رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

آبیاری باغچه در تابستان

آبیاری صحیح باغچه در تابستان می‌تواند به رشد و سلامت گیاهان شما کمک کند. در طول تابستان به دلیل اینکه هوا گرم است و از طرفی گیاهان در اوج رشد و شکوفایی هستند آبیاری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای شروع آبیاری باغچه، رطوبت خاک را بررسی کنید. در روزهای ابتدایی میزان رطوبت تا عمق 5 سانتی‌متر را با دست بررسی کنید. در ادامه، برنامه‌ی آبیاری و فواصل میان آبیاری را پیش بینی خواهید کرد. زمانی که رطوبت خاک تا عمق 5 سانتی‌متر بسیار کم باشد زمان آبیاری فرارسیده است. البته برای باغچه‌هایی که در اطراف سازه‌های ساختمانی یا درخت‌های سایه‌انداز وجود نداشته باشند احتمالا سطح تبخیر بسیار بالا بوده و باغچه هر روز نیازمند آبیاری است.‌ برای اینکه با نحوه آبیاری گیاهان در تابستان آشنا شوید و بهترین زمان را برای آبیاری گیاهان باغچه در تابستان را انتخاب کنید این مطلب را مطالعه کنید.

آبیاری باغچه در تابستان

یکی از اصول باغبانی که در تابستان باید بسیار مورد توجه قرار گیرد آبیاری گیاهان است. انتخاب زمان و نحوه صحیح آبیاری باغچه در تابستان با آگاهی از چند نکته‌ی ساده امکان‌پذیر است. رعایت این نکات از طغیان بیماری جلوگیری می‌کند، رشد گیاه را سرعت می‌بخشد، به آزاد شدن موادغذایی خاک کمک می‌کند و در آبگیری و شیرین شدن محصولات نقش مهمی دارد.

روش‌های آبیاری باغچه در تابستان

آبیاری باغچه به چند روش انجام می‌شود. انتخاب روش آبیاری بستگی به گیاهان کاشته شده، ابعاد باغچه، امکانات و آب‌وهوای منطقه دارد.

آبیاری باغچه با آبپاش

این روش معمول‌ترین روش آبیاری باغچه خانگی است. آبپاش‌هایی که به شلنگ حیاط متصل می‌شوند در اغلب خانه‌ها پیدا می‌شود. این روش آبیاری باغچه برای شرایطی که در باغچه گل‌های زینتی، درختچه‌های زینتی و درخت دارید، مناسب است. نوع دیگری از آبپاش‌ها که در فضای سبز می‌بینیم نیز در باغچه‌های خانگی استفاده می‌شود. برای آبیاری چمن در تابستان از این روش استفاده می‌شود. البته در ایران به دلیل کمبود آب و تابستان‌های گرم توصیه می‌شود از گیاهان پوششی دیگری به جای چمن استفاده شود.

 بیشتر بخوانید: از پرورش سبزیجات چه می‌دانید؟

آبیاری باغچه قطره‌ای

آبیاری باغچه در صورتی که ابعاد آن بزرگ است به روش قطره‌ای نیز انجام می‌شود. قطره‌چکان، نوار آبیاری و یک پمپ آب وسایل مورد نیاز برای این نوع آبیاری باغچه است. هزینه‌ی اولیه برای این روش بالاتر از روش‌های دیگر است اما هنگام آبیاری آسیب کمی به ریشه و اندام هوایی گیاه می‌زند. اگر در باغچه سبزی و صیفی جات می‌کارید، جوی و پشته درست کنید و برای آبیاری باغچه خود از این روش استفاده کنید.

آبیاری باغچه غرقابی

برای آبیاری باغچه‌هایی که دارای انواع گیاهان چوبی و درختچه‌های زینتی هستند این روش مناسب است. در این روش آبیاری باغچه، شلنگ آب را در حوضچه‌ی اطراف درخت قرار دهید و پس از پر شدن این حوضچه آبیاری را قطع کنید. در این صورت نیاز به آبیاری هرروزه نبوده و اگر درخت در هر مرتبه به طور کامل سیراب شود بسته به سن از 10-3 روز نیازمند آبیاری دوباره نخواهد بود. این روش هزینه‌ای نداشته و تنها کافی است دور درخت را کمی گود کنید. توجه کنید که داخل گودی، درست اطراف تنه‌ی درخت کمی برجستگی ایجاد کنید تا گیاه اصطلاحا خفه نشود.

بهترین زمان آبیاری باغچه در تابستان

بخشی از پاسخ به سوال چگونگی آبیاری صحیح باغچه در تابستان، به تعیین زمان درست برای آبیاری باز می‌گردد. بهتر است آبیاری در ساعاتی از روز که دما پایین است انجام شود. در دو زمان، از آبیاری باغچه بهترین بهره‌برداری انجام می‌شود:

آبیاری باغچه اوایل صبح

این ساعات معمولا اوایل صبح و اواخر روز است. صبح پیش از تابش شدید خورشید و گرم شدن زمین آبیاری را شروع کنید. در این صورت گیاه شما پیش از شروع گرما میزان رطوبت مورد نیاز را از طریق برگ‌ها و سیستم ریشه جذب می‌کند.

آبیاری باغچه پیش از غروب آفتاب

اگر میزان تبخیر در منطقه‌ی شما بسیار بالاست و آب‌هوای خشک بر منطقه حاکم است، احتمالا نیاز خواهید داشت دوبار در روز آبیاری انجام دهید. مرتبه دوم آبیاری را درست پیش از غروب آفتاب زمانی که هوا کمی خنک‌تر شده است انجام دهید. آبیاری پس از تاریکی سبب می‌شود مقداری از آب روی برگ‌ها باقی بماند و در مواقعی سبب لهیدگی برگ یا طغیان بیماری شود. بنابراین نوبت دوم آبیاری در فاصله میان گرما هوا و تاریکی انجام شود. بخش نکات آبیاری را مطالعه کنید؛ در این بخش شرایط آبیاری را بیشتر شرح می‌دهیم.

مهم ترین نکات آبیاری باغچه در تابستان

رعایت نکات آبیاری باغچه در تابستان اهمیت بیشتری نسبت به دیگر فصول دارد. زیرا گرمای هوا، شروع فعالیت آفات، جوانه زنی درختان و رشد و شکوفایی در این فصل انجام می‌شود.

میزان آبیاری باغچه در تابستان

هنگام آبیاری باغچه به گیاهان کاشته شده نیز توجه کنید. اگر گیاهان شما دارای ریشه‌های سطحی و ساقه‌های حساس هستند هنگام آبیاری توجه کنید که خاک، گل نشود اما اگر به گیاهانی با ریشه‌های عمیق آب می‌دهید مطمئن شوید که آب به عمق مناسب و در دسترس گیاه نفوذ می‌کند. اگر آبیاری باغچه برای این گیاهان به صورت سطحی انجام شود، ریشه به دنبال آب به طرف سطح زمین حرکت می‌کند و با گذشت زمان دچار آسیب می‌شود.

مضرات آبیاری در هوای گرم

پس از شروع گرما آب به سرعت از سطح برگ و خاک تبخیر می‌شود و فرصتی برای جذب به گیاه نخواهد داد. بنابراین علاوه بر تشنگی گیاه، میزان بسیار زیادی آب بیهوده مصرف شده است. بنابراین برای صرفه‌جویی در آبیاری باغچه در تابستان باید آبیاری را در ساعات خنک روز انجام دهید. آبیاری باغچه در هوای گرم به این دو دلیل توصیه نمی‌شود.

حفظ رطوبت در آبیاری باغچه

برای حفظ رطوبت در باغچه می‌توانید از مالچ‌ای ارگانیک مانند کاه، برگ سوزنی برگ‌ها با برگ‌های خردشده استفاده کنید.

تکرار آبیاری باغچه

در بخش قبلی گفته شد اگر در مناطق خشک زندگی می‌کنید ممکن است گیاهان شما نیاز به دو مرتبه آبیاری در طول روز داشته باشند. در صورتی که گیاهان شما چوبی باشند می‌توانید در ساعات اولیه صبح به میزان کافی و تا عمق بسیار آن‌ها را آبیاری کنید تا نیازی به دو مرتبه آبیاری باغچه وجود نداشته باشد. اما اگر به تازگی سبزی کاشته اید احتمالا به دلیل ریشه‌های سطحی خیلی زود دوباره تشنه می‌شوند. بنابراین باید تا زمانی که ریشه‌ی سبزی توسعه پیدا کند، آبیاری دو مرتبه انجام شود.

آبیاری منظم در تابستان

آبیاری باغچه را در فواصل منظم انجام دهید. ساعت بیولوژیک گیاه به مرور با این زمان‌ تنظیم می‌شود و آب را بهتر جذب می‌کند. از طرفی ایجاد فاصله بسیار میان دو آبیاری باغچه سبب می‌شود خاک بسیار خشک و میزان آب مورد نیاز برای سیراب کردن گیاهان بیشتر شود. اگر فواصل آبیاری را کاهش دهید احتمال ایجاد پوسیدگی در ریشه‌های حساس افزایش می‌یابد.

کلام اخر و خلاصه مقاله

میزان، زمان و نحوه آبیاری باغچه را به همراه سوالات متداول این زمینه، شرح داده‌ایم. پس از مطالعه این مطلب بهترین روش و ساعت آبیاری باغچه انتخاب کنید.

ارسال نظر