رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

راهنمای خرید مایع ظرفشویی

حتما برای شما هم پیش آمده که مطمئن هستید، ظرف‌ها را به دقت شسته‌اید، اما به هنگام نوشیدن یک لیوان آب یا خوردن غذا متوجه بو یا مزه‌ی نامطبوعی شبیه به بو و مزه‌ی ماهی شده‌اید و به کل اشتهای خود برای خوردن آب یا غذا را از دست داده‌اید. همین موضوع باعث می‌شود که یکی از پراهمیت‌ترین و پرکاربردترین شوینده‌ها در هر خانه‌ای مایع ظرفشویی باشد. اهمیت و کاربرد آن از این جهت شدت پیدا می‌کند که فرقی نمی‌کند خانواده‌ی پرجمعیتی داشته باشید یا کم‌جمعیت، تنها زندگی کنید یا حتی به این که زن هستید یا مرد هم مربوط نمی‌شود. حساسیت بر ظرف و ظروف و پاکیزگی آن‌ها مستقیما بر سلامت ما تاثیر می‌گذارد. از طرفی دیگر اگر مایع ظرفشویی به راحتی پاک نشود، خودش مسبب مسائل و مشکلاتی دیگر می‌شود. به همین جهت اگر به دنبال انتخاب بهترین مایع ظرفشویی هستید، این پست که راهنمای خرید مایع ظرفشویی است، برای شما طراحی و نوشته شده است. پس با ما همراه باشید.

انواع مایع ظرفشویی

مایع‌های ظرفشویی بر اساس خواص، کیفیت و نوع کاربری خود انواع گوناگون و متنوعی پیدا می‌کنند:

اگر آبکشی مایع ظرفشویی به راحتی انجام نشود، به راحتی می‌تواند با باقی ماندن بر وری سطح ظروف و وارد شدن به بدن ما، سلامتی‌مان را به خطر بیاندازد.

  • مایع‌های ظرفشویی غلیظ و بسیار غلیظ

بدیهی است که نیاز هر خریدار با دیگری متفاوت باشد و محصولی که برای یک فرد مایع ظرفشویی مناسبی بوده، امکان دارد که برای دیگری اصلا گزینه‌ی مناسب و معقولی به حساب نیاید. به همین جهت تولیدکنندگان مایع ظرفشویی بر اساس نیاز خریداران محصولاتی را تولید کردند که به فراخور هر موقعیت متناسب باشد. مثلا برخی از مایع‌های ظرفشویی آنقدر توانمند و قدرتمند ساخته شده‌اند که توانایی از بین بردن سوختگی ته قابلمه‌های چرب را هم دارند. به همین جهت آنها در زمره‌ی مایع‌های ظرفشویی بسیار غلیظی قرار می‌گیرند که حاوی مواد شیمیایی قدرتمندتری هستند. در هنگام خرید این محصولات به بسته‌بندی آنها و توضیحات مندرج بر روی بسته‌بندی دقت کنید. اگر به دنبال خرید چنین مایع‌ ظرفشویی هستید، باید به دنبال عباراتی مثل غلیظ، بسیار غلیظ، متمرکز یا بسیار متمرکز باشید!

البته نکته‌ای که درمورد این مایع‌ها وجود دارد، شستشوی آنها است. مواد شیمیایی آنها آنقدر زیاد است که باید در هنگام آبکشی برای هر ظرف حوصله‌ی زیادی به خرج بدهید. حسن دیگری که این محصولات دارند این است که از بوی نامطبوع شبیه به بوی ماهی بعد از شستشوی ظرف‌ها خبری نخواهد بود.

  • مایع‌های ظرفشویی سازگار با پوست دست

همواره یکی از مهم‌ترین خواسته‌های خریداران مایع ظرفشویی، جلوگیری از آسیب‌های جدی‌ای بود که این مواد به پوست دستان و ناخن‌ها وارد می‌کردند. به همین جهت توصیه می‌شد که در هنگام استفاده از این مایع‌های ظرفشویی همیشه دستکش به دست کنید. این موضوع تا زمانی اهمیت داشت که صنعت تولید مایع‌های ظرفشویی پیشرفت چشمگیری نکرده بود و تولیدکنندگان قادر به تولید مایع ظرفشویی مناسب با پوست دست نبودند و محصولات تا این حد تنوع نداشتند.

