رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

نخود آب، محبوب‌ترین غذای دوران کرونا

با شیوع کرونا نخود آب از یک نوع پیش غذای جنوبی به یک وعده­‌ی محبوب میان تمام ایرانیان تبدیل شده است. هرچند خواص این غذای منحصر به فرد که می­‌توان آن را در دسته­‌ی انواع آش قرار داد؛ محدود به کرونا نمی‌­شود و طیف خاصیت‌­های  پیشگیری کننده و درمانی آن، انواع امراض و مشکلات را پوشش می­دهد.

پس طبیعی است که ما هم در مجله‌­ی «به روز مارت» به این آش ویژه بپردازیم تا هم در مورد انواع خواص آن صحبت کنیم و هم به طرز تهیه‌ی انواع مختلف نخود آب و ترفندهایی برای خوشمزه‌تر شدن آن بپردازیم. پس پیشنهاد می‌­کنیم حتی اگر با نخود آب آشنا هستید هم این مقاله را از دست ندهید.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    خلاصه‌ای از خواص نخود آب

    خواص نخود آب

    فواید نخود آب در طب سنتی

    • نخود با توجه به «طبع ِ گرم و خشکی» که دارد برای فصول سرد سال یک وعده­‌ی غذایی ایده­‌آل برای برقراری تعادل در مزاج‌­تان به شمار می‌­رود. چرا که طب سنتی ِ ایرانی همواره بر این نکته تاکید داشته که هر چه بدن به سمت سردتر یا نامتعادل‌تر شدن حرکت کند، به همان میزان زمینه برای ضعف جسمانی و ابتلا به امراض مختلف مهیاتر خواهد شد. نکته­‌ای که علم پزشکی هم بر صحت آن مهر تایید زده است.
    • یکی دیگر از فواید مهم نخود آب «ادرار آور» بودن آن است و همین ویژگی برای «پاکسازی مجاری ادرار» و «دفع سموم بدن» اهمیت بسیار زیادی دارد.
    • از دیگر ویژگی‌­های نخود آب ، «خواص و فواید آن برای ریه» است. این غذای سنتی، ساده و سَبُک در «پاکسازی ریه از وجود عفونت‌ها و عوامل آن» بسیار موثر است و حتی برای کسانی که بر اثر سرماخوردگی، آلرژی، آنفولانزا و… دچار «گرفتگی صدا» شده­‌اند نیز راهگشاست.
    • یک از مهم­ترین فواید نخود آب از نگاه طب سنتی «خاصیت سم‌زدایی و پاکسازی کبد» از «مواد مضر و سمی» است که بدن را در مقابل بیماری­‌های زیادی مقاوم می­کند. این ویژگی نخود آب چنان تاثیر چشمگیری دارد که حتی در رژیم‌های مبتنی بر مزاج، یک دوره پاکسازی بدن از بلغم و صفرا وجود دارد. طبق این رژیم غذایی، سه تا چهار وعده نخود آب در هفته می‌تواند بدن فرد را به طور کامل پاکسازی و برای کاهش وزن آماده کند.

    فواید نخود آب برای مبتلایان به ویروس کرونا

    نخود آب و کرونا

    به رغم واکسیناسیون بخش زیادی از جامعه، متاسفانه همچنان با گونه­‌های جهش یافته­‌ی ویروس کرونا و موج­‌های جدید ابتلا به کوید 19 مواجه است. پس همچنان وظیفه­‌ی هر کدام از ما در مقابل خود و عزیزان­‌مان تلاش مستمر برای رعایت پروتکل­‌های بهداشتی است.

     یکی از موارد مهم پروتکل­‌های ویژه‌­ی «پیشگیری از ویروس کرونا»، «تقویت سیستم ایمنی بدن» به طور موثر و دائمی است. درست به همین دلیل از زمان شیوع کرونا، نام نخود آب دوباره بر سر ِ زبان­‌ها افتاده و از یک آش نه چندان مشهور به مکملی محبوب در سراسر ایران تبدیل شده است.

    «نخود آب» علاوه بر «تقویت قوای ایمنی بدن» که احتمال ابتلا به کرونا را به طور موثری «کاهش می‌­دهد»؛ به شکل حیرت انگیزی باعث «تسریع در پروسه‌­ی بهبود ضعف شدید جسمانی بیماران کرونایی» می‌­شود.

    از سوی دیگر بیماران به علت ضعف جسمانی و یا از بین رفتن حس چشایی و بویایی معمولا نسبت به خوردن غذا بی‌میل و بی‌رغبت می‌شوند. همین موضوع ضعف جسمانی و عمق بیماری را شدیدتر می‌کند.

    یکی از بهترین و سبک‌ترین غذاها برای دوران نقاهت بیماران، نخود آب است.

    طرز تهیه‌ی نخود آب به سه روش مختلف:

    نخود آب مانند اغلب آش‌ها انواع مختلفی دارد. بنابراین مواد مورد نیاز برای طبخ نخود آب هم به جز چند پای ثابت، طیف متنوعی از مواد غذایی را در بر می­گیرد.

