رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

راهنمای خرید غذای آماده

بدیهی است هر فرد در طول هفته مواقعی را تجربه کند که دسترسی به غذاهای خانگی که وقت و انرژی زیادی برای آماده‌سازی آنها لازم است را نداشته باشد. این موقعیت‌ها گاهی می‌توانند به سادگی یک سفر درون شهری با مترو یا حتی مسافرتی چند روزه و بیرون از شهر باشند. در مواقع این چنینی خیلی از ما که تمایلی به خوردن غذاهای بیرون را نداریم، ترجیح می‌دهیم یک غذای آماده اما خوشمزه را برای خودمان تدارک ببینیم. این غذاها می‌توانند علاوه بر میان‌وعده در یک وعده‌ی صبحانه، نهار یا شام هم مصرف شوند. در این راهنمای خرید غذای آماده قرار است از این محصولات آماده، متنوع و خوشمزه‌ صحبت کنیم که در چنین مواقعی کار را برای شما بسیار راحت و خیالتان را آسوده می‌کنند. پس این شما و این هم راهنمای خرید غذای آماده!

انواع غذای آماده

همانطور که گفتیم برای هر کسی پیش می‌آید که بنا به دلیلی مثلا نداشتن وقت برای آشپزی، سوزاندن غذای اصلی و یا حتی برای تنوع، احتیاج به غذایی سبک، راحت و خوشمزه داشته باشد. غذاهای آماده در این مواقع به راحتی به کمک ما می‌آیند و کار را برایمان راحت‌تر می‌کنند.

در صورت مشاهده‌ی هرگونه ضرب‌دیدگی، جراحت و ایجاد شدن منفذ بر روی بسته‌بندی غذاهای آماده، پاکت، قوطی کنسرو و… از خریدن آن محصول اجتناب کنید.

 

غذاهای آماده انواع مختلفی دارند که شامل انواع زیر می‌شوند:

  • غذاهای آماده‌ی ساندویچی

وقتی درمورد غذاهای ساندویچی و نانی صحبت می‌کنیم، گزینه‌های پیش روی ما تنها محدود به سوسیس و کالباس نیست. خوشبختانه کسانی که باید برای وعده‌ی صبحانه‌ی خود یک غذای آماده‌ی مناسب تهیه کنند یا به این نوع غذاها علاقه‌مند نیستند، از دید تولیدکنندگان مواد غذایی دور نمانده‌اند و برای آنها هم گزینه‌های زیادی تهیه و تولید شده است. از ساندویچ سفیده‌ی تخم‌مرغ گرفته تا کلاب پنیری، پک‌های مخصوص صبحانه و حتی ساندویچ فیله‌ی مرغ و… که می‌تواند از جمله گزینه‌هایی باشند که به عنوان غذای آماده برای صبحانه‌ در پیش روی شما قرار بگیرند.

  • غذاهای آماده‌ی سرد

مشهورترین انواع سرد در این گروه سالاد الویه است، در حالی که برخی برندهای غذای آماده جسورانه به سراغ انواع غذاهای پرطرفدار و خوش‌طعم دیگری رفتند و به شکل آماده آنها را تولید و در اختیار مصرف‌کننده‌هایی قرار دادند که به این تنوع غذایی درمورد غذاهای آماده نیاز داشتند. سالاد ماکارونی با مرغ یا کالباس، خوراک سوسیس بندری با قارچ، خوراک سوسیس و سیب‌زمینی و… از جمله‌ی این نوآوری‌ها بودند که با استقبال بسیاری از سمت مصرف‌کنندگان مواجه شدند.

در ادامه‌ی این روند نوآورانه، غذاهایی که بیشتر به عنوان غذاهای خانگی و سنتی شناخته‌ شده بودند هم به این لیست بلند و بالا اضافه شدند و به خوبی محبوبیت پیدا کردند. کشک بادمجان، میرزا قاسمی، دلمه‌ی برگ مو، کوفته و… مواردی از ابداعات این چنینی در صنعت تولید غذاهای آماده‌ی یخچالی هستند که خیلی خوب توانستند میخ خود را در سبد خریداران بکوبند و تبدیل به انتخاب و اولویت آنها برای خرید شوند.

  • غذاهای آماده‌ی گرم

در این بین نقش غذاهای آماده‌ای که نیاز به گرم شدن دارند هم پررنگ شد. این نوع از غذاهای آماده خودشان به غذاهای نیمه‌آماده، کاملا پخته، کنسروی، برنجی و خورشتی تقسیم می‌شوند. تنوع محصولات غذایی در این دسته از غذاهای آماده آنقدر چشمگیر است که گاهی افراد را برای انتخاب دچار تردید و تزلزل می‌کند. این غذاها از کوکو سبزی نیمه آماده و کاملا پخته، تا ناگت و فیله‌ی مرغ، کوردن بلو، فلافل، کباب و جوجه کباب، انواع خورشت‌ها و حتی سوپ را هم شامل می‌شود.

همین گستردگی و وسعت باعث می‌شود تا به راحتی بتوانیم بگوییم این دسته بهترین انتخاب‌های ممکن به عنوان غذای آماده برای شام و نهار را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد.

به علاوه اگر به دنبال غذای آماده برای مسافرت هستید، حتما در این دسته انتخاب‌های خوبی پیدا می‌کنید. مثلا غذاهای کنسروی که در مسافرت‌های طولانی حتما به کار شما می‌آید، فسادپذیری آنها غیرممکن است و تنها به مقداری آب و گرما برای جوشاندن آنها احتیاج خواهید داشت. یا اگر قرار است با قطار یا اتوبوس به محلی دیگر بروید و در مسیر بین دو مقصد نیاز به تغذیه‌ی سبک دارید، دقایقی پیش از حرکت غذاهای سبکی مثل فلافل، انواع ناگت و کوکوهایی که در چند دقیقه آماده‌ می‌شوند، به خوبی به کار شما می‌آیند.

اگر به دنبال غذای آماده برای مسافرت هستید، در دسته‌ی غذاهای آماده‌ی گرم گزینه‌های خوبی خواهید داشت. مثل غذاهای کنسروی که فسادپذیری آنها تقریبا غیرممکن است و تنها به آب و گرما برای جوشاندن آنها احتیاج خواهید داشت.

 

راهنمای خرید غذای آماده – کیفیت غذای آماده

بدن ما انسان‌ها در طول روز نیازهای مختلفی به انواع و اقسام مواد غذایی دارد. همانطور که نمی‌توان بی‌دلیل و بدون نظر متخصص و پزشک یک نوع ماده‌ی غذایی را به کلی حذف کرد، می‌توان هر از گاهی در هفته غذاهای آماده‌ی باکیفیت را هم در برنامه‌ی غذایی خود گنجاند. مثلا وقتی که دسترسی و امکان به غذاهای دیگر نداریم، به راحتی می‌توانیم از انواع سالم و قابل اعتماد این غذاها استفاده کنیم.

به  همین دلیل توصیه‌ی ما این است که همواره در چنین مواقعی از انواع سالم، بهداشتی و قابل اعتماد غذاهای آماده استفاده کنید. اگر زود به زود خرید می‌کنید، بد نیست که همیشه در فریزر و یخچال خود غذاهای کنسروی و آماده نگه‌داری کنید تا در این مواقع راه چاره‌ای بهداشتی و مورد اعتماد داشته باشید.

راهنمای خرید غذای آماده – غذاهای آماده و نکات خرید

  • همیشه در هنگام خرید به نام و نشان تجاری غذای آماده توجه کنید. مقصود از این جمله این نیست که برند به معنای کیفیت است. مقصود این است که یک برند تجاری شناخته شده که برای به دست آوردن اعتبار خود زحمت کشیده است، با ارائه‌ی هر محصولی سعی می‌کند اعتبار و کیفیت خود را در پیش چشم مشتریان ارتقا بدهد.

به علاوه صنایع تولیدکننده‌ی مواد غذایی در طی فرایندهای پیشرفته و فکر شده‌ای، محصولات غذایی را تولید می‌کنند. به همین دلیل به ندرت در این فرایندها خطا رخ می‌دهد. اگر هم خطایی رخ بدهد، در مراحل بازبینی و تست کردن محصولات به سرعت اصلاح می‌شود. به همین جهت محصولات غذایی برندهای معتبر قابل اعتمادتر هستند.

  • دومین مورد مربوط به بسته‌بندی محصولات است. هر نوع ماده‌ی غذایی باید در بسته‌بندی ارائه شده باشد که آن را به خوبی از گزند عوامل بیماری‌زا، خراب شدن و فساد، آسیب فیزیکی دیدن و… حفظ کند.

اگر محصول مورد نظر شما در بسته‌بندی ارائه شده که به جلوگیری از فساد آن کمکی نمی‌کند، از خرید آن محصول اجتناب کنید. مثلا غذاهای فریزری باید در بسته‌بندی مناسب و غیرقابل نفوذ نسبتا ضخیمی ارائه شده باشند. این نوع بسته‌بندی باید به نحوی باشد که در صورت وجود منفذ یا سوراخ شدگی در مسیر رسیدن به دست مشتری، حتما قابل مشاهده باشد.

  • در صورت مشاهده‌ی هرگونه ضرب‌دیدگی، جراحت و ایجاد شدن منفذ بر روی بسته‌بندی غذاهای آماده، پاکت، قوطی کنسرو و… از خریدن آن محصول اجتناب کنید.
  • علامت استاندارد، سیب سازمان غذا و دارو، تاریخ تولید و تاریخ انقضا از پراهمیت‌ترین مواردی است که حتما باید روی محصول درج شده باشد و حتما آنها را با دقت ملاحظه کنید.
  • تاریخ انقضا و تاریخ تولید درمورد محصولات غذایی آماده پراهمیت هستند و حتی اگر یک روز از انقضا گذشته بود از مصرف آن محصول صرف نظر کنید. به علاوه درمورد محصولات غذایی آماده حساسیت بسیاری داشته باشید و دقت کنید که حتما نزدیک‌ترین تاریخ تولید را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: خرید آنلاین و مزایای آن

    • شرایط نگه‌داری غذاهای آماده با یکدگیر متفاوت است. دقت کنید که با توجه به توضیحات درج شده بر روی بسته‌بندی، هر نوع از این غذاها را دقیقا در شرایط مناسب خود نگه‌داری کنید.
    • از توضیحات درج شده بر بسته‌بندی غافل نشوید. لیست محتویات و ترکیبات به کار رفته در مواد غذایی آماده هر چه قدر کوتاه‌تر و برای شما آشناتر باشد، به معنای به کار رفتن مواد اضافی کمتری است. در نتیجه سالم‌تر است. برعکس هر چه این لیست طولانی‌تر و پر از مواد و ترکیبات ناآشناتر باشد، به معنای مواد اضافی و نگه‌دارنده‌ی شیمیایی بیشتری است که طبیعتا مواد غذایی را ناسالم و بی‌کیفیت می‌کند.
    • یکی از مضرات مصرف بیش از حد مواد غذایی آماده هم مربوط به همین نکته است. غذاهای آماده به سبب این که باید مدت زمان بیشتری در یخچال و در مسیر رسیدن به دست مشتری سالم و به دور از عوامل فساد باقی بمانند، دارای مواد نگه‌دارنده و شیمیایی بیشتری هم هستند.

در صورت استفاده‌ی بیش از حد از این مواد غذایی بدن شما به سمت چاقی و انواع بیماری‌ها سوق پیدا می‌کند. این در حالی است که اگر سبک زندگی سالمی در اختیار دارید و در طول هفته بدن خود را به خوبی با مواد غذایی تغذیه کرده‌ باشید، هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد.

  خلاصه مقاله و کلام آخر                         

در این راهنمای خرید غذای آماده از نکات مرتبط با غذاهای آماده که در هنگام خرید و انتخاب این مواد غذایی به کار شما خواهد آمد، صحبت کردیم و راه‌های تشخیص غذاهای آماده‌ی باکیفیت از انواع بی‌کیفیت را معرفی کردیم.

امیدواریم که از راهنمای خرید غذای آماده بیشترین بهره را برده باشید و بتوانید به راحتی محصول مورد نیاز خود را خریداری کنید.

ارسال نظر