رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

راهنمای خرید چای و آشنایی با انواع چای

برای شناخت انواع مختلف چای مقاله راهنمای خرید چای و آشنایی با انواع چای را بخوانید.

راهنمای خرید انواع مختلف چای

هیچ چیز مانند یک فنجان چای داغ، باعث آرامش روح و روان آدمی نمی‌شود. بازار پر است از انواع گوناگون این نوشیدنی‌های حیات بخش و خستگی‌زا؛ حال از کجا بفهمیم که مرغوب‌ترین و بهترین آنها کدامند؟ بی هیچ شک و تردیدی، کشف ذائقه خود در انتخاب مناسب‌ترین این گروه از نوشیدنی‌ها، سفری خوشمزه‌ برایتان خواهد بود.

همانطور خود بهتر می‌دانید انواع مختلفی از این گونه‌ها در بازار موجود است: سیاه، سفید، سبز، اولانگ، میوه‌ای و غیره. تنوعشان به حدی است که می‌شود با اطمینان گفت غیرممکن است تا فردی نتواند یکی متناسب با ذائقه و سلیقه خود پیدا کند. برای خرید چای اطلاعاتی مورد نیاز است که در مقاله راهنمای خرید چای و آشنایی با انواع چای، به توضیح آن‌ها می‌پردازیم. 

در زیر سعی کرده‌ایم انواع گوناگون این نوشیدنی‌ها را برایتان شرح دهیم. پس اگر شما جزء معدود کسانی هستید که فکر می‌کنید که علاقه‌ای به این گونه حیات‌بخش ندارید، به‌روز مارت را تا انتهای مقاله دنبال کنید تا متوجه شوید که کدامیک بیشتر متناسب با سلیقه و ذائقه‌تان است.

خرید چای سیاه

در نظر بیشتر ما ایرانیان، از میان همه انواع گونه‌های مختلف این نوشیدنی، خوش طعم‌ترین، خوش عطرترین و گواراترین‌شان، نوع سیاه است. باید بدانید این مدل نسبت به نمونه‌های سبز یا اولانگ برای مدت بیشتری اکسید می‌شود.

مزایا و فواید: برخی مطالعات نشان می‌دهند که این نوع نوشیدنی خطر سکته مغزی را کاهش داده، کلسترول خون را تنظیم کرده و همچنین در کاهش فشار خون نیز موثر است.

کافئین؟ بله

ولی به طور معمول، کافئین موجود در آن از کافئین یک فنجان قهوه، کمتر است.

انواع چای سیاه در ایران: بهترین نوع چای سیاه

بهترین مدل، آنی است که برگ‌ها پس از دم کشیدن در قوری، بزرگ و مسطح شوند. به یاد داشته باشید گونه‌‌هایی مانند «کله مورچه‌ای»، «باروتی» و غیره، جزء نوشیدنی‌های درجه سه طبقه‌بندی می‌شوند زیرا از پودر خرده‌های برگ گیاه تهیه شده و در هنگام فراوری، رنگ و اسانس به آنها افزوده می‌شود. شایان ذکر است شکل ظاهریشان، به نوع گیاه بستگی نداشته بلکه در کارخانه به این صورت فرم گرفته‌اند.

متخصصان و کارشناسان تغذیه، بدترین نوع این نوشیدنی (نوع سیاه) را مدل‌های کیسه‌ای می‌دانند زیرا تقریبا تمامی آنها از خاکه‌های کاملا بی‌کیفیت به دست آمده و عطر و طعمشان نیز کاملا مصنوعی و شیمیایی است.

ارل گری (Ear Gery) – انواع چای طعم دار

حتما برای شما هم سوال شده که ارل گری به چه معناست؟ این چایی، از ترکیب چای سیاه به‌اضافه روغن معطر پوست ترنج تهیه می‌شود که یکی از مدل‌های متداول چای سیاه، همین ارل گری (earl grey) است و با روغن ترنج طعم‌دار شده است. این روغن، عطری همچون عطر مشک به آن می‌بخشد. شایان ذکر است که این نوع نوشیدنی، از نوشیدنی‌های بسیار محبوب در چین است.