خوشبختانه امروزه تولیدکنندگان برخی از این محصولات توانسته‌اند که مایع ظرفشویی ضدحساسیت پوستی تولید کنند که نه تنها به پوست دستان مصرف‌کننده آسیب وارد نمی‌کند، بلکه با لحاظ شدن برخی مواد به ترکیب آن محصول می‌تواند حساسیت پوستی شما به مواد شیمیایی را هم تا حدی کنترل کند و پوست شما را تحریک نکند.

معمولا بهترین برندهای مایع ظرفشویی این موضوع را در نظر می‌گیرند و به عنوان یکی از مزیت‌های رقابتی خود مطرح می‌کنند. مزیت رقابتی آن نکته یا امکان ویژه‌ای است که یک تولیدکننده با بررسی نیاز مخاطب به شکل دقیق به راه‌حلی می‌رسد تا به طور شایسته‌تری به آن نیاز نادیده گرفته شده، پاسخ بدهد. درمورد مایع‌های ظرفشویی به این شکل است که همه‌ی مایع‌های ظرفشویی بنا به قدرت خود نیاز به شستشوی ظروف را حل می‌کنند، اما برندی برنده‎‌ی این میدان است که به نحوی شایسته موضوع حساسیت پوستی و آسیب‌دیدگی پوست و ناخن را حل کند!

برندهایی که توانسته‌اند محصولاتی با این ویژگی را تولید کنند، طی مراحل و فرایندهایی توانسته‌اند ضدحساسیت بودن محصول خود را تست و به آزمایش بگذارند تا از آن اطمینان حاصل کنند. توضیحات مندرج بر محصولات حتما گویای این مورد است.

  • مایع‌های ظرفشویی عطرآگین و خوشبو

در بخش قبل صحبت از مزیت رقابتی شد و یکی دیگر از انواع این مزایا در دنیای مایع‌های ظرفشویی مربوط می‌شود به رایحه‌های دلنشینی که از خود بر ظروف به جای می‌گذارند. حس بی‌همتایی است که در هنگام چیدن یک میز زیبا، ظروف، قاشق‌ها و چنگال‌ها و… نه تنها بدرخشند و میز را چشم‌نوازتر کنند، بلکه عطر دلنشینی داشته باشند و پاکیزگی خود را به رخ بکشند.

خوشبختانه این موضوع هم از دید تولیدکنندگان پنهان نمانده و به خوبی پاسخ داده شده است. حتما می‌توانید مایع‌های ظرفشویی را پیدا کنید که یکی از نقاط قوت آنها عطر و رایحه‌های خوش‌شان باشد.

فسفات همان ماده‌ای است که باعث می‌شود مایع ظرفشویی بتواند به خوبی ظروف را از انواع لکه‌ها و کثیفی‌ها بشوید و پاک کند. اما همین ماده و همچنین دیوکسان می‌تواند سلامتی ما را به خطر بیاندازد و محیط زیست را به آلودگی بکشاند. مایع ظرفشویی نباید حاوی این مواد باشد.

 

  • مایع‌های ظرفشویی دوست‌دار محیط زیست

حتما در خانواده، در میان دوستان و نزدیکان شما هم افرادی با دغدغه‌ی محیط زیست و نجات زمین از مواد شیمیایی وجود دارند. یا اگر خود شما چنین دغدغه‌های ارزشمندی دارید، می‌توانید به دنبال مایع‌های ظرفشویی بگردید که به دغدغه‌های ارزشمند شما احترام می‌گذارد و آن را به عنوان اصلی برای طراحی محصول در نظر گرفته است. این هم یکی دیگر از مزیت‌های رقابتی است که در طراحی و تولید محصولی مثل مایع ظرفشویی به شدت مورد توجه قرار گرفته است و تولیدکنندگان زیادی هم توانسته‎اند به خوبی به این نیاز و این دغدغه، پاسخ درخور بدهند.

