رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

راهنمای خرید انواع کنسرو

کنسرو کردن مواد غذایی یک روش صنعتی برای نگه‌داری طولانی مدت از آنها است که البته روشی جدید نیست و از قرن 18 میلادی مورد استفاده قرار گرفته است. در آن زمان از این روش جهت قابل نگه‌داری کردن غذاها برای سربازان در جنگ استفاده می‌شد. اگر کنسرو و غذاهای کنسروی برای شما هم جالب است، در این راهنمای خرید انواع کنسرو به سراغ بررسی کنسروها رفتیم و از جهات مختلف دنیای غذاهای کنسروی را بررسی کردیم که در هنگام خرید حسابی کار شما را راحت کند.

راهنمای خرید انواع کنسرو – محصولات کنسروی

همانطور که گفته شد، کنسروی کردن غذاها سابقه‌ی طولانی دارد و دویست سالی است که به جهت کوتاه‌تر شدن زمان پخت‌وپز و همچنین سالم ماندن این محصولات برای مدت طولانی استفاده از غذای کنسروی اهمیت و محبوبیت پیدا کرده است.

به طور کلی غذاهای کنسروی سه مرحله را طی می‌کنند که برای مصرف‌کننده قابل استفاده و نگه‌داری باشند:

  • پوست کنده شدن در این مرحله تمام قسمت‎‌های اضافی و غیرقابل استفاده از میوه، ماده‌ی غذایی و سبزیجات جدا می‌شود، بعد از شسته و پاک شدن، قطعه قطعه و خرد می‌شود و اگر لازم است با مواد غذایی دیگر یا ادویه‌جات یا موادی که به ماندگاری بیشتر محصول کمک می‌کنند، مخلوط می‌شود.
  • ریخته شدن در قوطی ظروف مورد استفاده در صنعت کنسروسازی ظروفی فلزی و غیرقابل نفوذ هستند که باعث می‌شود مواد غذایی داخل آن از عوامل بیماری‌زای بیرون در امان بماند.
  • حرارت دیدن بعد از این که قوطی‌ها پلمپ شدند، تحت حرارت بسیار شدید قرار می‌گیرند که باعث می‌شود تمام عوامل بیماری‌زا مثل باکتری‌ها، ویروس‌ها و… در داخل قوطی کنسرو کشته شوند و هیچ فرصتی برای فساد مواد غذایی کنسرو شده وجود نداشته باشد. چرا که تمام راه‌های نفوذ به داخل آن مسدود است و حرارت شدید باعث شده تا مواد غذایی در سالم‌ترین وضعیت خود نگه‌داری شوند.

این سه مرحله‌ای که به شکل مختصر توضیح دادیم، باعث می‌شود که انواع کنسروها بتوانند در دمای معمولی و در قفسه‌ی فروشگاه‌ها طول عمری حدود یک تا پنج سال پیدا کنند. به علاوه دنیای کنسروها محدودیتی ندارد و از میوه‌ها گرفته تا سبزیجاتی (مثل نخود فرنگی، ذرت شیرین)، مواد خوراکی و غذایی (مثل خوراک مرغ، خوراک بادمجان، لوبیا و…) کنسرو شده می‌توانند در هنگام آشپزی با وقت محدود به کمک شما بیایند.

 افراد گیاه‌خوار و وگان برای تهیه‌ی سالاد، غذاهای گیاهی و ساندویچ‌ها می‌توانند از سبزیجات کنسروی و حتی در زمان‌هایی که این افراد وقت زیادی برای تدارک دیدن سس ماکارونی ندارند، می‌توانند از مایه‌ی سس تهیه شده با سویا استفاده کنند.

راهنمای خرید انواع کنسرو – فواید کنسروها

یکی از مهم‌ترین کاربردهای کنسروها این است که در شرایط اضطراری که دسترسی به مواد غذایی وجود ندارد، می‌توان روی غذای کنسروی سالم و پاکیزه حساب کرد.

  • از آنجایی که کنسروها پای ثابت مواقع اضطراری هستند، توصیه می‌شود که در کیت لوازم اضطراری همیشه به تعداد افراد خانواده محصولات کنسروی کنار بگذارید تا در مواقع اضطراری از آنها استفاده کنید. نکته‌ی دیگر در ارتباط با این مورد این است که زود به زود این کیت را از نظر تاریخ انقضا چک کنید.
  • در خانه‌هایی که اغلب اعضای آن کارمند هستند، به علت زیاد بودن مشغله‌ی ذهنی و کمبود وقت این اتفاق نادری نیست که هر از گاهی افراد برای آشپزی وقت یا انرژی نداشته باشند. به همین علت بهترین کار این است که در هنگام خرید حتما انواع مختلفی از خوراک‌ها و غذاهای کنسروی را انتخاب کنید و بخشی از فضای کابینت را به کنسروها اختصاص بدهید.
  • خوشبختانه دنیای غذاهای کنسروی آنقدر تنوع و رنگ‌بندی غذایی را لحاظ کرده است که هر نوع سلیقه‌ای را در خود بگنجاند. کنسرو تن ماهی، کنسرو خوراک بادمجان، کنسرو خوراک عدسی، کنسرو خوراک لوبیا چیتی با قارچ، کنسرو مایه‌ی ماکارونی، کنسرو حبوبات، کنسرو کشک بادمجان، و… نمونه‌هایی از این تنوع هستند که می‌توانید از آنها در هنگام نیاز بهترین و بیشترین استفاده را داشته باشید.
  • در هنگام سفر کردن مخصوصا سفرهای کمپی و به همراه کوله‌پشتی که نمی‌توانید حسابی روی غذاهای بین راهی باز کنید یا هزینه‌ی تهیه کردن چنین غذاهایی برای شما سنگین خواهد بود و همچنین توانایی، وقت و تجهیزات لازم برای آشپزی را نداشته باشید، چند عدد کنسرو خوشمزه می‌تواند به خوبی به کار بیاید و یک شام آسان و سالم را به شما هدیه بدهد. این یکی از مهم‌ترین کاربردهای غذاهای کنسروی است که در هنگام سفر بار زیادی را از دوش شما برمی‌دارد. البته فراموش نکنید که در هر شرایطی باید پیش از مصرف آن را بجوشانید.
  • یکی دیگر از خصوصیات مثبت دنیای کنسروها این است که افراد گیاه‌خوار و وگان دور از ذهن نمانده‌اند و برای تهیه‌ی سالاد، غذاهای گیاهی و ساندویچ‌ها می‌توانند از سبزیجات کنسروی استفاده کنند. مثلا در زمان‌هایی که این افراد وقت زیادی برای تدارک دیدن سس ماکارونی ندارند، می‌توانند از مایه‌ی سس تهیه شده با سویا استفاده کنند. غذاهای کنسروی مثل سوپ، انواع خورشت‌ها از قیمه، قورمه و جوجه کباب گرفته تا خورشت کرفس در دنیای بی‌نظیر و متنوع کنسروها وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید از انواع بدون گوشت آنها استفاده کنید.
  • البته قرار نیست که اگر از کنسروها استفاده می‌کنید حتما به شکل ساده آنها را سرو کنید؛ بلکه قرار بر این است که به راحت‌ترین شکل ممکن، بدون کمترین تجهیزات و در سریع‌ترین زمان یک غذای خوشمزه و سالم تدارک ببینید.
  • به علاوه می‌توانید با استفاده از خلاقیت خود با کنسروها غذاها و سالادهای خلاقانه و جدید خلق کنید. مثلا با استفاده از کنسرو خوراک مرغ می‌توانید به سرعت چندین نوع ساندویچ مرغ، غذاهای فرنگی همچون پاستا کارابونا، کاسرول مرغ و… را تدارک ببینید.

نکاتی درمورد کیفیت کنسرو

در هنگام خرید و البته پیش از مصرف کنسروها حتما باید به یک سری نکته و مورد دقت داشته باشید که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

  • در هنگام خرید کنسرو حتما به دقت ظاهر محصول را برررسی کنید. قوطی و ظرف بسته‌بندی کنسرو نباید دارای هیچگونه خراش، منفذ، تورم و برامدگی باشد. هر یک از این نشانه‌ها خبر از وجود سموم و باکتری‌های عامل فساد می‌دهند. پس از مصرف چنین محصولی صرف نظر کنید.
  • تاریخ انقضای کنسرو اهمیتی بسیار زیاد دارد و توصیه می‌شود درمورد تاریخ تولید و تاریخ انقضای محصول وسواس داشته باشید. تفاوتی نمی‌کند که مدت کم یا زیاد از تاریخ انقضای آن گذشته باشد، از مصرف محصول کنسروی تاریخ گذشته پرهیز کنید.
  • پیش از مصرف هر نوع کنسروی 15 تا 20 دقیقه در آب در حال جوشیدن (صد درجه‌ی سانتی‌گراد) آن را بجوشانید. دقت کنید که 15 تا 20 دقیقه از زمان به جوش آمدن آب محاسبه می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا جوشاندن تن ماهی برای سلامت مهم است؟

  • در برخی محصولات خاص ممکن است که بر روی بسته‌بندی محصول نکاتی در مورد مصرف اختصاصی آن ذکر شده باشد. به همین دلیل بسته‌بندی محصول را به دقت مطالعه کنید.
  • برای نگه‌داری از کنسروها عموما دمای عادی اتاق کفایت می‌کند و در اغلب موارد به دلیل غیرقابل نفوذ بودن بسته‌بندی کنسروها نیازی به نگه‌داری در یخچال و فریزر نیست. در حالی که بعد از جوشانده شدن و باز شدن در قوطی شرایط برای ورود عوامل فساد هموار می‌شود و بهتر است که بین یک تا نهایتا سه روز مصرف شود.

خرید انواع کنسرو و غذای آماده

با سر زدن به سایت و اپلیکیشن «بازار آنلاین به روز رسان» می‌توانید کنسرو مورد نظر خود را از برترین برندها سفارش بدهید و البته محصول خود را با نزدیک‌ترین تاریخ تولید خریداری کنید. به علاوه از تخفیف‌های موجود بر روی محصولات کنسروی استفاده کنید و در پایان محصولات دلخواه خود را در زمان و محل مورد نظر خود دریافت کنید.

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

در این پست که راهنمای خرید انواع کنسرو بود به سراغ بررسی دنیای متنوع این نوع محصولات رفتیم و با ارائه‌ی نکات مهم در این مورد سعی کردیم تا خرید کنسرو را برای شما سهل و آسان‌تر کنیم. امیدواریم که اطلاعات مورد نیاز خود را از این راهنمای خرید انواع کنسرو دریافت کرده باشید. در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا در بخش کامنت‌ها نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر