رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

ترفند شستشوی ظروف بدون جا ماندن لکه

حتما برای شما هم پیش آمده که زحمت زیادی برای شستن ظرف و ظروف باقی مانده از شب‌های قبل یا مهمانی کشیده‌اید و روز بعد در هنگام استفاده از آنها متوجه بوی بدی همچون ماندگی یا تکه‌های غذای چسبیده به بشقاب یا لکه‌های روی لیوان‌ها شده‌اید و انگار نه انگار که زحمت زیادی برای پاک کردن آنها کشیده‌اید. اگر درگیر این نوع وقایع شده­اید، باید خبر خوشی به شما بدهیم؛ این پست حاوی ترفند شستشوی ظروف است که به شما کمک می‌کند تا شستشوی درست ظروف و رفع لکه ظروف را یاد بگیرید. پس با ما همراه باشید!

بهترین روش شستن ظروف

برای این که شستشوی ظروف به درستی، سرعت و به بهترین شکل خود انجام شود، ترفندهایی وجود دارد که در این پست قصد داریم تا به هفت مورد از آنها اشاره کنیم که به تسریع فرآیند شستشو، انجام شدن شستشو به درستی و پاکیزگی ظروف کمک شایانی خواهد کرد.

  •  انتخاب مایع ظرفشویی مناسب

در اولین قدم، یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن لکه از ظروف به انتخاب مایع ظرفشویی مربوط می‌شود. مایع ظرفشویی شما باید غلیظ باشد و به خوبی کف کند تا بتواند چربی‌ها و تکه‌های غذای چسبیده به ظروف را به خوبی پاک کند. از طرفی دیگر مایع ظرفشویی باید توان لکه‌بری بالا داشته باشد و رایحه‌ی خوبی از خود به جای بگذارد.

  • پاک کردن ظروف پیش از شستن

دومین موردی که در روش صحیح شستن ظروف اهمیت چشمگیر و تاثیری قابل توجه دارد مربوط می‌شود به پاک کردن ظروف از باقی مانده‌ی غذاها و لکه‌بری سطحی از بشقاب‌ها. یکی از ترفندهای شستن ظروف این است که به جای این که خود را ناگهان با یک کوه ظرف نشسته و رنگ به رنگ مواجه کنید و به جان آنها بیفتید و ساعت‌ها با آنها کلنجار بروید و نهایتا متوجه بشوید زحمت‌هایتان به ثمر ننشسته، کل عملیات شستشوی درست ظروف و رفع لکه ظروف را به چندین مرحله‌ی آسان تقسیم کنید!

در حالی که اشتباه رایجی که افراد در شستن ظروف انجام می‌دهند این است که ناگهان به سراغ تلی از ظرف می‌روند و زحمت زیادی به خود تحمیل می‌کنند و نهایتا هم زحمتشان به بار نمی‌نشیند.

بنابراین برای پرهیز از دوباره کاری، اولین مرحله این است که با چند تکه پارچه‌ی تمیز، یک قاشق و سطل زباله در کنار سینک ظرفشویی و تلی که از ظرف‌های نشسته ساخته شده بایستید و تک تک ظرفها را با پارچه به شکلی سطحی از لکه‌های تازه‌ و بقایای غذاها (مثل کیک، پوست و هسته‌ی میوه، خورشت، برنج و…) پاک کنید.

در همین مرحله باید حواستان را جمع کنید تا ظرف‌های نشسته را به چند دسته تقسیم کنید که شامل دسته‌های زیر از نظر کثیفی و شکل ظروف می‌شود:

  • ظرف‌های خیلی کثیف – قابلمه‌ها و تابه‌های سوخته
  • ظرف‌های کثیف – ظرف‌های چرب و روغنی مثل دیس‌ها، ظرف‌های خورشت و…
  • ظرف‌های نسبتا کثیف – دارای لکه‌های زیاد مثل بشقاب‌ها و لیوان‌های نوشیدنی و…
  • ظرف‌های نسبتا تمیز – ظرف‌هایی که لکه‌های زیادی ندارند و به راحتی پاک می‌شوند؛ مانند پیش‌دستی‌ها، کارد و چنگال‌ها و…

در این مرحله تمام ظرف‌ها را از نظر میزان کثیفی و کاربری دسته‌بندی کرده‌اید و می‌دانید که ابتدا به سراغ کدام دسته باید بروید. به علاوه تمام دورریزها را از ظروف پاکسازی کرده‌اید و البته آماده‌اید که مرحله‌ی بعدی برای شستشوی درست ظروف و رفع لکه ظروف را اجرا کنید.

  • خیساندن ظروف در ترکیب آب با مایع ظرفشویی، سرکه یا جوش‌شیرین

ترفندهای شستشوی ظروف شامل مراحل آسانی است که باعث می‌شود کل فرایند شستشو در کمترین زمان ممکن و به بهترین شکل خود انجام شوند. در این مرحله باید هر دسته از ظروف، مدتی کوتاه (بسته به نوع و شدت کثیفی آنها) در سینک ظرفشویی که از آب و مایع ظرفشویی پر شده است، قرار بگیرند. در واقع این مرحله یکی از روش‌های آسان و سریع لکه‌بری از ظروف است. به این شکل که تعداد زیادی از ظروف در یک زمان در حال پاک شدن هستند.

نکته‌ی مهم در این مرحله مربوط به پاک کردن سوختگی از ظروف می‌شود. به این شکل که داخل قابلمه‌های سوخته و ته‌گرفته و ظرف‌هایی که مدت بیشتری به خیس خوردن نیاز دارند و در مرحله‌ی قبل آنها را جدا کرده‌اید،  کمی آب و مایع ظرفشویی به نسبت مناسب ریخته می‌ریزید و به آنها فرصت می‌دهید تا وقتی که ظرف‌های دیگر شسته شوند به سراغ آنها بروید. در نتیجه، سوختگی و بقایای چسبیده به آنها کم کم نرم  شده و آسان‌تر پاک خواهند شد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مایع ظرفشویی

دقت کنید که بنا به تشخیص خود برای هر گروه از ظرف‌ها، در آب پاک‌کننده‌ی قوی‌تری بریزید. مثلا ممکن است یک مایع ظرفشویی معمولی جوابگوی دسته‌ی نسبتا تمیز باشد، ولی برای برق انداختن ظروف دیگر مجبور باشید از مایع ظرفشویی قوی‌تر یا جوش‌شیرین یا سرکه استفاده کنید. سرکه و جوش‌شیرین دو ماده‌ای هستند که برای رفع لکه پیشنهاد می‌شوند. این دو همیشه در فرآیند تمیز کردن و پاکسازی در منزل به کار می‌آیند. البته توجه کنید که هرگز دو یا چند محلول‌ شیمیایی یا ماده‌ی پاک‌کننده‌ را سرخود با هم مخلوط نکنید. این کار خطرناک می‌تواند منجر به تولید گاز یا مایعی آسیب‌زا شود. پس برای هر دسته فقط یک نوع پاک‌کننده را استفاده کنید.

  • اسفنج یا اسکاچ مناسب

فرایند جرم‌گیری از ظروف نیازمند ابزارهای متفاوتی است. بسته به نوع جرم هر ظرف، از اسکاچ، اسفنج یا سیم ظرفشویی استفاده کنید. همواره این ابزارها را تمیز نگه‌دارید و اجازه‌ی رشد عوامل بیماری‌زا و فاسد شدن مواد غذایی در لابه‌لای بافت آنها را ندهید.

  • در شستن ظروف تعلل نکنید!

یکی از مهم‌ترین عوامل پاک نشدن ظروف این است که شستن درست ظروف را به راحتی به تعویق می‌اندازیم. این کار به معنی دادن مجوز به لکه‌ها است که جای پای خود را محکم کرده و جا خوش کنند. به علاوه سوسک‌ها و موجودات موذی همواره دنبال فرصت هستند تا از بقایای خوراکی‌های مانده از غذاهای ما، یک مهمانی شورانگیز برای خود برگزار کنند. پس به این شکل برای آنها هم یک کارت دعوت می‌فرستیم.

اگر بعد از یک مهمانی مفصل دیگر توان شستن ظروف برای شما باقی نمانده، اشکالی ندارد که تنها دو مرحله‌ی ابتدایی شستشوی درست ظروف را انجام بدهید. به این شکل که ظروف را به تناسب شکل و شدت کثیفی طبقه‌بندی و تفکیک کنید و بعد هر یک را در صورت لزوم با ماده‌ی پاک‌کننده‌ی مناسب پر کنید یا در سینک حاوی آب و آن ماده قرار بدهید. به این صورت هم امکان جاگیر شدن لکه‌ها را از آنها می‌گیرید و هم کارت دعوت موجودات موذی را باطل می‌کنید.

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

اگر به دنبال جواب این پرسش بوده‌اید که «چطور ظرف‌ها را بشوییم»، باید بگوییم که در این پست به این سوال جواب دادیم و ترفند شستشوی ظروف را به شما مخاطبان عزیز آموزش دادیم تا بتوانید به خوبی و به سریع‌ترین شکل ممکن، ظرف‌های خود را تمیز و براق کنید.

امیدواریم که این پست برای شما کاربردی و مفید باشد. در انتها از شما ممنونیم که ما را میهمان نظرات ارزشمند خود می‌کنید.

ارسال نظر