رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

نحوه پرورش و نگهداری از درخت بلوط

کاشت نهال بلوط در فضای سبز محل زندگی ایده‌ی خوبی برای کمک به حفظ گونه‌های این تیره‌ی گیاهی ارزشمند است.‌ درخت بلوط از قدیمی‌ترین گونه‌های گیاهی شناخته شده توسط بشر است. چوب بلوط مصارف صنعتی بسیاری دارد و میوه‌ یا نهال آن منبع تغذیه خوبی برای حیوانات است. بنابراین درخت بلوط توسط انسان و حیوانات با سرعت بسیاری در حال مصرف است و قطع این درختان در ابعاد بزرگی انجام می‌شود.

همه چیز درباره درخت بلوط

پیش از اقدام به کاشت نهال بلوط در فضای اطراف خانه خود، بهتر است آن را بشناسید و با نکات مهم در نگهداری نهال بلوط در منزل آشنا شوید. درخت بلوط از گیاهان گلدار دو لپه‌ و از تیره راشیان است. تنوع گونه‌های بلوط به 500 نوع نیز می‌رسد و بسیاری از آن‌ها را می‌توان در ایران، رشته کوه زاگرس، شناسایی کرد.‌ چوب درخت بلوط بسیار ارزشمند است چرا که استقامت بالایی در برابر آفات یا انواع قارچ‌ها دارد. هم‌چنین استحکام بافت چوب این درخت آن را برای استفاده در مصارف صنعتی مانند ساخت لوازم خانگی مناسب می‌کند.

کاشت نهال بلوط

برای کاشت نهال بلوط ابتدا شرایط فضای مورد نظر را بسنجید. رشد بلوط تا پیش از بلوغ بسیار کند است اما پس از آن رشد تاج و به خصوص رشد سیستم ریشه‌ای سریع و شدید خواهد بود. بنابراین هنگام انتخاب محل کاشت به توسعه سیستم ریشه‌ای آن فکر کنید. تنوع بی نظیر گونه‌های درخت بلوط سبب شده هر باغبانی بتواند نهال بلوط را در باغچه خود داشته باشد اما در صورتی که منشاء آن مربوط به همان منطقه باشد. توصیه می‌شود اگر قصد خرید نهال بلوط را دارید،

 آن را از تولید کننده محلی بخرید تا از سازگاری گونه با منطقه خود مطمئن باشید. در ادامه راهی ارزان و مطمئن برای کاشت نهال بلوط به شما ارائه می‌دهیم.

نحوه کاشت نهال بلوط در گلدان

اگر قصد خرید چند نهال بلوط را دارید به شما توصیه می‌کنیم خودتان اقدام به کاشت میوه بلوط کنید تا علاوه بر کاهش هزینه کودکان خود را در یک فعالیت کشاورزی آسان و سرگرم کننده شریک کرده و از این طریق اهمیت حفاظت از گونه‌های گیاهی را به آن‌ها آموزش دهید.‌

جمع آوری میوه بلوط

برای کاشت میوه بلوط نیاز به تهیه آن‌ها دارید. به راحتی در اولین فضای سبزی که یک درخت بلوط وجود داشته باشد تعداد بی‌شماری از میوه‌های بلوط را خواهید یافت. برای کاشت میوه بلوط، هیچ‌گاه آن را از شاخه جدا نکنید. بلوط‌های بالغ و قابل کاشت از درخت جدا شده و به زمین می‌افتد. زمانی که ریزش بلوط به اوج خود می‌رسد بهترین زمان برای جمع آوری آن‌هاست. هنگام جمع آوری چند نکته را در نظر بگیرید

  • شانس جوانه زنی میوه‌های بلوط 50% است. بنابراین اگر 10 نهال بلوط نیاز دارید 20-30 میوه بلوط جمع کنید.‌
  • میوه‌هایی که مدت طولانی روی زمین باقی مانده‌اند را برندارید.
  • هنگام جمع کردن آن‌ها به سلامت ظاهری‌شان توجه کنید؛ وجود هرگونه حفره نشان ورود حشرات و آلودگی است.
  • کلاهک بلوط بالغ به راحتی جدا می‌شود، میوه‌هایی که کلاهک آن‌ها را نمی‌توانید جدا کنید مناسب کاشت نیستند.

کاشت بلوط در گلدان

  • پس از جمع آوری بلوط‌ها آن‌ها را در یک ظرف آب قرار دهید. پس از گذشت 15 ساعت بلوط‌هایی که روی آب ماندند را دور بریزید چرا که آن‌ها نارس هستند و توان تبدیل شدن به نهال بلوط را ندارند.
  • بسته به اینکه چه نوع بلوطی جمع کرده‌اید مدت زمان آماده شدن آن‌ها برای کاشت متفاوت است. بلوط سفید پس از یک روز باقی ماندن در آب آماده کاشت است در حالی که بلوط قرمز نیاز به تیمار دارد.‌ بلوط‌های قرمز را در یک کیسه به همراه مقداری خاک اره مرطوب به مدت 8 هفته قرار دهید.‌ هر دو هفته یک مرتبه در کیسه را باز کنید و اجازه‌ی تهویه هوای کامل را بدهید.
  • پس از آماده شدن میوه‌های بلوط برای کاشت، یک گلدان مناسب نهال بلوط تهیه کنید.‌ عمق آن دست کم 30 سانتی متر باشد.
  • مقداری خاک در گلدان بریزید و میوه بلوط را در عمق 3 سانتی‌متری بکارید.‌ در هر گلدان بسته به قطر دهانه آن می‌توانید 5 بلوط بکارید.
  • گلدان را در نقطه‌ای کاملا آفتابگیر قرار دهید.
  • با خشک شدن عمق 2 سانتی‌متری خاک، آبیاری را انجام دهید.‌

نحوه کاشت نهال بلوط

  • هنگامی که اولین برگ نهال بلوط خود را مشاهده کردید آن را به باغچه و یا هر محلی که برای زندگی دائمی آن در نظر دارید منتقل کنید.‌
  • در صورتی که نهال بلوط نور کامل آفتاب دریافت کند و گلدان فضای کافی برای سیستم ریشه‌ای آن داشته باشد، تا 3 ماه می‌تواند در گلدان به زندگی خود ادامه دهد.‌
  • کافی است یک گودال به عمق سیستم ریشه‌ای نهال بلوط خود حفر کنید و بدون تغییر جهت ریشه‌ها آن را در خاک بکارید. کاشت نهال بلوط در عمق زیاد یکی از مهم‌ترین عوامل از بین رفتن آن‌هاست. توجه کنید که پس از آبیاری خاک سست بستر متراکم شده و نهال در عمق بیشتری فرو می‌رود. بنابراین آن را دقیقا هم عمق با ریشه‌ها بکارید.‌
  • از آن جایی که نهال بلوط غذای خوبی برای حیوانات است اگر آن را در فضای باز می‌کارید باید برای محافظت از نهال سیم یا یک قفس نصب کنید.
  • اطراف نهال بلوط را کاملا عاری از علف‌های هرز نگه دارید.
  • در صورتی که بارندگی منطقه شما کافی نیست خاک اطراف نهال بلوط را به خوبی آبیاری کنید چرا که بلوط در خاک خشک سیستم ریشه‌ای قوی ایجاد نخواهد کرد.‌

