رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

جلوگیری از گرمازدگی با میوه‌های تابستانی

در گرمای شدید تابستان اغلب به دنبال یک راه‌حل فوری برای احیای روح خود و غلبه بر گرمازدگی هستیم. بنابراین، یا به سراغ نوشیدنی‌های خنک گازدار حاوی شیرین‌ کننده‌های مصنوعی می‌رویم یا خود را به صرف یک بستنی پرکالری دعوت می‌کنیم. تمامی این راهکارها، گرچه در گام اول باعث پایین آوردن حرارت بدن می‌شوند، ولی از تغذیه‌های ناسالم به شمار می‌آیند که هیج فایده‌ای جز اضافه وزن ندارند.

در اینجا قصد داریم تا به شما بیاموزیم چگونه می‌توانید برای رفع گرمازدگی به جای استفاده از خوراکی‌های ناسالم، از میوه‌های خوشمزه تابستانی کمک بگیرید.

کدام میوه‌ها برای رفع گرما زدگی موثرند؟

تابستان زمانی است که ما منتظر رسیدن هدیه‌های بی‌نظیر طبیعت همچون انبه، طالبی، هندوانه و میوه‌های دیگر هستیم.

جدا از این، جلوگیری از گرمازدگی، درست به اندازه سالم ماندن مهم است. اینجاست که اهمیت میوه‌های تابستانی بیش از پیش آشکار می‌شوند، این میوه‌ها ضمن فراهم ساختن مواد مغذی مورد نیاز بدن، از ما در برابر گرمای شدید تابستان محافظت کرده و به هیدراته ماندن بدنمان کمک شایانی می‌کنند.

در ادامه متوجه خواهید شد چرا برای هیدراته ماندن بدن در تابستان، تا این حد تاکید بر مصرف این میوه‌ها داریم.

معرفی برخی از مهم‌ترین میوه‌های موثر در رفع گرمازدگی

رفع گرمازدگی با مصرف میوه طالبی

طالبی از میوه‌های مهم فصل تابستان است که در هیدراته ماندن بدن کمک شایانی می‌کند. می‌توان آن را یا خام مصرف کرد، یا به صورت آبمیوه و همچنین به صورت یخ زده در دسرهایی مانند گرانیتا (granita، نوعی دسر ایتالیایی که به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود)، پارافه (parfait، دسری که از میوه و بستنی تشکیل شده و در لیوان بلندی سرو می‌شود)، یا دسر سربی (sorbet، این دسر ترکیبی از میوه یخ زده یا آب طعم دار با شکر است) مصرف کرد.

علت محبوبیت طالبی تنها به دلیل مزه عالی‌ خود میوه نیست، بلکه بافت بی‌نظیر و بوی خارق‌العاده‌ و مسحور کننده‌‌ی آن نیز از دلایل مهم محبوبیت آن به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: از تغذیه مناسب فصل گرما و تابستان چه می‌دانید؟

این میوه سرشار از مواد مغذی همچون ویتامین‌های A، B6، D، آهن، منیزیم و فیبر غذایی است.  این میوه نه تنها جزو میوه‌های ضد گرمازدگی به شمار می‌رود بلکه باعث هیدراته ماندن بدن در طول روزهای سخت و شدید تابستان می‌شود، همچنین، بسیاری از مشکلات گوارشی مانند یبوست را نیز حل می‌کند.

وجود مقادیر بالای کارتونوئید در طالبی، آن را به یک میوه ضد سرطان تبدیل کرده است. جدا از همه این‌ها، طالبی در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر بوده و سرشار از ویتامین C است. همانطور خود بهتر می‌دانید ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی بازی می‌کند.

دیگر میوه برای گرمازدگی: هندوانه

نمی‌توان به تابستان فکر کرد و یاد هندوانه نیفتاد. هندوانه، میوه‌ای است که شباهت عجیبی به توپ فوتبال دارد و جزو جدایی ناپذیر تابستان محسوب می‌شود. از هندوانه می‌توان در انواع سالادها و نوشیدنی‌های تسکین دهنده و رفع کننده عطش استفاده کرد. هندوانه به دلیل مزه بی‌نظیر، بو و رایحه عالی‌اش محبوب همگان است.

اما آنچه هندوانه را به یک میوه کامل تبدیل کرده است، محتوای آب 90 درصدی آن است که باعث هیدراته ماندن بدن در طول گرمای طاقت‌فرسای تابستان می‌شود. بعلاوه، این میوه سرشار از مواد مغذی مانند لیکوپن، ویتامین‌های A، B6، C، آنتی اکسیدان‌ها و آمینو اسیدهاست.

