رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

اجزای مختلف آجیل شب یلدا و 6 روش جذاب تزیین آن

اگر نمی‌دانید که آجیل شب یلدا چه خشکباری دارد و چطور باید آن را تزیین کنید، این مطلب برای شما است!

آجیل شب یلدا

یکی از خوراکی‌های خوشمزه هر سفره و میز یلدایی، آجیل مخصوص آن است. در این مطلب از به‌روز مگ (مجله به‌روز مارت)، قرار است اجزای مختلف آجیل شب یلدا را با هم بررسی کرده و البته در ادامه، 6 روش بسیار زیبا و البته آسان تزیین آن را نیز با هم مرور کنیم. همراه ما باشید تا امسال هم بتوانید یک میز خاص و زیبا، بچینید.

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    اجزای اصلی آجیل شب یلدا

    برای آماده‌سازی آجیل برای این شب خاص و ماندگار، می‌توانید از خشکبار مختلفی استفاده کنید که برخی از رایج‌ترین و البته مهم‌ترین آن‌ها، شامل موارد زیر هستند:

    گردو: سرشار از امگا 3 و آنتی اکسیدان‌ها

    یکی از اجزای خوشمزه و بسیار مفید آجیل، گردو است. بدون شک برای شب یلدا و آجیل اختصاصی آن هم به گردوی ممتاز آجیلی نیاز داریم. این خشکبار خوشمزه، علاوه بر طعم فوق‌العاده خود، سرشار از مواد مغذی و معدنی بوده و فواید بسیاری برای بدن دارد. برخی از مهم‌ترین فواید گردو در آجیل برای بدن شامل این موارد هستند:

    • سرشار از آنتی‌اکسیدان و محافظت از سلول‌های بدن در مقابل رادیکال‌ها آزاد
    • منبع فوق‌العاده امگا 3
    • کاهش احتمال ابتلا به برخی از سرطان‌ها
    • کمک به کنترل وزن

    برای خرید گردوی مرغوب می‌توانید به سایت به‌روز مارت سر بزنید.

    پسته: کالری کم و پروتئین زیاد

    از دیگر اجزای خوش‌طعم و مقوی انواع آجیل، پسته است. می‌توانید برای آجیل شب یلدا، از انواع پسته‌های نمکی یا خام استفاده کنید که نوع خام آن، می‌تواند برای اغلب مهمانان، مناسب‌تر باشد. پسته با داشتن کالری کم و پروتئین زیاد، یکی از بهترین مواد خوراکی است که می‌توانید علاوه بر شب یلدا، در سایر روزهای سال نیز آن را مصرف کنید. برخی از مهم‌ترین فواید پسته برای بدن، شامل این موارد هستند:

    • کالری کمتر و پروتئین بسیار بیشتر نسبت به اغلب خشکبار
    • کمک به تکثیر باکتری‌های مفید دستگاه گوارش
    • کمک به کاهش فشار خون و تنظیم آن
    • افزایش سلامت عروق خونی

    بادام: سرشار از ویتامین E

    بدون شک بادام یکی از خوش‌طعم‌ترین و البته مغذی‌ترین بخش‌های آجیل است که باید در آجیل شب یلدا هم حضور داشته باشد. بادام با داشتن ویتامین‌های مختلف، آنتی‌اکسیدان‌ها و البته دیگر مواد مغذی و معدنی مثل منیزم، پروتئین و منگنز، یکی از بهترین خشکبارهایی است که همه باید آن را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

    مهم‌ترین فواید بادام برای بدن، شامل این موارد هستند:

    • کمک به کنترل قند خون به دلیل وجود منگنز فراوان در آن
    • کمک به کنترل فشار خون با وجود منیزیم کافی
    • کاهش کلسترول خون
    • ایجاد احساس سیری بیشتر و کمک به کنترل وزن

    فندق: افزایش قدرت باروری

    فندق یکی از اجزای کمتر شناخته شده انواع آجیل است که اغلب افراد، آن را تنها در موقعیت‌های خاص و همراه با آجیل‌های متفاوت میل می‌کنند. با وجود این باید به شما بگوییم که فواید و مزایای این خشکبار گرد کوچک و خوشمزه، چنان زیاد است که همه باید آن را به‌صورت همیشگی و روتین، در برنامه غذایی خود داشته باشند. برخی از مهم‌ترین فواید فندق برای بدن شامل این موارد است:

