رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

فواید و مضرات سوسیس و کالباس

وقتی از سوسیس و کالباس حرف می‌زنیم، از دو نوع ماده‌ی خوراکی صحبت نمی‌کنیم که مصرف آنها در سالهای اخیر باب شده باشد. در واقع از سبکی صحبت می‌کنیم که برای طولانی کردن مدت زمان سالم ماندن مواد غذایی فاسدشدنی به کار می‌رفته و قدمت زیادی هم دارد. چرا که تهیه سوسیس و کالباس از مواد غذایی قابل‌فساد روشی قدیمی است که در بسیاری از نقاط دنیا مورد استفاده بوده و امروز سر و شکلی صنعتی به خود گرفته است. در این پست قرار است که از فواید و مضرات سوسیس و کالباس آگاه شویم و بیشتر بدانیم.

خواص سوسیس و خواص کالباس

آنقدر درمورد مضرات سوسیس و کالباس شنیده‌ایم که وقتی صحبت از فواید آنها می‌شود، این سوال برای ما پیش می‌آید که مگر این مواد غذایی فوایدی هم دارند؟! جواب این پرسش یک بله محکم است! چرا که در هر کجای این مطلب حرف از خواص کالباس و سوسیس به میان می‌آید، درمورد سوسیس و کالباس بهداشتی، سالم و معتبر صحبت می‌کنیم و قطعا محصولات غیربهداشتی و غیرمعتبر مقصود ما نیستند.

همانطور که در فهرست زیر می‌بینید دنیای سوسیس و کالباس انواع مختلفی دارد و شامل دسته‌های گوناگونی می‌شوند:

  • خام: مواد موجود در این سوسیس و کالباس خام و تازه هستند و قبل از استفاده حتما باید پخته شوند. البته این نوع از سوسیس و کالباس را در ایران کمتر مشاهده می‌کنیم.
  • پخته شده: نوع رایج سوسیس و کالباس است که مواد آن به طور کامل پخته شده‌اند، در یخچال نگه‌داری می‌شوند و به هر دو شکل گرم و سرد قابل مصرف هستند.
  • پخته و دودی شده: گوشت مورد استفاده در این نوع، بعد از پخته شدن طی فرآیندی دودی هم می‌شود. طعم و بوی آنها بیشتر است، به شکل گرم و سرد قابل مصرف هستند، در یخچال نگه‌داری می‌شوند و به خاطر دودی شدن مدت زمان طولانی‌تری قابل نگه‌داری هستند.
  • خشک: به جهت خشک شدن مواد مورد استفاده در این سوسیس و کالباس، ماندگاری خیلی بیشتری دارند و حتما باید در فضای خشک و خنک نگه‌داری شوند.
  • تخمیری: این نوع محصولات در فرآیندهای ویژه‌ای با استفاده از باکتری‌های مفید و بی‌ضرری ترش می‌شوند و طعم سوسیس و کالباس تخمیری تند و ترش است.
  • گیاهی: برای تولید این سوسیس و کالباس گیاهی از مغزها، قارچ، سویا و گیاهان استفاده می‌شود و برای افرادی که وگان هستند یا به دلایل پزشکی مصرف محصولات گوشتی یا حاوی گلوتن برایشان ممنوع است، بهترین انتخاب است. به علاوه از سالم‌ترین انواع سوسیس و کالباس هستند.

یکی از خواص سوسیس و کالباس این است که به دلیل استفاده از گوشت مرغ یا گوشت قرمز پروتئین کافی دارند و پروتئین کافی به معنی انرژی کافی موجودد در یک وعده‌ی غذایی است. ترکیب سوسیس تخم‌مرغ یا املت بیکن برای صبحانه می‌تواند یک وعده‌ی سرشار از انرژی باشد که فرد را برای یک روز شلوغ کاملا آماده کند.

در هر ورق از کالباس یا هر عدد از سوسیس حدودا یازده گرم پروتئین وجود دارد و اگر ورزشکار باشید، حتما می‌دانید که مصرف به اندازه و متعادل گوشت قرمز و مشتقات آن برای عضله‌سازی ضروری است. بنابراین خوردن سوسیس و کالباس برای تامین مواد مورد نیاز می‌تواند یکی از گزینه‌های روی میز برای شما باشد. این جمله به معنای زیاده‌روی و فرو رفتن در مصرف فست‌فودها نیست. شما می‌توانید سوسیس و کالباس خانگی تهیه کنید و از آنها  برای درست کردن غذاهای خود بهره ببرید.

به طور کلی هر چه میزان مواد نگه‌دارنده‌ی موجود در سوسیس و کالباس کمتر باشد، میزان ضرر‌های آن هم کمتر است. از طرفی سوسیس و کالباس ارگانیک هم از جمله محصولات کم‌ضرری هستند که می‌توانید برای مصرف انتخاب کنید.

از دیگر ترکیبات باارزش موجود در سوسیس و کالباس می‌توان به عنصر ضروری فسفر، آهن و ویتامین B12 اشاره کرد که باعث افزایش سوخت و ساز بدن، ساخته شدن گلبول‌های قرمز خون و عملکرد صحیح مغز می‌شوند و بدن ما به طور روزانه باید از طریق مواد غذایی آنها را تامین کند.

سلنیوم برای حفظ سلامت تیروئید، تقویت سیستم دفاعی و عملکرد صحیح قلب اهمیت دارد که سوسیس و کالباس دارای مقادیری از این عنصر باارزش هستند.

ویتامینB یا نیاسین باعث حفظ سلامتی و افزایش شادابی موها، پوست و ناخن‌ها می‌شود، و خبر خوب این که سوسیس و کالباس به طور متوسط حدودا 40 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به نیاسین را تامین می‌کنند. البته که افراد برای تامین نیاز بدنشان به نیاسین سوسیس و کالباس و دیگر فراورده‌های گوشتی مصرف نمی‌کنند و همچنین قرار نیست که تمام نیاز بدن خود را با این خوراکی‌ها تامین کنیم! در این بخش از مطلب از فواید کالباس و سوسیس صحبت کردیم و تامین بخشی از نیاز بدن ما به این ویتامین هم یکی از این فواید است.

مضرات سوسیس و کالباس

کالری سوسیس به ازای یک پیمانه از آن 143 است. یعنی به ازای یک پیمانه سوسیس 143 کیلوکالری انرژی وارد بدن می‌شود که نسبتا عدد قابل توجهی است و قابل تصور است که اگر مصرف آن تبدیل به یک عادت غذایی و هر روزه شود، فرد با چه سرعتی به سمت چاق شدن پیش می‌رود. به علت همین سومصرف و زیاده‌روی، فرد به دام چاقی می‌افتد و پس از آن سر و کله‌ی بیماری‌هایی مثل دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی یکی پس از دیگری پیدا می‌شود.

مسمومیت بدن با مواد نگه‌دارنده‌ی موجود در سوسیس و کالباس یکی دیگر از خطراتی است که این عادت مخرب غذایی، مصرف‌کنندگان این محصولات را تهدید می‌کند. فردی که به طور مکرر از این محصولات استفاده کند، متوجه خواهد شد که عملکرد بدن او با اختلالاتی دست به گریبان شده است. این اختلالات شاید در ابتدا قابل چشم‌پوشی باشند و بعد از مدتی جدی می‌شوند.

بدن ما برای دریافت مواد نگه‌دارنده‌ی صنعتی طراحی نشده و سیستم گوارش ما برای هضم مواد غذایی به سختی خواهد افتاد.

نمک و ادویه‌جات موجود در سوسیس و کالباس بدن را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد که مشکلاتی نظیر پرفشاری خون، تنگی دیواره‌ی رگ‌ها، افزایش کلسترول خون، نامیزان بودن عملکرد قلب و در نتیجه اختلال در خون‌رسانی به اندام‌های مهم بدن از جمله‌ی آنها هستند.

بروز جوش‌های پوستی و تیره شدن رنگ پوست (عدم شفافیت و شادابی پوست) از دیگر مواردی است که بر اثر مصرف مداوم این محصولات واقع خواهد شد.

آیا مضرات مصرف سوسیس و کالباس از خواص آن بیشتر است؟

همانطور که در بخش خواص این محصولات صحبت کردیم، انواع ارگانیک، بهداشتی و خانگی این محصولات دارای ارزش غذایی هم هستند؛ حتی توانایی این را دارند که بخشی از نیازهای بدن ما را تامین کنند، اما آنچه که مصرف این محصولات را برای ما تبدیل به یک خطر می‌کند استفاده‌ی مکرر از آنها است. موضوع دیگر وجود مواد نگه‌دارنده‌ای است که بدن ما را به دام مسمومیت می‌اندازد. بنابراین همیشه باید توجه ما به نوع خوراکی‌هایی باشد که به بدنمان وارد می‌کنیم و اگر بیش از حد از این محصولات استفاده می‌کنیم، حتما باید از میزان آن کم کنیم و عادت‌های سالم غذایی را جایگزین کنیم تا اثرات مخرب را خنثی و تا حدی ممکن جبران کنیم.

بیشتر بخوانید: عادات سالم غذایی

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

در این پست از خواص و همچنین مضرات سوسیس و کالباس صحبت کردیم تا با انتخاب محصولات بهداشتی و معتبر و مصرف این محصولات به میزان متعادل هم از آنها لذت ببریم و هم به عوارض زیاده‌روی در مصرف آنها دچار نشویم.

امیدواریم که این پست برای شما کافی، جامع و مفید بوده باشد. در این صورت از شما دعوت می‌کنیم که ما را از نظرات دلگرمی‌بخش خود آگاه کنید.

ارسال نظر