رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

راهنمای خرید انواع آجیل

اغلب اوقات وقتی حرف از خوراکی‌های مخصوص عید به میان می‌آید، افراد تصور می‌کنند تمام این خوراکی‌ها غیرضروری و غیرمفید هستند اما آجیل شب عید و آجیل چهارشنبه سوری از جمله مواردی هستند که این گزاره‌ها را نقض می‌کنند و حتی می‌توانند در بهبود وضعیت سلامتی هم مفید واقع شوند. در این مقاله قرار است درمورد خرید آجیل چهارشنبه سوری و البته آجیل عید صحبت کنیم و یک راهنمای خرید برای انواع آجیل به شما ارائه کنیم. پس با ما همراه باشید!

آجیل چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری از مناسبت‌های پایان سال سنتی ایرانی است که اگر تحریفات و تفریحات پرخطر برخی افراد را از آن حذف کنیم، وقایع و جزئیات خوشایندتری از آن باقی می‌ماند؛ مثل آجیلی که در این شب مورد استفاده قرار می‎گیرد یا مراسم قاشق زنی و …

اول از همه ببینیم که آجیل آخرین چهارشنبه‌ی سال شمسی شامل چه مواردی است. اجزای آجیل سه‌شنبه‌شب آخر سال را در لیست زیر مشاهده می‌کنید:

  • پسته
  • فندق
  • نخودچی
  • کشمش
  • گردو
  • بادام
  • برگه زردآلو

اگر تا به امروز از ترس چاقی از خوردن آجیل شب عید پرهیز می‌کردید، باید بگوییم که شاید نوروز امسال زمان مناسبی باشد که شما یک فرصت جدید به آجیل‌ بدهید تا حسن نیتش را به شما اثبات کند!

این آجیل که در گذشته به نام «آجیل هفت مغز» معروف بوده، برای نذر و نیاز در این شب مورد استفاده‌ی مردم قرار می‌گرفته است. به این معنی که افرادی که حاجتی داشته‌اند، در شب آخرین سه‌شنبه‌ی سال به مردم بسته‌های کوچکی از آجیل مخصوص این شب یا آجیل مشکل‌گشا می‌دادند تا برای برآورده شدن آرزویشان قدم برداشته باشند. جالب است، اینطور نیست؟!

البته که این بخش از آئین چهارشنبه سوری، کم کم کاربری‌ و محبوبیتش را از دست داد و امروز آجیل این شب صرفا به عنوان تنقلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. به هر حال وقتی به تحریفات دیگر این شب نگاه می‌کنیم، مصرف آجیل چهارشنبه سوری به عنوان تنقلات نه تنها که بد نیست، بلکه غنیمت هم محسوب می‌شود!

همانطور که از تاریخچه‌ی آجیل مشکل‌گشا و چهارشنبه سوری گفتیم، این دو به هم شباهت‌هایی دارند اما در ترکیب با هم متفاوت هستند. ترکیبات آجیل مشکل‌گشا را در لیست زیر می‌بینید:

  • پسته
  • توت خشک
  • بادام
  • نخودچی
  • کشمش
  • نقل

بیش‌تر بخوانید: طرز تهیه آش برای چهارشنبه سوری

آجیل شب عید

از هر چه بگذریم، سخن دوست خوش‌تر است! عید نوروز بدون آجیل غیرقابل تصور و حتی غیرقابل تحمل است. آجیل یکی از سالم‌ترین و پرفایده‌ترین مواد غذایی است که در عید مورد استفاده‌ی ما ایرانی‌ها قرار می‌گیرد. حتی بهتر است که مصرف آن را محدود به سیزده روز عید نکنیم و در طول سال هم به شکل مداوم و البته متعادل در سبد غذایی ما حضور داشته باشد.

در گذشته درمورد آجیل عید اینطور فکر می‎‌شد که فقط یک خوراکی خوشمزه و مناسبتی است و حتی به دلیل چرب بودنش، اتهاماتی مبنی بر چاق کنندگی و آسیب‌زایی هم به آن زده می‌شد اما در واقع آجیل در صورتی که به شکل درستی مصرف شود، نه تنها مضر و چاق کننده نیست، بلکه می‌توان در جهت سلامتی و کاهش وزن هم از آن بهره برد.

