رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

راهنمای خرید میوه‌های یلدایی

    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین اعضای ثابت سفره‌ی شب یلدا، انواع و اقسام میوه‌های مخصوص این شب ویژه است.
    اما انتخاب و خرید میوه‌ی 
    باکیفیت یلدایی کار راحتی نیست. از طرفی  قیمت انواع میوه­ این شب به خاطر تقاضای زیاد، تا چند برابر معمول بالا می‌­رود و از طرف دیگر از روی ظاهر اغلب میوه­‌های یلدایی نمی‌توان
    با قطعیت به کیفیت مطلوب آنها پی برد.

    از همین رو قصد داریم در این مطلب روش‌هایی را برای خرید میوه‌های یلدایی باکیفیت ِ مطلوب و قیمت ِ مناسب به شما پیشنهاد دهیم.
    به این امید که با دردسرهایی کمتر و خیالی آسوده‌
    تر مهمانی این شب خاص را برگزار کنید.

    میوه‌‌های یلدایی

    هندوانه

    هندوانه به ‌عنوان یکی از دو نماد اصلی این شب، باید حتما در سفره شب ‌نشینی یلدا وجود داشته باشد. در ایران قدیم، باوری وجود داشته  که افراد با خوردن هندوانه در شب یلدا، تا پایان سال بیمار نشده و در مقابل سوز و سرما مقاوم می‌شوند.

    آنها رنگ سرخ هندوانه را به‌ عنوان گرما و حرارت خورشید در نظر می‌گرفتند و با هر سختی و مشقتی که بود
    هندوانه‌
    ی سرخ و شیرینی را برای این شب تهیه می‌کردند.
    اگر شما هم خواهان برگزاری یک یلدای اصیل و سنتی هستید، هندوانه را به هیچ وجه از قلم نیندازید!

    هندوانه شب یلدا

    راه‌های شناخت و خرید هندوانه قرمز و شیرین

    همانطور که می‌دانید کیفیت میوه‌های یلدایی که انتخاب می‌کنید، کاملا به مهارت شما در تشخیص انواع مناسب آن‌ها بستگی دارد. برخلاف آنچه که اکثر افراد فکر می‌کنند، تشخیص هندوانه رسیده و شیرین کار ساده‌ای است. اگرچه بر اساس باوری که بین مردم وجود دارد، انتخاب هندوانه بزرگ و صدای طبل دادن آن پس‌ از چند ضربه، به ‌معنای کیفیت آن است، اما راه‌های ساده‌تری هم برای انتخاب هندوانه خوب و باکیفیت به‌ عنوان یکی از اصلی‌ترین میوه‌های یلدایی وجود دارد که در ادامه آنها را با هم مرور می‌کنیم:

    هندوانه‌های یکدست انتخاب کنید!

    بهتر است هندوانه‌ای که انتخاب می‌کنید، سفت و متوازن باشد. به‌ عبارتی وجود بریدگی، کوفتگی و تورفتگی، اغلب به‌ معنای کیفیت پایین هندوانه است و همچنین برجستگی‌‌ها و یا قسمت‌های ناموزون بر سطح هندوانه، به‌ معنای خشکی و عدم دریافت آب یا نور خورشید است.

    هندوانه‌های سنگین انتخاب کنید!

    در صورتی‌ که هندوانه‌ای که آن را برای شب یلدا انتخاب کرده‌اید، نسبت به ‌اندازه خود سنگین باشد، می‌توانید با خیال راحت آن را خریداری کنید! برای این منظور بهتر است ابتدا چند هندوانه را بررسی و موردی را انتخاب کنید که نسبت‌ به اندازه‌اش سنگین‌‌تر است.

    به ‌دنبال لکه زردرنگ روی هندوانه بگردید!

    جالب است نقطه اتصال هندوانه با زمین، که در قسمت زیر آن وجود دارد، به لکه زمین معروف است. در صورتی‌ که این قسمت زرد تیره باشد، هندوانه خوبی انتخاب کرده‌اید. اما اگر این لکه سفید بوده و یا اصلا وجود نداشت، بهتر است هندوانه را سر جایش گذاشته و به فکر انتخاب هندوانه تازه باشید.

    رنگ هندوانه را فراموش نکنید!

    هرچه هندوانه‌ای که انتخاب کرده‌اید، رسیده‌تر و باکیفیت‌تر باشد، رنگ سبز آن پررنگ‌تر است. همچنین هندوانه‌های براق به‌ صورت معمول رسیده نیستند. هرچه ظاهر هندوانه کدرتر باشد، دارای کیفیت بهتری است.

    هندوانه نر یا ماده؟

    جالب است بدانید که هندوانه هم دارای دو نوع نر و ماده است. آن دسته از هندوانه‌هایی که کشیده‌تر و بزرگ‌تر هستند، هندوانه‌های نر بوده و نسبت به سایر هندوانه‌ها آبکی تر هستند. هندوانه‌های ماده هم بسیار شیرین بوده و شکل گردی دارند.

    دُم هندوانه را بررسی کنید.

    یکی از ترفندهایی که در انتخاب هندوانه به ‌عنوان یکی از اصلی‌_ترین میوه‌_های یلدایی باید در نظر بگیرید، توجه به دُم هندوانه است. اگر دُم هندوانه خشک بود، به معنی رسیده بودن هندوانه است. در غیر این صورت، هندوانه زود برداشت ‌شده و احتمالا کیفیت پایینی دارد.

    انار

    دانه‌های سرخ‌رنگ و یاقوتی انار، پای ثابت سفره شب یلداست. اگر برای شب یلدا دو نماد قائل باشیم، بی‌شک یکی از آن‌ها انار است. بنابراین هنگام تهیه میوه‌های یلدایی، از خرید این میوه شگفت‌انگیز غافل نشوید! ایرانیان قدیم انار را به ‌عنوان نمادی از شادی و زایش می‌شناختند. همانند هندوانه، رنگ قرمز انار نیز نشانه و استعاره‌ای از خورشید محسوب می‌شود.

    دانه‌‌های انار علاوه‌ بر طعم فوق‌‌العاده‌‌ای که دارند، می‌‌توانند در تزیین میوه‌های یلدایی و همچنین انواع شیرینی و کیک استفاده شوند. انار که به میوه‌ی بهشتی معروف است، به قدری خاصیت دارد که برای پرداختن به همه‌ی آنها باید مطلب جداگانه‌ای در  موردش نوشت. برای انتخاب انار باکیفیت، نیاز به دانستن برخی راهکارها دارید که در ادامه می‌توانید آنها را مرور کنید.

    انار شب یلدا

    نحوه‌ شناخت انار قرمز و شیرین

    حتما برای شما هم پیش آمده که پس ‌از شکافتن انار، با رنگ سفید و دانه‌‌های بی‌مزه مواجه شده باشید. بنابراین یکی از مشکل‌‌ترین کارها هنگام خرید انار به‌ عنوان یکی از میوه‌های یلدایی، انتخاب انار قرمز و شیرین است. متاسفانه توجه به رنگ و یا فشردن انار، روش مطمئنی برای تشخیص آن نیست. در ادامه روش‌‌هایی
    را بیان می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها بتوانید بهترین و باکیفیت‌ترین انارها را انتخاب کنید.

    انارهای یکدست را فراموش کنید!

    بر خلاف چیزی که درباره هندوانه گفته شد، انارهای رسیده، گرد و شبیه توپ نیستند. به بیان دیگر هنگام انتخاب انار به‌ عنوان یکی از اصلی‌ترین میوه‌های یلدایی، سراغ مواردی بروید که کج ‌و معوج بوده و صاف و یکدست نیستند. در صورت خرید این میوه‌ها، می‌توانید از قرمز و شیرین بودن آنها مطمئن باشید.

    از شکل سطح انار غافل نشوید!

    بهتر است بدانید برای انتخاب انار رسیده، رنگ پوست آن اهمیت زیادی ندارد. به‌ عبارت دیگر چیزی که در این زمینه مهم است، نرم و چرم‌گونه بودن پوست انار است. البته در صورتی ‌که در پوست انار آفتاب‌سوختگی وجود داشت، بهتر است سراغ موارد دیگر بروید. همچنین پوست سالم و بدون ترک‌ این میوه‌ نیز از مواردی است که باید هنگام خرید، به آنها توجه کنید.

    انار پوست‌کلفت نخرید!

    بهتر است بدانید انارهای دارای پوست نازک، رسیده‌تر و قرمز‌تر هستند. بعضی انارهای پوست‌کلفت، دانه‌های گس و خشک دارند.
    برای تشخیص نازک بودن پوست انار، باید بتوانید برآمدگی دانه‌های آن را از روی پوست آن حس کنید. همچنین بهتر است گلوی تاج انار هم باریک باشد. به ‌عبارت‌ دیگر هرچه تاج انار باریک‌تر باشد، انار رسیده‌تر و باکیفیت‌تری را برای شب یلدا به خانه خواهید برد. آن دسته از انارهایی که تاج آن‌ها مانند یک استوانه است، هنوز کال بوده و پوست کلفتی دارند. در قسمت بعد توضیحات بیشتری درباره تاج انار خواهیم داد.

    از تاج انار غافل نشوید!

    باید بدانید که یکی از اصلی‌ترین کارها برای انتخاب انار آبدار و رسیده به ‌عنوان یکی از میوه‌های یلدایی، توجه به تاج یا گردنه‌ی انار است. در صورت وجود سوراخ و لکه‌‌های سیاه بر روی این قسمت از میوه، از انتخاب آن اجتناب کنید. این‌ موضوع به این دلیل است که آفت انار که کِرم گلوگاه نام دارد، ابتدا تاج انار را سوراخ کرده و از طریق آن وارد میوه می‌شود.

    اناری که انتخاب کرده‌اید را خوب لمس کنید!

    از جمله اشتراکات بین هندوانه و انار به ‌عنوان اصلی‌‌ترین میوه‌های یلدایی، سنگین بودن این دو میوه نسبت به اندازه‌‌شان است. در صورتی ‌که وزن انار انتخابی‌تان نسبت‌ به جثه‌‌اش سنگین‌‌تر است، می‌توانید با خیال راحت آن را خریداری کنید.
    حالا که با راه‌های تشخیص کیفیت میوه‌های یلدایی و انتخاب بهترین آن‌ها آشنا شده‌‌اید؛ می‌‌توانید با خیال آسوده سراغ خرید میوه‌‌های یلدایی رفته و بهترین‌ها را انتخاب کنید.

    خرید اینترنتی میوه‌های شب یلدا

    حالا چند سالی هست که بسیاری ما خریدهای روزمره‌مان را به صورت اینترنتی انجام می‌‌دهیم. تنها
    کافی‌
    ست تصور کنید در ایام شلوغی مانند اعیاد و یا روزهایی نزدیک به مناسبت‌های ویژه، از جمله شب یلدا، رفتن به بازار و خرید اقلام مختلف تا چه حد وقت‌گیر است. خصوصا که در شرایط کرونا چنین کاری اساسا بازی با جان خود و عزیزانمان است. در چنین موقعیتی بهترین راه استفاده از مزایای خرید اینترنتی است.

    همچنین در صورت خرید اینترنتی، امکان بررسی و انتخاب بین گزینه‌های متنوع‌‌تر نیز وجود دارد. به عنوان مثال شما می‌‌توانید در خانه و تنها با مقایسه و بررسی نظرات خریداران قبلی، نسبت به انتخاب بالاترین کیفیت با بهترین قیمت اطمینان حاصل کنید  و خیال‌تان از بابت خریدهای یلدایی‌تان آسوده باشد. در مرحله بعد نیز سراغ محدود کردن انتخاب‌های خود و در نهایت تکمیل خرید اینترنتی بپردازید.

    کلام آخر: فروشگاه اینترنتی درست را انتخاب کنید

    طبیعتا هر فروشگاهی ادعای بهترین بودن را دارد و با وجود بمباران تبلیغاتی انتخاب بهترین فروشگاه اینترنتی کار آسانی نیست. پس بهتر است برای جمع‌بندی این مطلب به جای صحبت‌های کلی و ادعاهای غیر قابل اثبات، به طور مشخص در مورد ویژگی‌های به روز رسان صحبت کنیم.

    به روز رسان تلاش می‌کند محصولات خود را (و در این مورد خاص هر آنچه برای برگزاری یک مهمانی یلدای گرم و جذاب نیاز دارید) با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت به دست خود برساند. برای بررسی صحت این ادعا کافی‌ست قیمت‌های ما را با دیگر فروشگاه‌ها مقایسه کنید. (و چه چیز راحت‌تر از استعلام قیمت از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مخصوص مقایسه قیمت هر محصول بین تمام فروشنده‌های مجازی؟)

    نکته‌ی اساسی دیگر تازگی همه_ی محصولات فروشگاه به روز رسان است. این مسئله برای ما یک اصل غیر قابل تقلیل و تخطی است و حتی نام مجموعه «به روز رسان» اشاره به همین مسئله دارد.

    اما ما تنها به تازگی و کیفیت و مناسب_ترین قیمت بسنده نکرده_ایم و باور داریم نمی‌توان با موتورها و ماشین‌های عادی محصول انتخابی‌تان را تازه و باکیفیت به دست شما برسانیم. به همین دلیل است که تمام ناوگان حمل به روز رسان مجهز به یخچال‌های مخصوص حمل مواد غذایی حساس به دماست و می‌توانید مطمئن باشید در فاصله انبار تا منزل شما هر آنچه سفارش داده‌اید در شرایط و دمای استاندارد قرار دارد تا در شرایط ایده‌آل به دست شما برسد.

    در نهایت امیدواریم یلدای امسال را به تلافی سختی_های سال گذشته ضمن رعایت کامل پروتکل‌ها، گرم‌تر از همیشه برگزار کنید و مسئله خرید هر آنچه برای یلدا نیاز دارید آخرین دغدغه و نگرانی تان باشد و در عوض از این بهانه‌ی ویژه برای ساختن شبی خاطره انگیز کنار عزیزان تان، نهایت استفاده را ببرید.

    ارسال نظر