رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

طرز تهیه شیرینی کشمشی ساده خانگی، نرم و خوشمزه برای 10 نفر

اگر قصد دارید تا یک شیرینی خوشمزه را به‌راحتی درست کنید، مقاله طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم را دنبال کنید.

طرز تهیه شیرینی کشمشی

از انواع شیرینی‌جات سنتی ایرانی، شیرینی کشمشی است که جز دسته شیرینی‌های خشک قرار داشته و در میان ما ایرانیان طرفداران بسیاری دارد. می‌توان به جرات گفت که این شیرینی پای ثابت پذیرایی در مجالس رسمی، مهمانی‌ها، مناسبت‌ها، نذری‌ها و غیره است.

زمان لازم برای تهیه و آماده سازی مواد اولیه آن در حدود 40 تا 50 دقیقه و زمان لازم برای پخت در حدود 10 تا 15 دقیقه است. بسیاری این شیرینی را به عنوان یک میان وعده و یا حتی دسر مصرف می‌کنند.

 در این پست قصد داریم تا روش پخت این شیرینی خوشمزه و نوستالژیک را با شما به اشتراک گذاریم، شیرینی که نه تنها دستور پخت آسانی داشته، بلکه مواد اولیه آن در تمامی خانه‌های ایرانی به سادگی یافت می‌شود. برای آموزش شیرینی کشمشی این مقاله را تا آخر بخوانید. 

مواد لازم برای شیرینی کشمشی 

البته لازم به ذکر است که شیرینی کشمشی با روغن مایع هم درست می‌شود و اگر در خانه کره نداشتید می‌توانید از روغن مایع استفاده کنید. 

طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم و خوشمزه

طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم  

به یاد داشته باشید تا کره و تخم‌ مرغ‌ها را نیم ساعت پیش از شروع آماده‌سازی مواد اولیه، از یخچال خارج کرده تا دمایشان با دمای محیط یکسان شود. وقتی کره، به اندازه کافی نرم شد، آن را در کاسه‌ای نسبتا بزرگ ریخته و پودر قند را به آن بیافزایید. سپس در حدود پنج تا هشت دقیقه مخلوط پودر قند و کره را هم زنید. اگر همزن برقی در اختیار داشته باشید، عالی است. اضافه کردن تخم مرغ‌ها در حین هم زدن، فراموش نشود.

در ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم، پس از آنکه ترکیبی کاملا یکدست و مایعی کشدار و سفید به دست آمد، وانیل را به آن اضافه کرده و حدود یک الی دو دقیقه دیگر، دوباره مخلوط بالا را هم بزنید. حال نوبت اضافه کردن کشمش‌های پاک کرده و شسته شده است. پس از اضافه کردن کشمش‌ها، دوباره مخلوط خود را هم بزنید تا مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند.

مرحله بعد در طرز تهیه شیرینی کشمشی خوشمزه، ترکیب کردن آرد قنادی با بکینگ پودر است. پیشنهاد می‌کنیم این ترکیب را الک کنید زیرا باعث نرم‌تر شدن مخلوط شما شده که در نهایت سبب می‌شود تا شیرینی‌های تُرد و خوشمزه‌ای به دست آید. حال باید این مخلوط را کم کم و به آرامی به ترکیب کره، تخم‌مرغ، پودر قند، وانیل و کشمش اضافه کرد. در حین اضافه کردن، باید مخلوط را هم زد تا آرد شکلی گلوله گلوله به خود نگیرد.

مرحله آخر طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم، تنظیم فر روی حرارت 160 درجه سانتی‌گراد است. پس از گرم شدن فر، سینی آن را چرب کرده و مایع شیرینی کشمشی را با استفاده از قاشق و به اندازه یک گردو و با فاصله روی همه قسمت‌های آن بچینید. مایع شیرینی باید به مدت 10 دقیقه درون فر قرار گیرد تا کاملا پخته شود. اگر تمایل دارید تا شیرینی‌های شما ترد و خشک شوند، اجازه دهید تا به مدت 20 دقیقه درون فر و تحت حرارت 160 درجه سانتی گراد آرام گیرند.

طرز تهیه شیرینی کشمشی بدون فر

در طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم، در صورتی که به فر دسترسی ندارید، نگران نباشید. این شیرینی را می‌توان با استفاده از اجاق گاز و بدون فر نیز تهیه کرد.

پس از آنکه تمامی مواد را با هم ترکیب کرده و به خوبی هم زدید، داخل قیف ماسوره‌ای ساده ریخته و با فاصله کف قابلمه خود بچینید. در صورتی که به قیف ماسوره‌ای دسترسی ندارید، می‌توانید از قاشق استفاده کنید. به این ترتیب، به اندازه یک گردو از مایع برداشته و با فاصله در داخل قابلمه قرار دهید.

سپس شعله پخش کن را بر روی اجاق گاز و دمکنی را روی درب قابلمه گذاشته و اجازه دهید تا به مدت 20 تا 30 دقیقه روی حرارت ملایم بپزند. فراموش نکنید که ته قابلمه شما باید کاملا چرب باشد.

در صورت استفاده از کیک پز، به 10 تا نهایت 15 دقیقه زمان برای پختن شیرینی‌های خود نیاز دارید.

طرز تهیه شیرینی کشمشی بدون فر

چند نکته مهم در مورد دستور پخت شیرینی کشمشی

  • بهتر است پیش از اضافه کردن پودر قند، آن را الک کنید تا دانه‌های درشت آن جدا شوند.
  • اینکه چرا ما باید از کَره استفاده کنیم، صرفا به دلیل عطر و طعمی بهتری است که کره موجب آن می‌شود.
  • به خاطر داشته باشید کشمش‌هایی که برای این منظور استفاده می‌کنید، نباید دانه‌دار باشند.
  • شدیدا توصیه می‌کنیم قبل از اضافه کردن کشمش‌ها به مخلوط شیرینی خود، آنها را شسته و اجازه دهید تا چند دقیقه‌ای در آب خیس بخورند. انجام اینکار ساده نه تنها باعث نرم‌تر شدن کشمش‌ها شده، بلکه در نهایت تاثیر خود را در مزه شیرینی‌تان آشکار خواهد ساخت.
  • درجه فر برای پخت شیرینی باید به دقت تنظیم شده باشد.
  • به خاطر بسپارید که اگر شیرینی‌های شما بیش از 10 دقیقه در فر باقی بمانند، خشک می‌شوند. همچنین برای به دست آوردن شیرینی کشمشی نرم باید در میزان آرد مصرفی، نهایت دقت را به عمل آورد زیرا میزان آرد در خشک و یا نرم شدن شیرینی تاثیرگذار است. گفته می‌شود در طرز تهیه شیرینی کشمشی هر چه کره و آرد بیشتری استفاده کنید، شیرینی‌ شما نرم‌تر می‌شود.
  • هل عطر و طعم خارق‌العاده‌ای به شیرینی‌تان می‌بخشد. برای اینکار توصیه می‌کنیم در ابتدا و پیش از شروع آماده سازی مواد اولیه، یک دانه هل (با پوست) با پودر قند آسیاب شود.
  • بهتر است تخم‌مرغ‌ها را نیم ساعت پیش از استفاده، از یخچال در آورده تا هم دمای محیط شوند.
  • پس از در آوردن شیرینی‌ها از فر، آنها را به حال خود گذاشته تا خنک شوند. پس از خنک شدن می‌توانید آنها را از قالب فر جدا کنید.
  • رعایت فاصله در چیدن مایع شیرینی در سینی فر فراموش نشود.
  • بهتر است برای گذاشتن مایع شیرینی کشمشی درون سینی فر یا قابلمه، از قیف‌های ماسوره‌ای مخصوص استفاده کنید.
  • به خاطر داشته باشید به محض آنکه رنگ شیرینی‌های شما طلایی شد، آنها را از فر خارج کنید.

طرز تهیه شیرینی کشمشی با لیوان و شکر

شیرینی کشمشی یکی از شیرینی‌های خوشمزه و محبوب ایرانی است که به راحتی و با استفاده از مواد اولیه ساده‌ای می‌توان آن را تهیه کرد. در ادامه این مقاله طرز تهیه شیرینی کشمشی با لیوان و شکر را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم:

  • 1 لیوان کره
  • 1 لیوان شکر
  • 2 عدد تخم‌مرغ
  • 1 قاشق چایخوری وانیل
  • 2 لیوان آرد
  • 1 قاشق چایخوری بیکینگ پودر
  • 1/2 قاشق چایخوری جوز هندی
  • 1/2 لیوان کشمش

طرز تهیه شیرینی کشمشی با لیوان:

  1. کره را در دمای محیط قرار دهید تا نرم شود.
  2. کره نرم شده را با شکر هم بزنید تا کرم رنگ و پفکی شود.
  3. تخم‌مرغ‌ها را یکی یکی به مخلوط کره و شکر اضافه کنید و هر بار هم بزنید تا مخلوط یکدست شود.
  4. وانیل، آرد، بیکینگ پودر و جوز هندی را با هم مخلوط کنید و به تدریج به مخلوط کره و تخم‌مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا خمیر یکدست شود.
  5. کشمش را به خمیر اضافه کنید و هم بزنید تا به طور مساوی در خمیر پخش شود.
  6. از خمیر به اندازه یک قاشق غذاخوری برداشته و با دست به شکل دلخواه فرم دهید.
  7. شیرینی‌ها را روی سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده شده است، قرار دهید.
  8. فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کنید و شیرینی‌ها را به مدت 15-20 دقیقه بپزید.
  9. شیرینی‌ها را از فر خارج کنید و بگذارید تا خنک شوند.

نکات طرز تهیه شیرینی کشمشی برای 10 نفر:

  • برای جلوگیری از خشک شدن شیرینی‌ها، از آرد کم‌پروتئین استفاده کنید.
  • مواد اولیه را به اندازه مناسب با هم مخلوط کنید.
  • شیرینی‌ها را در دمای مناسب بپزید.

نوش جان!

شیرینی کشمشی خوشمزه

علت خشک شدن شیرینی کشمشی

دلیل  خشک شدن شیرینی کشمشی چیست؟ شیرینی کشمشی یکی از شیرینی‌های محبوب ایرانی است که به دلیل بافت نرم و طعم کره‌ای خود، طرفداران زیادی دارد. اما گاهی اوقات ممکن است این شیرینی خشک شود. در این قسمت از مقاله به بررسی علت خشک شدن شیرینی کشمشی و راه‌های جلوگیری از آن می‌پردازیم.

دو علت اصلی خشک شدن شیرینی کشمشی عبارتند از:

  • اضافه کردن بیش از اندازه آرد: آرد ماده‌ای است که باعث سفت شدن شیرینی می‌شود. بنابراین، اگر بیش از اندازه آرد به شیرینی کشمشی اضافه کنید، شیرینی شما خشک خواهد شد.
  • پختن بیش از اندازه شیرینی: پختن بیش از اندازه شیرینی نیز باعث خشک شدن آن می‌شود. بنابراین، باید شیرینی‌ها را در دمای مناسب و به مدت کافی بپزید.

برای جلوگیری از خشک شدن شیرینی کشمشی، نکات زیر را رعایت کنید:

  • از آرد کم‌پروتئین استفاده کنید: آرد کم‌پروتئین باعث نرم شدن شیرینی می‌شود.
  • مواد اولیه را به اندازه مناسب با هم مخلوط کنید: اگر مواد اولیه را به اندازه کافی با هم مخلوط نکنید، شیرینی‌ها به خوبی پف نمی‌کنند و خشک می‌شوند.
  • شیرینی‌ها را در دمای مناسب بپزید: دمای مناسب برای پخت شیرینی کشمشی 180 درجه سانتیگراد است.

در اینجا چند ترفند برای نرم کردن شیرینی کشمشی خشک وجود دارد:

  • شیرینی‌ها را در ظرفی در بسته قرار دهید و در یخچال بگذارید.
  • شیرینی‌ها را در فر گرم کنید.
  • شیرینی‌ها را در مایکروویو گرم کنید.

با رعایت نکات بالا می‌توانید شیرینی کشمشی نرم و خوشمزه‌ای تهیه کنید.

 دیدگاه های خود را در مورد این آموزش طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم، برای ما بنویسید.

ارسال نظر