خرید چای ماسالا (انواع چای خارجی)

این نوشیدنی‌ محبوب، همان چای سیاه است که به آن هل و زنجبیل (و گاهی دارچین، میخک و رازیانه) اضافه شده است و معمولا با شیر و شکر سرو می‌شود. این نوشیدنی، از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در هند است ولی در چند دهه اخیر به واسطه شهرت و عطر و طعم بی‌نظیرش، در تمامی قهوه‌خانه‌های‌ مدرن در غرب یافت می‌شود.

چای سبز (انواع چای و دمنوش)

این نوشیدنی، جزء گونه‌های سنتی چینی است. تفاوت نوع سیاه و سبز در نحوه پردازش و فناوری آنهاست. در نوع سبز، برخلاف مدل سیاه، برگ‌های گیاه اکسید نمی‌شود. همین امر، دلیل اصلی عطر و طعم متفاوت آن است. البته گاهی اوقات، به جای رنگ سبز، به رنگ زرد در می‌آید.

مزایا و فواید: فواید این نوشیدنی بسیار زیاد است. افزایش متابولیسم، کاهش کلسترول، کاهش خطر ابتلا به نارسایی‌های قلبی تنها بخش کوچکی از فواید بی‌شمار آن است.

کافئین؟ بلی. ولی میزان آن، نصف یک فنجان قهوه است.

چای ماتچا (Matcha) – خواص چای ماچا

چای ماچا: خواص شگفت‌انگیز چای سبز ژاپنی برای سلامتی و آرامش

ماتچا از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های گرم در ژاپن است. باید بدانید که در زبان ژاپنی «ma» به معنای پودر و «cha» همان واژه «tea» در زبان انگلیسی است. ماتچا در بین همتاهای خود، کمی عجیب و به صورت پودری سبز رنگ است و برگ‌های آن را نمی‌توان به سادگی یافت.

جالب است بدانید که ژاپنی‌ها برای تهیه و سرو آن، آیین و آداب و رسوم مخصوص خود را دارند.

نکته‌ای دیگر که باید آن را به عنوان اطلاعات عمومی همیشه به خاطر بسپارید این است که اگر روزی با بستنی چای سبز مواجه شدید، بدانید که از ماتچا گرفته شده است.

چای ماچا، یک گنجینه از خواص و فواید برای سلامتی و آرامش است که از قدمت‌ دیرینه در فرهنگ ژاپن به ما رسیده است. در ادامه این متن، با مزایا و خواص فراوانی که چای ماچا برای سلامتی بدن ما دارد، آشنا خواهید شد.

  1. قدرت ضداکسیدانی: چای ماچا دارای سطح بالایی از آنتی اکسیدان‌ها است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد و کاهش آسیب اکسیداتیو در بدن کمک می‌کند. این خاصیت ضدپیری و آنتی‌اکسیدانی آن، به حفظ جوانی پوست، کاهش خطوط و چروک‌های صورت و حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

  2. افزایش انرژی و تمرکز: چای ماچا حاوی کمترین مقدار کافئین نسبت به سایر انواع چای است. این کمترین میزان کافئین همراه با وجود یک ماده به نام L-Theanine، باعث ایجاد یک حالت آرامش و تمرکز بالا در ذهن می‌شود. به این ترتیب، مصرف چای ماچا می‌تواند انرژی و تمرکز شما را افزایش داده و به بهبود عملکرد شناختی کمک کند.

  3. حفظ سلامت قلب: تحقیقات نشان داده است که مصرف چای ماچا می‌تواند به کاهش فشار خون و سطح کلسترول بد (LDL) کمک کند. این خاصیت مفید چای ماچا به حفظ سلامت قلب و عروق، کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط با آن، مانند افت عملکرد قلبی و سکته مغزی، بسیار مهم است.

  4. تقویت سیستم ایمنی: مصرف چای ماچا می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها را افزایش دهد. ترکیبات موجود در چای ماچا، از جمله کاتچین‌ها و پلی‌فنل‌ها، دارای خاصیت ضدمیکروبی و ضدالتهابی هستند که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و آن را در مقابل عفونت‌ها و بیماری‌ها مقاومت‌پذیر می‌کنند.

