رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

آبدهی گیاهان با اسپری

آبدهی گیاهان با اسپری روشی است که در آن به وسیله یک اسپری، آب به صورت غبار روی اندام هوایی گیاه پاشیده می‌شود. آب‌پاشی روی گل‌ها قابل توصیه برای تمام گیاهان نیست. برخی گل‌ها و به خصوص گیاهان آپارتمانی برگ زینتی به شدت علاقه‌مند به این روش آبیاری هستند اما برخی دیگر مانند گل بنفشه آفریقایی با اسپری کردن آب روی برگ‌های آن به سرعت از بین می‌رود. بنابراین پیش از انتخاب روش آبدهی گیاهان با اسپری بهتر است نیاز گیاه خود را بشناسید.

روش‌های آبیاری گیاهان

پیش از بررسی روش‌ آبیاری گل‌ها با اسپری و شناخت مزایا و معایب آن نگاهی اجمالی به انواع آبیاری گل‌ها خواهیم داشت:

آبیاری غرقابی

این اصطلاح اغلب برای آبیاری باغات به کار می‌رود؛ در این روش تمام محیط ریشه با اعمال حجم زیادی آب، اشباع می‌شود و میزان آبیاری گیاهان به طور دقیق قابل کنترل نیست. در آبیاری گل‌ها نیز اغلب این روش را به کار می‌بریم.

آبیاری قطره‌ای

در آبیاری قطره‌ای می‌توان از سازه‌های مختلفی که آب را به صورت قطره چکان وارد محیط ریشه می‌کند استفاده کرد و به تدریج ریشه را سیراب کرد. این روش را به صورت ترکیبی با روش آبدهی گیاهان با اسپری نیز انجام می‌دهند.

اسپری کردن آب روی گیاهان

آبدهی گیاهان با اسپری ‌نمی‌تواند جایگزین آبیاری اصلی گیاهان آپارتمانی باشد. اما تاثیر بسیاری در تامین رطوبت محیط دارد.

مزایای اسپری آب روی برگ گل‌ها

  • آبدهی گیاهان با اسپری می‌تواند رطوبت محیط را بالا ببرد. اغلب گیاهان آپارتمانی از جنگل به خانه‌های ما آمده‌اند. در جنگل‌ رطوبت هوا بسیار بالاست و گیاهان از طریق برگ‌ها نیز جذب انجام می‌دهند. بنابراین با آبدهی گیاهان با اسپری می‌توان محیط جنگل را برای آن‌ها بازسازی کرد. گیاهانی مانند آنتوریوم، ارکیده، فیتونیا، نخل‌ها، سرخس، فیلودندرون، اسپاتی فیلوم، سینگونیوم، کروتون، کالادیوم، پیله‌آ و بگونیا رطوبت را دوست دارند.
  • تمیز کردن برگ گیاهان با اسپری آب در بالا بردن سطح فتوسنتز بسیار تاثیرگذار است. با نشستن گردوغبار روی برگ گیاهان دریافت نور بسیار کاهش می‌یابد در نتیجه آبدهی گیاهان با اسپری می‌تواند به افزایش دریافت نور و غذاسازی کمک کند. توصیه می‌شود اگر به قصد تمیز کردن، آبدهی گیاهان با اسپری را انجام می‌دهید، در انتها به وسیله یک دستمال تمیز برگ‌ها را خشک کنید.
  • گاهی ‌آبدهی گیاهان با اسپری اگر همراه با مقداری مایع آفت کش باشد می‌تواند سبب دور شدن سریع آفات شود.
  • آبدهی گیاهان با اسپری می‌تواند از پیچش برگ، زردی حاشیه برگ‌ها، قهوه‌ای شدن نوک برگ که نشانه‌های عدم دریافت رطوبت کافی هستند، جلوگیری کند.

معایب اسپری آب روی گیاهان

  • برخی گیاهان در صورت تماس مستقیم با آب به سرعت از بین می‌روند. آبدهی گیاهان با اسپری در گلخانه‌های بنفشه آفریقایی به هیچ عنوان انجام نمی‌شود. اگر در خانه گلدان بنفشه آفریقایی دارید حتما از طریق زیرگلدانی آبیاری را انجام دهید.
  • در صورت بالا بردن بیش از حد رطوبت محیط، با آبدهی گیاهان با اسپری احتمال طغیان آفات و به خصوص بیماری‌ها بالا می‌رود. بیماری‌هایی مانند سفیدک با افزایش رطوبت به سرعت گسترده می‌شوند.
  • برخی افراد با شروع آبدهی گیاهان با اسپری آبیاری اصلی گیاه را متوقف می‌سازند، این عمل سبب آسیب رسیدن به گیاه می‌شود.
  • گاهی در اثر زیاده روی در آبدهی گیاهان با اسپری، برگ‌ها حالت پژمرده و لزج پیدا می‌کنند.
  • در صورت پیش گرفتن روش صحیح اسپری آب بر روی گل مشکلاتی که گفته شد پیش نخواهد آمد. در ادامه اسپری کردن آب روی برگ گل به روش اصولی را شرح می‌دهیم.

آموزش آب‌پاشی گیاهان

  • زمان مناسب آبدهی گیاهان با اسپری ساعات اولیه صبح است، تا برگ‌ها در طول روز فرصت خشک شدن را داشته باشند.
  • سعی کنید آبدهی گیاهان با اسپری را در هر دو سطح رویین و زیرین انجام دهید.
  • با توجه به نیاز گیاه به رطوبت می‌توانید هرروز یا یک مرتبه در هفته آبدهی گیاهان با اسپری را انجام دهید.
  • گیاهانی که به عنوان انواع رطوبت دوست نام بردیم در نقاطی دور از باد، تهویه‌های شدید، پنجره و درها نگه‌دارید تا پس از آبدهی گیاهان با اسپری، رطوبت به سرعت از محیط خارج نشود.

بیشتر بخوانید: نحوه آبیاری گیاهان آپارتمانی

  • گیاهانی که به رطوبت علاقه دارند را در کنار یکدیگر قرار دهید تا محیطی بسته به وجود آید و رطوبت مدت بیشتری پس از آبدهی گیاهان با اسپری در فضای میان برگ‌ها حبس شود.
  • اسپری آب روی انواع کاکتوس و به طور کلی گیاهان گوشتی توصیه نمی‌شود. در واقع آبدهی گیاهان با اسپری به دلیل شبیه سازی محیط زیست ابتدایی آن‌هاست. کاکتوس‌ها به طور طبیعی در اقلیم خشک و گرم زندگی می‌کند بنابراین اسپری کردن آب روی کاکتوس می‌تواند سبب آسیب به آن و در مواقعی پوسیدگی ریشه و در ساکولنت‌ها سبب از بین رفتن برگ‌ها شود.

کلام اخر و خلاصه مقاله

آبدهی گیاهان با اسپری در صورتی که با رعایت نکات انجام شود، می‌تواند گیاه را نجات دهد. در این مطلب نکات را به همراه مزایا و معایب غبارپاشی شرح دادیم.

ارسال نظر