کوددهی نهال بلوط

  • نهال بلوط را در دو سال ابتدایی زندگی با کود تغذیه نکنید؛ همانطور که گفتیم بافت چوب درخت بلوط بسیار محکم است. دلیل این استحکام رشد بسیار کند آن در سال‌های اولیه‌ی زندگی این گیاه است. با کوددهی و تقویت نهال بلوط، رشد آن سریع‌تر شده و از استحکام چوب کاسته می‌شود. این عامل در آینده درخت بلوط را در مقابل طوفان و ضربه شکننده می‌کند.
  • نهال بلوط در خاک‌هایی با نیتروژن کم به راحتی رشد می‌کند.
  • اگر می‌دانید خاک محل مورد نظرتان‌ به لحاظ مواد غذایی بسیار ضعیف است کمی از خاک اطراف یک بلوط بالغ را برداشته و هنگام کاشت نهال بلوط با خاک بستر آن ترکیب کنید.

انواع نهال بلوط

بلوط‌های قرمز و سفید رایج‌ترین انواع بلوط هستند. با توجه به ویژگی‌هایی که در ادامه برای هر یک ذکر می‌کنیم، می‌توانید تصمیم بگیرید کدام نوع نهال بلوط را بکارید.

بلوط سفید

به سرعت و بدون تیمار می‌توانند در فصل پاییز جوانه بزنند. ریشه‌چه آن‌ها به سرعت به درون خاک نفوذ می‌کند و به این ترتیب زمستان را پشت سر می‌گذارد و سپس در بهار جوانه خود را از خاک خارج می‌کند. برگ نهال بلوط سفید دارای لوب‌های گرد و کمی پهن است. ارتفاع بلوط سفید به 25-15 متر می‌رسد و تاج آن گاهی تا ارتفاع  30 متر نیز رشد می‌کند. البته انواع کوتاه‌تر آن نیز موجود است.‌

بلوط قرمز

بلوط قرمز برای جوانه زنی نیاز به تیمار دارد. می‌توانید در طول زمستان، میوه بلوط قرمز را با کمی خاک اره مرطوب در کیسه و در یخچال نگه دارید و در بهار آن‌ها را بکارید.‌ برگ نهال بلوط قرمز دارای لبه‌های نوک تیز با کرک‌های ریز در انتها است. ارتفاع بلوط‌های قرمز نسبت به بلوط سفید کمتر است و معمولا بیش از 20 متر رشد نمی‌کنند.‌

در آخر می‌توان گفت کاشت نهال بلوط فعالیتی مهم و ارزشمندی برای محیط زیست و البته خود ما محسوب می‌شود. پس از سال‌ها بهره‌ برداری از جنگل‌های بلوط بقای این درخت در خطر است. کاشت حتی یک نهال بلوط در نهایت کمک بزرگی به ادامه‌ی حیات بلوط خواهد کرد.

چکیده مطلب و خلاصه کلام

همانطور که مطالعه کردید تنها ابزار لازم برای کاشت نهال بلوط گلدان و میوه بلوط است؛ در فصل پاییز با دقت بیشتری به محیط نگاه کنید و میوه بلوط را جمع کنید.

2 نظر

  • فارسانی
    ارسال شده ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ در ۷:۳۵ ق.ظ

    بسیار عالی و مفید بود.من خودم چون اهل منطقه زاگرس(چهارمحال و بختیاری-فارسان) هستم به خوبی با این درخت زیبا و سرسبز آشنا هستم و امیدوارم نسل آن بیشتر شده و هر روز به تعداد آنها افزوده گردد.

    • بهروز قره شیر - بیرجند
      ارسال شده ۱۴۰۲/۱۰/۱۱ در ۱۲:۴۸ ب.ظ

      درود بر شما و عرض خدا قوت و خسته نباشید دارم
      مطالب بسیار ساده و روان ارائه شده و کاربردی می‌باشد .
      من در منطقه نسبتا گرم و خشک و کویری بیرجند واقع در استان خراسان جنوبی زندگی می کنم که هیچگونه درخت بلوطی دیده نشده و دوست دارم کاشت آنرا آزمایش کنم، ممنون خواهم شد اگر راهنمائیم فرمائید.

ارسال نظر