رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

دمنوش‌ ارگانیک برای طبع سرد در فصل سرد زمستان

با یک دمنوش زمستانی از شر سرماخوردگی خلاص شوید. این مطلب چند دمنوش‌ ارگانیک برای طبع سرد را به شما آموزش می‌دهد.

دمنوش‌های ارگانیک برای فصل سرد

در روزهای سرد سال، هیچ چیز بهتر از مهمان کردن خود به یک دمنوش‌ ارگانیک برای طبع سرد نیست. از قدیم تاکنون، این دم‌کردنی‌ها را به واسطه خاصیت درمانی و آرام‌بخشی‌شان می‌شناسند.  بهترین راه برای مقابله با سرماخوردگی، به ویژه در زمستان، تقویت سیستم ایمنی بدن‌مان است. بهترین و سالم‌ترین روش‌ برای تقویت سیستم ایمنی بدن، مصرف همین نوشیدنی‌های مفید و سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست. با ما تا انتهای پست دمنوش‌ ارگانیک برای طبع سرد همراه باشید تا شما را با این نوشیدنی‌های گرم و دل‌چسب بیشتر آشنا کنیم.

بهترین دمنوش‌های گرم‌ برای فصل زمستان

در اینجا قصد داریم تا به معرفی شش تا از بهترین نوشیدنی‌های گرم در فصل سرد سال بپردازیم:

بابونه

طرز تهیه دمنوش زمستانی بابونه بسیار آسان است همچنین این نوشیدنی گرم، بهترین توصیه برای بهبود زخم معده و یا ورم معده است. خواص این دمنوش‌ ارگانیک برای طبع سرد، بسیار مشابه با خواص دمنوش زیره سبز است. همچنین این نوشیدنی گیاهی برای سلامت پوست و مو، بهبود اعصاب و روان، برطرف کردن سنگ‌های کلیوی و تسکین سردردهای شدید بسیار مفید و سودمند است.

دمنوش زنجبیل (دمنوش‌ ارگانیک برای طبع سرد)

زنجبیل دم کرده، در سراسر دنیا به عنوان یک داروی مهم در پیشگیری از سرماخوردگی شناخته می‌شود و همگان از تاثیر بی‌نظیر این نوشیدنی در تقویت سیستم ایمنی بدن آگاهند.

مصرف این نوشیدنی به افرادی که در مناطق سرد زندگی می‌کنند، بسیار توصیه می‌شود. ‌

دارجلینگ سیاه

نام این دمنوش زمستانی خوشمزه دارجلینگ سیاه (Darjeeling) است که آن را در کوه‌های هیمالیا کشت می‌کنند و جزء بهترین دم کردنی‌‌های سیاه در هند و جهان به شمار می‌رود. این نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست؛ به همین خاطر، در سراسر دنیا به عنوان یک داروی گیاهی خارق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی شناخته شده و بیشتر افراد برای پیشگیری از سرماخوردگی آن را مصرف می‌کنند.

باید بدانید آنتی اکسیدان‌های موجود در این دمنوش خوش عطر و طعم، در سلامت قلب شما و بهبود سطح لیپوپروتئین کم چگالی (LDL) بسیار موثر است.

همانطور که خود بهتر می‌دانید لیپوپروتئین کم چگالی که میان مردم به چربی بد مشهور است باعث انتقال کلسترول به بافت‌های خارج کبد می‌شود. میزان بیش از حد آن، سبب ایجاد بیماری‌های کرنری قلبی می‌شود.

دمنوش نعنا

دمنوش‌ ارگانیک برای طبع سرد؛ از جمله بهترین نوشیدنی‌ها در شب‌هنگام و پیش از رفتن به تختواب، نوشیدنی نعناع است. علت محبوبیت بی‌نظیر این نوشیدنی آرامش‌بخش، عطر و طعم قوی و بی‌نظیر نعناع است. همانطور که خود بهتر می‌دانید از قدیم تاکنون، از این دم کردنی برای بهبود شرایط گوارشی استفاده می‌شده است. همچنین از آن به عنوان بهترین تب‌-بر و کاهنده التهاب نیز یاد می‌شود.

باید بدانید که این نوشیدنی گرم بهترین دارو برای درمان حالت تهوع و استفراغ بوده و همچنین از آن برای کاهش سرفه نیز استفاده می‌شود.

دمنوش‌ ارگانیک برای طبع سرد

دمنوش گیاهی دارچین

دارچین ادویه‌ای پرکاربرد است که به عنوان چاشنی در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود و دارای خواص بسیار و فواید بی‌شماری است. با این وجود، بهترین روش استفاده از این ادویه پرخاصیت، دم کردن آن است. بهتر است بدانید که این نوشیدنی با بهبود سطح قند خون، سبب کاهش وزن نیز می‌شود.

دمنوش‌ ارگانیک برای طبع سرد دارچین، همچنین یک آنتی بیوتیک قوی است که در تسکین سر درد و کاهش التهاب نیز خارق‌العاده عمل می‌کند.

دمنوش گل گاو زبان (دمنوش‌ ارگانیک برای طبع سرد)

ترکیب گل گاو زبان با لیمو عمانی، یک ترکیب خارق‌العاده و بسیار اثربخش است. گفته می‌شود برای تاثیرگذاری بهتر، باید حداقل نیم ساعت جوشانده شود.

باید بدانید که این نوشیدنی سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ها، کولین، منزیم، پتاسیم، کلسیم، اسید گاما لینولنیک و ویتامین‌های B و C است.

برخی از فواید نوشیدنی گل گاو زبان عبارت است از: تقویت کننده اعصاب و روان، پیشگیری از نوسان‌های خلقی مرتبط با دوران یائسگی، درمان تنگی نفس و گلو درد (بهتر است در این مورد، به همراه لیمو عمانی و عسل استفاده شود)، درمان سرفه‌های مزمن، درمان بیماری‌های دهان مانند برفک و غیره.

دمنوش‌هایی با طبع گرم

این دسته از نوشیدنی‌ها می‌توانند بهترین جایگزین چای شوند به شرط آنکه متناسب با طبع و مزاج فرد انتخاب شده باشند. باید بدانید که دم‌ کردنی‌هایی که طبع گرمی دارند، بهترین نوشیدنی برای افراد با مزاج سرد به شمار می‌آیند زیرا سردی بدنشان را از بین می‌برد. از جمله نوشیدنی‌هایی با مزاج گرم می‌توان به دمنوش بهارنارنج، به لیمو، گل گاو زبان، زنجبیل، آویشن، زعفران و بسیاری دیگر اشاره کرد.

طرز تهیه دمنوش زعفران با عطر و طعم بی‌نظیر

زعفران یکی از گران‌ترین ادویه‌های جهان است که خواص بی‌نظیری برای سلامتی دارد. دمنوش‌ ارگانیک برای طبع سرد زعفران یکی از نوشیدنی‌های خوشمزه و مقوی است که می‌توانید با آن از خواص این ادویه بهره‌مند شوید.

مواد لازم برای دمنوش‌ ارگانیک برای طبع سرد:

  • زعفران ساییده شده: یک قاشق چایخوری
  • آب جوش: یک لیوان
  • عسل یا نبات (اختیاری)

طرز تهیه دمنوش‌ ارگانیک برای طبع سرد:

  1. ابتدا زعفران را در یک فنجان کوچک بریزید و روی آن آب جوش بریزید.
  2. اجازه دهید زعفران به مدت 10 دقیقه دم بکشد.
  3. در صورت تمایل می‌توانید به آن عسل یا نبات اضافه کنید.

نکات دمنوش‌ ارگانیک برای طبع سرد:

  • برای تهیه دمنوش زعفران از زعفران اصل استفاده کنید تا عطر و طعم بهتری داشته باشد.
  • می‌توانید زعفران را به صورت دمنوش گیاهی نیز تهیه کنید. برای این کار، زعفران را با سایر گیاهان دارویی مانند گل گاوزبان، بابونه و نعناع ترکیب کنید.

بیشتر بخوانید: انواع مزاج در طب سنتی

معرفی چند دمنوش برای تقویت سیستم ایمنی بدن

  • دم کردنی آویشن، شیرین بیان و عناب: این نوشیدنی یکی از دمنوش های ترکیبی زمستانی است که سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ها، مواد مغذی بسیار مفید و ویتامین C است که برای درمان بیماری‌هایی همچون آنفولانزا، عفونت‌های ریوی، سرماخوردگی و برونشیت به کار می‌رود. برای تهیه این نوشیدنی کافی است تا یک قاشق چایخوری ریشه شیرین بیان، یک قاشق غذاخوری برگ آویشن به همراه پنج عدد عناب را در آب جوش ریخته و سپس به مدت چند دقیقه، به آن زمان داد تا به خوبی دم کشد.
  • مرزنجوش: این نوشیدنی، یک نوشیدنی با مزاج گرم و خشک است. برای تهیه کافی است تا یک قاشق چایخوری از گیاه مرزنجوش را در 250 سی سی آب جوش ریخته و مدتی به آن زمان دهید تا دم کشد. به خاطر بسپارید مصرف این نوشیدنی به خانم‌های باردار، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
  • نوشیدنی سیاه دانه: سیاه دانه، مزاج گرم و خشکی دارد. این نوشیدنی در کنار عسل، بهترین دمنوش ارگانیک برای تقویت سیستم ایمنی بدن شناخته می‌شود. افرادی که طبع گرمی دارند، 1.5 گرم از این گیاه را به همراه آب و عسل دم کنند. به افراد با طبع سرد توصیه می‌شود تا اندکی بیش از این مقدار استفاده کنند. بهتر است تا از سیاه‌ دانه‌هایی استفاده شود که در سرکه خیس خورده و سپس خشک شده باشند.
  • دمنوش مریم گلی: این نوشیدنی، دارای مزاج گرم و خشک است. برای تهیه باید یک قاشق چایخوری از مریم گلی را در آب جوش ریخته و پس از دم کشیدن، میل کرد. نوشیدنی مریم گلی را می‌توان تا سه بار در روز استفاده کرد. دقت شود که افراد مبتلا به هریک از انواع تشنج‌ها، باید از مصرف آن شدیدا خودداری کنند.

دمنوش‌های مناسب برای طبع سرد و خشک

طبع سرد و خشک یکی از انواع طبع‌های چهارگانه در طب سنتی است که با علائمی مانند سردی بدن، خشکی پوست و مو، یبوست، افسردگی و اضطراب همراه است. برای متعادل کردن طبع سرد و خشک می‌توان از دمنوش‌های گیاهی استفاده کرد.

برخی از دمنوش‌های مناسب برای طبع سرد و خشک عبارتند از:

  • دمنوش دارچین: دارچین دارای طبع گرم و خشک است و به متعادل کردن طبع سرد و خشک کمک می‌کند.
  • دمنوش زنجبیل: زنجبیل نیز دارای طبع گرم و خشک است و خواص بسیاری برای سلامتی دارد.
  • دمنوش زعفران: زعفران دارای طبع گرم و خشک است و به تقویت حافظه، بهبود خلق و خو و کاهش استرس کمک می‌کند.
  • دمنوش زیره: زیره دارای طبع گرم و خشک است و به بهبود هضم غذا، کاهش نفخ و افزایش وزن کمک می‌کند.
  • دمنوش آویشن: آویشن دارای طبع گرم و خشک است و به درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و سرفه کمک می‌کند.

نکات مهم در مصرف دمنوش برای طبع سرد و خشک:

  • افراد با طبع سرد و خشک باید در مصرف دمنوش‌های سرد و خشک مانند چای سبز، دمنوش بابونه، دمنوش نعناع و دمنوش گل سرخ احتیاط کنند.
  • بهتر است دمنوش‌های گیاهی را به صورت تازه تهیه کنید.

دمنوش‌ های ارگانیک برای فصل سرد سال

دمنوش‌های مناسب برای طبع سرد و تر

طبع سرد و تر یکی از انواع طبع‌های چهارگانه در طب سنتی است که با علائمی مانند سردی بدن، رطوبت زیاد پوست و مو، اضافه وزن، خستگی و کسالت همراه است. برای متعادل کردن طبع سرد و تر می‌توان از دمنوش‌های گیاهی استفاده کرد.

برخی از دمنوش‌های مناسب برای طبع سرد و تر عبارتند از:

  • دمنوش اسطوخودوس: اسطوخودوس دارای طبع گرم و خشک است و به کاهش رطوبت بدن و بهبود خواب کمک می‌کند.
  • دمنوش گزنه: گزنه دارای طبع گرم و خشک است و به پاکسازی کبد و بهبود هضم غذا کمک می‌کند.
  • دمنوش گشنیز: گشنیز دارای طبع گرم و خشک است و به کاهش وزن و بهبود تنفس کمک می‌کند.
  • دمنوش زنجبیل: زنجبیل دارای طبع گرم و خشک است و خواص بسیاری برای سلامتی دارد.
  • دمنوش دارچین: دارچین دارای طبع گرم و خشک است و به متعادل کردن طبع سرد و تر کمک می‌کند.

نکات مهم در مصرف دمنوش برای طبع سرد و تر:

  • افراد با طبع سرد و تر باید در مصرف دمنوش‌های سرد و تر مانند چای سبز، دمنوش بابونه، دمنوش نعناع و دمنوش قوی گل سرخ احتیاط کنند.
  • در صورت مصرف داروهای خاص، قبل از مصرف دمنوش‌های گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

لطفا دیدگاه خود را در مورد این مطلب برای ما بنویسید.

ارسال نظر