رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

بررسی 10 مورد از خواص تخم بلدرچین

بچه‌ها از دیدن خوراکی‌های کوچک لذت می‌برند و تخم‌های بامزه و کوچک بلدرچین، می‌تواند یک وعده غذایی مغذی و سالم برای فرزندان‌تان باشد.

خواص بلدرچین

تخم بلدرچین همانند خود بلدرچین، بسیار کوچک، بسیار مفید و البته بسیار خوشمزه است. اگر تا به حال تخم‌ بلدرچین را در مغازه‌های مختلف دیده‌اید و نسبت به خریدن یا نخریدن آن مردد مانده بودید، این مطلب برای شما است. در این مقاله از به‌روز مگ (مجله به‌روز مارت)، قصد داریم به بررسی دقیق و کامل خواص تخم بلدرچین بپردازیم و مهم‌ترین فواید آن برای بدن را با هم مرور کنیم. همراه ما باشید.

ارزش غذایی تخم بلدرچین به‌ازای هر 100 گرم

پروتئین 13 گرم
ویتامین D 55 میلی‌گرم
کلسیم 64 میلی‌گرم
آهن 3.65 گرم
پتاسیم 132 میلی‌گرم
سدیم 141 میلی‌گرم
چربی اشباع شده 3.6 گرم

فواید تخم بلدرچین برای بدن چیست؟

تخم بلدرچین همانند گوشت آن، یکی از منابع غذایی فوق‌العاده مفید است که می‌توانید در وعده‌های مختلف از آن استفاده کنید. اگر دقیقا نمی‌دانید که گوشت بلدرچین چه فوایدی دارد، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «خواص گوشت بلدرچین برای کودکان» را بخوانید. در ادامه، 10 مورد از مهم‌ترین خواص تخم بلدرچین را با هم بررسی می‌کنیم.

1. ارزش غذایی بیشتر تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ

تخم بلدرچین حاوی 13 درصد پروتئین است که این عدد برای تخم مرغ، 11 درصد است. علاوه بر این، میزان ویتامین B موجود در تخم بلدرچین، 3 برابر تخم مرغ است. در برخی مواقع مصرف تخم مرغ باعث ایجاد حساسیت‌های مختلف مثل حالت تهوع، درد معده و یا جوش‌های ریز پوستی می‌شود، ولی تخم بلدرچین هیچ‌کدام از این عوارض احتمالی را نداشته و یکی از بهتری و مفیدترین ماده‌های غذایی برای افراد مختلف است.

2. سرشار از پروتئین

پروتئین یکی از مهم‌ترین مواد مغذی تخم بلدرچین است. تخم بلدرچین علی‌رغم ابعاد بسیار کوچک خود، سرشار از پروتئین بوده و مصرف دو تا سه عدد از آن در یکی از وعده‌های غذایی، پروتئین بسیار زیادی به بدن می‌رساند. بدن برای تمام فعالیت‌های مهم خود مثل ساخت سلول‌ها، بازسازی عضلات و ساخت سلول‌های استخوان‌ها و حتی رگ‌ها، به میزان زیادی پروتئین نیاز دارد.

3. کاهش احتمال ابتلا به کم‌خونی و کمک به کاهش علائم این بیماری

تخم بلدرچین با داشتن میزان کافی از آهن، احتمال ابتلا به کم‌خونی را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، افراد مبتلا به کم‌خونی به میزان مشخصی از آهن در طی روز نیاز دارند که بتوانند کمبود بدن خود را جبران کنند و تخم بلدرچین با فراهم‌کردن این میزان آهن برای بدن، علائم کم‌خونی مثل خستگی، بی‌حالی و رنگ‌پریدگی را بهبود می‌دهد.

علاوه بر آهن، پتاسیم موجود در تخم بلدرچین نیز به ساخت سلول‌های خون کمک کرده و با مصرف روتین و طولانی‌مدت، تعداد سلول‌های خون را افزایش می‌دهد و بدین شکل، باعث بهبود عملکرد سیستم گردش خون خواهد شد.

4. تقویت سیستم ایمنی بدن

فواید تخم بلدرچین

رادیکال‌های آزاد یکی از مخرب‌ترین عوامل موجود در محیط هستند که باعث عوارض زیادی هم‌چون پیری پوست و افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شوند. بدن ما برای مقابله با این رادیکال‌ها، به آنتی‌اکسیدان نیاز دارد و خوشبختانه در انواع مواد غذایی مثل تخم بلدرچین، آنتی‌اکسیدان‌های کافی وجود دارد. با توجه به همین موضوع، باید بگوییم که یکی از مهم‌ترین خواص تخم بلدرچین برای بدن، تامین این آنتی‌اکسیدان‌های ضروری است.

5. کمک به کاهش وزن

احتمالا با خواندن این تیتر، تعجب‌ کرده‌اید، اما باید به شما بگوییم که یکی از مهم‌ترین خواص تخم بلدرچین ایجاد حس سیری است. این ماده غذایی علی‌رغم اندازه کوچک خود، پروتئین بسیار زیادی داشته و به همین خاطر، پس از مصرف آن احساس سیری بیشتری خواهید داشت. بنابراین اگر می‌خواهید هر چه زودتر اضافه‌وزن‌تان را کنترل کنید، بهتر است مصرف تخم بلدرچین را در برنامه روتین خود قرار دهید.

البته فراموش نکنید که کالری تخم بلدرچین را در نظر گرفته و در مصرف آن، زیاده‌روی نکنید.

6. بهبود عملکرد مغز

در کودکی، قبل از امتحان‌های مهم درسی، همه به دنبال خوراکی‌هایی بودند که هوش آن‌ها را یک‌دفعه زیاد کند و باید بگوییم که هر چند تخم بلدرچین نمی‌تواند در یک یا دو دفعه مصرف، چنین تاثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد، اما مصرف آن در طولانی‌مدت باعث بهبود و تقویت عملکر مغز می‌شود.

به دلیل وجود پتاسیم و چربی‌های مفید موجود در تخم بلدرچین، این ماده خوراکی می‌تواند باعث بهبود عملکرد ذهن شده و البته عوارض منفی افزایش سن بر مغز انسان را کنترل کند. ابتلا به آلزایمر، زوال عقل و فراموشی، دلایل مختلفی دارد، ولی می‌توان با مصرف غذاهای خاص و مقوی، سرعت پیشرفت بیماری‌ها را کاهش داد و یا در برخی موارد مانع از ابتلا به آن‌ها شد.

7. محافظت از سلامت استخوان‌ها

همه ما برای ادامه زندگی و انجام فعالیت‌های مختلف، به استخوان‌های قوی، محکم و سالم نیاز داریم و یکی از مهم‌ترین خواص تخم بلدرچین برای بدن، تقویت استخوان‌ها است. برخی از مهم‌ترین مواد مغذی تخم بلدرچین مثل کلسیم، فسفر، منیزیم و ویتامین D، نقش بسیار مهمی بر سلامت استخوان‌ها دارند. با مصرف روتین تخم بلدرچین در برنامه غذایی خود، می‌توانید استخوان‌های حود را تقویت کرده و از پوکی استخوان و شکنندگی آن‌ها، جلوگیری کنید.

تخم بلدرچین با فراهم‌کردن میزان کافی از انواع ماده‌های لازم و ضروی مثل کلسیم و ویتامین D، باعث بهبود رشد بچه‌ها خواهد شد و این موضوع، یکی از مهم‌ترین خواص تخم بلدرچین برای کودکان است.

8. بهبود سلامت قلب

آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی موجود در تخم بلدرچین می‌توانند از ایجاد فشار بیش از حد بر روی قلب و سیستم گردش خون، جلوگیری کنند. با تنظیم تپش‌های قلب و کاهش فشار، سیستم گردش خون نیز عملکرد بهتری خواهد داشت و احتمال وقوع سکته و یا حمله قلبی، کمتر می‌شود.

از سوی دیگر، ویتامین B12 موجود در تخم بلدرچین از کم‌خونی جلوگیری می‌کند و به همین دلیل، قلب برای تامین اکسیژن اندام‌های مختلف با فشار کمتری مواجه شده و در طولانی‌مدت، بافت قلب و عروق اطراف آن، سالم‌تر می‌مانند.

9. اثرات فوق‌العاده در سلامت پوست و مو

اثرات تخم بلدرچین در سلامت پوست و مو

احتمالا هیچ‌وقت تصور نمی‌کردید که مصرف تخم بلدرچین باعث زیبایی پوست و موی شما شود، اما باید به شما بگوییم که این مورد، یکی از مهم‌ترین خواص تخم بلدرچین است. پروتئین، انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در تخم بلدرچین، باعث می‌شوند که سلول‌های پوست و موی شما به‌بهترین شکل بازسازی شوند و در نتیجه، موها و پوست بسیار سالم‌تر و البته زیباتری خواهید داشت.

10. کمک به فعالیت کلیه‌ها و کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تخم بلدرچین از انباشته‌شدن مواد سنگین آلی در بدن جلوگیری می‌کنند. مصرف میزان کافی از آنتی‌اکسیدان از شکل‌گیری سنگ مثانه و سنگ کلیه در بدن جلوگیری کرده و برای همه کسانی که در طول زندگی خود یک بار به این دردها دچار شده باشند، احتمالا این مورد مهم‌ترین مزیت و خواص تخم بلدرچین برای آن‌ها خواهد بود.

موارد منع مصرف تخم بلدرچین

با وجود تمام این خواص فوق‎‌العاده و بی‌نظیر، برخی افراد باید با احتیاط بیشتری تخم بلدرچین مصرف کنند. یکی از مهم‌ترین خواص تخم بلدرچین کالری و ارزش غذایی بسیار بالای آن است و همین موضوع برای افراد مبتلا به کلسترول، منع مصرف ایجاد می‌کند. کلسترول موجود در این ماده غذایی، نسبتا زیاد است و به همین خاطر، افراد مبتلا به این بیماری نباید گول اندازه کوچک تخم بلدرچین را خورده و در مصرف آن زیاده‌روی کنند.

یکی دیگر از مهم‌ترین موارد منع مصرف تخم بلدرچین برای کسانی است که به نقص سیستم ایمنی بدن مبتلا هستند.

از کجا تخم بلدرچین تازه و باکیفیت بخریم؟

از آن‌جا که مصرف تخم بلدرچین در جامعه نسبتا کم است، یافتن تخم بلدرچین پاستوریزه در فروشگاه‌های سطح شهر، کمی دشوارتر است و به همین خاطر، در صورتی که فرآیند پاستوریزه‌شدن تخم بلدرچین به‌خوبی انجام نشود، باکتری‌های مضر آن می‌تواند برای افراد ضعیف‌تر، دردسرساز باشد. خوشبختانه راه حلی برای این موضوع دارد و همه می‌توانند با خرید از فروشگاه‌های معتبر و امن، از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

در فروشگاه اینترنتی به‌روزمارت تمام محصولات پروتئینی و البته تخم بلدرچین از برندهای معتبر و استاندارد کشور تامین می‌شوند و به همین خاطر می‌توانید با خیال راحت، انواع مواد غذایی را از آن‌جا بخرید. امکان انتخاب از برندهای متنوع و البته حمل محصولات خریداری شده از کارخانه تا لحظه رسیدن به دست شما با ماشین یخچال دار، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های خرید اینترنتی از فروشگاه آنلاین به‌روز مارت است.

جمع‌بندی نهایی

شما در چه وعده‌هایی تخم بلدرچین مصرف می‌کنید؟ نظرتان راجع به طعم آن چیست؟

در این مقاله از به‌روز مگ (مجله به‌روز مارت)، مهم‌ترین خواص تخم بلدرچین را با هم بررسی کرده و فواید مختلف آن را با هم مرور کردیم. پروتئین کافی، تامین آهن، کمک به کاهش وزن، بهبود سلامت قلب و محافظت از استخوان‌ها، تنها بخشی از فواید تخم بلدرچین هستند که با مصرف روتین و همیشگی این ماده غذایی، می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

ارسال نظر