رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

بهترین راه نگه‌داری قارچ بدون سیاه شدن

آب و پروتئین زیاد در قارچ، نگهداری از آن را تقریبا سخت کرده است. به همین دلیل نگهداری طولانی‌مدت آن نسبتا سخت است ولی با این وجود، برای نگهداری از قارچ روش‌های زیادی وجود دارد. اگر قصد دارید تا قارچ‌های تازه خریداری شده را به مدت طولانی نگه‌داری کنید، با ما تا انتهای این پست همراه باشید.

چه مدت می‌شود قارچ را نگه داشت؟

همانطور خود بهتر می‌دانید بیش از 48 ساعت (در دمای 20 درجه سانتی گراد) نمی‌شود قارچ تازه را نگاه داشت. با نگهداری قارچ در یخچال در دمای 4 درجه سانتی گراد، می‌توان آن‌ها را تا یک هفته سالم نگاه داشت.

در تابستان‌ها حداکثر زمانی که می‌شود قارچ‌ها را در دمای 20 درجه سانتی گراد نگهداری کرد، 24 ساعت است و پس از این مدت، قارچ‌ها دچار زردی بیش از حد یا به اصطلاح «بخار زدگی» می‌شود.

نکته: باید بدانید زمان نگهداری قارچ صدفی نسبت به قارچ دکمه‌ای بسیار کمتر است.

ترفندهای نگهداری از قارچ

  • جوشاندن در آب و آبلیمو: برای این منظور ابتدا باید قارچ‌ها را در ابعاد دلخواه برش زده و به خوبی بشویید. سپس آن‌ها را در ظرفی حاوی آب ریخته و پس از جوش آمدن مقداری آبلیمو به آن اضافه کنید. در نهایت پس از یک دقیقه از زمان جوش آمدن آب، قارچ‌ها را آبکش کرده و درون آب سرد ریخته و پس از سرد شدن مجددا آبکش کرده و درون فریزر قرار دهید.
  • نگهداری قارچ سرخ شده: برای این منظور پس از خرد کردن قارچ‌ها در اندازه دلخواه، آن‌ها را درون روغن زیتون، روغن گردو یا کره تفت دهید. پس از سرد شدن، درون ظرف شیشه‌ای ریخته و درون فریزر نگاه‌داری کنید. مزیت این روش طعم دلچسب آن است.
  • نگهداری قارچ آب پز: این روش، بسیار شبیه بلانچ کردن قارچ است با این تفاوت به جای آب داغ و سرد از بخار آب استفاده می‌کنیم. برای این منظور سبد مخصوص بخار پز را طوری قرار دهید تا در تماس مستقیم با آب نباشد. سپس قارچ‌ها را به مدت دو دقیقه در داخل سبد ریخته و پس از آن در آب سرد فرو کرده و در نهایت آبکشی کنید. حال برای نگهداری از قارچ به مدت طولانی آن‌ها را در فریزر قرار دهید.
  • نگهداری قارچ در نمک: یک روش دیگر برای نگهداری طولانی مدت قارچ، نگهداری در نمک است. شایان ذکر است این روش، از قدیمی‌ترین روش‌های نگهداری انواع غذاهاست. در این روش، قارچ‌های شسته شده را به صورت لایه لایه روی هم می‌چینند درحالیکه در هر لایه، قارچ با لایه‌ای از نمک کاملا پوشانده شده است.

نگهداری قارچ در فریزر

گرچه می‌شود تا یک ماه قارچ‌های تمیز و شسته شده را در فریزر با دمای منفی 20 درجه سانتی گراد نگهداری شود ولی برای نگهداری طولانی مدت بهتر است یکی از روش‌های زیر را دنبال کنید:

  • درحالیکه قارچ‌ها را در یک پارچه توری ریخته، آن‌ها را به مدت پنج تا هفت دقیقه در آب در حال جوشیدن قرار دهید. پس از در آوردن از آب جوش، آن‌ها را روی پارچه‌ای تمیز ریخته و صبر کنید تا آب اضافی آن خارج شود. حال می‌توانید آن‌ها را فریز کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش نگهداری میوه و سبزیجات

  • روش دوم نگهداری قارچ به این صورت است که قارچ‌ها را به مدت 10 دقیقه بخار پز کنید. پس از خنک شدن، در فریزر نگهداری کنید. این روش، یکی دیگر از ترفندهای نگهداری قارچ تازه در طولانی مدت است.
  • در روش سوم قارچ‌های شسته شده را در روغن تفت دهید و سپس آن‌ها را در ظروف در‌داری ریخته و در فریزر نگه دارید. این روش، یکی دیگر از روش‌های نگهداری قارچ تازه در طولانی مدت (چهار ماه) است.

نگهداری طولانی مدت قارچ با سفید کردن در آب جوش

بسیاری از ما می‌پرسند چگونه قارچ را نگهداری کنیم تا سیاه نشود. برای یافتن پاسخ خود، به ادامه این پست توجه کنید.

قارچ‌های شسته و خرد شده را در قابلمه‌ای آب ریخته و صبر کنید تا آب به جوش بیاید. پس از گذشت زمان 10 دقیقه، قارچ‌ها را از داخل آب جوش خارج کرده و آبکش کنید. سپس بلافاصله آن‌ها را در آب سرد ریخته تا به آن شوک وارد کنید. در نهایت دوباره آن‌ها را آبکش کنید و اجازه دهید تا آبشان به کلی گرفته شود.

پس از گرفته شدن آب قارچ‌ها و خنک شدنشان، می‌توانید آن‌ها را در بسته‌هایی دلخواه بسته‌بندی کرده و در فریزر قرار دهید. با این روش نگهداری از قارچ، می‌توانید تا ماه‌ها این خوراکی را بدون آنکه فاسد شود، نگهداری کنید.

خشک کردن

یکی دیگر از روش‌های نگهداری از قارچ خشک کردن آن است. در این روش، تمامی تمرکز رساندن رطوبت قارچ‌ها به کمتر از 10% است. پس از رسیدن به این درجه از رطوبت، باید آن‌ها را در داخل یخچال و در دمای حدود چهار درجه سانتی گراد نگه­داری کرد.

توجه داشته باشید در صورتی که رطوبت قارچ‌ها، 20% باشد، به بهترین محل برای رشد و نمو انواع کپک‌ها و قارچ‌ها تبدیل می‌شود. برای خشک کردن قارچ درمنزل باید:

  • آن‌ها را در فاصله 30 تا 50 سانتی متری لامپ قرار دهید تا کاملا خشک شوند.
  • سپس آن‌ها را لایه لایه برش زنید و در مقابل نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شوند

با سپاس از همراهی شما، مشتاقانه منتظر دیدگاه‌ها و نظرات شما در این خصوص هستیم.

ارسال نظر