رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

راهنمای خرید آجیل یلدا

نسبت یلدا و آجیل

از جمله مهم‌ترین خوراکی‌ها و حتی نشانه‌‌های شب یلدا، آجیل یلدا است. در این شب خاطره‌انگیز که عنوان بلندترین شب سال را از آن خود کرده، هیچ‌ چیز به ‌اندازه‌ی‌ دورهمی و خوش گذرانی با دوستان و عزیزان لذت‌بخش نیست. ازجمله چیزهایی که همواره به این شب ِ دل‌ءنشین رنگ و بویی ویژه می‌دهد، آجیل یلداست. در کنار میوه‌ها، شیرینی‌ها و سایر خوراکی‌‌های موجود در این شب،  آجیل یلدا در گرم‌تر کردن تنور گفتگو با عزیزان، تاثیر ویژه‌ای دارد. در این مقاله تلاش کرده‌ایم نکاتی  را برای تشخیص بهترین و مرغوب‌ترین آجیل یلدا، گردآوری کنیم.

چطور آجیل تازه را از آجیل کهنه تشخیص دهیم؟

استفاده از احساس بویایی و چشایی

می‌توان با اطمینان گفت بهترین راه برای تشخیص آجیل مرغوب از بی‌کیفیت، چشیدن آن است. پیشنهاد می‌کنیم قبل ‌از خرید آجیل، چند دانه از هر نوع ِ آن را بچشید. هر چند  به ‌طور معمول در آجیل‌های باکیفیت هم مقداری آجیل نامرغوب پیدا می‌شود و باید درصد اندکی را برای آجیل پوک و خراب در نظر بگیرید. اما به‌ طور کلی در نظر داشته باشید چنانچه طعم آجیل، تند، خیلی شور یا ترش بود، محصول مناسبی را انتخاب نکرده‌اید و هرگونه بوی ترشیدگی، رطوبت و ماندگی، نشان‌دهنده‌ی کیفیت پائین آجیل است.

بررسی ظاهر آجیل

یکی دیگر از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید متوجه کیفیت آجیل یلدا شوید، مشاهده‌ی دقیق آن است. حتما پیش ‌از خرید آجیل، نمونه‌ای از دانه‌ها را برداشته و آن را از وسط نصف کنید. اگر نشانه‌ای از سوراخ، کپک‌زدگی و لکه‌های قهوه‌ای ‌رنگ یا تیره در آن دیدید، بهتر است خرید این محصول را فراموش کرده و سراغ فروشگاه دیگری بروید.

استفاده از دستمال مرطوب

متأسفانه برخی از فروشندگان برای ‌اینکه آجیل‌هایشان تازه و جذاب به نظر رسد، مقداری رنگ‌ ِ غیرمجاز ِ خوراکی به آن‌ اضافه می‌کنند. این رنگ‌ها نه تنها باعث ناراحتی‌های کبدی شده که حتی به عنوان یکی از مواد ِ سرطان‌زا نیز شناخته می‌شود.
در نظر داشته باشید آجیل‌هایی مانند تخمه‌ی آفتابگردان، پسته‌های خندان و تخمه‌های جابانی (یا چنانکه در زبان عامه جا افتاده تخمه‌ی ژاپنی)، از جمله دانه‌‌هایی هستند که امکان اضافه کردن رنگ و لعاب شیمیایی به آنها وجود دارد.
البته نگران نباشید! برای تشخیص رنگ در آجیل‌ها، تنها به یک دستمال مرطوب نیاز دارید. پس از کشیدن دستمال مرطوب بر روی آجیل‌، چنانچه دستمال رنگ به خود گرفت؛ باید به خرید آجیل از آن فروشگاه شک کنید.

آیا یکدست بودن آجیل یلدا اهمیت دارد؟

از جمله روش‌های دیگری که شما را در خرید آجیل تازه یاری می‌کند، بررسی یکدستی آنهاست.
یکدستی به این معناست که دانه‌های آجیل (مثلا تخمه‌ی جابانی) باید تقریبا به یک‌ شکل و اندازه بوده و از نظر رنگی با یکدیگر تفاوت محسوسی نداشته باشند. در صورتی‌ که آجیل انتخابی‌تان یکدست نبوده و اصطلاحا قاطی داشته باشد، با دانه‌های مرغوبی طرف نیستید و بهتر است برای خرید آجیل یلدا، سراغ محصولاتی با کیفیت‌تر بروید.

آجیل شب یلدا

آیا خندان بودن پسته از نظر کیفیت معیار دقیقی است؟

یکی از نکاتی که در خصوص خرید پسته باید به آن توجه داشت تصحیح این باور نادرست اما رایج است که «خندان بودن پسته همیشه به معنای بالا بودن کیفیت است!» به‌ عبارت دیگر، چنانچه پسته به صورت طبیعی خندان باشد، می‌توان آن را باکیفیت دانست. اما باید بدانید که تمام پسته‌های خندان به‌ صورت طبیعی به این شکل درنیامده و گاهی افراد دهانه‌ی آنها را به صورت دستی، باز یا اصطلاحا خندان می‌‌کنند.
در نتیجه خندان بودن پسته به تنها نمی‌تواند معیاری برای کیفیت آن باشد.

پسته

مدت زمان نگهداری آجیل یلدا چقدر است؟

اما پس از بررسی کیفیت آجیل ِ انتخابی، این سوال مطرح می‌شود که برای شبی مانند یلدا چه مقدار آجیل باید تهیه کنیم. از آنجا ‌که به‌ صورت معمول ما از آجیل‌های شور استفاده می‌کنیم، باید عمر کوتاه و فسادپذیر بودن آنها را نیز در نظر بگیریم. در صورتی‌ که انتخاب شما آجیل‌های شور و بوداده است، باید در نظر داشته باشید بهترین زمان مصرف آنها از دو هفته تجاوز نمی‌کند.
همچنین در نظر داشته باشید تشخیص کیفیت آجیل‌‌های شور و بوداده، به دلیل وجود نمک و عطری که دارند، سخت‌تر از نمونه‌های معمولی است.

جالب است بدانید آجیل شب یلدا در گذشته به وسیله‌ی کشاورزان وارد سفره‌ی یلدا شده‌ است. شب یلدا به عنوان پایان دوره‌ی کاری کشاورزان، بهترین فرصت برای استفاده از میوه‌‌های خشک و دانه‌های باقی‌مانده از محصولات سال گذشته بوده است.  به‌ صورت کلی آجیل یلدا را می‌‌توان به دو دسته‌ی آجیل شور و آجیل شیرین تقسیم کرد.
 آجیل‌ شیرین شامل میوه‌‌های خشک از جمله کشمش، توت و برگه‌ی میوه‌‌های مختلف است.

آجیل شور نیز شامل مواردی همچون تخمه، پسته، بادام هندی و درختی و سایر دانه‌هاست. به ‌صورت کلی می‌توان گفت تنقلات خشک شده‌ی شب یلدا شامل موارد زیر می‌‌شود:

  • فندق
  • پسته
  • بادام ‌هندی
  • بادام
  • برگه زردآلو
  • کشمش
  • نخودچی
  • برگه‌ی هلو
  • توت
  • برگه‌ی سیب
  • مَویز

البته در این بین موارد دیگری وجود دارد که افراد با توجه به ذائقه خود می‌توانند از آن‌ها نیز در آجیل یلدا استفاده کنند.

آجیل یلدا

کلام آخر: آیا می‌توان آجیل شب یلدا را به صورت اینترنتی خرید؟

خرید حضوری آجیل از اغلب فروشگاه‌ها در زمان پیش از کرونا هم کار چندان بهداشتی‌ای نبود. اماپاندمی باعث شده نسبت به آلودگی دست‌هایمان، هوای مکان‌های بسته و… حساس‌تر شویم. از طرفی برای پرهیز از حضور در فضاهای شلوغ و خرید در ازدحام وصرفه جویی در وقت و رفت و آمد و هزینه، خرید اینترنتی گزینه‌ی بسیار مناسبی به نظر می‌رسد.
اما آنچه در خرید اینترنتی ایجاد نگرانی می‌کند «کیفیت» محصول خریداری شده است. نگرانی ِ به حقی که صرفا با امکان مرجوع کردن کالا برطرف نمی‌شود. به همین خاطر شما به فروشگاه اینترنتی‌ای نیاز دارید که تازگی، کیفیت و قیمت ِ محصول را تضمین کند. تضمینی که توسط نظرات مشتریان قبلی به اثبات رسیده باشد.

پس به عنوان آخرین توصیه به شما پیشنهاد می‌کنیم قیمت‌های «به روز رسان» را با دیگر فروشگاه‌های اینترنتی مقایسه کنید و سپس در مورد کیفیت، تازگی و ناوگان حمل و نقل ویژه محصولات، نظرات خریداران را در سایت ِ فروشگاه و صفحات اجتماعی «به روز رسان» مطالعه کنید.
به این ترتیب با خیال راحت می‌توانید تصمیم گیری کنید و به جای جستجوی بهترین کیفیت و قیمت ِ آجیل در سطح شهر، با خیال ِ راحت سفارش خود را ثبت کرده و با خیال راحت از دورهمی با عزیزان‌تان لذت ببرید.

ارسال نظر