    • کمک به فعالیت منظم دستگاه گوارش به دلیل داشتن فیبر زیاد
    • جلوگیری از آسیب به سلول‌های بدن با کمک آنتی‌اکسیدان‌های فراوان
    • کاهش کلسترول خون و تنظیم آن
    • افزایش کیفیت و تعداد اسپرم و افزایش قدرت باروری

    انواع تخمه‌ها: کدو، آفتاب‌گردان یا هندوانه

    بدون شک برای شب‌نشینی یلدا، همه علاوه بر آجیل، به یک خوراکی خوشمزه و البته تمام‌نشدنی مثل تخمه هم نیاز دارند. می‌توانید تنها یک مدل تخمه مثل تخمه کدو در آجیل خود داشته باشید و یا با توجه به ذائقه خود و خانواده‌تان، چند مدل تخمه استفاده کنید.

    انتخاب تخمه مناسب برای آجیل این شب خاص، کاملا سلیقه‌ای است و هر مدل که دوست دارید، در آجیل خود استفاده کنید. پیشنهادهای ما انواع تخمه کدو، هندوانه یا آفتاب‌گردان است.

    میوه‌های خشک: زردآلو، هلو یا آلو

    علاوه بر انواع مغزها و خشکبارهای شور، می‌توانید از یک یا چند مدل میوه خشک هم در کنار آجیل خود استفاده کنید که طعم شور و شیرین را هم‌زمان در آجیل داشته باشید. برای آجیل شب طولانی یلدا، معمولا زردآلو خشک یا همان قیسی، طرفداران بیشتری دارد. البته می‌توانید از دیگر میوه‌های خشک خوشمزه مثل سیب، به، هلو، انجیر و… هم در این آجیل خوشمزه استفاده کنید.

    فراموش نکنید که اجزای آجیل شب یلدا یا هر موقعیت دیگری، کاملا سلیقه‌ای هستند. می‌توانید تنها از همین 6 مورد استفاده کرده یا خوراکی‌های دیگری را هم تهیه کنید. تا این‌جای مطلب و الان همه به‌خوبی می‌دانیم که اجزای مختلف آجیل شب یلدا شامل چیست و پس از تهیه همه این آجیل‌ها، فقط یک کار دیگر یعنی دیزاین میز و آجیل شب یلدا، باقی می‌ماند. اگر شما هم دل‌تان می‌خواهید آجیل و میز یلدایی خود را به شکلی خاص و زیبا تزیین کنید، بخش بعدی به‌صورت اختصاصی برای شما است!

    5 روش ساده و زیبا برای تزیین آجیل شب یلدا

    روش‌های مختلفی برای چیدمان و تزیین سفره و میز شب یلدا وجود دارد که در ادامه، 6 مدل‌ ساده و در عین حال بسیار زیبا را با هم مرور می‌کنیم.

    استفاده از باکس‌های مختلف برای تزیین آجیل

    باکس‌های مختلف برای تزیین آجیل

    یکی از زیباترین و ساده‌ترین روش‌های تزیین آجیل، استفاده از ظرف‌ها و باکس‌هایی است که بخش داخلی آن‌ها از هم جدا شده است. می‌توانید در این ظرف‌ها، اجزای مختلف آجیل را در کنار هم بگذارید یا اینکه بخش‌های مختلف آجیل را با هم ترکیب کرده، هر کدام را در کنار دیگر خوراکی‌های خوشمزه شب یلدا مثل پشمک، میوه خشک یا تخمه، سرو کنید.

    برای این کار، می‌توانید از ظرف‌های شیشه‌ای، ظرف‌های اردور خوری، ظرف‌های چوبی یا حتی باکس‌های روی میز که برای قند و نبات و… هستند، استفاده کنید. پس از پر کردن قسمت‌های مختلف ظروف خود، آن‌ها را در مرکز میز قرار داده و بقیه خوراکی‌های یلدایی را در اطراف آن‌ها بگذارید.