خصوصیات مایع ظرفشویی باکیفیت چیست؟

نوبت می‌رسد به بررسی دقیق مواردی که باید به عنوان یک خریدار به آنها توجه کنیم و بتوانیم پیش از خرید و مصرف، محصول مورد نظر و دلخواه خود را تشخیص بدهیم. به طور کلی یک مایع ظرفشویی مطلوب و باکیفیت باید دارای ویژگی‌های زیر باشد تا بتواند با درصد قابل توجهی رضایت مصرف‌کننده‌ی خود را به دست بیاورد:

راهنمای خرید مایع ظرفشویی – قدرت پاک‌کنندگی

طبیعتا اولین نیاز مصرف‌کننده‌ای که محصولی مثل مایع ظرفشویی را می‌خرد، پاک‌کنندگی ظروف است. فرقی نمی‌کند که مایع ظرفشویی ایرانی باشد یا خارجی، اولین خواسته‎ی هر خریدار از مایع ظرفشویی پاک کردن ظروف و قدرت بالای مایع در لکه‌بری و براق کردن ظروف است. مایع ظرفشویی که در این قدم شکست بخورد، هیچ اهمیتی ندارد که چه قدر خوشبو و معطر است یا چه ویژگی‌های دیگری دارد.

راهنمای خرید مایع ظرفشویی – غلظت

غلظت مایع ظرفشویی با کیفیت و دوام آن رابطه‌ی مستقیم دارد. هر چه مایع غلظت بیشتری داشته باشد، احتمالا قدرت پاک‌کنندگی و لکه‌بری بیشتری هم دارد. به علاوه هر چه غلظت بیشتر باشد و قدرت پاک‌کنندگی مایع بیشتر باشد، به مصرف‌کننده این امکان را می‌دهد که با چند قطره از مایع تعداد زیادتری ظرف را بشوید. به همین علت هم برای حفظ محیط زیست قدمی ارزشمند است و هم مقرون به صرفه است. به این علت که در هر بار مصرف فقط چند قطره از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای مدت طولانی‌تری در کنار سینک ظرفشویی باقی می‌ماند.

راهنمای خرید مایع ظرفشویی – محتویات

محتویات شوینده‌ای مثل مایع ظرفشویی که مستقیما با ظروف تماس دارد و به راحتی می‌تواند وارد غذای ما و نهایتا به بدن ما وارد شود، به شدت اهمیت دارد. عمدتا مایع‌های ظرفشویی حاوی سورفکتانت‌ها، آب، نمک و… و در مواردی برای ایجاد پاکسازی بیشتر جوش شیرین هستند. سورفکتانت‌ها تضمین‌کننده‌ی قدرت مایع ظرفشویی هستند و همچنین خاصیت کف‌کنندگی را هم شدت می‌بخشند.

فسفات همان ماده‌ای است که باعث می‌شود مایع ظرفشویی بتواند به خوبی ظروف را از انواع لکه‌ها و کثیفی‌ها بشوید و پاک کند. اما همین ماده و همچنین دیوکسان می‌تواند سلامتی ما را به خطر بیاندازد و محیط زیست را به آلودگی بکشاند. جواب این پرسش که چرا نباید مایع ظرفشویی فسفات داشته باشد، در همین موضوع است. بهتر است که مایع ظرفشویی مورد نظر حاوی این مواد نباشد. گفتنی است که در اغلب نقاط دنیا استفاده از این ماده ممنوع است. به هر حال به میزان کم و حداقلی در تولید مواد شوینده‌ای مثل شامپوها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

راهنمای خرید مایع ظرفشویی – پاک شوندگی و آبکشی آسان

این خصوصیت اهمیت زیادی دارد. به خصوص که کشور ما عمدتا دچار کم‌آبی است و بهتر است فرایند شستشو و آبکشی در حداقل زمان ممکن انجام بگیرد. اگر آبکشی مایع ظرفشویی به راحتی انجام نشود، به راحتی می‌تواند با باقی ماندن بر روی سطح ظروف و وارد شدن به بدن ما، سلامتی‌مان را به خطر بیاندازد.

راهنمای خرید مایع ظرفشویی – عدم حساسیت و PH خنثی

همانطور که درمورد فسفات و دیوکسان‌ها حرف زدیم، بهتر این است که مایع‌ ظرفشویی مورد نظر ما دارای این مواد نباشد. به این علت که علت اصلی بروز حساسیت‌های پوستی، اگزماها و خارش‌ها هم از وجود همین مواد در شوینده‌ها ناشی می‌شود. به علاوه PH مایع ظرفشویی الزاما باید خنثی باشد تا باعث بروز حساسیت نشود. و این علتی دیگر برای حذف مواد شیمیایی که گفته شد از ترکیب اصلی مایع ظرفشویی به حساب می‌آید.

به طور کلی هر چه تعداد ترکیب‌های شیمیایی به کار رفته در تولید مایع ظرفشویی کمتر باشد، احتمال این که باعث بروز حساسیت در شما شود کمتر است. به همین دلیل در هنگام خرید ترجیحا به موارد ذکر شده در قسمت محتویات دقت داشته باشید. مایع ظرفشویی بادوام و ضدحساسیت شما باید فاقد فسفات، تریکلوسان، فرمالدهیدها و دیوکسان باشد. اگر فرد حساسی هستید، حتما از خریداری مایع ظرفشویی دارای بوی تند و رنگ‌های مصنوعی اجتناب کنید. مایع ظرفشویی شما هر چه از نظر رنگ و بو معمولی‌تر باشد، بهتر است.

بیشتر بخوانید: راهنمای تمیز کردن سینک ظرفشویی

قبل از خرید مایع ظرفشویی به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • حتما به ترکیبات دقت کنید. اغلب برندهای شناخته شده ترکیبات ممنوعه (که جلوتر درمورد آنها به طور کامل صحبت کردیم) استفاده نمی‌کنند. به همین جهت توصیه می‌شود که محصولات معتبر را تهیه کنید و محصولات کمتر بی‌کیفیت را کنار بگذارید. منظور این نیست که تنها به نام و نشان تجاری توجه کنید. برندها عموما اعتبار خود را فدای عدم‌کیفیت نمی‌کنند و از این جهت می‌توانید بعد از بررسی و تحقیق دقیق به برندهای حافظ محیط زیست و سلامت‌محور اعتماد کنید.
  • پیش از توجه به عطر و رایحه حتما به مواردی که درباره‌ی مایع ظرفشویی باکیفیت گفته شد، دقت کنید. عطر و رایحه‌ی قدرتمندی که برخی از مایع‌های ظرفشویی به ظروف می‌بخشند، می‌توانند سبب بروز حساسیت شوند. به طور کلی مایع‌های ظرفشویی هر چه رایحه‌ی ملایم‌تر و معمولی‌تری داشته باشند، بهتر است.
  • خاصیت کف‌کنندگی مایع ظرفشویی تحت تاثیر وجود موادی به نام سورفکتانت‌ها ایجاد می‌شود. اگر چه نباید به دنبال خاصیت خارق‌العاده‌ای برای کف کردن مایع ظرفشویی باشیم. مایع‌های ظرفشویی کاملا خوبی وجود دارند که کف کردن آنها معمولی و قدرت خوبی در لکه‌بری و از بین بردن چربی‌ها دارند. به علاوه کف زیاد آبکشی را با سختی مواجه می‌کند. پس تا حدی باید نسبت به فاکتور تبلیغاتی کف‌کنندگی بالا بی‌اعتنا باشیم و بر کیفیت، پاک‌کنندگی و ترکیبات موجود در آن تاکید کنیم.
  • امروزه بطری یا ظرف مایع‌های ظرفشویی بنا به کاربردی که دارند و البته مزیت رقابتی آنها طراحی می‌شود. معمولا مایع‌های ظرفشویی محافظ محیط زیست در بطری‌های تجزیه‌پذیری که به محیط آسیب نمی‌رسانند و مدت کوتاهی در طبیعت باقی می‌مانند، ارائه می‌شوند. یا مایع‌ ظرفشویی ضدحساسیت در بسته‌بندی روشن و شفاف تولید می‌شوند. دقت کردن به این موارد در هنگام خرید باعث می‌شود تا مایع مناسب با نیاز خود را راحت‌تر پیدا کنید.
  • در هنگام خرید مایع ظرفشویی حتما به دنبال علامت استاندارد و سیب سبز و آبی رنگ سازمان غذا و دارو باشید. البته علامت یا نوشته‌ای که تایید کند این محصول از نظر متخصصان پوست و آزمایشگاه کارخانه کاملا مورد آزمایش قرار گرفته و بی‌آسیب شناخته شده است.

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

در این پست یک راهنمای خرید مایع ظرفشویی را ارائه دادیم تا افراد با مطالعه‌ی آن بتوانند به خوبی محصول مورد نیاز خود را شناسایی و خریداری کنند.

امیدواریم که این پست اطلاعات کافی و جامعی را به شما ارائه داده باشد. در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر