رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

طرز تهیه‌ی انواع ماسک خانگی

در دوران‌های مختلف تاریخ مردم از ذغال، گِل، جلبک‌ها، میوه‌ها و گیاهان برای تهیه‌ی ماسک صورت استفاده می‎کردند تا شفافیت و لطافت بیشتری به پوست خود بدهند. حتما افسانه‌هایی درمورد شخصیت‎‌های باستانی مثل کلئوپاترا و اسطوره‌ی یونانی پرسفون شنیده‌اید که تا چه حد به پوست خود اهمیت می‌دادند و به خاطر همین موضوع شهرت دارند.

این روزها ماسک‌های صورت پرطرفدارتر از همیشه هستند. هر نوع پوستی با توجه به ویژگی‌ها و مساله‌ای که با آن دست به گریبان است، نیاز به نوع خاصی از ماسک‌ صورت دارد. در این محتوا قصد داریم تا کمی بیشتر از ماسک صورت، فواید و انواع آنها صحبت کنیم و در آخر چند ماسک صورت خانگی و طرز تهیه‌ی آنها را به شما آموزش بدهیم. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

انواع ماسک صورت متناسب با پوست صورت

گرچه ماسک‌های مدرن مسائل پوست را با قدرت و کیفیت بیشتری حل می‌کنند، اما ماسک صورت پدیده‌ یا محصول جدیدی نیست و از هزاران سال قبل مردم با استفاده از موادی که در دسترس داشتند برای حل مشکلات پوستی خود ماسک‌های متنوعی را ابداع می‌کردند و روی پوست خود قرار می‌دادند.

انتخاب ماسک مناسب با نوع پوست، شرایط و مشکلی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، یکی از قدم‌های موثری است که در صورت تداوم باعث می‌شود پوست صورت تغییرات محسوسی پیدا کند.

فاکتورهایی برای انتخاب ماسک صورت

نوع پوست و سن دو فاکتور کاملا مهم و اثرگذار در انتخاب ماسک مناسب برای صورت هستند. انواع پوست شامل چرب، خشک، حساس و مختلط است. همانطور که نیاز پوست جوان اما پر از آکنه یا جوش با پوستی که پیرتر شده و چین‌های عمیق دارد کاملا متفاوت است، بدیهی است یک ماسک صورت ‌نتواند یک نتیجه را برای این دو به ارمغان بیاورد.

به علاوه شرایط خاص پوستی می‌تواند یک عامل موثر دیگر باشد. این شرایط پوستی خاص مثل جوش، کهیر یا اگزمایی است که باعث می‌شود پوست شما حساس‌تر شود است. بنابراین ماسک‌های ذغالی و ماسک‌ ضدجوش (یا ماسک کلاریفایینگ – Clarifying Mask) بهترین ماسک صورت برای پوستی هستند که گرفتار جوش و آکنه شده و علاوه بر این که جوش‌ها را از بین می‌برند، از بروز مجدد آکنه پیشگیری می‌کنند. از طرفی ماسک‌های خانگی که حاوی مواد تسکین‌دهنده‌ای مثل آلوئه‌ورا و جو دو سر هستند برای التیام پیدا کردن پوست‌های حساس یا آفتاب‌سوخته توصیه می‌شوند.

یک فاکتور دیگر برای انتخاب ماسک مناسب، فصل و شرایط فصلی است. مثلا در فصل‌های سردتر مثل پاییز و زمستان پوست خشک‌تر می‌شود و ماسکی که برای این فصل انتخاب می‌کنید، حتما باید آبرسان باشد یا حتی ماسکی که در یک تابستان خشک انتخاب می‌کنید با ماسکی که برای تابستان مرطوب انتخاب می‌شود، کاملا متفاوت است. چرا که نیاز پوست شما در این فصول با هم تفاوت دارد.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست در فصل‌های سرد سال

انواع مختلف ماسک‌های صورت

حالا که با نیازهای پوست و فاکتورهای موثر برای خرید ماسک آشنا شدیم، نوبت به آن رسیده تا انواع مختلف ماسک‌های صورت را بشناسیم و کمی در مورد آنها بیشتر بدانیم. در حالت کلی هشت نوع ماسک وجود دارد که شامل این دسته‌ها می‌شود:

  • ماسک‌ ورقه‌ای
  • ماسک رُسی یا گِلی
  • ماسک کرِمی
  • ماسک لایه‌بردار
  • ماسک ژلی
  • ماسک ذغالی
  • ماسک خواب
  • ماسک خانگی

برای پوست‌های چرب و خشک چه نوع ماسک‌هایی مناسب است؟

خاستگاه ماسک‌های ورقه‌ای کره‌ی جنوبی بود و استفاده از آنها از این کشور به سایر نقاط دنیا سرایت کرد. مردم کره از قدیم الایام دستی بر آتش کارهای مراقبت از پوست و روتین‌های پوستی طبیعی داشتند. پوست مردم کره‌ی جنوبی از لحاظ شفافیت، شادابی و جوانی چنان در دنیا مطرح شد که باعث شد خیلی زود محصولات زیبایی که به نام کره‌ی جنوبی گره خورده‌ بودند یا همان محصولات کِی‌بیوتی‌ (K-Beauty) در سالهای اخیر پا به بازار امریکا بگذارند.

برخلاف انواع دیگر ماسک‌ها که معمولا فقط برای حل یک موضوع خاص پوستی به کار می‌روند، ماسک‌های ورقه‌ای متنوع هستند و طیف گسترده‌ای از مسائل پوستی را در بر می‌گیرند. ماسک‌های ورقه‌ای شامل ماسک روشن‌کننده و ضد لک، ماسک لیفت‌کننده و جوان‌سازی پوست، ماسک لایه‌بردار، ماسک آبرسان و… می‌شود که برای نتیجه‌گیری مطلوب، هر یک از آنها باید مثل یک روتین پوستی طولانی مدت مورد استفاده قرار بگیرند تا اثرگذاری آنها قابل مشاهده باشد.

مثلا یکی از انواع ماسک مناسب برای پوست‌ چرب ماسک‌ رُسی یا گِلی است که هیچ تاثیر مطلوبی بر پوست‌های خشک نمی‌گذارد. در عین حال از جمله ماسک‌هایی که برای پوست خشک مناسب است، ماسک‌ کِرمی است که به خوبی از عهده‌ی وظیفه‌ی آبرسانی به پوست خشک برمی‌آید. همین نوع از ماسک برای پوست‌های چربی که مستعد جوش زدن هستند، بسیار سنگین و نامناسب به شمار می‌رود.

خواص ماسک‌های خانگی

حال نوبت به ماسک صورت خانگی رسیده است. ماسک‌های خانگی با استفاده از مواد ساده و بی‌خطری تهیه می‌شوند که معمولا در هر خانه‌ای وجود دارد. رسیدگی به پوست کاری نیست که یک روز انجام شود و روز بعد با پوستی درخشان مواجه شویم. همانطور که پیشتر هم گفتیم، روتین مراقبت از پوست لازم است که یک بخش موثر از این آن شامل استفاده از ماسک‌های طبیعی است.

مثلا استفاده از شوینده‌ی مناسب پوست، پاکسازی پوست، استفاده از آبرسان و ضدآفتاب، ماسک و کرم‌های شب و روز، نوشیدن آب به میزان کافی و… بخش‌هایی شناخته شده از روتین مراقبتی پوستی هستند که اثر خود را در طولانی‌مدت و تداوم به نمایش می‌گذارند. در این بخش از مطلب چند ماسک طبیعی و خانگی برای رسیدگی به پوست را معرفی می‌کنیم و طرز تهیه‌ی آنها را آموزش می‌دهیم.

ماسک خانگی برای روشن‌کنندگی و لکه‌بری پوست

ترکیبات این ماسک خانگی هرکدام به تنهایی نیز خاصیت لکه‌بری از پوست، پاکسازی و جوانسازی سلول‌های پوستی را در خود دارند. این ماسک حداقل باید چهار هفته استفاده شود تا تاثیر خود را بر کمرنگ‌ کردن لکه‌ها، کاهش شدت چروک‌ها و خشکی پوست نمایان کند.

اگر به هیچ یک از مواد موجود در این ماسک آلرژی ندارید، حدودا دو الی سه دقیقه روی پوست صورت خود قرار بدهید و بعد به آهستگی با آب ولرم شستشو دهید. این کار را دو بار در هفته انجام داده تا لکه‌بری و اثرگذاری این ماسک بر پوست‌تان را مشاهده کنید. برای شروع به مواد زیر نیاز دارید:

  • پودر زردچوبه یک قاشق غذاخوری
  • آب لیمو ترش تازه یک قاشق غذاخوری
  • آب
  • عسل یک قاشق غذاخوری
  • گام اول همه‌ی مواد را درست به میزانی که گفته شد با یکدیگر ترکیب کنید تا به یک مخلوط خمیری برسید.
  • گام دوم دقیقا به شکلی که در طرز تهیه و نحوه‌ی استفاده از ماسک عسل و آبلیمو (پاراگراف قبل) گفته شد، از آن استفاده کنید.

نکته: اگر از زردچوبه‌ی تازه استفاده می‌کنید، آب آن را بگیرید و به جای عسل یک دوم قاشق غذاخوری آوکادوی له شده را به کار ببرید.

ماسک خانگی برای پاکسازی پوست و محافظت از پوست در برابر آلودگی

زندگی در شهرهای بزرگ، یکی از عواملی است که باعث می‌شود پوست ما تیره‌تر و خسته‌تر به نظر برسد. این اتفاق در فصول سرد سال که وارونگی هوا بر میزان آلودگی‌ها می‌افزاید، شدت پیدا می‌کند. بهترین ماسک برای پاکسازی پوست از این آلودگی‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم.

اسیدهای چرب موجود در مواد اولیه‌ی این ماسک ساده پوست و منافذ آن را به خوبی پاک می‌کند و نهایتا پس از شسته شدن با آب پوست شفاف و لطیفی را بر جای می‌گذارد. البته با توجه به چرب بودن مواد موجود در این ماسک بهتر است که اگر پوست چرب یا مستعدی برای جوش زدن دارید، از ماسک‌های تهیه شده از ماست و پوست خیار یا آبلیمو استفاده کنید.

موادی که برای تهیه‌ی این ماسک لازم دارید:

  • مغز بادام خام آسیاب شده یک مشت کوچک
  • روغن زیتون بی‌بو دو قاشق غذاخوری
  • پودر ماچا در صورت تمایل
  • گام اول هر دوی این مود را با یکدیگر در یک کاسه‌ی کوچک بریزید و هم بزنید تا اصطلاحا به خورد هم بروند.
  • گام دوم اگر تمایل دارید که به پاک‌کنندگی و محافظت این ماسک شدت بیشتری ببخشید، به اندازه‌ی یک قاشق چای‌خوری چای ماچا به ترکیب ماسک اضافه کنید تا با بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان به مقابله با عوامل آسیب‌زا مقابله کنید. با این ماسک انگار پوست‌تان را با یک لایه‌ی محافظ تجهیز کرده‌اید.

خلاصه‌ی مقاله

در این پست به بررسی و معرفی انواع مختلف ماسک‌های صورت پرداختیم و سعی کردیم تا با معرفی ماسک‌های مناسب برای انواع پوست و آشنایی با طرز تهیه‌ی ماسک‌های خانگی به سلامت و شادابی پوست شما کمک کنیم.

امیدواریم که این پست برای شما کاربردی و مفید باشد. در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع کنید.

ارسال نظر