خواص آجیل عید

اگر اطلاعات شما درمورد مواد غذایی مفید و عادت غذایی سالم از دهه‌ها قبل تا به حال به روز نشده است، به نظر می‌رسد که باید در این موارد تجدید نظر کنید، عینک بدبینی را از چشمانتان بردارید و با یک دیدگاه جدید و البته کمی‌ خوشبینانه‌تر به مواد غذایی مفید مثل آجیل نگاه کنید.

ماجرا از این قرار است که برعکس آن چه معمولا درمورد آجیل تصور می‌شود، بررسی‌های علمی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف روزانه‌ی مغزهایی که در آجیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند باعث کاهش خطر حملات قلبی و کاهش احتمال ابتلا به دیابت در افراد شود.

این درست است که مغزهای موجود در آجیل حاوی مقدار بسیار زیادی چربی است اما این چربی‌ها برای بدن ما مفید و حتی ضروری هستند. البته این موضوع نباید باعث شود که در مصرف آجیل زیاده‌روی کنید. واقعیت این است که استفاده به شکل متعادل از مغزهایی که به عنوان آجیل از آنها استفاده می‌کنیم، به سلامت بدن کمک می‌کند.

اگر تا به امروز از ترس چاق شدن از خوردن آجیل شب عید پرهیز می‌کردید، باید بگوییم که شاید نوروز امسال زمان مناسبی باشد که شما یک فرصت جدید به آجیل‌ و مغزهای آن بدهید تا حسن نیت خودشان را به شما اثبات کنند! شاید با این کار توانستید این مغزهای مفید را در رژیم غذایی خودتان بگنجانید و در طول سال خودتان را از فواید و خواص آن بهره‌مند کنید.

در مقاله‌های پیشین بارها مواد مغذی و ضروری مثل ویتامین‌ها، چربی‌های غیراشباع و مفید، مواد معدنی که بدن قادر به تولید آن‌ها نیست و نیازمند یک منبع برای تامین آن‌ها است، آنتی‌اکسیدان‌ها و نقشی که در عملکرد بدن و تقویت سیستم ایمنی دارند را به تفصیل بررسی کرده‌ایم. در صورت نیاز به مطالعه بیشتر می‌توانید لینک زیر را مطالعه کنید.

 بیشتر بخوانید: سبک زندگی سالم

هر کدام از مغزهای موجود در آجیل فواید منحصر به فرد خودشان را دارند و مواد مغذی و معدنی موجود در آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. مثلا خواص و فواید بادام یا فندق با پسته به کلی متفاوت است و البته در این بین شباهت‌هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

فندق حاوی آمینواسیدی به نام «هوموسیستئین» است که عاملی مهم در حفاظت از قلب در برابر حملات قلبی و عروقی محسوب می‌شود و البته در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ «پارکینسون» نقشی غیرقابل انکار دارد.

خواص بادام موجود در آجیل

بادام سرشار از کلسیم است و یک منبع عالی و بی‌همتا برای تامین این عنصر موثر و مهم برای بدن انسان به شما می‌رود. به همین دلیل اگر:

  • از مشکل تحمل‌ناپذیری لاکتوز موجود در شیر رنج می‌برید
  • از رژیم غذایی وگان پیروی می‌کنید
  • فرزند شما به طعم شیر علاقه‌مند نیست و از آن فرار می‌کند

می‌توانید با خوردن بادام، بخشی از نیاز بدن به کلسیم را برطرف کنید.

به علاوه وجود بادام در آجیل نوروزی باعث می‌شود تا افراد میزان قابل توجهی ویتامین (E) دریافت کنند که این ویتامین، به جوان‌سازی سلول‌های پوست کمک می‌کند. این نکته درمورد بادام نباید از قلم بیفتد که حاوی ترکیبی شیمیایی به نام «فلاونوید» است و این ترکیب در تقویت عملکرد و همچنین حفاظت از قلب نقش ویژه و فعالی دارد.

خواص بادام هندی موجود در آجیل

وجود بادام هندی در آجیل تضمین کننده‌ی رسیدن عناصر مهم و پرکاربردی مثل زینک و آهن به بدن است. در واقع علاوه بر این که یک منبع غنی برای تامین این دو عنصر ضروری به بدن ما است، به دلیل میزان بالای پروتئینی که دارد، باعث می‌شود، افراد برای مدت طولانی‌تری احساس سیری را تجربه کنند. به همین دلیل اگر به شکل کنترل شده و درست از این ماده‌ی غذایی استفاده کنید، می‌توانید به خوبی اشتها و ولع به خوردن تنقلات را در خود کنترل کنید.

البته نباید از این موضوع غافل شد که بادام هندی حاوی عنصر مهمی به نام «منیزیم» است. این ماده‌ی معدنی از این جهت اهمیت دارد که روی عملکرد حافظه و کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر تاثیرگذار است.

خواص فندق موجود در آجیل

فندق حاوی «فولیت» است و به همین دلیل مملو از آمینواسیدی به نام «هوموسیستئین» می‌شود که خود عامل مهمی در حفاظت از قلب در برابر حملات قلبی و عروقی و بیماری‌هایی به جدیت و سرسختی «پارکینسون» نقشی غیرقابل انکار دارد.

خواص پسته موجود در آجیل

غیرممکن است که از پسته صحبت کنیم و از ویتامین‌ B6 که در آن به کثرت وجود دارد، حرفی نزنیم. این ویتامین باعث می‌شود که هورمون‌های بدن متعادل باشند و به میزان کافی ترشح شوند. به علاوه پسته سرشار از دو آنتی اکسیدان مهم برای سلامت چشم‌ها است. «لوتئین» و «زیگزانتین» دو آنتی اکسیدانی هستند که از چشم‌ها در برابر بیماری‌های چشم محفاظت می‌کنند. به علاوه پسته سرشار از فیبر است که باعث می‌شود افراد بعد از خوردن مقداری از آن تا مدت زیادی احساس سیری کنند و نیاز به مصرف تنقلات و خوراکی‌های غیرمفید نداشته باشند.

خواص گردو موجود در آجیل

گردو حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که از بدن ما در برابر حملات سلول‌های سرطان‌زا دفاع می‌کنند. به علاوه گردو سرشار از چربی‌های تک غیراشباعی است که دوست قلب محسوب می‌شوند و این چربی‌های مفید و خوب باعث کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) می‌شوند. البته اگر از جمله افرادی هستید که از خوردن ماهی‌ها اجتناب می‌کنند، می‌توانید از گردو به عنوان یک جایگزین خوب در تامین امگا3 بدن سود ببرید.

انواع آجیل شب عید

با توجه به خواصی که درمورد هر یک از مغزها گفته شد، حالا نوبت می‌رسد به معرفی انواع آجیل‌هایی که معمولا برای سال نو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هر یک از این مغزها در کنار تخمه‌ شور یا کشمش، دانه‌هایی مثل تخم کدو یا هندوانه، شیرینی‌های مخصوص عید مثل باسلوق، میوه‌های خشک شده‌ی مثل برگه‌ی زردآلو و… قرار می‌گیرند و یک ترکیب حیرت‌انگیز و یک بزم پر از فایده را ترتیب می‌دهند. به همین دلیل مصرف آجیل را به دلیل ترس از ضرر برای سلامتی یا چاقی کنار نگذارید. مگر این که توصیه‌ی پزشک یا متخصص تغذیه‌ی شما بوده باشد! در غیر این صورت بدانید که آجیل در مهمانی‌های عید، برای کمک به سلامتی بدن کم نمی‌گذارد!

با توجه به این که این مقاله در روزهای پایانی سال 1399 و در روزگار ضدعفونی کردن همه چیز از عوامل بیماری‌زا نوشته می‌شود، توصیه می‌شود که آجیل امسال را از هر نوعی که تهیه می‌کنید، به مدت 10 دقیقه در دمای 35 تا 40 درجه سانتی گراد فر قرار بدهید تا به خوبی ضدعفونی شود.

خرید آجیل

و در انتهای این پست نوبتی هم باشد، نوبت به معرفی مرکز مورد اعتمادی برای خرید آجیل شب عید می‌رسد. «بازار آنلاین به روز رسان» با ارائه‌ی تخفیف‌های جذاب و منحصر به فرد بر روی آجیل‌ها و انواع ترکیب‌های آن توانسته است شرایطی را فراهم کند تا انواع مختلفی از این محصولات را با قیمت مناسب، در بسته‌بندی شکیل و با امکان ارسال رایگان به دست مصرف‌کننده‌ی خود برساند. شما با خرید آجیل از این بازار آنلاین فرصتی را به دست می‌آورید تا با پرداخت هزینه‌ی خرید کم‌تر برای آجیل شب عید محصول مورد نظر خود را درب منزل خود دریافت کنید.

امیدواریم که از این پست اطلاعات کافی را به دست آورده باشید. در انتها از شما دعوت می‌کنیم که در بخش کامنت‌ها نظرات ارزنده‌ی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر