رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

نرم‌کننده‌ی لباس و طرز استفاده از آن – راهنمای استفاده از نرم‌کننده‌ی حوله و لباس

شستشوی مکرر لباس‌ها مخصوصا در فصول گرم سال که گرما باعث می‌شود زود به زود لباس‎‌هایمان را عوض کنیم و بشوییم، موجب می‌شود تا بافت البسه‌ی ما به مرور ضعیف شوند، تقلیل بروند یا انسجام خود را از دست بدهند. این اتفاق علاوه بر این که از عمر مفید لباس‌های ما می‌کاهد، آنها را نازیبا جلوه می‌دهد و البته اتو کردن آنها را با دشواری بیشتری روبه‌رو می‌کند. در این پست از مجله به‌روز مارت قرار است که درمورد نرم‌کننده‌ی لباس صحبت کنیم. پس اگر به دنبال اطلاعات دست اول درمورد اینگونه مایع‌ها هستید، این مطلب برای شما طراحی و نوشته شده است.

انواع نرم‌کننده

قبل از این که به سراغ دیگر چیزهای مربوط به نرم‌کننده‌های لباس برویم، باید درمورد دسته‌بندی‌های آنها صحبت کنیم.

والدین دقیق و هوشمند حتما می‌دانند که محصولات شوینده‌ای که برای شستشوی لباس کودکان و خردسالان به کار می‌رود، حتما باید تناسب بالایی با پوست‌های حساس داشته باشند تا خود باعث بروز حساسیت نشوند.

به همین جهت افرادی که به سادگی دچار حساسیت پوستی می‌شوند، والدینی که به دنبال نرم‌کننده‌ی لباس کودک هستند و افرادی که از بار الکتریسیته شدن البسه‌ی خود به سطوح آمده‌اند، حتما باید از مایع‌های نرم‌کننده‌های کامفورت یا نرم‌کننده‌ای که روی بسته‎بندی آن عباراتی شبیه به مناسب برای لباس کودکان، ضدحساسیت بودن یا تناسب با پوست‌های حساس اشاره شده باشد، استفاده کنند.

در واقع این نوع نرم‌کننده‌ها با نرم‌کننده‌های معمولی فرق دارند و ترکیباتی که در داخل این مایع‌ها وجود دارد از بروز حساسیت جلوگیری می‌کند.

مایع‌های نرم‌کننده‌ عموما معطر هستند و رایحه‌ی خوشی به لباس‌های تمیز شما می‌بخشند. در سالهای دور مایع‌های نرم‌کننده‌ی لباس خارجی به خاطر این ویژگی بسیار پرطرفدار بودند، اما خوشبختانه مایع‌های نرم‌کننده‌ی لباس ایرانی در این ویژگی عملکرد بسیار خوبی از خود ارائه داده‌اند و همین عملکرد رضایت‌بخش باعث شده است تا بتوانند سهم بیشتری از بازار و اعتماد خریداران را جلب کنند.

در بازار امروز ایران برندهای نرم‌کننده‌ی لباس بسیاری وجود دارند که گوی سبقت را از همتایان و رقبای خارجی خود ربوده‌اند. بنابراین پیش از این که تنها به خاطر اسم و رسم یک محصول آن را انتخاب کنید، انتظارات خود را از نرم‌کننده‌ی لباس در نظر بگیرید و بر اساس آنها اقدام به انتخاب محصول کنید. برای مثال اگر برای شما عطرآگین شدن پارچه، حوله و لباس اهمیت بیشتری دارد، باید به دنبال چنین محصولی باشید که نقطه‌ی قوت آن خاصیت معطر کردن است.

یا اگر تمایل دارید حوله و لباس‌های گرم شما بافت، انسجام و حالت خود را حفظ کنند و بعد از بیرون آمدن از ماشین لباس‌شویی شکل و شمایل خود را از دست نداده باشند، حتما باید از شوینده‌هایی که بر این نکته تاکید می‌کنند استفاده کنید.

راهنمای استفاده صحیح از نرم‌کننده‌های لباس – نکاتی درمورد عملکرد نرم‌کننده‌ی لباس

  • احتمال دارد با پودرهای نرم‌کننده‌ی لباس در فروشگاه‌ها مواجه شده باشید و درمورد عملکرد مایع و پودرها دچار تردید شده باشید. این موضوع هم تا حد زیادی به استفاده‌ی شما بازمی‌گردد. اگر عمدتا برای پرده‌ها، لباس‌های نخی، نازک و مجلسی یا لباس‌های تیره و رنگی از نرم‌کننده استفاده می‌کنید، بهتر است که از انواع مایع استفاده کنید. اگر حوله‌ها، لباس‌های بافتنی و پشمی و… به دنبال نرم‌کننده‌ی مناسب هستید، از انواع پودری بهره ببرید که حاوی ماده‌ای به نام بلیچ است و توانایی آن را افزایش می‌دهد.
  • مهم‌ترین ویژگی‌ که از یک نرم‌کننده‌ی حوله و لباس انتظار می‌رود، از بین بردن خشکی و کمک به لطافت پارچه‌ی لباس است. در حقیقت مشتریان بیش از هر چیز به جهت افزایش نرمی و لطافت لباس‌ها بعد از شستشو و راحت‌تر شدن فرایند اتوکِشی به استفاده از این مایع‌ها روی می‌آورند. پس طبیعی است که اولین توقع از نرم‌کننده‌ها هم همین باشد.
  • یکی از انتظارهایی که از نرم‌کننده می‌رود این است که به طول عمر لباس و حفظ زیبایی آن کمک کند. استفاده‌ی مکرر از شوینده‌های قوی و پودرهای شستشو بافت لباس را دچار استهلاک می‌کند، به همین جهت نرم‌کننده‌ی مناسب با لباس به آن کمک می‌کند تا جلوه و جلای خود را حفظ کند و دیرتر مستهلک و کهنه شود.
  • یکی از نکات مهم در استفاده از نرم‎کننده‌ی لباس با دست این است که بهتر است از نرم‌کننده‌ در حالت شستشوی دستی استفاده نشود. اگر ناچار هستید که از آن به شکل دستی استفاده کنید، دستکش را فراموش نکنید. به علاوه دقت داشته باشید که نرم‌کننده را مستقیما بر روی لباس نریزید. بهتر است که نرم‌کننده را ابتدا کمی با آب رقیق کرده یا در یک تشت پر از آب بریزید و بعد لباس را در داخل تشت قرار بدهید.
  • نکته‌ای که معمولا درمورد تمام شوینده‌ها از هر نوع، شکل و کاربردی باید رعایت شود، این است که نباید با یک شوینده، محلول و پاک‌کننده‌ی دیگر مخلوط شود. به این علت که شوینده‌ها دارای مواد و ترکیبات شیمیایی هستند که ممکن است در مجاورت و همنشینی با محلول شیمیایی دیگر خواص خود را از دست بدهد یا خواص مضر و آسیب‌زننده‌ای را پیدا کنند. به همین علت اگر نرم‌کننده را با محلول شوینده‌ یا پاک‌کننده‌ی دیگری مخلوط کردید، از آن توقع عملکرد صحیح، عطر و خاصیت ضدحساسیت را نداشته باشید و آمادگی داشته باشید تا با رخت و لباسی آسیب‌دیده مواجه شوید.

نحوه‌ی استفاده از نرم‌کننده‌ی لباس

  1. برای شستشوی انواع لباس‌ها پیش از هر چیز باید به اتیکت لباس توجه کنید که نحوه‌ی شستشوی آن را توضیح داده است.
  2. اگر لباس شما دارای توضیحات نیست، در ابتدا برای لکه‌بری اقدام کنید و کارهای متناسب با هر لکه را انجام بدهید و بعد با لباس‌هایی هم‌خانواده از نظر جنس، رنگ و حجم در داخل لباس‌شویی قرار بدهید.
  3. به علت این که نرم‌کننده‌ی حوله و لباس توان شستشو، لکه‌بری، پاک کردن چرک و کثیفی‌ها و… را ندارد، باید حتما در آخرین مرحله‎ی شستشوی لباس‌ها و حوله‌ها در مخزن لباس‌شویی ریخته شوند.
  4. مخزن مایع نرم‌کننده‌ معمولا از مخزن شوینده‌ و سفیدکننده‌ی لباس‌ها جدا است و عموما انتظار می‌رود که آخرین محل ریختن برای مایع‌ها، مخصوص نرم‌کننده باشد. البته بهتر است که برای اطلاع از نحوه‌ی ریختن نرم‌کننده‌ی لباس در لباس‌شویی حتما سری به کاتالوگ یا دفترچه‌ی راهنمای لباس‌شویی خود بزنید، اما در کل منطقا چنین انتظار می‌رود که مخزن لباس‌شویی و محل مخصوص برای نرم‌کننده به این شکل باشد که اولین محل برای ریختن مایع‌ شستشو یا سفید کننده‌ تعبیه و دومی یا آخرین محل برای ریختن نرم‌کننده در نظر گرفته شده باشد. در هر صورت به دنبال یک آیتم یا نشانه‌ای به شکل گل یا ستاره باشید که به طور معمول نمایانگر محفظه‌ی مخصوص برای ریختن نرم‌کننده است.
  5. هرگز محفظه را از نرم‌کننده‌ لبالب نکنید. در غیر این صورت در هنگام شستشو باید منتظر کف کردن و بیرون ریختن آب و کف از محفظه‌ی لباسشویی باشید. به علاوه این کار در طولانی مدت به لباس‌شویی شما صدمه خواهد زد.

درست کردن نرم‌کننده‌ی لباس در خانه

اگر دسترسی به نرم‌کننده ندارید یا در محلی اسکان دارید که استفاده از شوینده‌های شیمیایی در آن ممنوع است (مثلا کمپ‌ها و اقامتگاه‌های طبیعی)، به این معنی نیست که لباس‌های شما نباید نرم و لطیف باشند! می‌توانید با یک سری مواد ساده و در دسترس یک نرم‌کننده‌ی معمولی اما خوب بسازید!

چیزهایی که برای این کار لازم دارید:

  • سرکه سفید نیم لیتر
  • آب معدنی یک لیتر
  • جوش شیرین دو قاشق سوپ‌خوری

یک لیتر آب و تمام سرکه سفید را با هم مخلوط کنید و بعد جوش شیرین را در سرکه‌ی رقیق‌شده بریزید. صبر کنید تا واکنش به طور کامل انجام شود و در هم مخلوط شوند. به همین سادگی نرم‌کننده‌ی خانگی شما آماده‌ی استفاده است!

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

در این پست از نرم‌کننده‌ی حوله و لباس صحبت و نکات مربوط به استفاده از آن را مرور کردیم. در پایان پست هم به آموزش یک نوع نرم‌کننده‌ی ساده‌ی خانگی پرداختیم که امیدواریم برای شما مفید و کاربردی باشد.

در انتها از شما دعوت می‌کنیم تا در بخش کامنت‌ها نظرات خود را برای ما بگذارید.

ارسال نظر