رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

چای زنجبیل در هوای سرد – طرز تهیه‌ و فواید چای زنجبیل و بهترین زمان برای نوشیدن آن

چای زنجبیل برای چی خوبه؟ اگر این سوال را در ذهن دارید یا به‌دنبال یک دمنوش خوشمزه در هوای سرد هستید، این مقاله از به‌روز مارت را بخوانید.

دمنوش زنجبیل

تاریخچه‌ی چای زنجبیلی برمی‌گردد به پنج هزار سال قبل که به خاطر خواص و فوایدش یک نوشیدنی طبی محسوب می‌شد و طبیب‌های چینی از آن برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کردند. قرن‌ها گذشت تا پای ریشه‌ی زنجبیل به عنوان یک طعم‌دهنده‌ی تند به آشپزخانه‌های اروپایی باز شد. از آنجا بود که شهرت و ماجراجویی‌های جدید زنجبیل شروع شد و امروز که به دست ما رسیده تا در هوای سرد زمستانی چای زنجبیل دم کنیم و از خواص خارق‌العاده‌، عطر تند و طعم آتشین این ریشه‌ی پرفایده‌ بهره‌مند شویم. در این پست قرار است از فواید مصرف چای و دمنوش زنجبیلی، طرز تهیه‌ی چای زنجبیلی و بهترین زمان مصرف آن صحبت کنیم.

طرز تهیه‌ی چای زنجبیلی

قدم اول – ریشه‌ی زنجبیل را پوست بگیرید و چند قطعه‌ی کوچک از آن را برش بدهید. تمام زنجبیل را برای یک وعده کنار نگذارید. برای هر بار دم کردن چای زنجبیلی چند قطعه‌ی کوچک از آن کفایت می‌کند.

قدم دوم – قطعاتی که از زنجبیل برش دادید را با یک رنده‌ی خیلی ریز داخل قوری رنده کنید.

قدم سوم – چای سبز یا سیاهی که می‌خواهید با زنجبیل دم بکشد را در قوری بریزید.

قدم چهارم – آب را بجوشانید و در قوری بریزید. پنج تا ده دقیقه صبر کنید تا دمنوش زنجبیلی شما دم بکشد.

قدم پنجم – هنگام ریختن دمنوش زنجبیلی در فنجان حتما قطعات زنجبیل را از داخل قوری بیرون بیاورید.

قدم ششم – اگر تمایل داشتید که دمنوش زنجبیلی به جز طعم و بوی غالب زنجبیل مزه‌ی دیگری هم بدهد، می‌توانید از پَر لیمو عمانی یا گل خشک محمدی هم استفاده کنید.

اگر چای زنجبیلی را از لحاظ طعم، بو و خاصیت شبیه به یک موسیقی در نظر بگیریم که یک خواننده با صدایی جادویی و گرم مشغول به خواندن است، با همراه شدن پر لیمو عمانی و گل خشک محمدی به ترکیب دمنوش زنجبیلی، انگار صدای دو ساز پیانو و فلوت هم به ترکیب موسیقی اضافه می‌شود! در یک هوای سرد زمستانی قطعا از این نوشیدنی گرم و فوق‌العاده‌ی زنجبیلی لذت خواهید برد.

طرز تهیه چای زنجبیل با پودر زنجبیل

برای تهیهٔ یک دمنوش سریع، از پودر زنجبیل استفاده کنید. پودر را در آب جوش بریزید و حدود ۱۰ دقیقه به آن فرصت دم کشیدن دهید. می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن از عسل یا لیمو هم استفاده کنید.

خواص چای زنجبیلی

تهیه چای زنجبیل

طبع زنجبیل گرم است یا سرد؟ در جواب به این سوال باید بگوییم که زنجبیل دارای طبعی گرم است و می‌تواند برای افرادی با مزاج سرد و مرطوب بسیار مفید باشد. از خواص چای زنجبیلی هر چه گفته شود، کم است. اما در این بخش از پست شش مورد از فواید چای زنجبیلی را بررسی خواهیم کرد.  

تاثیر چای زنجبیلی در تسکین ناراحتی‌های گوارشی

یکی از مواردی که زنجبیل در درمان آن شهرت دارد «تسهیل کردن فرایند گوارش» در افرادی است که از ناراحتی‌های مربوط به دستگاه گوارشی رنج می‌برند. تحقیقات علمی این مورد را اثبات کرده‌اند که مصرف زنجبیل و چای زنجبیلی مخصوصا در از بین بردن حالت تهوع و استفراغ در زنان باردار و همچنین یبوست بسیار تاثیرگذار است.

حتی مطالعه‌ای نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل و چای زنجبیلی می‌تواند مثل یک داروی درمانگر برای حالت تهوع‌های گاه و بی‌گاهی باشد که به سراغ زنان باردار می‌آید. با این تفاوت که برعکس اغلب داروها، مصرف دمنوش زنجبیلی هیچگونه تاثیر یا عارضه‌ی جانبی ندارد. البته که درمورد زنان باردار پیش از مصرف هر نوع ماده‌ی خوراکی باید با پزشک مشورت کرد.

زنجبیل عوارض جانبی به همراه ندارد اما در بعضی از افراد ممکن است که مدتی بعد از مصرف چای زنجبیلی احساس نفخ پدید بیاید یا به خاطر گرما و سوزان بودن طبع این نوشیدنی کمی سوزش معده را تجربه کنند. اگر معده‌ی خیلی حساسی دارید حتما در ابتدا میزان خیلی کمی از دمنوش زنجبیل را مصرف کنید تا مطمئن شوید هیچ نوع حساسیتی به آن ندارید.

خاصیت ضدالتهابی چای زنجبیلی

در داخل ریشه‌ی زنجبیل موادی وجود دارد که به آن فیتونوترینت گفته می‌شود. فیتونوترینت‌های زنجبیل اختصاصا جینجِرول نام دارند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف مداوم فیتونوترینت‌های موجود در زنجبیل مستقیما در افزایش مقاومت بدن در برابر میکروب‌ها و التهاب‌های ناشی از ورود سلولهای بیگانه به بدن تاثیر چشمگیری دارد. و حتی وقتی که زنجبیل به همراه چای مصرف می‌شود، می‌تواند از میکروبیوم‌های طبیعی و سالم بدن محافظت کند.

منظور از میکروبیوم‌ها، باکتری‌ها و میکروب‌هایی هستند که در هماهنگی کامل در بدن انسان زندگی می‌کنند و درواقع نوعی هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و بِده بِستان‌هایی بین بدن ما و آنها شکل گرفته است. مثلا میکروبیوم‌ها در تقویت سیستم ایمنی در برابر سلول‌های مهاجم یا سرطانی تاثیر می‌گذارند، همچنین متابولیسم بدن را تنظیم می‌کنند، در این فرایندها به کمک سلول‌ها و اندام‌های بدن ما می‌آیند و در عوض آن، درون بدن ما زندگی می‌کنند و تغذیه می‌شوند.

موقعیتی را تصور کنید که می توانید با اضافه کردن یک نوشیدنی گرم به عادت غذایی روزانه‌، خودتان را در برابر سرطان روده و پانکراس تجهیز کنید! اگر این نوشیدنی وجود داشت این کار را می‌کردید؟! بله! چای زنجبیل و مصرف هر روزه‌ی آن چنین اثری در جهت پیشگیری از انواع سرطان‌ها دارد و این ویژگی به سبب آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در خود ذخیره کرده و ما با مصرف چای زنجبیلی به بدنمان وارد می‎‌کنیم.

تاثیر چای زنجبیل در کاهش فشار خون

یک تحقیق در سال 2017 روی 4628 نفر (شامل 1823نفر مرد و 2805 نفر زن) انجام شد و نتیجه نشان داد افرادی که به صورت روزانه زنجبیل مصرف می‌کردند، خطر ابتلا به فشار خون بالا در آنها به شدت کاهش یافته است. البته این تحقیق اختصاصا روی اثر چای زنجبیل انجام نشده است، اما مصرف روزانه‌ی دمنوش زنجبیل هم می‌تواند نوعی از مصرف روزانه‌ی زنجبیل حساب شود. به هرحال زنجبیل خودش به تنهایی مصرف نمی‌شود و استفاده از آن در چای هم یکی از روش‌هایی است که می‌توانید روی تاثیرگذاری آن حساب باز کنید.

اگر از فشار خون پایین رنج می‌برید یا به هر دلیل مرتبطی با فشار خون تحت درمان هستید، درمورد مصرف زنجبیل با پزشکتان حتما مشورت کنید. به این دلیل که اثر کاهش‌دهندگی فشار خون در زنجبیل بسیار بالا است و بهتر است که حتما درمورد مصرف آن اطمینان حاصل کنید.

یکی از ویژگی‌های مهم زنجبیل، کاهش فشار خون و بهبود سیستم گردش خون در زنان باردار است. شاید بعضی از افراد زنجبیل را برای زنان باردارمضر تلقی کنند؛ اما از فواید و خواص چای زنجبیل در بارداری می‌توان به کاهش فشار خون اشاره کرد. 

تاثیر مصرف چای زنجبیل در کاهش وزن

خوشبختانه درمورد ارتباط بین مصرف زنجبیل و کاهش چاقی و اضافه وزن تحقیقاتی انجام شده و نتیجه  همانطوری است که انتظار می رفت. مصرف مداوم و روزانه‌ی زنجبیل در کاهش وزن افراد تاثیر مثبت و شگرفی داشته است. به این شکل که زنجبیل با تنظیم متابولیسم، بالا بردن سوخت و ساز در بدن افراد و همچنین کمک به کنترل «میل به خوردن» در افراد نقش مهمی را در کاهش وزن آنها ایفا کرده است.

البته که این تحقیق مستقیما درمورد تاثیر چای زنجبیل صحبت نکرده است، اما همانطور که گفته شد، دمنوش زنجبیل یکی از بهترین راه‌های ممکن برای مصرف مداوم و روزانه‌ی این ریشه‌ی گیاهی تند، مفید و آتشین است.

طرز تهیه چای زنجبیل برای لاغری با حالت‌های دیگر فرقی دارد؟ بله. در صورتی که قصد دارید زنجبیل را برای کاهش وزن مصرف کنید، بهتر است آن را با نعنا دم‌ کنید. همچنین بهترین زمان خوردن دمنوش زنجبیل برای لاغری، ۱۵ دقیقه قبل از وعدهٔ غذایی است.

اگر چای زنجبیلی را از لحاظ طعم و بو شبیه به یک موسیقی در نظر بگیریم که یک خواننده با صدایی جادویی و گرم مشغول به خواندنش است، با همراه شدن پر لیمو امانی و گل خشک محمدی به ترکیب چای زنجبیلی، انگار صدای دو ساز پیانو و فلوت هم به ترکیب این موسیقی اضافه می‌شود!

تاثیر مصرف چای زنجبیل در بهبود سردردها و میگرن

بارها و بارها درمورد خاصیت تسکین‌بخشی زنجبیل و کمتر کردن دردهای مختلف تحقیق و بررسی شده است. اما خاصیت آرامش‌دهندگی و التیام‌بخشی زنجبیل سالها پیش از این تحقیقات به افرادی که در طب سنتی فعالیت می‌کردند، اثبات شده بود. همانطور که در ابتدا از تاریخچه‌ی چای زنجبیل صحبت کردیم، چای زنجبیل ابتدا نقشی کاملا دارویی و درمانی در طب سنتی چینی داشته است. به همین دلیل بد نیست تا افرادی که از سردردهای مکرر رنج می‌برند هم از ترکیب چای زنجبیل یا دمنوش زنجبیلی استفاده کنند و تاثیر آن را در بهبود و کاهش دردهای خود مشاهده کنند.

مصرف چای زنجبیلی و پیشگیری از سرطان

زنجبیل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث می‌شوند سلول‌های بدن از سرطانی شدن نجات پیدا کنند و در برابر هجوم مقاوم کنند. موقعیتی را تصور کنید که می توانید با اضافه کردن یک نوشیدنی گرم به عادت غذایی روزانه‌، خودتان را در برابر سرطان روده و پانکراس تجهیز کنید! اگر این نوشیدنی وجود داشت این کار را می‌کردید؟! بله! دمنوش زنجبیل و مصرف هر روزه‌ی آن چنین اثری در جهت پیشگیری از انواع سرطان‌ها دارد و این ویژگی به سبب آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در خود ذخیره کرده و ما با مصرف چای زنجبیلی به بدنمان وارد می‎‌کنیم.

اگر تمایل دارید تا درمورد آنتی‌اکسیدان‌ها و اثرات آنها بیشتر بدانید، قبلا در مقاله‌ی عادات‌ غذایی سالم درمورد اثر آنتی‌اکسیدان‌ها مفصلا صحبت کرده‌ایم.

از طرفی چای زنجبیل تاثیر شگفت‌انگیزی در تقویت سیستم ایمنی دارد و همین موضوع باعث می‌شود که این نوشیدنی گرم بیشتر در فصل سرما و برای جلوگیری از سرماخوردگی مصرف شود.

بهترین زمان برای مصرف چای زنجبیلی

طرز تهیه چای زنجبیل

به طور کلی چای و دمنوش زنجبیلی را می‌توانید در هر زمان از روز مصرف کنید، اما یکی از بهترین زمان‌ها برای نوشیدن آن صبح است. طبع گرم و تند و تیز چای زنجبیلی خیلی زود شما را سرزنده و پر از انرژی می‌کند. البته می‌توانید از چای یا دمنوش زنجبیلی بعد از وعده‌های غذایی استفاده کنید تا در فرایند هضم و دفع مثل تسهیل‌گری عالی عمل کند. حتی می‌توانید چند قطره از یک لیموی آبدار را در دمنوش زنجبیلی‌تان بچکانید یا به آن عسل اضافه کنید و در یک عصر دل‌انگیز و هوای زمستانی نوشیدنی گرم و تندی که با شیرینی عسل و ترشی آبلیمو همراه شده را مزمزه کنید و لذت ببرید!

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

در این پست از تاریخچه‌ی چای زنجبیلی، طرز تهیه‌ی این چای معطر و خوش‌طعم، فواید اعجاب‌آور مصرف این نوشیدنی و اثرات شگفت‌انگیزش بر سلامتی و البته بهترین زمان برای نوشیدنش صحبت کردیم.

امیدواریم که به همان میزان که نویسنده‌ی این پست از نوشتنش لذت برده است، شما هم لذت برده و اطلاعات مورد نظرتان را هم دریافت کرده باشید. در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا در بخش کامنت‌ها، دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر