رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

راهنمای خرید تخم‌مرغ

خرید محصولات پروتئینی مثل تخم‌مرغ نیازمند اطلاعاتی است که فرد یا در اثر تجربه‌ی مکرر خرید، آزمون و خطا و یا کسب اطلاعات مورد نظر از طریق مدیا، پرسش و مقالات به دست می‌آورد. البته گاهی هم پیش می‌آید که در هنگام خرید به مواردی توجه نکنیم و اصلا ندانیم که باید به چه نکاتی توجه کنیم. تمام این موضوعات طبیعی است و در این پست از مجله به‌روز مارت تصمیم داریم تا درمورد این موارد و نکات با هم گفتگو کنیم. پس اگر درمورد خرید تخم‌مرغ سوالاتی دارید، این پست راهنمای خرید تخم‌مرغ برای شما طراحی و نوشته شده است.

خواص تخم‌مرغ

پیش از هر چیز ابتدا کمی درمورد خاصیت‌های تخم‌مرغ صحبت کنیم که به چه علت مصرف تخم‌مرغ در وعده‌های اصلی غذایی به ما کمک می‌کند تا بدن ما به سمت سلامتی کامل سوق پیدا کند.

تحقیقاتی که بر روی افرادی که در وعده‌ی صبحانه تخم‌مرغ مصرف می‌کردند، انجام گرفت و نشان داد این افراد در طول روز کمتر غذا می‌خوردند و کمتر دچار ولع و اشتهای کاذب می‌شدند. به همین ترتیب می‌توان گفت که مصرف تخم‌مرغ در وعده‌ی صبحانه می‌تواند یک مدافع در برابر گرسنگی زودهنگام و میل به خوردن در طول روز باشد و به این ترتیب از ولع شما به خوردن تنقلات غیرضروری جلوگیری کند.

پروتئین‌های موجود در تخم‌مرغ از یک طرف باعث ساخته شدن عضلات می‌شوند و از طرفی دیگر سرشار از اسیدهای چرب ضروری است که بدن ما به آنها نیاز اساسی دارد. به علاوه این ماده‌ی غذایی تامین‌کننده‌ی ویتامین‌های خانواده‌ی گروه ب، میکرومغذی‌ها و کولین است. کولین یک نوع ماده‌ی مغذی است که سبب‌ساز رشد سلولی، تنظیم سوخت و ساز بدن و بیان شدن ژن‌ها می‎شود و فقدان آن در بدن مضرات فراوانی دارد.

نکته‌ی دیگر در مورد ارزش غذایی تخم‌مرغ مربوط می‌شود به این که هر چه بخش رنگی تخم‌مرغ زرد پررنگ‌تری باشد، به معنای غنای بیشتر از ویتامین آ است. ویتامین آ در افزایش قدرت بینایی افراد تاثیر چشمگیری دارد و از احتمال ابتلا به آب مروارید می‌کاهد. از سوی دیگر مصرف تخم‌مرغ باعث کاهش کلسترول بد خون یا اِل‌دی‌اِل می‌شود که در نهایت کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها و عارض شدن حملات قلبی را به ارمغان می‌آورد.

انواع تخم‌مرغ

حالا که کمی بیشتر از فواید تخم‌مرغ مطلع هستیم، بهتر است که کمی بیشتر هم راجع به انواع مختلف آن بدانیم و آنها را از همدیگر تشخیص بدهیم. به طور کلی سه دسته وجود دارد:

  • محلی
  • ماشینی
  • ارگانیک

تخم‌مرغ محلی یا تخم‌مرغی که ما به نام رسمی هم آن را می‌شناسیم، اغلب محصولی است که در روستاها و خانه‌های روستایی تولید و در بازارهای محلی فروخته می‌شود. بدیهی است که در قیاس با شرایطی که تخم‌مرغ ماشینی و کارخانه‌ای تولید می‌شود، این تخم‌مرغ سالم به حساب بیاید.

تنها تفاوت و برتری این تخم‌مرغ به تخم‌مرغ ماشینی این است که در فضای طبیعی، آزادتر و کم‌جمعیت‌تر به نسبت قفس‌های تنگ و پرجمعیت مرغ‌های ماشینی تولید می‌شوند و مرغ‌ها برای پروار شدن، آنتی‌بیوتیک یا هورمون دریافت نمی‌کنند. این در حالی است که از نظر غذایی با هم ارزش برابر دارند.

به علاوه تولید تخم‌مرغ ارگانیک در شرایطی انجام می‌شود که مرغ‌ها هیچ نوع دارو، آنتی‌بیوتیک و هورمونی دریافت نکرده‌اند و همچنین با سالم‌ترین و طبیعی‌ترین مواد غذایی تغذیه‌ شده‌اند. به دلیل همین نوع رسیدگی و تغذیه‌ی طبیعی و سالم‌تر، حساسیت کمتری در کودکان و افراد حساس ایجاد می‌کند و البته قیمت این نوع تخم‌مرغ‌ها چندین برابر بیشتر از انواع ماشینی یا تخم‌مرغ شانه‌ای است.

نحوه‌ی تشخیص تخم‌مرغ تازه و مانده از یکدیگر

یکی از روش‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن تازگی و ماندگی تخم‌مرغ را محک بزنید این است که ابتدا تخم‌مرغ‌های خام را چند دقیقه در فضای اتاق و بیرون از یخچال قرار بدهید تا به دمای محیط برسند. تخم‌مرغ سرد احتمال خطای این روش را بالا می‌برد.

یک ظرف یا یک کاسه را پر از آب کنید. سعی کنید ظرفی را انتخاب کنید که ارتفاع آن حداقل دو برابر ارتفاع تخم‌مرغ باشد. ظرف کم‌عمق تناسبی برای این کار ندارد، پس از انتخاب آن صرف نظر کنید.

تخم‌مرغ را در داخل ظرف آب قرار بدهید:

  • اگر تخم‌مرغ فرو رفت و در پایین ظرف قرار گرفت، به معنای تازگی آن است.
  • اگر تخم‎مرغ فرو رفت، اما در اواسط ظرف آب ایستاد؛ تخم‌مرغ کاملا تازه نیست و چیزی حدود سه هفته از تولید شدنش گذشته است.
  • اگر تخم‌مرغ روی سطح آب ایستاد و اصلا فرو نرفت، در این حالت باید از مصرفش پرهیز شود.

راهنمای خرید تخم‌مرغ – نکاتی که باید درباره‌ی تخم‌مرغ بدانید

هر چه قدر هم محصولی مثل تخم‌مرغ برایمان آشنا و در دسترس باشد، باز هم نیاز داریم تا نکاتی درمورد شرایط نگه‌داری مناسب، مواردی که باید در هنگام خرید به آن دقت کنیم و چیزهای این چنینی را بدانیم.

  • بهترین کاری که می‌توانیم در هنگام خرید تخم‌مرغ انجام دهیم، دقت به ظاهر تخم‌مرغ است. پوسته‌ی تخم‌مرغ لایه‌ی محافظ مواد غذایی داخل آن است. بدیهی است که اگر این پوشش دارای ترک، شیار، منفذ و شکستگی باشد، آلودگی‌های بیرون از آن به راحتی به آن وارد می‌شود. پس بدنه‌ی آهکی تخم‌مرغ نباید دارای کوچکترین سوراخی باشد که اجازه‌ی ورود عوامل مخرب، باکتری، ویروس و… را بدهد.
  • بعد از این که تخم‌مرغ‌ها را خریداری کردید، با آبی که نه گرم و نه سرد باشد به علاوه‌ی مقدار کمی از مایع ظرفشویی یا ضدعفونی‌کننده‌ی میوه و سبزیجات بدنه‌ی آنها را کاملا بشویید و بعد در داخل یخچال قرار بدهید. به این شکل از ورود عوامل بیماری‌زا به همراه تخم‌مرغ به داخل یخچال جلوگیری می‌کنید.
  • یکی از مهم‌ترین عواملی که میزان تازگی و قابل مصرف بودن تخم‌مرغ را تعیین می‌کند، ماده‌ی غشایی انعطاف‌پذیر و سفیدی است که وظیفه‌ی آن نگه‌داشتن زرده‌ی تخم‌مرغ در وسط سفیده است. هر چه تخم‌مرغ تازه‌تر باشد، این ماده هم به خوبی از عهده‌ی کار خود برمی‌آید. اگر در هنگام شکستن تخم‌مرغ دیدید که زرده و سفیده از هم مستقل هستد و به راحتی جدا شده‌اند، می‌توانید گمان ببرید که تخم‌مرغ تازه نیست.

تاریخ انقضای تخم‌مرغ آنقدر اهمیت دارد که اگر تست‌هایی که گفته شد را انجام دادید، اما حتی یک روز از تاریخ انقضا عبور کرده بود، عاقلانه‌ترین کار این است که از مصرف آن صرف نظر کنید.

  • تخم‌مرغ هم مانند دیگر مواد غذایی خارج از محوطه‌ی سرد یخچال به راحتی به سمت فساد می‌رود. به همین دلیل بهترین محیط برای نگه‌داری تخم‌مرغ (چه خام و چه آبپز) داخل محیط یخچال است. قبل از مصرف به بویی که از آن به مشام شما می‌رسد، توجه داشته باشید. هر نوع بوی نامطبوع نشان از فساد و در حال تجزیه بودن محصول است.
  • بهتر است که از مصرف تخم‌مرغ عسلی شده (نیمه‌آبپز) صرف نظر کنید. به این علت که احتمال آلودگی تخم‌مرغ سالم در حالت کاملا پخته وجود ندارد، اما درمورد تخم‌مرغ عسلی همچنان این احتمال وجود دارد. به همین علت بهتر است که تخم‌مرغ را کاملا بپزید. برای این کار پانزده دقیقه قرار گرفتن در آب در حال جوشیدن روی حرارت مستقیم گاز کافی است.
  • اگر شک دارید که تخم‌مرغ داری منفذ یا ترک ریز است، یک ظرف را پر از آب کنید و در آن نمک بریزید. بعد تخم‌مرغ را در آن قرار بدهید. به بدنه‌ی تخم‌مرغ از تمام زوایا نگاه و دقت کنید. اگر از تخم‌مرغ حباب خارج شود، به معنای داشتن منفذ است.
  • وجود لکه‌ یا رگه‌ی خونی کوچک در تخم‌مرغ به معنای بارور بودن آن تخمک یا غیرقابل مصرف بودن آن نیست. البته تولیدکنندگان معمولا این نوع تخم‌مرغ‌ها را قبل از ورود به محصولات قابل فروش حذف می‌کنند. به هر روی می‌توانید بخشی که دارای این لکه یا رگه است را جدا کنید، اما چند دلیل برای این نوع رگه‌ها وجود دارد:
  1. پیر بودن مرغی که تخم‌مرغ را گذاشته است.
  2. به دلیل شکسته شدن فولیکول در طول فرایند تخمک‌گذاری یا پارگی رگ‌های خونی موجود در آن این امکان وجود دارد که در داخل زرده‌ی تخم‌مرغ اثری از آنها باقی بماند.
  3. لکه‌ی خونی موجود در سفیده‌ی تخم‌مرغ خون ریزی در مجرای عبور تخمک مرغ (چیزی که در خط قبل توضیح دادیم) وجود داشته است.
  • تاریخ انقضای تخم‌مرغ آنقدر اهمیت دارد که اگر تست‌هایی که گفته شد را انجام دادید، اما حتی یک روز از تاریخ انقضا عبور کرده بود، عاقلانه‌ترین کار این است که از مصرف آن صرف نظر کنید. تاریخ تولید و انقضای تخم‌مرغ عموما روی بدنه‌ و روی بسته‌بندی تخم‌مرغ حک می‌شود که باید حتما و حتما آن را مورد توجه قرار بدهید. یکی از مهم‌ترین عواملی که در هنگام خرید باید به آن دقت کنید تاریخ روز بودن آن است. هر چه تاریخ تولید آن نزدیکتر باشد، بهتر است.
  • بارکد تخم‌مرغ یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند به شما از کیفیت تخم‌مرغ تولید شده خبر بدهد. تولیدکنندگانی که از این نوع تکنولوژی استفاده می‌کنند، در قدم اول اطلاعاتی که به خریدار در هنگام خرید کمک می‌کنند را در اختیار او می‌گذارند؛ که شامل تاریخ تولید و تاریخ انقضا می‌شود. به علاوه برای حک شدن این بارکد لازم است که سطح تخم‌مرغ به طور کامل از لکه‌ها، کثیفی‌ها، خون و… پاک شود. به این شکل سطح تخم‌مرغ از ویروس‌ها و باکتری‌های خطرناکی مثل سالمونلا پاک می‌شود.
  • اگر خانواده‌ی پرجمعیتی نیستید که مصرف تخم‌مرغ شما بالا باشد، بهتر است که تخم‎‌مرغ را در تعداد کمتر بخرید. به این شکل از مصرف محصول مانده در یخچال جلوگیری می‌کنید. ایرادی که به تخم‌مرغ‌های شانه‌ای وارد می‌شود، این است که برای خانواده‌های کم‌جمعیت تناسب ندارد و مدت زیادی طول می‌کشد تا مورد مصرف قرار بگیرند. در این بین امکان دارد تاریخ مصرف آنها عبور کند یا فاسد شود.

برای نگه‌داری تخم‌مرغ در یخچال حتما یک بخش را در نظر بگیرید که نه کاملا سرد باشد و نه در طبقات پایین قرار بگیرد. در غیر این صورت خطر انجماد یا فسادپذیری وجود دارد.

  • پس حتما به میزان نیاز خود توجه کنید و بر اساس آن محصول مورد نظرتان را انتخاب کنید. تخم‌مرغ‌های باز و هم تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی کوچکتری وجود دارند که شما بتوانید به تعداد مورد نظر خود محصول تهیه کنید؛ از بسته‌بندی چهار عددی تا شش، نُه، دوازده و… وجود دارد که نیاز شما را به طور کامل برطرف می‌کند.
  • نکته‌ی قابل توجه در هنگام خرید تخم‌مرغ باز این است که حتما به تاریخ تولید حک شده بر روی تخم‌مرغ توجه کنید و شرایط نگه‌داری آن در فروشگاه دقت کنید.
  • برای نگه‌داری تخم‌مرغ در یخچال حتما یک بخش را در نظر بگیرید که نه کاملا سرد و نه در طبقات پایین قرار بگیرد. به علاوه قرار دادن آنها در قفسه‌ی نصب شده در داخل در یخچال در صورتی گزینه‌ی مناسبی است که در یخچال شما دائما در حال باز و بسته شدن و باز ماندن نباشد. در غیر این صورت خطر فسادپذیری وجود دارد. با توجه به شرایطی که گفته شد، به دنبال محل مناسب در یخچال خانه‌ی خود برای تخم‌مرغ‌ها باشید.

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

این پست شامل یک راهنمای خرید تخم‌مرغ بود که به شما کمک می‌کرد تا بتوانید محصول مورد نظر خود را به خوبی شناسایی کنید و بدانید که در هنگام خرید و پس از خرید تخم‌مرغ آن به چه نکاتی توجه کنید.

امیدواریم که راهنمای خرید تخم‌مرغ در رساندن اطلاع‌ و آگاهی‌ به شما مفید و موثر عمل کرده باشد. در پایان از شما ممنونیم که دیدگاه خود را با ما به اشتراک می‌گذارید.

ارسال نظر