رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

6 راهکار افزایش ماندگاری گوشت چرخ کرده و روش‌های صحیح نگهداری از آن

گوشت قرمز سالم و تازه

امروزه زندگی با ریتم بسیار سریع‌تری جریان دارد و تهیه مواد غذایی مختلف هم‌چون گوشت چرخ‌کرده به‌صورت روزانه، امکان‌پذیر نیست، در نتیجه همه ما باید روش‌های سالم و تازه نگه‌داشتن گوشت چرخ کرده را یاد بگیریم. ماندگاری گوشت چرخ کرده به موارد مختلفی بستگی دارد. در این مقاله از مجله به‌روز مارت به بررسی دقیق و کامل نحوه افزایش ماندگاری گوشت چرخ کرده پرداختیم.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    روش های سالم و تازه نگه داشتن گوشت چرخ کرده

    نگهداری از انواع گوشت به شکل کاملا سالم و تازه، سخت است و این سختی، برای گوشت‌های چرخ‌کرده بیشتر می‌شود. در فرآیند چرخ‌کردن، بافت گوشت تغییر می‌کند و به همین دلیل، احتمال خراب‌شدن این مدل گوشت، بسیار بیشتر خواهد بود. چند روش اصلی برای نگه‌داری صحیح گوشت چرخ‌کرده وجود دارد که در ادامه، به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

    خرید گوشت چرخ کرده در حجم کم

    فرقی ندارد که گوشت را خودتان در خانه چرخ می‌کنید و یا اینکه آن را به‌صورت چرخ‌کرده می‌خرید؛ در هر صورت باید بدانید که گوشت چرخ‌کرده حداکثر تا یک ماه در فریزر سالم می‌ماند. پس از این مدت زمان، ممکن است که گوشت، خواص، طعم و بوی خوشایند خود را از دست داده و یا فاسد شود. بنابراین با خرید مقدار مورد نیاز و استفاده سریع از آن، از تلنبارکردن گوشت در فریزر، خودداری کنید.

    شستن گوشت پیش از چرخ کردن

    هیچ‌گاه گوشت چرخ کرده را پس از چرخ‌کردن، نشویید. شستن گوشت چرخ کرده باعث از بین‌رفتن تمام مواد مغذی آن شده، چربی مفید و طعم آن را نیز از بین می‌برد.

    پیش از چرخ‌کردن گوشت در خانه، قطعات درسته گوشت را به‌خوبی بشویید. در صورت خریداری از مغازه‌ها، از فروشنده بخواهید که گوشت را در مقابل شما شسته و سپس چرخ کند. روش دیگر، خرید گوشت چرخ‌کرده از توزیع‌کنندگان معتبر است که از میزان بهداشت گوشت چرخ کرده اطمینان کافی داشته باشید.

    حمل و نقل گوشت چرخ کرده به روش استاندارد

    گوشت چرخ کرده را همیشه در آخرین توقف خود پیش از رفتن به سوی خانه خریداری کنید. ماندگاری گوشت چرخ کرده در دمای محیط، بسیار کم است و همیشه این احتمال وجود دارد که حتی بدون تغییر شکل ظاهری یا بوی آن، گوشت‌ها خراب شوند. در صورتی که محل زندگی شما با گوشت‌فروشی فاصله زیادی در حد چندین ساعت دارد، حتما از کیف‌های سرد حمل گوشت، استفاده کنید.

    ساده‌ترین، امن‌ترین و بهترین روش خرید گوشت چرخ کرده از توزیع‌کننده‌های معتبر هم‌چون به‌روز مارت است که گوشت را تا در منزل شما، با ماشین‌های یخچال‌دار حمل می‌کنند. بدین شکل، گوشت به‌ هیچ عنوان در دمای محیط قرار نخواهد گرفت و احتمال خراب‌شدن آن نیز از بین می‌رود.

    نحوه بسته بندی گوشت چرخ کرده به روش اصولی

    گوشت چرخ‌کرده در بسته‌بندی‌های کوچک و نازک برای فریزکردن

    برای افزایش ماندگاری گوشت چرخ کرده و سالم‌ماندن آن، باید تنها یک بار گوشت را از فریزر خارج کرده و به‌محض یخ‌زدایی، آن را استفاده کنید. تکرار فرآیند آب‌شدن گوشت‌های یخ‌زده و یخ‌زدن دوباره، باعث فاسد‌شدن گوشت می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، گوشت را حتما به‌اندازه مصرف و نیاز خود، در بسته‌های کوچک و نازک، فریز کنید.

    برای جلوگیری از مصرف بیش از حد پلاستیک، حدودا 300 گرم گوشت چرخ‌کرده را درون یک پلاستیک قرار داده و آن را در سطح پلاستیک پخش کنید. با یک وسیله مناسب مثل بدنه چاقو، گوشت‌ها را به سه قسمت کلی تقسیم کنید. بدین شکل، برای هر بار استفاده تنها کافی است یک یا دو بخش از گوشت‌های نازک را به‌راحتی جدا کنید و برای یخ‌زدایی بیرون از فریزر قرار دهید.

    این روش، زمان یخ‌زدایی را نیز به‌کمترین حد می‌رساند و احتمال خراب‌شدن گوشت در زمان یخ‌زدایی را از بین می‌برد. اگر در فرآیند بسته‌بندی، بوی گوشت بر روی دست‌های شما باقی می‌ماند، می‌توانید با مطالعه مقاله «ترفندهای از بین بردن بوی بد گوشت»، این مشکل را به‌راحتی حل کنید.

    انتقال سریع به فریزر

    گوشت چرخ‌کرده را به‌محض رسیدن به خانه، به‌سرعت بسته‌بندی و فریز کنید. البته که مصرف سریع آن، همیشه بهترین گزینه است. باکتری‌های موجود در گوشت چرخ کرده به‌صورت تصاعدی تکثیر می‌شوند و احتمال خرابی آن در دمای محیط، بسیار زیاد است. اگر گوشت را برای مصرف چند ساعت بعد خریداری کرده‌اید، حتما آن را در ظرفی که کیپ می‌شود، در سردترین بخش یخچال قرار دهید.

    یخ زدایی اصولی

    یخ‌زدایی گوشت در آب سرد برای افزایش ماندگاری گوشت چرخ کرده

    در برخی مواقع، گوشت در فریزر کاملا سالم است ولی به دلیل یخ‌زدایی اشتباه، فاسد می‌شود. سه روش درست یخ‌زدایی اصولی شامل موارد زیر است:

    • یخ‌زدایی در یخچال

    گوشت چرخ کرده و فریزشده را چند ساعت قبل از مصرف، در یخچال بگذارید. دمای سرد یخچال از خراب‌شدن گوشت در زمان آب‌شدن، جلوگیری می‌کند.

    • یخ‌زدایی در آب سرد

    بسته گوشت چرخ کرده را در پلاستیک بگذارید که آب درون آن نفوذ نکند. ظرف را با آب سرد پر کرده و بسته گوشت را درون ظرف حاوی آب سرد، قرار دهید. یخ‌زدایی به این شکل، از فاسد شدن گوشت جلوگیری می‌کند.

    • یخ‌زدایی در مایکرویو

    در همه مایکرویوها، گزینه یخ‌زدایی وجود دارد. فرآیند سریع یخ‌زدایی در مایکرویو، مانع خراب‌شدن گوشت چرخ‌کرده می‌شود.

    ماندگاری گوشت چرخ کرده چقدر است؟

    ممکن است شما هم ترجیح دهید که گوشت را در حجم زیاد و برای استفاده طولانی‌مدت بخرید که از دردسرهای خرید گوشت و بسته‌بندی آن، راحت شوید. با وجود این، به دلیل ماندگاری کمتر گوشت چرخ کرده نسبت به سایر گوشت‌ها، حداکثر در طول یک ماه، گوشت‌های فریزشده را مصرف کنید. برای نگه‌داری گوشت چرخ‌کرده به‌صورت خام یا پخته، موارد زیر را رعایت کنید.

    گوشت چرخ کرده خام

    گوشت چرخ کرده خام در یخچال ماندگاری کمتری دارد و نهایتا تا دو روز باید مصرف شود. در صورت نگه‌داری گوشت چرخ کرده در یخچال باید به چند نکته مهم توجه کنید:

    • گوشت چرخ کرده خام را در سردترین طبقه و نزدیک به محفظه سردکننده یخچال قرار دهید.
    • برای نگه‌داشتن گوشت خام در یخچال، حتما از ظرف‌های دارای در استفاده کنید تا با هوای آزاد در تماس نباشد.
    • اگر گوشت‌ها دارای خونابه هستند، قبل از قراردادن گوشت‌ها در یخچال یا فریزر، حتما آب آن را دور بریزید.

    گوشت چرخ کرده پخته

    مدت زمان نگه‌داری گوشت چرخ کرده پخته در یخچال کمی متفاوت است. همیشه این احتمال وجود دارد که مقداری از گوشت‌های سرخ‌شده با پیاز، اضافه‌تر باشد و مجبور شوید آن‌ها را برای وعده بعدی در یخچال قرار داده و یا فریز کنید. گوشت پخته تا حدودا دو ساعت در دمای محیط سالم می‌ماند ولی پس از آن، باید به‌سرعت آن را درون یخچال یا فریزر بگذارید. برای این کار، باید نکته‌های مهم زیر را برای افزایش ماندگاری گوشت چرخ‌کرده پخته نیز بدانید.

    • گوشت چرخ‌کرده پخته در یخچال

    حتما از ظرف‌هایی استفاده کنید که کاملا کیپ‌ می‌شوند. گوشت‌های پخته را درون ظرف قرار داده و آن‌ها را به دور از سبزیجات و سایر مواد فاسدشدنی، در یخچال بگذارید. مدت زمان نگه‌داری گوشت چرخ‌کرده پخته در یخچال، حدودا دو روز است. پس ازآن، احتمال خراب‌شدن گوشت و ایجاد مسمویت وجود دارد.

    • گوشت چرخ‌کرده پخته در فریزر

    روغن‌های اضافه را جدا کرده و گوشت چرخ‌کرده را در ظرف مناسب برای جلوگیری از نفوذ هوا، در فریزر قرار دهید. مدت زمان نگهداری گوشت چرخ کرده با پیاز در فریزر حدودا 3 الی 4 ماه است. البته برای سالم‌ماندن گوشت‌ها در این مدت، باید اصول بسته‌بندی را رعایت کرده باشد.

    علائم فساد گوشت چرخ کرده

    چند علامت اصلی وجود دارد که در صورت دیدن هر کدام از آن‌ها، نباید گوشت چرخ کرده را مصرف کنید. مهم‌ترین علائم فساد گوشت چرخ کرده شامل موارد زیر است:

    • لکه‌های روی گوشت چرخ‌کرده

    رنگ گوشت چرخ‌کرده باید قرمز روشن با تکه‌های کوچک سفید رنگ باشد. هر نوع لکه سیاه، سفید یا سبز در سطح گوشت چرخ‌کرده، به‌معنای خراب‌بودن آن است. گوشت چرخ‌کرده مانده، کم‌کم قرمزی خود را از دست داده و رنگ آن حدودا به رنگ قهوه‌ای متمایل می‌شود.

    • تغییر بافت گوشت چرخ‌کرده

    بافت گوشت چرخ‌کرده باید نرم، لطیف و آبدار باشد. بافت پوک، لزج، کش‌دار و یا آدامسی، نشانه واضحی از فاسد‌شدن گوشت چرخ‌کرده است.

    • بوی بد گوشت چرخ‌کرده

    گوشت چرخ‌کرده باید بوی مطبوعی داشته باشد. بوی زننده، ترش، تیز و زهم بیش از حد، نشان‌دهنده یک گوشت خراب و فاسد است.

    سخن آخر

    ماندگاری گوشت چرخ کرده به موارد مختلفی بستگی دارد. تازه‌بودن گوشت پیش از چرخ‌شدن، حمل‌ و نقل اصولی و در دمای مناسب، نحوه بسته‌بندی صحیح و حتی نوع یخ‌زدایی، بر میزان ماندگاری گوشت چرخ کرده تاثیر خواهد گذاشت. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که در صورت خرید گوشت غیر تازه، حتی با رعایت تمام نکات اشاره شده، ماندگاری گوشت چرخ کرده شما کاهش می‌یابد.

    با خرید گوشت چرخ کرده از بازار آنلاین به‌روز مارت، گوشت کاملا تازه و باکیفیت، با حمل و نقل استاندارد و بهداشتی، به دست شما خواهد رسید و با رعایت نکات گفته‌شده در این مقاله، می‌توانید ماندگاری گوشت چرخ کرده مورد استفاده خود را به‌شکل قابل توجهی افزایش دهید. ترفند شما چیست؟ آیا تا به حال روش‌های گفته‌شده در این مقاله از مجله به‌روز مارت را امتحان کرده‌اید؟ همه ما همیشه به ترفندهای بهتر نیاز داریم، اگر روش‌های بهتری برای نگهداری از گوشت چرخ کرده دارید، آن را با ما و خوانندگان‌مان، در میان بگذارید.

    ارسال نظر