    به طور کلی می‌توانید نخود آب را با گوشت، قلم گاو، آب ِ گوشت قرمز، مرغ، بلدرچین و یا حتی عصاره­‌های گوشت و مرغ ِ موجود در بازار، درست کنید و یا آن را به شکلی کاملا گیاهی تدارک ببینید. در ادامه تلاش کردیم تا طرز تهیه انواع نخود آب را به صورت مختصر و مفید آموزش بدهیم.

    قبل از هر چیز به یاد داشته باشید که نخود بسیار نفاخ است و این ویژگی می‌تواند باعث ناراحتی و درد در ناحیه­‌ی شکم شود. برای پیشگیری از این مسئله باید حداقل از شب قبل، نخودها را در یک کاسه یا ظرف مناسب بریزید و اجازه دهید کاملا خیس خورده و در فواصل زمانی پنج شش ساعته آب نخودها را عوض کنید و روی آنها نمک بپاشید.

    همچنین یکی از ترفندهای راهگشا برای از بین بردن کامل عارضه­‌ی نفخ ِ نخودها، ریختن آنها در آب جوش به اندازه­‌ی سه الی پنج دقیقه است. سپس نخودها را در آبکش خالی کرده و آماده‌­ی آشپزی شوید.

    مواد لازم برای تهیه نخود آب با گوشت (برای چهار نفر):

    مواد لازم مقدار لینک تهیه مواد اولیه
    نخود ۴۰۰ گرم مشاهده
    گوشت گوسفند(ماهیچه) ۲۰۰ گرم مشاهده
    پیاز یک عدد متوسط مشاهده
    برنج ۲ قاشق غذاخوری مشاهده
    زردچوبه به میزان دلخواه مشاهده
    نمک به میزان دلخواه مشاهده
    دارچین به میزان دلخواه مشاهده
    زیره به میزان دلخواه مشاهده
    روغن به میزان دلخواه مشاهده

    دستورالعمل شماره‌ی 1:

    • گام اول: برنج را خیس کنید، مقداری نمک اضافه کرده و آن را کناری قرار دهید. بعد از گذشت حدودا یک ساعت برنج شما آماده­‌ی دم کردن است.
    • گام دوم: پیاز را به شکل نگینی و هر نوع گوشتی که برای استفاده مد نظر دارید را به قطعات کوچک یا متوسط (بر اساس سلیقه­‌تان) خرد کنید.
    • گام سوم: نخودهایی که مطابق دستورالعمل بالا خیسانده‌­اید را در آبکش ریخته و پس از خنک شدن پوست­‌شان را جدا کنید.
    • گام چهارم: ماهی تابه‌­ای با اندازه‌­ی مناسب انتخاب کنید؛ کف آن را با روغن چرب کرده و آن را روی شعله قرار دهید.
    • گام پنجم: پیاز نگینی شده، قطعات گوشت و نخودها را در روغن داغ شده بریزید و تا هنگامی که نخودها پخته و کاملا نرم، قطعات گوشت سرخ و پیازها طلایی شوند آنها را تفت دهید. دقت کنید که پیازهای قهوه‌ای از نظر ارزش غذایی بی‌اثر هستند و طعم غذا را خراب می­‌کنند.
    • گام ششم: برنج را به مواد داخل تابه اضافه کنید و اجازه دهید که برنج هم کاملا با مواد دیگر تفت داده شود. در همین مرحله ادویه‌جات را اضافه کنید. اضافه کردن دارچین و زیره کاملا انتخابی است و به سلیقه‌ و ذائقه‌ی شما بستگی دارد، اما وجود آن در نخود آب باعث می‌شود که نفخ ِ نخودها به طور کامل از بین برود و دچار دردسرهای مصرف نخود نشوید.
    • گام هفتم: سه پیمانه آب به مواد اضافه کنید و در تابه را ببندید. صبر کنید تا مواد با هم پخته شوند. بعد از پخته شدن، آب به جا مانده را تا جای ممکن به صورت داغ بنوشید و سپس باقی مواد را به همراه نان میل کنید.

    دستور العمل شماره‌ی 2:

    مواد لازم برای طبخ این نخود آب با مورد قبلی متفاوت است و برای افراد گیاه خوار و برخی از وگان­‌ها و حتی کسانی که با گوشت میانه‌ی خوبی ندارند یک گزینه‌­ی ایده‌­آل به حساب می‌آید:

    • نخود: 400 گرم
    • پیاز متوسط: یک عدد
    • روغن گیاهی مایع: (یا هر کدام از روغن­های زیتون، کنجد یا کلزا): یک تا دو قاشق غذاخوری
    • آرد گندم حاوی سبوس: یک تا دو قاشق غذاخوری
    • نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین و زیره: به میزان دلخواه
    • گام اول: کار را همانند مورد قبلی با خیساندن و گرفتن نفخ نخود شروع می‌کنیم و در ادامه نخودها را با پیاز نگینی در تابه سرخ می‌کنیم. نمک و ادویه‌جات را اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم. بعد از مدتی سه پیمانه آب به مواد اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم که پخته شوند.
    • گام دوم: آرد سبوس‌دار را در یک پیمانه آب سرد حل می‌کنیم و به مواد اضافه می‌کنیم. صبر می‌کنیم تا مواد مجددا با هم قُل بزنند و بجوشند. اگر می‌توانید به این غذا به چشم دارو نگاه کنید برای مقوی­‌تر شدن آن، پس از حل شدن آرد سبوس‌­دار، مقداری آب قلم یا آب ِ گوشت نیز به نخود آب­‌تان اضافه کنید. در نهایت بعد از چند قُل دیگر می‌­توانید نصف قاشق آبغوره یا سرکه هم به آن اضافه کنید تا علاوه بر خاصیت آنها از عطر و طعم لذت­بخش‌شان لذت ببرید.

    دستور العمل شماره‌ی 3:

    طرز تهیه نخود آب

    این دستورالعمل بیشتر شباهت به آش ساده‌ی نخود دارد، اما در برخی مناطق ایران به عنوان نخود آب هم شناخته می‌شود. می‌توانید از خواص و طعم فوق‌­العاده‌­ی این سوپ خوشمزه هم نهایت استفاده را ببرید.

    • نخود خیس خورده: یک استکان
    • پیاز: یک عدد
    • ماش خیس خورده یا جوانه‌ی ماش: دو قاشق غذاخوری
    • جعفری تازه: به میزان دلخواه
    • شوید خشک: به میزان دلخواه
    • هویج نگینی: به میزان دلخواه
    • نمک، فلفل، زردچوبه، پودر مرزه: یک نوک قاشق مرباخوری
    • گوشت ِ مرغ یا بلدرچین: در صورت تمایل یک استکان
    • روغن: به مقدار لازم

    گام اول: مقدار کمی روغن در تابه بریزید و بعد پیاز را به همراه نخودهای خیس خورده در آن تفت دهید. تکه‌های مرغ یا بلدرچین را به پیاز اضافه کنید و اجازه بدهید تا خوب پخته شوند.

    گام دوم: جعفری و هویج را اضافه کرده و آنها را به خوبی تفت دهید. ادویه و شوید خشک را اضافه کنید و بعد دو پیمانه آب بریزید و در تابه را ببندید. صبر کنید تا مواد کاملا پخته و آش نخود یا نخود آب شما جا بیافتد. در پایان می‌توانید از آبلیمو به عنوان چاشنی استفاده کنید و آش را به همراه نان میل کنید.

    نیازهای بدن در عصر تازه:

    همه­‌ی ما جمله‌­ی «پیشگیری بهتر از درمان است» را به قدری شنیده­‌ایم که عملا برای اغلب ما از معنا تهی شده است. اما واقعیت این است که بیشتر ویروس­‌ها و مریضی‌­های مختلف (به جز موارد خاص) با ضعف سیستم ایمنی بدن ما را مبتلا می‌­کنند. حتی در مقابل بیماری­‌هایی مانند کرونا و سرطان­‌های مختلف، بدن قوی و ایمن مقاومت بسیار بیشتری از خود نشان می‌­دهد و باعث می‌­شود عوارض مستقیم یا جانبی این بیماری‌­ها (و داروها) اثرات مخرب کمتری بر بدن فرد مبتلا بگذارد.

    پس گنجاندن این دست غذاها و پیش غذاهای ساده، سالم، مقوی، خوشمزه و تا جای ممکن اقتصادی در برنامه غذایی‌­مان، یک ضرورت انکار ناپذیر است. پس چه بهتر که با این دست از غذاها و خاصیت‌­های شگفت­‌انگیزشان بیشتر آشنا شویم و با استفاده از ترفندهای مختلف، در عین حفظ تمام ویژگی‌­های‌­شان به آنها عطر و طعمی مطابق با ذائقه‌­ی خود و خانواده­‌مان بدهیم.

    و این دست مقالات یکی از آن مواردی است که قصد داریم در مجله­ به روز مارت بیش از گذشته به آنها بپردازیم. خصوصا که امکان خرید آنلاین اغلب مواد مورد نیاز این دست غذاها را از فروشگاه آنلاین به روز مارت خواهید داشت؛ آن هم با بهترین کیفیت، مناسب‌­ترین قیمت با ارسال رایگان و به وسیله‌­ی ناوگان حمل و نقل مجهز به یخچال‌­های ِ مدرن ِ مخصوص ِ مواد ِ غذایی ِ زود فاسد شونده.

    کافیست قیمت‌­های به روز مارت را با تمام فروشگاه‌­های آنلاین مقایسه کنید و نگاهی به نظرات خریدران بیاندازید و در نهایت فروشگاهی را که از همه نظر رضایت شما را جلب کرده باشد را برای خرید انتخاب کنید.

    ارسال نظر