    استفاده از ظرف‌های سفالی و زیبا

    تزیین آجیل شب یلدا در ظرف‌های سفالی و زیبا

    یلدا یکی از باستانی‌ترین جشن‌های ایران است و بدون شک استفاده از المان‌های باستانی و خاص ایران‌زمین، رنگ و بوی بهتری به شب یلدای شما می‌بخشد. یکی دیگر از روش‌های تزیین میز یلدا، استفاده از انواع ظروف سفالی برای آجیل یا دیگر دسرهای این شب خاص است. برای این کار، از روز قبل انواع دسرهای یلدا را در ظرف‌های سفالی آماده کنید و سپس آن را همراه با آجیل‌های تزیین شده در ظروف سفالی، بر روی میز یلدا قرار دهید. در صورتی که دقیقا نمی‌دانید منظور ما از دسرهای یلدایی چیست، نیم‌نگاهی به مطلب «معرفی 10 دسر برای شب یلدا» بیندازید و از میان دسرهای مختلف، یک یا چند مورد را برای شب یلدای خود انتخاب کنید.

    می‌توانید از یک سفره پارچه‌ای قلمکار استفاده کرده و همه ظروف سفالی حاوی دسرهای یلدایی و آجیل را روی آن بچینید. برای این کار، بخش مرکزی را می‌توانید به هندوانه و انار اختصاص داده و سپس ظرف‌های سفالی حاوی دسر را در یک سمت و ظرف‌های سفالی حاوی آجیل را در طرف دیگر بگذارید.

    تزیین آجیل شب یلدا در تنگ شیشه‌ای

    تزیین آجیل شب یلدا در تنگ شیشه‌ای

    برای جشن‌گرفتن اولین شب یلدای متاهل شدن یکی از جوانان خانواده، معمولا شب یلدا را در خانه عروس جشن می‌گیرند. برای این کار، پیشنهاد ما تزیین آجیل در تنگ‌های شیشه‌ای است.

    در این صورت می‌توانید از انواع استوانه‌های شیشه‌ای در سایزهای مختلف استفاده کرده و آجیل را به‌صورت لایه‌ای یا مخلوط، در آن‌ها بریزید. این روش برای تزیین میزهای خاص و مجلسی، کاربرد زیادی دارد و علاوه بر آجیل، می‌توانید انواع خوراکی‌های خاص این شب را هم به این شکل تزیین کنید. می‌توانید با استفاده از مطلب «تزیین وسایل شب یلدا برای عروس»، انواع هدایای یلدایی را هم تزیین کرده و سپس تنگ‌های شیشه‌ای حاوی آجیل را نیز کنار آن‌ها قرار دهید. با چیدمان هدایا، آجیل‌ها و میوه‌های تزیین شده در سبدهای چوبی یا طبق‌های شیشه‌ای، می‌توانید یک میز خاص، زیبا و راحت برای نوعروس‌های سپیدبخت خانواده بچینید.

    استفاده از پارچه خز، برگ‌های کاج و حلقه‌های طبیعی چوب

    تزیین آجیل یلدا با پارچه خز، برگ‌های کاج و حلقه‌های طبیعی چوب

    یکی از ساده‌ترین و خاص‌ترین دیزاین‌ها برای شب یلدا، استفاده از یک پارچه خز برای سفره و چیدن خوراکی‌های شب یلدا بر روی آن است. با این نوع چیدمان، می‌توانید آجیل را هم در یک ظرف چوبی سرو کرده یا آن را بر روی یک تخته سرو چوبی طبیعی، بگذارید.

    در این دیزاین، سادگی حرف اول را می‌زند، پس به هیچ عنوان زیاده‌روی نکرده و تنها از میوه‌های اصلی و یک یا دو مدل دسر، برای تزیین سفره و یا میز خود استفاده کنید. علاوه بر انواع ظروف چوبی طبیعی، می‌توانید از برگ‌های سبز طبیعی هم برای بخش‌های مختلف میز خود استفاده کنید. برای این کار، می‌توانید برگ‌های کاج تهیه کرده و آن‌ها را در کنار ظروف چوبی، بگذارید. برگ‌های کاج، با بوی خاص و مطبوع خود، شب یلدای خانوادگی شما را به طرز شگفت‌آوری، به‌یادماندنی‌تر خواهند کرد.

    استفاده از قالب‌های مخصوص تزیین آجیل

    استفاده از قالب‌های مخصوص تزیین آجیل

    یکی از دیزاین‌هایی که در سال‌های اخیر به‌شدت پرطرفدار شده، تزیین آجیل با استفاده از انواع قالب‌های طرح‌دار است. با استفاده از این قالب‌های فلزی یا پلاستیکی، می‌توانید گردو، پسته، بادام و دیگر اجزای آجیل را بچینید. برای این کار، هر بخش از اجزای آجیل را در یک قسمت ریخته و پس از پرکردن تمام خانه‌های قالب، قالب خود را به‌آهستگی از داخل ظرف بردارید.

    با این کار، خوراکی‌های مختلف موجود در خانه‌های مجزای قالب، به هم نزدیک شده و در کنار هم، یک شکل بسیار زیبا و خاص، تشکیل می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم این مدل را هم امتحان کرده و از نتیجه کار خود، لذت ببرید. اگر تصمیم دارید از این روش استفاده کنید، حتما باید ظرف اصلی شما، مسطح و کم‌عمق باشد. پیشنهاد ما استفاده از ظرف‌های پایه‌دار کیک یا سینی‌های سنتی و پذیرایی است.

    برای این کار، دو ظرف یک شکل را این‌گونه دیزاین کرده و برای سفره خود، دو مرکز مجزا در سمت چپ و راست میز درست کنید. می‌توانید در قسمت بالایی هر ظرف، یک یا دو شمع قرمز پایه‌بلند قرار داده و با این کار، توجه مهمان‌ها را به ظرف‌های آجیل، جلب کنید.

    ظروف مسی و چیدمان سنتی سفره و آجیل یلدا

    ظروف مسی و چیدمان سنتی سفره و آجیل یلدا

    یکی دیگر از دیزاین‌های شیک و ساده که به‌راحتی می‌توانید در خانه آن را آماده کنید، استفاده از ظرف مسی برای آجیل یلدا است. برای این کار، میز را با پارچه‌ای قرمز بپوشانید و سپس ظروف مسی خود را با انواع خوراکی‌ها و البته آجیل یلدایی، پر کنید. اگر از این دیزاین استفاده می‌کنید، هندوانه و انار را هم در ظرف‌های ساده مسی یا سینی‌های سنتی بچینید که حال و هوای شب یلدای شما، متناسب هم باشد.

    این چیدمان، علی‌رغم سادگی خود، به‌شدت زیبا است و حس و حال فوق‌العاده‌ای به شب یلدای شما خواهد داد. فراموش نکنید که همه هدف شب یلدا و خوراکی‌های آن، سپری کردن یک شب آرامش‌بخش با دوستان، خانواده و عزیزان است. پیشنهاد می‌کنیم که این شب را به هیچ عنوان سخت نگرفته، با خوراکی‌های مختلف موجود در خانه، یک سفره ساده و خوشمزه، آماده کنید.

    در صورتی که زمان کافی برای خرید اجزای مختلف خوراکی‌های شب یلدا را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که امسال، یک روش تازه یعنی خرید از بازار آنلاین به‌روز مارت را امتحان کنید. در فروشگاه اینترنتی به‌روز مارت، انواع محصولات غذایی، میوه و خشکبار، از برندهای برتر و مشهور تهیه شده‌اند و با بهترین کیفیت و قیمت، در اختیار شما قرار می‌گیرند. ارسال همه محصولات حساس به تغییرات دمایی با ماشین یخچال‌دار تا لحظه تحویل به دست شما، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های خرید از فروشگاه آنلاین به‌روز مارت است.

    روش شما برای تزیین میز و آجیل یلدا چیست؟

    شما برای دیزاین آجیل خود از چه روشی استفاده می‌کنید؟ طرفدار تزیین‌های خاص و مجلل هستید یا به نظر شما هم تزیین‌های سنتی، حال و هوای بهتری دارند؟

    در این مقاله از به‌روز مگ (مجله به‌روز مارت)، 6 روش ساده و راحت برای تزیین آجیل شب یلدا را با هم مرور کردیم. می‌توانید با ترکیب روش‌های خاص خود و مدل‌های گفته شده، یک میز یلدایی زیبای اختصاصی بچینید و از یک شب زیبا و خاطره‌انگیز در کنار خانواده، دوستان و عزیزان خود، لذت ببرید.

    ارسال نظر