما می‌توانیم از میگوهای یخ‌زده و بسته‌بندی استفاده کنیم که با توجه به مواد به کار رفته برای جلوگیری از فساد در آنها تا چند هفته در فریزر سالم و قابل مصرف باقی می‌مانند. اغلب این میگوهای بسته‌بندی پاک‌شده هستند، اما می‌توانید میگوی بسته‌بندی غیرپاک‌شده را هم پیدا کنید.

راهنمای خرید انواع میگو – فواید مصرف میگو

میگو دارای مواد ارزشمندی است که از هر جهت آن را برای مصرف ممتاز و بی‌همتا می‌کند. در ادامه متوجه می‌شوید که چطور به سلامت و استحکام استخوان و دندان‎ها در کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند، خطر سرطانی شدن سلول‌ها را کاهش می‌دهد و به نقطه نقطه‌ی بدن ما فایده و سود می‌رساند.

یکی از عناصری که فقدان آن در بدن انسان باعث ریزش موی شدید می‌شود، کمبود عنصر روی است. میگو آنقدر از این عنصر باارزش و ضروری سرشار است که با اضافه شدن به برنامه‌ی غذایی افراد می‌تواند تا حد زیادی نیاز بدن به این عنصر را تامین کند و پاسخگو باشد. اگر شک ندارید که ریزش موی شما به علت فقدان عنصر روی است، حتما این خوراکی را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید و از فواید آن بهره‌مند شوید.

یکی دیگر از فواید روی و سلنیوم موجود در میگو مربوط می‌شود به کاهش احتمال ابتلا به سرطان. این دو ماده در کنار یکدیگر خاصیت آنتی‌اکسیدانی قدرتمندی پیدا می‌کنند و می‌توانند از سلول‌های بدن در برابر انواع سرطان‌ها محافظت کنند.

به علاوه میگو حاوی میزان زیادی آهن است که مستقیما بر تولید و تشکیل شدن هموگلوبین در بدن ما تاثیر می‌گذارد. بنابراین اگر از مساله‌ی کم‌خونی رنج می‌برید، استفاده‌ی موثر و به میزان کافی این ماده غذایی می‌تواند به شما در رفع این موضوع کمک‌ کند.

غده‌ی تیروئید و هورمون‌های تولید و ترشح شده از آن که مستقیما بر متابولیسم بدن ما تاثیرگذار هستند، به شکل روزانه نیاز به یُد دارند. اغلب افرادی که در تامین ید کافی برای بدن خود موثر عمل نمی‌کنند، با مسائل تیروئیدی و هورمون‌های آن هم دست‌ به گریبان هستند. از طرفی مصرف میگو می‌تواند به این افراد کمک کند تا بخشی از ید مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.

یکی دیگر از خواص میگو همانطور که از یک سخت‌پوست انتظار می‌رود، میزان بالایی از کلسیم است. کلسیم برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های مستحکم و سالم ضروری‌ترین ماده و عنصری است که بدن ما به آن نیاز دارد. از سوی دیگر بدن ما قادر به تولید کلسیم نیست و باید از طریق غذاها آن را تامین کند.

به همین دلیل مصرف میگو می‌تواند یکی از مواد مورد نیازی باشد که ما را به داشتن استخوان‌ها و دندان‌های سالم و محکم نزدیک می‌کند. از طرفی دیگر این جانور آبزی دارای میزان بالایی از منیزیم، ویتامین‌های گروه ب و ویتامین آ است که هر یک نقش مهمی در بدن ما ایفا می‌کنند.

از دیگر سو میگو با داشتن ماده‌ای با خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی به نام آستاگزانتین از سلول‌های پوست در برابر پیری زودرس جلوگیری می‌کند. همچنین می‌تواند در برابر اشعات غیرمفید خورشید از پوست حفاظت کند و اجازه‌ی سرطانی شدن و آسیب دیدن سلول‌ها را صادر نکند.

شاه‌میگو یا لابستر که گاهی در فروشگاه‌ها به شکل زنده مشاهده می‌کنید، در واقع میگو نیستند و از انواع خرچنگ به حساب می‌آیند.

مضرات میگو

همانند هر خوراکی دیگری در دنیا، میگو هم دارای وجوهی است که باعث می‌شود غذای مناسبی برای همگان نباشد. یکی از مهم‌ترین عوارض مصرف میگو این است که ممکن است عده‌ای به پروتئین‌های موجود در آن آلرژی داشته باشند. به همین دلیل بهتر است در دوران بارداری و شیردهی درمورد مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید. احساس خارش در دهان، گرفتگی بینی، ناراحتی در گوارش غذا یا بروز کهیرهای پوستی از جمله علائم حساسیت آلرژیک به میگو است.

یکی دیگر از عوارض مصرف میگو مربوط می‌شود به آلودگی دریاها و میگوهایی که در کف دریاها زندگی می‌کنند و عادت دارند محل زندگی خود را رفت و روب کنند. این در حالی است که میگوهای پرورشی که در استخرهای مصنوعی پرورش داده می‌شوند، عموما دچار این مساله نمی‌شوند.

یکی دیگر از عوارضی که مربوط مصرف میگو است و البته قابل پیشگیری است، مربوط می‌شود به مواد سنگینی مثل آلومینیوم یا جلبک‌هایی که در استخرهای نامطمئن به میگوها منتقل می‌شود. به همین دلیل همیشه و حتما باید به دنبال میگوهایی باشید که در شرایط سالمی پرورش یافته و به دست شما رسیده‌اند.

خریدن میگوی سالم و بهداشتی کار چندان سختی نیست. میگوهای منجمد و بهداشتی عموما دارای علامت استاندارد و نشان سیب سلامت سازمان غذا و دارو هستند که می‌توانید بر بسته‌بندی آنها را مشاهده کنید. به علاوه انتخاب فروشگاه معتبر و سالم هم از جمله مواردی است که می‌تواند در هنگام خرید محصول مطمئن و تازه به شما کمک کند. در مقاله‌‌ی مزایای خرید آنلاین مواد غذایی در این مورد مفصلا صحبت کرده‌ایم.

راهنمای خرید انواع میگو – از بین بردن بوی میگو

میگو مثل سایر موجودات آبزی‌ها بوی خاص خود را دارد که البته بوی تند و زننده‌ای نیست. در هنگام خرید می‌توانید با بو کردن محصول از تازگی آن اطمینان به دست بیاورید. البته ناگفته نماند که عده‌ای هم از بوی مخصوص آبزیانی مثل میگو و ماهی دل خوشی ندارند و ترجیح می‌دهند آن را به نحوی کمرنگ کنند یا از بین ببرند. در این بخش از راهنمای خرید انواع میگو قرار است به دنبال جوابی برای این سوال باشیم که روش از بین بردن بوی میگو چگونه است.

  • میگوها را پیش از پخته شدن، لابه‌لای حلقه‌های پیاز خام قرار بدهید و اجازه بدهید حداقل یک ساعت لابه‎لای پیازها باقی بماند. با توجه به این که میگو در گرما خیلی زود فساد می‌پذیرد، پیشنهاد می‌کنیم که چند ساعتی که قرار است این مرحله به طول بیانجامد، میگو و پیازها را در یخچال و در طبقات بالا قرار بدهید.
  • به علاوه استفاده از ترکیب افسانه‌ای روغن زیتون و سیر خام رنده‌شده و ریختن این ترکیب بر روی میگوها پیش از مرحله‌ی سرخ کردن یا پختن آنها به شکل چشمگیری بوی زهم میگو را از بین می‌برد و بوی دلنشین زیتون و سیر را به غذا می‌بخشد.
  • یک ترکیب دیگر برای غلبه بر بوی میگو این است که جعفری تازه و خرد شده را با روغن زیتون و آبلیمو مخلوط کنید و میگوها را در آن قرار بدهید. این ترکیب به شکل معجزه‌آسایی بوی میگو را می‌گیرد و بوی بهشتی خودش را جایگزین می‌کند. البته در این مرحله می‌توانید که جعفری را خرد نکنید و درشت درشت استفاده کنید. به این شکل قبل از این که میگوها را بپزید، می‌توانید جعفری‌ها را جدا کنید.
  • یک ترکیب شگفت‌انگیز دیگر که برای این کار وجود دارد شامل سیر خام رنده‌شده و آب انار یا رب انار است که نه تنها بوی زهم را می‌گیرد، بلکه طعم و عطر دیگری هم به آن می‌بخشد.

روش‌های پخت میگو

روش‌های زیادی برای پختن میگو وجود دارد که شامل سرخ، سوخاری، دودی و کبابی کردن، درآوردن به شکل پلویی و ته‌چین می‌شود.

بسته به این که قصد دارید تا چه نوع غذایی با میگو تهیه کنید، می‌توانید آن را آماده و قابل مصرف کنید. در این بخش برای شما و طرز تهیه‌ی میگوپلو و خوراک میگو را آورده‌ایم.

  • طرز تهیه‌ی میگوپلو

میگوپلو شکل ایرانی استفاده از میگو برای غذا است و نهایتا یک غذای ساده، مغذی و خوشمزه را پیش روی شما قرار می‌دهد. برای شروع کار شما نیاز به موادی که در لیست زیر آمده دارید:

  • میگو 300 گرم
  • برنج دو پیمانه
  • سبزی پلویی خرد شده هفت قاشق غذاخوری
  • پیاز یک عدد
  • سیر خام شش حبه
  • زعفران دم شده به میزان دلخواه
  • نمک، فلفل قرمز و زردچوبه به میزان دلخواه
  • گام اول پیاز را نگینی خرد می‌کنیم و در روغن داغ تفت می‌دهیم. بعد سیر خام رنده‌شده را به آن اضافه می‌کنیم. قبل از این که سرخ شوند، زردچوبه، نمک و فلفل و بعد زعفران و در آخر میگوها را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا حسابی با هم سرخ شوند و میگوها خودشان را جمع کنند. بعد شعله را خاموش می‌کنیم، چون مایه‌ی میگوپلو آماده شده است.
  • گام دوم از سوی دیگر برنج را به شکل آبکش بار می‌گذاریم. سبزی را با برنج مخلوط می‌کنیم و در مرحله‌ی پایانی قابلمه را روی شعله می‌گذاریم تا روغن داخل آن داغ شود و بعد یک لایه‌ از برنج و سبزی را می‌ریزیم و یک لایه از ترکیب تا زمانی که هر دوی آنها تمام شوند. حالا نهایتا 45 دقیقه وقت لازم است تا میگوپلوی ما دم بکشد و آماده شود.

بیشتر بخوانید: هواری میگو چیست؟

  • طرز تهیه‌ی خوراک میگو

یکی دیگر از انواع آماده‌سازی میگو برای غذا تهیه‌ی خوراک خوشمزه از آن است که در این بخش به شما آموزش خواهیم داد. این غذا  برای سه نفر آماده می‌شود و به موادی که در لیست زیر گفته می‌شود، احتیاج دارید:

  • میگو 500 گرم
  • پیاز یک عدد
  • لیمو ترش دو عدد
  • هویج یک عدد
  • زنجبیل رنده شده به میزان دلخواه
  • کدو سبز یک عدد
  • فلفل دلمه‌ای رنگی دو عدد
  • نمک، فلفل و دارچین به میزان دلخواه
  • گام اول بعد از گرفتن بو و طعم‌دهی به آنها با روش‌هایی که گفته شد، میگوها را بخارپز می‌کنیم.
  • گام دوم هویج‌ و کدو را به شکل شیارهای باریک درمیاوریم. تابه را روی حرارت قرار می‌دهیم و آنها را می‌ریزیم تا با زنجبیل رنده شده تفت داده شوند. بعد نوبت فلفل‌ دلمه‌ای‌ها است که خرد و در داخل تابه ریخته شوند. در برخی دستورهای پخت از ذرت، قارچ و کلم بروکلی هم استفاده می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید این موارد را هم خرد کنید و در تابه بریزید.
  • گام سوم اگر میگوها خوب پخته شده‌اند، مقداری روغن زیتون یا روغن عادی را می‌ریزیم و تفت می‌دهیم. بعد مواد داخل تابه را اضافه می‌کنیم و چند دقیقه صبر می‌کنیم تا حسابی بو و مزه‌ی یکدیگر را بگیرند. در پایان کمی آبلیمو اضافه می‌کنیم و اگر ادویه‌ی بیشتری لازم است، از ادویه‌ی بیشتری استفاده می‌کنیم.

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

در این راهنمای خرید انواع میگو درمورد این محصول دریایی صحبت کردیم، از ترفندها و نکات مرتبطی که به خریدار در هنگام خرید کمک می‌کند صحبت کردیم، در نهایت دو دستور پخت و چند تکنیک برای از بین بردن بوی زهم میگو را آموزش دادیم که امیدواریم مورد قبول شما بوده باشد.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر