رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

راهنمای خرید حبوبات

حبوبات از جمله مواد غذایی است که از فرهنگ غذایی ایرانی جدا نخواهد شد. به علاوه خواص و فواید حبوبات آنقدر زیاد است که بهره‌مندی از آنها می‌تواند سلامتی بدن ما را به خوبی تضمین کند. در این راهنمای خرید حبوبات قرار است از تمامی زوایا به حبوبات نگاه کنیم و نکاتی را به شما آموزش دهیم که در هنگام خرید به شما کمک می‌کند تا بهترین نوع از محصول دلخواه‌تان را تهیه کنید. پس تا انتها با ما همراه باشید.

چرا باید از انواع حبوبات استفاده کنیم؟

مصرف حبوبات از دیرباز در ایران مرسوم بوده است و انواع غذاهای مختلف به اشکال گوناگون از حبوبات تهیه می‌شده، دلیل این محبوبیت بیشتر به این دلیل است که حبوبات فراهم‌کننده‌ی پروتئین هستند و پروتئین یکی از نیازهای اساسی بدن ما است که در طول روز از خوردن غذاهای حاوی آن مثل گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم‌مرغ، لبنیات و البته حبوبات تامین می‌شود.

از سویی دیگر گنجاندن میزان مناسب و کافی از حبوبات مختلف در برنامه‌ی غذایی به دستگاه گوارش کمک شایانی می‌کند تا عملکرد خود را تسریع کند و به علاوه مرحله‌ی دفع به راحتی انجام شود. این اتفاق به دلیل فیبر زیادی است که در حبوبات وجود دارد. با مصرف این فیبر حجم مواد غذایی در روده‌ها افزایش می‌یابد؛ با افزایش حجم غذا حرکات دودی روده شدت بیشتری پیدا می‌کند و حرکت روده در غذاها با سرعت بیشتری همراه می‌شود. هر چه سرعت گوارش در روده‌ها بیشتر باشد، مواد دفعی به دلیل این که آب کمتری از دست می‌دهند، نرم‌تر هستند و در نتیجه عمل دفع به راحتی بیشتری انجام می‌گیرد.

یکی دیگر از خواص حبوبات این است که به جهت غنی بودن از پروتئین و فیبر باعث می‌شود که مصرف‌کنندگان آن برای مدت بیشتری احساس سیری داشته باشند. احساس سیری طولانی‌مدت باعث کاهش ولع و میل به خوردن تنقلات، شیرینی‌جات و خوراکی‌هایی با فایده و ارزش غذایی کمتر می‌شود. به همین جهت است که مصرف حبوبات و گنجاندن آن در برنامه‌ی غذایی روزانه باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود. پروتئین حبوبات از نوع گیاهی است و در کمترین میزان ممکن دارای کالری است و این موضوع هم برای کمک به لاغری مفید است.

علاوه بر اینها ضرورت مصرف حبوبات به این دلیل است که آنها سرشار از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی هستند و بدن ما روزانه به میزان مشخصی از هر یک نیاز دارد. از آنجایی که بدن ما توانایی ساخت بسیاری از آنها را به خودی خود ندارد، بنابراین باید نیاز خود را از مواد غذایی مصرفی تامین کند. حبوباتی مثل انواع لوبیا (لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی)، عدس‌ها (دال عدس، عدس، عدس ریز)، ماش، نخود، لپه و… از بهترین راه‌ها برای تامین کردن نیازهای بدن به ویتامین، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی هستند. در عین این که تامین‌ این مواد را به عهده دارند، کالری کمی دارند و به این شکل خاصیت خود برای افزایش سلامتی و کاهش چاقی را چند برابر می‌کنند.

راهنمای خرید حبوبات – نکاتی برای خرید حبوبات

این پست قرار است که یک راهنمای خرید حبوبات باشد، پس طبیعی است که یک چک لیست به شما ارائه بدهد تا اگر در خرید این محصولات مبتدی هستید، بتوانید یاد بگیرید که در هنگام خرید به چه مواردی دقت کنید تا محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

کیفیت حبوبات برای بهره‌مندی از خواص و فواید آنها اهمیت چشمگیری دارد و از طرفی حبوبات سالم می‌توانند جذابیت غذا را افزایش بدهند یا برعکس از آن بکاهند؛ اما برای تشخیص حبوبات باکیفیت و همچنین شرایط نگه‌داری حبوبات راهکارهایی وجود دارد که در چک ‌لیست زیر از آنها صحبت می‎‌کنیم:

  • اولین موردی که در هنگام خرید حبوبات بسته‌بندی یا حتی فله‌ای باید دقت کنید، یکدستی حبوبات است. از بیرون بسته‌بندی محصول به تک تک دانه‌ها نگاه کنید. نباید روی آنها سوراخ و منفذی وجود داشته باشد که در این صورت خبر از وجود کرم و حشره در آنها می‌دهد. نباید یکی کمرنگ، دیگری تیره یا از نظر اندازه عده‌ای کوچک و عده‌ای بزرگتر باشند و همچنین نباید دانه‌های شکسته، از هم باز شده یا بدون پوستی در بین آنها ببینید. این اتفاق به معنی مخلوط بودن حبوبات است که به شدت از کیفیت آن در هنگام پخت کم خواهد کرد.
  • دومین مورد مربوط می‌شود به وجود نداشتن خاک و گرد و ریزگرد در ته بسته‌ی محصول که باید به خوبی آن را بررسی کنید تا حرکت حشرات، وجود خاک و خرده‌ریز را تشخیص بدهید. حتی حبوبات فله‌ای را هم باید در این دو مورد تست کنید. یک مشت از آن را برای نمونه جدا کنید و به دقت آنها را بررسی کنید. اگر لازم است یک مشت دیگر را هم مورد بررسی قرار بدهید و بعد خرید کنید. بهترین حبوبات از نظر اندازه، رنگ و شکل یکدست هستند، ترکیبی منسجم و خوش‌ظاهر دارند که خبر از کیفیت آنها می‌دهد.
  • روی بسته‌بندی محصول حتما باید علامت استاندارد و علامت سازمان غذا و دارو وجود داشته باشد. در غیر این صورت از خرید آن محصول اجتناب کنید.
  • چهارمین مورد مربوط می‌شود به پس از خرید محصول که باید یک مشت از محصول را در یک ظرف آب بریزید تا آن را از نظر کیفیت مورد سنجش دقیق‌تری قرار بدهید. در این مرحله دقت کنید که حبوبات نباید روی آب بایستند و بدیهی است که نباید حشرات یا کرمی از آنها خارج شود و روی آب بیاید. با استفاده از یک ظرف آب و قرار دادن بخشی از حبوبات در آن، برای مدتی کوتاه مثلا نیم ساعت، می‌توانید این تست را انجام بدهید.
  • پنجمین مورد این است که حبوبات دانه‌های خشک شده‌ای هستند که خیلی دیر فاسد می‌شوند، اما برای این که شش ماه تا یک سال بدون خراب شدن باقی بمانند، حتما باید در محیط در بسته، خشک، تاریک و از نظر گرما و سرما متعادل قرار بگیرند. پس فراموش نکنید که حبوبات را در ظروف در بسته‌ و در محلی که به لحاظ دما گرم یا سرد نباشد و دور از رطوبت و نور مستقیم آفتاب نگه‌داری کنید.
  • مورد بعدی مربوط است به مصرف حبوبات در دوران بارداری و شیردهی که دوران‌های بسیار حساسی هستند. حبوبات خاصیت‌های زیادی دارند و در عین حال مثل هر نوع ماده‌ی غذایی دیگر می‌تواند در شرایط مختلف و برای افراد مختلف تاثیرهای متفاوتی را در پی داشته باشند. به همین دلیل توصیه‌ می‌شود استفاده کردن یا کنار گذاشتن مصرف حبوبات را حتما تحت نظر پزشک خود انجام بدهید.
  • آخرین مورد در ارتباط با استفاده از حبوبات مربوط می‌شود به ویژگی که احتمالا خیلی از افراد به این دلیل از مصرف آن اجتناب می‌کنند؛ یعنی نفاخ بودن حبوبات. حبوبات نفاخ هستند و عده‌ای به همین خاطر قید فواید و خواص آن را زده‌اند و از این محصولات پرفایده استفاده نمی‌کنند. در حالی که با استفاده از یک تکنیک خیلی ساده می‌توانند نفخ حبوبات را از بین ببرند.

بیشتر بخوانید: ترفند از بین بردن نفخ حبوبات

بنابراین قبل از این که غذایی را با حبوبات تدارک ببینید، آنها را از شب قبل یاحداقل چند ساعت قبل در آب بخیسانید. چند بار آب آن را تعویض کنید، داخل آن مقدار مناسبی نمک یا به میزان کمی جوش شیرین بریزید و در نهایت دوباره آبکشی کنید. به این شکل قبل از پخته شدن کاملا نفخ آنها را گرفته‌اید.

یک ترفند دیگر این است که پیش از ریختن حبوباتی که از شب قبل خیسانده‌اید به غذا، حتما یک بار آنها را در آب بپزید. به این شکل به طور کامل آنها را از مشکل ایجاد نفخ پاک کرده‌اید. البته اگر بعد از یک بار مصرف حبوبات متوجه شدید که دیرپز هستند، برای دفعات بعدی می‌توانید یک مرحله را اضافه کنید. در این مرحله بعد از پخته شدن در آب جوش یک بار حبوبات را با سبد از آب جدا کنید. و یک بار دیگر آب را بجوشانید و حبوبات را در آن بریزید.

می‌توانید با این کار یک نشان دیگر هم بزنید و مقدار بیشتری از حبوبات را آماده‌سازی و بسته‌بندی کنید. مقدار اضافه را در فریزر نگه‌داری کنید تا در دفعات بعدی وقت و انرژی کمتری برای پختن غذا صرف کنید.

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

این پست شامل یک راهنمای خرید حبوبات است که در آن از دلایلی صحبت می‌شود که به واسطه آن حتما باید این نوع مواد غذایی را در رژیم روزانه‌ی خودمان بگنجانیم و از طرفی چک‌لیستی برای تشخیص حبوبات باکیفیت، طریقه‌ی سنجش حبوبات بعد از خرید، شرایط نگه‌داری و طریقه‌ی مصرف آن را ارائه داده‌ایم.

امیدواریم که راهنمای خرید حبوبات برای شما کاربردی بوده باشد و اطلاعات جامعی را از آن به دست آورده باشید. در انتها از شما دعوت می‌کنیم که نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر