رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

طرز تهیه مرغ سوخاری خانگی – نکات مربوط به اصول مرینیت کردن مرغ سوخاری

اگر به دنبال طرز تهیه‌ی مرغ سوخاری خانگی هستید که با مرغ سوخاری‌های رستوران‌ها مو نزند، اشتباه نیامده‌اید! در این پست قصد داریم که تمام نکات و ترفندهایی که برای آماده‌سازی مرغ سوخاری خوشمزه و جذاب لازم دارید را به شما آموزش بدهیم. پس با ما همراه باشید.

طرز تهیه مرغ سوخاری به روش خانگی

قبل از این که به سراغ مواد مورد نیاز برای مرغ سوخاری برویم، لازم است که چند نکته را با هم مرور کنیم که به شما در طبخ این غذا کمک زیادی خواهد کرد.

رفع بوی زهم مرغ

قبل از این که به سراغ شروع کار بروید، باید بوی مرغ را کم‌رنگ و کم‌اثر کنید. به همین دلیل بهتر است برای از بین بردن بوی زهم مرغ از ترکیب سیر خام رنده شده یا پیاز خام حلقه حلقه شده به همراه آب لیمو ترش و در صورت علاقه از زعفران دم کشیده استفاده کنید.

  • به این شکل که از قبل به مدت حداقل یک ساعت در یک ظرف نسبتا گود این ترکیب و تکه‌های مرغ را با هم مخلوط کنید. برای جلوگیری از فاسد شدن گوشت مرغ ظرف را در یخچال بگذارید و برای این که بوی مرغ و پیاز در داخل یخچال شما نپیچد، روی ظرف را با یک روکش سلفونی یا یک کیسه فریزر که آن را از خط کناری برش زده و کاملا باز کرده‌اید، بپوشانید.
  • به علاوه می‌توانید از سبزیجات تازه‌ی معطری همچون نعناع، جعفری و ریحان هم سود ببرید و آنها را بر روی تکه‌های مرغ قرار بدهید تا عطر و طعم خود را به گوشت مرغ بدهند.
  • از طرفی دیگر زنجبیل تازه‌ی رنده شده هم استفاده کنید تا علاوه بر طعم تندی که به مرغ می‌بخشد، بوی زهم آن را هم برطرف کند. برای این کار باید از رنده‌ی ریز استفاده کنید و البته دست و دلبازی بیشتری هم به خرج بدهید تا بوی آن به راحتی از بین برود.
  • یک کار دیگر که می‌توانید در جهت بخشیدن بوی مطبوع به مرغ انجام بدهید استفاده از ترکیب سرکه، زنجبیل رنده شده و پودر یا چوب دارچین است که به خوبی بوی زهم مرغ را برطرف خواهد کرد.

نحوه‌ی مزه‌دار کردن مرغ

بعد از مرحله‌ی رفع بوی مرغ، حالا نوبت به مزه‌دار کردن مرغ می‌رسد که به این کار اصطلاحا مِرینِیت کردن مرغ هم گفته می‌شود. برای این کار باید ادویه‌های مورد نظرتان، با توجه به حجم مرغ سوخاری، تخم‌مرغ و تکه‌های مرغ را دم دست بگذارید. یک کاسه‌ی نسبتا بزرگ را آماده کنید. تخم‌مرغ را بشکنید و کاملا هم بزنید تا کف کند.

ادویه‌هایی نظیر نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه، زنجبیل، پودر کاری و… را با یکدیگر مخلوط کنید و به داخل تخم‎مرغ زده شده بریزید. بعد تکه‌های مرغ را به داخل مواد بیاندازید و با دو دست چنان هم بزنید که همه‌ی تکه‌های مرغ کاملا به مایعی که درست کرده‌اید آغشته شوند.

بیشتر بخوانید: طعم دار کردن جوجه کباب

مراحل آماده‌سازی مرغ سوخاری

بعد از گرفتن بوی مرغ و طعم‌دهی به تکه‌های مرغ باید برویم به سراغ کار اصلی که قبل از سوخاری شدن مرغ‌ها باید حتما انجام بدهیم. استفاده از پودر پانکو برای تهیه مرغ سوخاری بهترین گزینه است تا ظاهر مرغ شما بعد از سوخاری شدن بهتر و دلفریب‌تر شود و حتی به خاطر موادی که برای درست کردن این پودر به کار می‌برید، مزه‌ای دلچسب‌تر هم به غذا می‌دهد و نهایتا مرغ سوخاری خوش‌رنگ و لعاب‌تری از کار درمی‌آید. در ادامه طرز تهیه پودر پانکو را هم خواهیم داشت که بتوانید در خانه آن را تهیه کنید.

پودر پانکو یا پودر سوخاری قطعات درشت‌تری دارد و شما می‌توانید به راحتی با استفاده از پودر سوخاری باکیفیت و خوب آن را تدارک ببینید. بنابراین اگر در خانه پودر سوخاری دارید، از آن به بهترین شکل استفاده کنید و مقدمات تهیه یک مرغ سوخاری خوشمزه را تهیه کنید.

برای این کار احتیاج به مواد زیر دارید:

  • نان تست یک بسته
  • آرد سوخاری
  • زردچوبه
  • پاپریکا
  • فلفل قرمز و سیاه
  • آویشن
  • پودر سیر
  • نمک
  • پفک در صورت دلخواه

گام اول قبل از هر کاری باید نان‌های تست را کاملا ترد و برشته کنید. برای این کار می‌توانید آن را با درجه‌ی زیاد در داخل تُستر قرار بدهید یا این که به شکل مربع‌های کوچک قطعه قطعه کنید و چند دقیقه در داخل فر بگذارید.

گام دوم بسته به این که می‌خواهید اندازه‌ی پانکو چه قدر درشت باشد، نان‌ها را خرد کنید. برای این کار می‌توانید از خردکن هم استفاده کنید.

گام سوم اگر از پفک استفاده کنید، پودر پانکوی شما خوشرنگ‌تر هم خواهد شد، اما این کار کاملا به دلخواه شما است. سپس ادویه‌ها و آرد یا پودر سوخاری را به نان‌های خرد شده اضافه کنید.

روش پولکی کردن مرغ سوخاری

این نکته ناگفته نماند که آرد و پودرهای سوخاری عموما برای پر کردن فضای خالی بین مواد در کتلت‌ها، کوکوها، برگرها و… استفاده می‌شود و در مراحل ساخته شدن آنها هم تمام این سه گام طی شده است.

ما در این پست چون می‌خواهیم یک مرغ سوخاری جذاب و خوشمزه‌ی خانگی داشته باشیم، به آرد سوخاری یا پودر سوخاری خود جذابیت و طعم بیشتری می‌دهیم. در غیر این صورت می‌توانید از هر نوع آرد یا پودر سوخاری باکیفیت دیگر یا حتی پانکوی حاضری هم استفاده کنید.

نقش پودر پانکو در طرز تهیه‌ی مرغ سوخاری این است که سر و شکل پولکی به مرغ سوخاری شما می‌دهد و شمایل آن را بیشتر شبیه مرغ‌های سوخاری رستورانی خواهد کرد، به علاوه استفاده از ادویه‌جات و پفک خرد شده در پودر پانکویی که به شما آموزش دادیم، طعم لذیذتری به مرغ سوخاری شما خواهد بخشید.ش

طرز تهیه‎ مرغ سوخاری

بعد از این که کارهای مراحل قبل را کاملا انجام دادید، یک سری مرغ خام دارید که در مواد مختلفی مزه و عطر گرفته‌اند و حالا به جهت این که در داخل مایه‌ی تخم‌مرغ هم غلتانده شده‌اند، آماده هستند تا به داخل پودر سوخاری بروند و کاملا با آن پوشانده شوند.

برای این کار می‌توانید از همان پودر پانکویی که در بخش قبل توضیح دادیم، استفاده کنید و هم از آرد یا پودر سوخاری حاضری بدون هیچ کار اضافه‌ای. پس تنها کاری که این مرحله لازم دارد، وارد شدن یک به یک قطعات مرغ به داخل کاسه‌ی آرد سوخاری است.

برای این که بوی زهم مرغ را برطرف کنید، استفاده از ترکیب سرکه، زنجبیل رنده شده و پودر یا چوب دارچین است که به خوبی بوی زهم مرغ را برطرف خواهد کرد.

نحوه‌ی سرخ کردن مرغ سوخاری

این مرحله از کار، پایان طرز تهیه مرغ سوخاری خانگی بوده و خیلی حساس است. اگر همیشه یک تابه‌ی بزرگ برای سرخ کردن این نوع غذاها برمی‌داشتید، این بار یک قابلمه‌ی نسبتا کوچک را انتخاب کنید. این کار را به جهت این که روغن داغ در فضای کوچک قابلمه کار بهتری را به شما تحویل می‌دهد و هر مرغ سوخاری هم در مدت زمان کمتری سرخ می‌شود، انجام دهید. به همین شکل مرغ سوخاری شما برشته و ترد هم خواهد شد.

بنابراین تا حدود چهار تا پنج سانتی‌متر از ارتفاع قابلمه روغن مخصوص سرخ‌کردنی بریزید و اجازه بدهید که روی حرارت گاز کاملا داغ شود. وقتی که خوب داغ شد تکه‌های مرغ سوخاری را در داخل آن بیاندازید و بعد از این که چهره‌ و رنگ دلخواه شما را پیدا کرد، از روغن بیرون بیاورید و تکه های دیگر را وارد روغن کنید.

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

در این پست طرز تهیه مرغ سوخاری به روش خانگی را برای شما نوشتیم و سعی کردیم تا تمام نکاتی که به شما کمک می‌کند تا مرغ سوخاری خوش‌طعم‌تری از کار دربیاورید را به شما آموزش دهیم. امیدواریم این پست برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا ما را مهمان نظرات ارزشمند خود کنید.

ارسال نظر