این میوه را می‌توان یا به صورت خام مصرف کرد یا آب آن را با کمک دستگاه بلندر گرفت و نوشید.

پیشنهاد می‌کنیم به جای مصرف انواع نوشیدنی‌های ناسالم گازدار، آب هندوانه میل کنید. آب این میوه نه تنها مواد مغذی بی‌شماری را به بدنتان می‌رساند، بلکه بدنتان را در گرمای سخت تابستان، هیدراته نگه می‌دارد.

انبه، از جمله میوه‌های تابستانی برای کاهش خشکی بدن

تصور یک تابستان داغ بدون انبه، کاملا غیر ممکن است. انبه یکی از کامل‌ترین میوه‌های خوشمزه تابستانی است که نه تنها مزه بسیار عالی دارد، بلکه سرشار از مواد مغذی است.

انبه، سرشار از مواد مغذی همچون پروتئین، ویتامین‌های A، B6، C، آهن، فولات، منیزیم، ریبوفلاوین و فیبر غذایی است. انبه را یک سوپرغذا می‌نامند زیرا که شامل 20 نوع مختلف ویتامین و مواد معدنی است. به طوری‌که سه چهارم پیمانه از این میوه، 50% از نیاز روزانه بدنتان به ویتامین C، 8% از نیاز روزانه‌تان به ویتامین A و 8% از نیاز روزانه‌تان به ویتامین B6 را تامین می‌کند.

به عبارتی دیگر، بهترین راه برای رفع عطش در تابستان، نوشیدنی‌ها یا اسموتی‌های حاوی انبه است. در حقیقت، نه تنها انبه یک میوه کامل است، بلکه از آن در تهیه انواع غذاها و خوراکی‌های لذیذی مانند کولفی‌ها (kulfi، نوعی بستنی هندی است که به شکل مخروطی سرو می‌شود)، بستنی یخی‌ها، سوربی‌ها (sorbets)، شربت‌ها و لیمونادها، بستنی‌ها و غیره به طرز گسترده‌ای استفاده می‌شود.

یک میوه دیگر برای گرمازدگی: موز

موز ‌میوه‌ای است که در تمامی فصل‌های سال در دسترس همگان قرار دارد. ولی خواص غذایی‌اش، آن را به بهترین میوه تابستانی تبدیل کرده که علاوه بر غلبه به گرمازدگی، در هیدراته ماندن بدن نیز کمک شایانی می‌کند.

موزها می‌توانند با انواع مختلفی از نوشیدنی‌های تابستانی و دسرهای یخی خوشمزه یا شیک‌ها و یا سوربی‌ها ترکیب شوند.

موز را به عنوان خوارکی قابض می‌شناسند که باعث منقبض شدن بافت‌های بدن می‌شود. با انقباض بافت‌های بدن، آب بیشتری توسط آن‌ها جذب می‌شود و همین امر به خنک ماندن بدن در طول روزهای سخت تابستان کمک می‌کند.

جدا از همه این‌ها، موز منجر به تقویت و استحکام ماهیچه‌ها و همچنین سیستم ایمنی بدن می‌شود. موز سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، پتاسیم، و ویتامین‌های B6 و C است. اگر قصد دارید تا روح خود را با چیزی خنک کنید، پیشنهاد ما به شما یک اسموتی یا شیک موز است.

رفع گرمازدگی با میوه سیب چوبی

سیب چوبی، میوه‌ای کروی شکل و بومی کشور هندوستان و سیلان است. این میوه، از معروف‌ترین میوه‌‌های مفید در گرمازدگی به شمار می‌رود که به خاصیت خنک کنندگی‌اش معروف است.

بیشتر بخوانید: بهترین میوه های تابستانی برای لاغری

این میوه، پوستی چوبی با قطر 15 الی 16 سانتی متر دارد. میوه رسیده سیب چوبی، بافتی نرم، گوشتی و زرد رنگ دارد که از آن یا آب آن در تهیه انواع شربت یا لیموناد استفاده می‌شود. بعلاوه، این میوه تابستانی یکی از بهترین مواد غذایی برای رفع اسهال خونی یا دیگر مشکلات گوارشی از این دست است که معمولا به دلیل گرمازدگی رخ می‌دهد.

جدا از این‌ها، سیب چوبی بهترین منبع برای فیبر غذایی است و به عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کند و در بهبود و تقویت سیستم گوارش و همچنین هضم بهتر غذا بسیار موثر است.

امروزه اهمیت این میوه در تقویت سیستم ایمنی بدن به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های فراوان و ویتامین C آن، بر همگان اثبات شده است.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

ارسال نظر

0.0/5