رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

فوت و فن درست کردن میوه خشک خانگی

گاهی اوقات پیش می‌آید که میوه‌ای را هوس کنیم که فصل آن نیست! سوال این است که آیا راه‌کاری هست که میوه‌ها را به مدت طولانی نگهداری کنیم؟

مراحل خشک کردن میوه

یکی از راه‌هایی که بتوانید از میوه‌های فصول مختلف به مدت طولانی‌ نگهداری کنید، خشک کردن آنها است. میوه خشک، یکی از تنقلات جذاب و متنوع است که در طول سال می‌توانید از خوردن آن لذت ببرید. در این مقاله از مجله به‌روز مارت می‌خواهیم به شما یاد بدهیم که چگونه میوه خشک را در خانه تهیه کنید. با ما همراه باشید.

نکات مهم درباره خشک کردن میوه در خانه

خشک کردن میوه در منزل کاری بسیار راحتی بوده و با کمترین هزینه می‌توانید انواع میوه‌خشک را تهیه کنید. اگر دستگاه خشک کن یا ماکروفر در اختیار دارید، کار شما برای تهیه‌ی میوه خشک خانگی بسیار راحت‌تر می‌شود. اگر این دستگاه‌ها را هم در اختیار ندارید، نگران نباشید که ما نکات مهم برای تهیه میوه خشک بدون تجهیزات را نیز به شما آموزش خواهیم داد.

برای شروع کار به تجهیزاتی که در لیست زیر مشاهده می‌کنید نیاز دارید:

  • رنده یا اسلایسر دستی
  • آبکش یا سبد
  • شکر یا عسل
  • آبلیمو
  • گلاب
  • آب
  • سینی بزرگ
  • کاغذ روغنی
  • دستگاه خشک کن، فر یا ماکروفر (در صورت نیاز)
  • نکته اول 

همین اول یک نکته مهم را به خاطر بسپارید: میوه‌هایی که انتخاب می‌کنید، حتما باید سفت باشند. به هیچ‌وجه از میوه‌های شل یا زیادی رسیده برای تهیه میوه خشک استفاده نکنید.

  • نکته‌ی دوم 

برخی میوه‌ها به راحتی در مجاورت با هوا تیره می‌شوند و یک لایه‌ی قهوه‌ای رنگ روی آنها شکل گرفته و ظاهری بد به میوه خشک می‌دهند. برای جلوگیری از این کار باید یک مایع شبیه به شهد تهیه کنید و میوه‌ها را چند ساعت در آن بخوابانید. همچنین می‌توانید روی میوه‌های قطعه قطعه شده آب لیموترش بریزید.

  • نکته‌ی سوم 

برای خشک کردن میوه‌هایی مثل آلو، سیب، کیوی، هلو، پرتقال و … بهتر است که پوست آنها را نگرفته و اجازه دهید با پوست خشک شوند. اما برخی میوه‌ها مانند موز به این شکل هستند که باید پوستشان گرفته شود.

  • نکته‌ی چهارم 

تقریبا از همه نوع میوه می‌توانید میوه خشک تهیه کنید، اما میوه‌ای مثل هندوانه یا خربزه که تمام جذابیت و خوشمزگی‌شان در آبدار بودنشان است، شاید خشکشان زیاد جذاب نباشد.

نکته: خشک کردن لیموترش می‌تواند در تهیه غذا و دمنوش و انواع نوشیدنی به شما کمک کند.

طرز تهیه گام‌به‌گام میوه خشک خانگی

بعد از گفتن نکات مربوط به خشک‌کردن میوه، نوبت می‌رسد به انجام مراحل این فرآیند. با ما همراه باشید.

  • گام اول 

توجه داشته باشید که حتما میوه‌ها را بشویید و ضدعفونی کنید. به این بهانه‌ که آنها در فر خواهند رفت یا در برابر آفتاب قرار خواهند گرفت، احتمال بیماری‌های باکتریایی را به جان نخرید.

  • گام دوم 

با توجه به نکته‌ای که درمورد پوست میوه‌ها گفته شد هر کدام از میوه‌ها را به دو یا چهار قسمت تقسیم کنید. میوه‌هایی مثل گوجه‌سبز یا بلوبری هم می‌توانند به شکل کامل خشک شوند. ضمنا با دقت کافی هسته‌ میوه‌ها را جدا کنید و به مرحله بعد بفرستید.

درمورد میوه‌های کروی شکل مثل آناناس، پرتقال، نارنگی، کیوی، سیب و… بهتر است که برش‌ها کمی گوشتی و به شکل دایره‌ای باشد. زمانی که میوه آب خود را از دست می‌دهد، نازک می‌شود. پس بهتر است کمی حالت گوشتی داشته باشد تا طعم و ظاهر خود را تا حد بیشتری حفظ کند.

خرد کردن میوه برای میوه خشک

نکته: توجه داشته باشید که هرچه برش میوه نازک‌تر باشد، سریع‌تر خشک می‌شود و هرچه ضخیم تر باشد، خشک کردن آنها طولانی می‌شود. پس هنگام برش زدن میوه‌ها هر دو موضوع را در نظر داشته باشید.

  • گام سوم

حال باید شهد را آماده کنید. یک کاسه‌ بزرگ بردارید و در آن آب، گلاب، شکر و آبلیمو را با هم مخلوط کنید. آنقدر هم بزنید تا تمام شکر در مخلوط حل شود. اگر تمایل دارید که میوه خشک شما ترش باشد، از مایع قبلی شکر را حذف کنید.

  • گام چهارم

میوه‌های برش خورده را در مخلوط آب، گلاب، آبلیمو و شکر بریزید. آنقدر هم بزنید که مطمئن شوید همه‌ی میوه‌ها کاملا به مخلوط آغشته شده‌اند. سپس آبکش یا سبد را روی یک کاسه‌ی بزرگ خالی بگذارید و میوه‌ها را داخل سبد بریزید تا شهد اضافی‌شان جدا شده و در کاسه‌ی زیر آبکش ریخته شود. برای اینکه می‌خواهیم دوباره از این شهد استفاده کنیم پس آن را بعد از یکبار استفاده دور نریزید.

  • گام پنجم

یک سینی بردارید. کف سینی را با کاغذ روغنی بپوشانید.

نکته: قبل از رفتن به مرحله‌های بعدی باید رطوبت سطحی تکه‌های میوه‌ گرفته شود.

خشک کردن میوه با فر: تکه‌های میوه‌ی مزه‌دار شده را روی سینی بچینید و در داخل فر یا ماکروفر قرار بدهید. درجه‌ی حرارت را روی 125 یا 140 فارنهایت تنظیم کنید. درجه‌ی 125 برای این است که همگی میوه‌ها یکدست و به حالت متوسط خشک شوند، در حالی که 140 درجه برای خشک شدن و از دست رفتن آب کامل است. همچنین طبیعی است که هر چه درجه بالاتر باشد، میوه‌ها سریع‌تر خشک شوند.

خشک کردن میوه در آفتاب: خشک کردن میوه در آفتاب نیز بسیار آسان است. حتما کف سینی را با یک پارچه‌ی توری تمیز پوشانده و میوه‌ها را روی آن بچینید. روی میوه‌ها را پارچه‌ی توری بکشید و در برابر آفتاب قرار بدهید. هر یک الی دو ساعت به میوه‌ها سر بزنید و آنها را پشت و رو کنید تا خوب و یکدست خشک شوند.

نکته: برای خشک کردن میوه‌ها در آفتاب می‌توانید از سبدهای دانه درشت فلزی یا چیزی شبیه به این استفاده کنید که اجازه‌ی عبور هوا و نفوذ نور از تمام جهات را به میوه بدهد. در این روش هم هر یکی دو ساعت به آنها سر بزنید و برش‌ها را پشت و رو کنید.

برخی افراد دستگاه میوه‌خشک‌کن دارند که این کار را برایشان به راحتی آب خوردن می‌کند.

میوه‌های خشک شما آماده‌ هستند. نوش جان!

کلام آخر

در این مقاله طرز تهیه و نکات مربوط به خشک کردن میوه با استفاده از تجهیزات و بدون تجهیزات را به شما آموزش دادیم. امیدواریم که این پست برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. از شما ممنونیم که دیدگاه خود را با ما به اشتراک می‌گذارید.

لازم به ذکر است که بازار آنلاین به‌روز مارت برای شما بستری فراهم کرده تا بتوانید انواع میوه را به صورت آنلاین خریداری کرده و در روزهای گرم تابستان بدون نگرانی از خراب شدن میوه‌ها در گرما، با ماشین‌های یخچال‌دار درب منزل تحویل بگیرید.

درضمن، به افرادی که زمان و امکانات مورد نیاز برای تهیه میوه خشک را ندارند این مژده را می‌دهیم که بازار آنلاین به‌روز مارت این محصول را به صورت آماده، در بسته‌بندی‌های مختلف و در کیفیت بسیار بالا به شما ارائه می‌دهد. بنابراین انتخاب با شما.

با تشکر از همراهیتان.

ارسال نظر