  5. افزایش سوخت و ساز بدن: چای ماچا می‌تواند عملکرد سیستم متابولیسم بدن را بهبود بخشیده و فرایند سوخت و ساز بدن را تسریع کند. این خاصیت مفید آن، به افزایش سرعت سوخت و ساز چربی‌ها، کاهش وزن بدن و حفظ شکل فیزیکی ایده‌آل کمک می‌کند.

  6. آرامش و تسکین: چای ماچا دارای خاصیت آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده است. ماده L-Theanine که در آن وجود دارد، می‌تواند به تنظیم سطح استرس و اضطراب کمک کند و حالت آرامش را بهبود بخشد. این خاصیت آن، به شما کمک می‌کند تا در مواقع استرس و فشار ذهنی، آرامش خود را حفظ کنید.

  7. حفظ سلامت دستگاه گوارش: چای ماچا می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند. ترکیبات موجود در آن می‌توانند به سلامت روده‌ها، کاهش التهابات گوارشی و تسهیل هضم و جذب مواد مغذی کمک کنند.

چای ماچا با خواص و فواید فراوانش، یک گزینه سالم و مفید برای همه افراد است. با مصرف منظم آن، می‌توانید به سلامتی بدن خود اهمیت بدهید و به آرامش دست پیدا کنید. پس چرا منتظرید؟ اقدام کنید و لذت ببرید.

سنچا (انواع چای در جهان)

سنچا در ژاپن، نسبت به دیگر همتاهای خود (ماتچا)، ارزش و محبوبیت بیشتر دارد. سنچا برگ‌های خشک شده و پردازش نشده گیاه است و به همین صورت نیز سرو می‌شود. گیاه سنچا برای رشد به مکان‌هایی آفتابی نیاز دارد، درحالیکه گیاه ماتچا برای رشد نیازمند مکان‌های سایه‌دار است.

باید بدانید سنچا نوشیدنی آرام‌بخش با رنگ زرد و طعم شیرین است که در فصل بهار برداشت می‌شود.

فواید و مزایا:

  • پیشگیری از سرطان: این چای در پیشگیری از انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان پروستات عالی عمل می‌کند.
  • افزایش متابولسیم: به دلیل وجود کافئین در آن، به افزایش متابولیسم بدن کمک بسیار می‌کند.
  • کاهش دهنده فشار خون: براساس مطالعات، سنچا، در کاهش فشار خون نقش مهمی بازی می‌کند. یافته‌ها همچنین حاکی از آن است که سنچا برای بیماری‌های همچون آترواسکلروز، بیماری‌های قلبی – عروقی، سکته مغزی و غیره بسیار مفید است.
  • تقویت حافظه: به دلیل آنتی اکسیدان‌های سرشار آن، به بهترین شکل ممکن قادر به تحریک مسیرهای عصبی و جلوگیری از اکسیداتیو شدن مغز است. به همین خاطر است که مصرف آن، برای پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل بسیار توصیه می‌شود.
  • کاهش دهنده سطح کلسترول خون: اثر چای سنچا در کاهش میزان سطح کلسترول بد (LDL) و افزایش فرآیندهای سوخت و ساز بدن به اثبات رسیده به همین دلیل جزء نوشیدنی‌های مفید برای کاهش وزن و محافظت از سلامت قلب است.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: سنچا دارای انواع مواد معدنی، انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان‌هاست که باعث تحریک گلبول‌های سفید خون شده و به این وسیله بدنتان را از ابتلا به عفونت، سرماخوردگی و آنفولانزا ایمن می‌سازد.
  • کمک به حفظ و سلامتی پوست: سنچا سرشار از ویتامین C و انواع آنتی اکسیدان‌هاست. به همین علت در حفظ سلامت و شادابی پوست و جلوگیری از پیری زودرس بسیار موثر است.
  • نوشیدنی انرژی زا: ترکیبات موجود در این نوشیدنی محبوب، کافئین، انواع مواد معدنی مفید برای بدن و آنتی اکسیدان‌هاست. این نوشیدنی، نسبت به گونه‌های دیگر، برای افرادی که فعالیت ذهنی زیادی دارند، بسیار عالی است.

کافئین؟ بلی. باید بدانید که کافئین موجود در سنچا نسبت به دیگر همتاهای خود بیشتر است ولی با این وجود از نصف فنجان قهوه، کافئین کمتری دارد.

چای سبز

اولانگ (oolong)

راهنمای خرید چای و آشنایی با انواع چای – این نوشیدنی از همان گیاهی به دست می‌آید که چای سبز یا سیاه را به بار می‌آورد. باید بدانید نوع «سیاه» از اکسید کامل برگ‌های این گیاه به دست می‌آید؛  نوع «سبز» همان برگ‌های اکسید نشده است ولی برای تهیه اولانگ، برگ‌های گیاه نیمه اکسید می‌شوند. شکل ظاهری اولانگ به واسطه رول شدن همین برگ‌های نیمه اکسید شده است.

رنگ اولانگ (پس از دم کردن)، سبز یا قهوه‌ای است و البته طعم و مزه‌های گوناگونی دارد.  چای اولانگ از کجا بخریم؟ برای تهیه این چای خاص کافی است به قهوه فروشی‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین فروش قهوه و دمنوش مراجعه کنید. 

فواید و مزایا: گرچه مطالعات صورت گرفته در مورد مزایای دو نوع «سبز» و «سیاه» بسیار بیشتر اولانگ است ولی برپایه همین مطالعات به نسبت محدود می‌شود فهمید این نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست و در کاهش خطر ابتلا به دیابت نقش مهمی بازی می‌کند.

کافئین؟ بلی، ولی مقدار آن از نصف فنجان قهوه کمتر است.

دمای مناسب برای گونه‌های مختلف، کاملا متفاوت است. برای مثال، برای دم کردن گونه سیاه، دمای آب باید 90 درجه سانتی‌گراد باشد. برای گونه‌های سبک‌تر مانند سفید یا سبز، دمای بین 70 تا 80 درجه سانتی‌گراد کافی است

 

 

 

پوئر (Pu’erh tea)

یکی دیگر از انواع نوشیدنی‌های چینی، پوئر است که از تخمیر برگ‌های کهنه گیاه چای به دست می‌آید. عمر برخی از این برگ‌ها، به ده‌ها سال می‌رسد.

پوئر، طعم و مزه‌های مختلفی دارد؛ ولی به طور کل، مزه این نوشیدنی لطیف و دلچسب است.

مزایا و فواید:

  • کمک به روند هضم غذا
  • دارای خواص ضد التهابی
  • تسکین درد مفاصل
  • کمک به هشیاری ذهنی

کافئین؟ بله، ولی میزان کافئین در انواع مختلف پوئر با هم متفاوت است. گرچه هیچ‌کدام از آنها به اندازه نصف فنجان قهوه کافئین ندارند. اگر سوال شما این است که چای پوئر از کجا بخریم نگران نباشید این نوشیدنی در اکثر فروشگاه‌ها به‌تازگی موجود شده است. 

چای سفید

برای تهیه این نوشیدنی، درست همانند نوع «سبز»، از برگ‌های اکسید نشده گیاه استفاده می‌شود.

این نوشیدنی دارای عطر و طعم ملایم‌تر و سبک‌تری نسبت به نوع «سبز» و «سیاه» است و پس از دم کردن، انتظار رنگی زرد تیره داشته باشید.

مزایا و فواید: این نوشیدنی به دلیل آنکه سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست، در سلامت پوست، سلول‌های بدن و قلب و عروق بسیار کارامد عمل می‌کند.

کافئین: بلی، و همچون پوئر، انواع مختلف این نوشیدنی کافئین مختلفی دارند. با این وجود در بیشتر مواقع کافئین کمتری نسبت به دیگر همتایان خود داشته و البته که کافئینش از نصف فنجان قهوه کمتر است.

چای میوه‌ای

این نوشیدنی از طریق انواع مختلف ادویه‌جات، بوته‌ها و گیاهان تهیه می‌شود.

مزایا و فواید:

  • کاهش دهنده استرس و اضطراب
  • کمک به روند هضم غذا در بدن
  • تسکین علایم سرماخوردگی

کافئین؟ معمولا این دسته از نوشیدنی‌ها، کافئین ندارند.

چای بابونه

بابونه گیاهی است که وقتی با آبجوش خیسانده می‌شود، یک دم کردنی خوشبو و خوش‌مزه‌ای ایجاد می‎کند. برخی بر این باورند که این نوشیدنی در کاهش استرس و اضطراب (بسیار بهتر از دیگر همتاهای خود)، خارق‌العاده عمل می‌کند.

چای ژاپنی سنچا

هیبیسکوس (Hibiscus tea)

هیبیسکوس از گلبرگ‌های گل رز تهیه می‌شود که رنگ قرمز دلنشینی همچون رنگ گل رز دارد. هیبیسکوس دارای طعم میوه‌ای و ترش است.

رویبوس (Rooibos)

رویبوس از یک گیاه بومی آفریقای جنوبی تهیه می‌شود. بر همین اساس در کشورهای آفریقای جنوبی از محبوبیت خاصی برخوردار است. طعم و مزه این نوشیدنی تا حدی بسیار زیادی شبیه به هیبیسکوس است، ولی برعکس هیبیسکوس دارای رنگی با توناژ خاکی است.

خصوصیات چای مرغوب برای خرید چای ایرانی

راهنمای خرید چای و آشنایی با انواع چای – خب پس شناخت انواع چای بهتر است کمی در مورد روش تشخیص کیفیت آن صحبت کنیم. اگر شما هم مانند بیشتر ایرانیان، به مصرف نوع «سیاه» این نوشیدنی علاقه وافری دارید، باید بدانید (پس از دم کشیدن) رنگی ملایم نزدیک به قرمز، طعم گس که هیچ بوی غیرطبیعی ندهد، از مهم‌ترین خصوصیات نوع مرغوب و طبیعی این نوشیدنی است.

هیچ‌کدام از انواع مزه‌دار و عطردار این نوشیدنی «سیاه» طبیعی نیست و به صورت کاملا شیمیایی فراوری شده است. به دلیل افزودن طعم‌دهنده‌ها و عطرهای مصنوعی، مصرف‌شان زیاد توصیه نمی‌شود.

باید بدانید چای ایرانی جزء محبوب‌ترین انواع این دسته از نوشیدنی‌های «سیاه» در جهان است که چه در بخش تولید و چه در بخش فراوری، هیچ‌یک از افزودنی‌های شیمیایی و مصنوعی به آن افزوده نشده است. شایان ذکر است که برای دم‌ کشیدن آن در قوری چینی، به 20 دقیقه زمان نیاز خواهید داشت.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید اولین بار و در سال 1276 هجری شمسی این گیاه در ایران کشت شد و از آن زمان تاکنون، جایگاه خود را به عنوان اصلی‌ترین و محبوب‌ترین نوشیدنی در میان ایرانیان باز کرد.

باید بدانید در کشور ما حدود 40 هزار تن از نوع «سیاه» این نوشیدنی تولید می‌شود.

روش تشخیص چای خوب: خواص چای سبز

  • انواع چایی باکیفیت درشت هستند. به یاد داشته باشید هرچه پودرتر و سیاه‌تر باشد، به همان نسبت یبوست ‌آورتر است.
  • پس از دم کشیدن، رنگ نزدیک به قرمز داشته باشد.
  • در فصل بهار برداشت شده باشد.

نکته 1: جالب است بدانید این گیاه، جز گیاهانی است که آب‌ و هواهای مختلف به سادگی موجب تغییر در (ظاهر) آن می‌شود. به همین دلیل در بازار ایران و جهان با شکل‌های مختلفی از آنها مواجه می‌شوید. 

نکته 2: در تمامی فصل‌های سال غیر از زمستان، عمل برداشت این گیاه انجام می‌شود. همانطور که در بالا نیز گفتیم بهترین زمان برداشت، بهار است. هرچه از بهار دورتر شویم، قسمت‌های چوبی گیاه، زیادتر می‌شوند.

نکته 3: هرچه گیاه پرزدارتر باشد، عطر بیشتری دارد.

تفاوت چای‌ داخلی و خارجی

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، این گیاه، جزء گیاهان بومی ایران نیست و در زمان قاجار از هندوستان وارد خاک ایران شد. با این اوصاف، نوع داخلی آن دیردم‌تر و کم‌رنگ‌تر از نوع خارجی است. علت این مهم را باید در افزودنی‌ها و نوع روش‌های بارآوری این گیاه جستجو کرد که ایرانی‌ها تا به امروز به آن دست نیافته‌اند.

همچنین، فصل برداشت و نوع آب و هوا نیز در میزان رنگ و سرعت دم کشیدن آن بسیار موثر است. برای مثال، گیاهی که در فصل بهار در ایران برداشت شده کم‌رنگ‌تر ولی معطرتر از گیاهی است که در پاییز برداشت شده است. به عبارت دیگر، در ایران بهترین فصل‌های برداشت به ترتیب، بهار، تابستان و پاییز است.

نکته‌ای که باید در اینجا به آن توجه کرد این است که پررنگ و یا کم‌رنگ بودن دلیلی بر کیفیت و یا برتری این نوشیدنی نیست.

چای خوب چی بخرم

واقعیت این است که دنیای این نوشیدنی، یک دنیای گسترده و پر تنوع است. همین تنوع بسیار زیاد، آن را پیچیده ساخته و پاسخ این پرسش را تا حدی دشوار کرده است.

در بالا، ویژگی‌های مرغوب‌ترین آنها (نوع سیاه) را برشماردیم. ولی در پاسخ به این سوال و اینکه چه مدلی برای شما مناسب است باید بگوییم که این مساله تماما به نیاز، علایق، اولویت و ذائقه شما بستگی دارد:

  • نیاز: اگر در حال کاهش وزنید، باید به دنبال گونه‌هایی باشید که باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شوند. اگر دچار استرس و اضطرابید، باید به دنبال آنهایی باشید که خاصیت آرام‌بخشی دارند. خوشبختانه تنوع این گونه‌ها بسیار زیاد است تا جایی‌که می‌توانید بر حسب سلیقه و ذائقه شخصی‌تان یکی را انتخاب کنید
  • اولویت: آیا اولویتتان کیسه‌ای است یا برگ‌دار؟ عطر و طعم قوی را ترجیح می‌دهید یا ملایم؟ جواب شما به این پرسش هر چه باشد باید بدانید بازار پر است از گونه‌هایی که شما را کاملا راضی و خوشنود می‌سازد.
  • ذائقه: چه مزه‌هایی را ترجیح می‌دهید، شیرین، گس، ترش، میوه‌ای، گیاهی، مزه‌دار؟ پر واضح است که به سادگی می‌توانید محصولی کاملا متناسب با ذائقه‌تان را پیدا کنید.

چای سبز مثال دیگر از یک دمنوش ارگانیک عالی و آرامبخش

نحوه دم کردن چای

قصد داریم تا در ادامه، چهار ترفند مهم وکاربردی را برایتان موشکافی کنیم که در خوش‌ طعم‌تر شدن این نوشیدنی گوارا و دلچسب بسیار تاثیرگذار است.

اولین ترفند: انتخاب قوری

شاید باورش برایتان سخت باشد، ولی جنس قوری در طعم این نوشیدنی تاثیر بسزایی دارد:

  • شیشه‌ای: مزیت قوری شیشه‌ای آن است که می‌توان رنگ نوشیدنی را از داخلش به سادگی دید ولی مشکل اینجاست که شیشه نمی‌تواند گرما را به مدت طولانی در خود نگاه دارد. از این رو محتویات درون آن، به سرعت سرد می‌شود. این مهم، بزرگ‌ترین عیب قوری‌های شیشه‌ای است.
  • سرامیکی: قوری‌های سرامیکی درست برخلاف قوری‌های شیشه‌ای، گرما را به مدت بیشتری در خود نگه می‌دارند، به علاوه بوی بدی نیز نمی‌گیرند. به همین دلیل استفاده از قوری‌های سرامیکی بسیار رایج و معمول است.
  • چینی: قوری‌های چینی، بو نمی‌گیرند ولی چون نسبت به قوری‌های سرامیکی نازک‌ترند، نمی‌توانند همچون آنها، گرما را در خود حفظ کنند. به عبارتی دیگر، قوری‌های چینی، برای انواع سبک‌تر مانند چای سفید، سبز یا دمنوش‌ها گزینه مناسب‌تری به شمار می‌آیند.
  • چدنی: خوبی قوری‌های چدنی آن است که گرما را برای مدت نسبتا طولانی در خود نگاه می‌دارند، ولی متاسفانه باعث ایجاد بوی کهنگی و یا «طعم جوشیده» مایع درون خود می‌شوند.
  • سفالی: قوری‌های سفالی توانایی حفظ گرما به مدت زمان نسبتا طولانی را دارند. ولی به خاطر بسپارید که این قوری‌ها، سریع مزه مایع درون خود را جذب می‌کنند. این به آن معناست که شما فقط می‌توانید برای دم کردن یک مدل نوشیدنی از آنها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: دمنوش های ارگانیک برای فصل سرد

دومین ترفند: انتخاب یک چای با کیفیت

مقداری مناسب از دانه‌های خشک را در تفاله‌گیر قوری بریزید. می‌توانید از فیلتر و یا کیسه‌های مخصوصی که برای اینکار طراحی شده، استفاده کنید.

روش انتخاب نوع با کیفیت این نوشیدنی را قبلا در بالا شرح دادیم. در ادامه قصد داریم تا به صورت کاملا خلاصه، ویژگی‌های برخی گونه‌ها را برشماریم:

  • سیاه: غلیظ و تلخ
  • سفید: خوش عطر و طعم، سبک و کم چگال
  • سبز: دارای گونه‌های متفاوت و طعم ترکیبی (از ملایم گرفته تا کاملا تلخ)
  • اولانگ: تهیه شده از گل‌ها و دارای مزه دودی
  • گیاهی: این دمنوش‌ها، معمولا سبک بوده و از گیاهان و گل‌های خشک و متنوعی تهیه می‌شوند به همین خاطر عطرها و مزه‌های گوناگونی دارند.

سومین ترفند موثر در طعم چای: جوشاندن آب

باید بدانید دما و کیفیت آب مورد استفاده، اهمیت بالایی در نتیجه کار شما دارد.

منظور از کیفیت آب، وجود اکسیژن کافی در آن است زیرا این مهم باعث می‌شود تا محتویات درون قوری، رنگ و طعم خود را بهتر پس دهد.

دمای مناسب برای گونه‌های مختلف، کاملا متفاوت است. برای مثال، برای دم کردن گونه سیاه، دمای آب باید 90 درجه سانتی‌گراد باشد. برای گونه‌های سبک‌تر مانند سفید یا سبز، دمای بین 70 تا 80 درجه سانتی‌گراد کافی است.

نکته: آب جوشیده را به مدت دو الی سه دقیقه کنار گذارید تا املاح آن ته نشین شوند.

ترفند آخر: مدت زمان دم کشیدن

مدت زمانی که گونه‌های مختلف نیاز دارند تا دم بکشند، متفاوت است. برای مثال یک قاشق چایخوری از دانه‌های خشک گونه‌های مختلف به ترتیب زیر زمان برای دم کشیدن نیاز دارند:

  • سفید: بین چهار تا پنج دقیقه
  • سبز: ماکزیمم تا یک دقیقه
  • سیاه: بین دو تا سه دقیقه
  • دمنوش: بین پنج تا شش دقیقه
  • اولانگ: ماکزیمم تا سه دقیقه

روش تشخیص چای خوب

سخن آخر راهنمای خرید چای و آشنایی با انواع چای

برای آنکه عطر چای بهتر باشد، نکات زیر را رعایت کنید:

  • هرگز یک آب را دوبار نجوشانید. زیرا اینکار باعث از بین رفتن اکسیژن‌های آن می‌شود.
  • برای دم کردن هریک از گونه‌های مختلف، از آب سرد تازه استفاده کنید.
  • زمان لازم برای دم کشیدن گیاهان مختلف متفاوت است. پس هنگام دم گذاشتن مخلوطی از گیاهان مختلف، کم‌ترین زمان را در نظر گیرید.
  • حتما از صافی استفاده کنید.
  • هنگام خرید چای، بو و عطر حرف اول را می‌زند ولی با این وجود، تا دم نشده باشد، نمی‌توان کیفیتش را به خوبی تشخیص داد.

امیدواریم با مقاله راهنمای خرید چای و آشنایی با انواع چای توانسته باشیم تا اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار داده باشیم. منتظر دیدگاه‌ها و نظرات شما همراهان عزیز هستیم.

ارسال نظر