رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

راهنمای خرید دمنوش‌های گیاهی

دمنوش‌های گیاهی، داروهای گیاهی نیستند. اولین مورد مصرف دمنوش‌ها طعم و عطر دلپذیرشان، و دومین مورد در جهت سود بردن از خواص، فواید و کاربردهای گیاهانی است که معمولا غیردارویی و بی‌ضرر هستند. در عوض داروهای گیاهی در درمان بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و به همین علت مصرف آنها بدون تجویر متخصص طب سنتی عوارضی را به دنبال خواهند داشت. در حالی که دمنوش‌های گیاهی بی‌خطر هستند و سبب‌ساز عارضه نمی‌شوند. البته بی‌توجهی به طبع گیاه یا زیاده‌روی در مصرف طبیعتا تبعاتی را به همراه خواهد داشت. در این راهنمای خرید دمنوش‌ گیاهی قرار است به دمنوش‌های گیاهی و چیزهایی که باید درمورد آنها بدانیم خواهیم پرداخت.

آشنایی با دمنوش گیاهی

دمنوش‌های گیاهی از اجزای مختلف گیاهان و میوه‌ها‌ (مثل دانه، پوست و میوه‌ی خشک) و ادویه‌ها تشکیل می‌شوند و معمولا برای بهبود کیفیت خواب، کسب انرژی، کاهش اضطراب و افزایش آرامش، کاهش درد قاعدگی، سردرد، لاغری و خواصی از این دست مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روش دم کردن دمنوش‌ها به این شکل است: درست مثل چای خشک، مقداری از دمنوش خشک را در قوری (ترجیحا چینی) ریخته، بعد آب جوش را روی آن می‌ریزیم و صبر می‌کنیم تا دم بکشد.

البته استفاده از تی‌کاپ‌های دمنوش یا دمنوش‌های کیسه‌ای کار را به شدت برای ما راحت و سریع کرده‌اند.

تی‌کاپ‌ها فقط به آب جوش نیاز دارند تا به شما دمنوش ارائه بدهند و دمنوش‌های کیسه‌ای هم به یک فنجان و مقداری آب جوشیده شده نیازمند هستند.

آیا مصرف مداوم دمنوش‌های گیاهی مضر است؟

در هنگام مصرف دمنوش‌های گیاهی باید به طبع بدن و گیاه، شرایط و وضعیت سلامتی خودمان دقت کنیم. مثلا زنان باردار و شیرده در مصرف اغلب غذاها محدودیت دارند و طبیعتا این محدودیت شامل دمنوش‌ها هم می‌شود. به علاوه دمنوش‌های کاملا بی‌ضرر می‌توانند در شرایط گوناگون، عملکرد کاملا متفاوتی داشته باشند. بنابراین اگر در وضعیت خاصی از سلامتی قرار دارید؛ مثلا ابتلا به دیابت، فشار خون و… هستید، حتما پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

راهنمای خرید دمنوش گیاهی تشخیص دمنوش باکیفیت

  • توجه به عطر

بو و رنگی که دمنوش خشک و یا دم کشیده دارد، باید نه کم‌رنگ و کم‌رمق باشد، و نه پررنگ و تند! در هنگام تست کردن عطر دمنوش باید انتظار عطری ملایم را داشته باشیم که نمایانگر کیفیت و تداعی‌گر تازگی و طبیعت باشد.

اگر عطر آن کم است به طوری که به سختی آن را تشخیص می‌دهید، احتمالا از زمان تولید دمنوش مدت زمان زیادی گذشته. در حالی که اگر عطر آن تندتر از چیزی است که انتظارش را دارید، احتمالا به دمنوش عطر اضافه شده است. همین مورد درمورد رنگ دمنوش هم صدق می‌کند.

  • علامت استاندارد و علامت سازمان غذا و دارو

وجود این، علامت استاندارد بر روی بسته‌بندی محصولات به این معنی است که کیفیت کالاها از حد معین شده‌ای نمی‌تواند پایین‌تر باشد. در واقع محصولی که این علامت را دریافت کرده است، توانسته از یک مراحل عبور کند تا کیفیت و سلامت تولید آن محرز شود.

به علاوه یک علامت دیگر بر روی محصولات غذایی وجود دارد که تضمین‌کننده‌ی سلامت و خواص غذایی است. علامت سیب سازمان غذا و دارو حتما باید بر روی دمنوش گیاهی (چه کیسه‌ای و چه بسته‌بندی کیلویی) حک شده باشد.

این دو سازمان با بررسی کارخانه‎‌ها و محصولات اجازه‌ی استفاده از این دو علامت را می‌دهند. پس یکی از راه‌های حصول اطمینان از اصالت محصول برای ما خریداران توجه به این دو علامت است.

به همین دلیل تا حد امکان از خریداری دمنوش‌های فله‌ای به شکل باز خودداری کنید. به این علت که در این نوع محصولات عموما راه تشخیصی برای شرایط تولید و نگه‌داری آنها وجود ندارد. تنها راه موجود بررسی دقیق و عینی محصول است که این روش هم دارای نواقصی است. در هنگام خرید دمنوش‌های بسته‌بندی حتما از حک شدن حداقل یکی از این دو علامت بر روی محصول اطمینان حاصل کنید.

  • دمنوش کیسه‌ای یا دمنوش‌های کیلویی بسته‌بندی؟

گیاه‌، میوه و ادویه‌جات موجود در دمنوش‌های کیسه‌ای آسیاب یا پودر شده‌اند تا با سرعت هر چه تمام‌تر عطر و رنگ خود را به آب جوش ببخشند. به همین دلیل برای تهیه‌ی یک دمنوش کیسه‌ای حداکثر ده دقیقه وقت لازم است، در حالی که برای دم کردن دمنوش­های باز، وقت بیشتری نیاز است.

به علاوه امروزه در تولید چای و دمنوش‌های کیسه‌ای پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است که جنس کیسه‌ی به کار رفته و حتی شکل و ابعاد آن بیشترین سرعت و کیفیت را از دمنوش به آب جوش منتقل کند.

دمنوش‌ها در مجاورت با هوا خواص و کیفیت خود را از دست می‌دهند، دمنوش‌های کیسه‌ای باید حتما در پاکت‌های جداگانه و غیرقابل نفوذ بسته‌بندی شده باشند.

پس کاملا بسته به شرایط و میزان زمانی که برای تهیه‌ی دمنوش‌ها دارید، می‌توانید دست به انتخاب بزنید. اما در هر دو مورد مهم‌ترین عامل بسته‌بندی دمنوش است. وقتی دمنوش‌ها در معرض هوا قرار می‌گیرند، به راحتی خواص و کیفیت خود را از دست می‌دهند.

  • دمنوش‌های بسته‌بندی کیلویی را حتما بعد از باز کردن در یک ظرف خشک، تمیز و دردار متناسب بریزید و دور از رطوبت نگه‌داری کنید.
  • دمنوش‌های کیسه‌ای باید حتما در پاکت‌های جداگانه و غیرقابل نفوذ بسته‌بندی شده باشند.
  • از باز کردن تمام ساشه‌های (بسته‌های کوچک هر چای یا دمنوش کیسه‌ای) و قرار دادن آنها در معرض هوا خودداری کنید. هر ساشه‌ را تنها در هنگام مصرف باز و استفاده کنید.
  • از آبی که چند بار به جوش آمده برای دم کردن دمنوش یا چای کیسه‌ای استفاده نکنید. این کار از کیفیت دمنوش می‌کاهد، در عوض آب سرد را در کتری یا سماور کاملا تمیز بجوشانید.
  • تاریخ تولید و انقضا در هنگام خرید دمنوش‌ها بسیار اهمیت دارد. بعد از خرید اگر ساشه‌های کیسه‌ای را از جعبه‌ی بسته‌بندی بیرون آوردید، حتما تاریخ‌های مندرج را روی یک برچسب یادداشت کنید و بر روی محل نگه‌داری آنها بچسبانید.

راهنمای خرید دمنوش گیاهی- انواع دمنوش‌های گیاهی

در این بخش به این موضوعات می‌پردازیم که هر دمنوش گیاهی چه خاصیتی دارد و درمورد مصرف آن چه نکاتی وجود دارد. ممکن است برخی از دمنوش‌هایی که در یک دسته‌بندی قرار می‌دهیم، تمام یا بخشی از خصوصیات دسته‌بندی‌های دیگر را هم داشته باشند، اما در اینجا به ذکر مهم‌ترین ویژگی‌ها می‌پردازیم.

دمنوش‌ گیاهی برای سلامت

  • راهنمای خرید دمنوش گیاهی- اسفرزه

یکی از مهم‌ترین و موثرترین انواع دمنوش‌های گیاهی مفید برای بدن اسفرزه است. اسفرزه همان گیاهی است که در تولید داروی ضد یبوست استفاده شده و نهایتا محصول پسیلیوم بر اساس همین گیاه تولید شده است. اسفرزه خاصیت‌های حیرت‌انگیزی دارد که یکی از مهم‌ترین موارد آن مربوط می‌شود به درمان هموروئید.

وقتی اسفرزه در آب قرار داده می‌شود، آب را به خود جذب می‌کند و پوسته‌ی این گیاه حالت ژله‌ای پیدا می‌کند. می‌توانید بسته به میزان و شدت مساله بین یک تا سه بار در روز از آن استفاده کنید. به این شکل که یک قاشق از اسفرزه را در یک لیوان آب ولرم، آب میوه یا شیر بریزید و خوب هم بزنید و بعد به مدت یک ساعت کنار بگذارید و بعد از این مدت میل کنید.

  • راهنمای خرید دمنوش گیاهی- دمنوش آویشن

دمنوش این گیاه باستانی پرکاربرد، در تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از رشد باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها در بدن به خوبی تاثیر گذار است. استفاده از دمنوش آویشن همراه با عسل باکیفیت و اصل در هنگام سرماخوردگی می‌تواند کمک‌حال افراد باشد و کمک کند تا خیلی زود سلامتی خود را بازیابند.

به علاوه این دمنوش می‌تواند مخاط و ریه‌ها را هم از حجم عفونت پاکسازی کند و به همین جهت در بهبود بیماری‌های تنفسی (مثل برونشیت و لارنژزیت) خوب عمل می‌کند. با استفاده از همین ویژگی در زمان‌های سرماخوردگی می‌توانید از بخوردهی دمنوش آویش در محیط خانه بهره‌مند شوید. به این شکل که یک دمنوش کیسه‌ای را در یک ظرف نسبتا بزرگ حاوی آب جوشیده قرار بدهید و اجازه بدهید که دم و بخار معطر آن، فضا را خوشبو و پاکیزه کند.

تاریخ تولید و انقضا در هنگام خرید دمنوش‌ها بسیار اهمیت دارد. بعد از خرید اگر ساشه‌های کیسه‌ای را از جعبه‌ی بسته‌بندی بیرون آوردید، حتما تاریخ‌های مندرج را روی یک برچسب یادداشت کنید و بر روی محل نگه‌داری آنها بچسبانید.

دمنوش‌های گیاهی برای آرامش و بهبود بی‌خوابی

  • راهنمای خرید دمنوش گیاهی- دمنوش بابونه

دمنوش گیاهی بابونه در مصر و روم باستان هم به خاطر خاصیت آرامش‌بخشی و تسکین‌دهندگی اعصاب مشهور بوده است. شهرتی که تا امروز هم با این دمنوش همراه است. افرادی که از میگرن و سردردهای این چنینی رنج می‌برند می‌توانند از دمنوش بابونه به صورت ناشتا و یک ربع پیش از صبحانه استفاده کنند، تا بقیه‌ی روز را با آرامش و بدون سردرد سپری کنند. به علاوه این دمنوش در رفع بی‌خوابی و تجربه‌ی یک خواب شبانه‌ی آرام، التیام دردهای ناشی از زخم معده، ناراحتی‌های معده و گوارش موثر و مفید شناخته شده.

ناگفته نماند که اگر از اختلال، بیماری یا دردی رنج می‌برید، پیش از هر چیز نظر پزشک خود را جویا شوید.

  • راهنمای خرید دمنوش گیاهی- دمنوش گل گاوزبان

یکی از مشهورترین دمنوش‌ها برای رفع دلهره، اضطراب، تشویش و نگرانی گل گاو زبان است. اثر این دمنوش گیاهی آنقدرزیاد است که اگر از دمنوش گیاهی باکیفیت استفاده کنید، حتما از عطری که در فضا درمی‌اندازد، هم متوجه می‌شوید که حتی تشویش از محیط کم کم رخت می‌بندد.

خواص دمنوش گیاهی گل گاو زبان محدودیتی ندارد و اگر مدت طولانی است که در تشویش و اضطراب به سر می‌برید، می‌تواند آرامش را به اعصاب و قلب شما بازگرداند. اگرچه مصرف این دمنوش بدون اجازه‌ی پزشک برای زنان باردار و کودکان توصیه نمی‌شود.

طبع این دمنوش گرم است و ترکیب گل گاو زبان و پر لیمو عمانی یک دمنوش جادویی با عطر و طعمی روح‌فزا خلق می‌کند.

دمنوش‌های گیاهی برای لاغری

یک نکته درمورد دمنوش‌های گیاهی با خواص لاغری وجود دارد که باعث می‌شود درمورد این دمنوش‌ها کمی با دقت بیشتری تصمیم بگیریم. ماده‌ی جادویی و بی‌خطری که باعث شود کسی با سبک زندگی و تغذیه‌ی نامناسب و ناسالم به لاغری رسیده باشد، مشاهده نشده است. استفاده از دمنوش‌های گیاهی برای این که به رویای کاهش وزن و سایز دست پیدا کنیم، تنها در صورتی کمک‌ می‌کنند که عوامل کاهش وزن (سبک زندگی سالم، ورزش و رژیم غذایی مناسب) به خوبی رعایت شوند.

بیشتر بخوانید: دمنوش‌­های ارگانیک برای فصل سرد

  • راهنمای خرید دمنوش گیاهی- دمنوش‌های زیره سیاه و رازیانه
  • دمنوش گیاهی زیره‌ سیاه یک پاسخ مناسب برای این سوال است که کدام دمنوش‌های گیاهی برای لاغری مناسب هستند؟ به این علت که زیره توانایی افزایش متابولیسم بدن را دارد، و از طرف دیگر با تسهیل مسیر هضم غذا می‌تواند به بدن کمک کند تا مواد مورد نیازش را به خوبی از غذاها دریافت کند. اگر هضم به درستی در بدن اتفاق نیفتد و حتی سمومی که در بدن جمع می‌شوند، موجب کاهش چشمگیر متابولیسم بدن شوند. مصرف دمنوش زیره سیاه به واسطه‌ی همین توانمندی می‌تواند موجب افزایش متابولیسم و در نتیجه موجب لاغری شود.
  • رازیانه دانه‌ای چرب با طبعی گرم و طعمی شیرین است که مصرف دمنوش آن اثرات فوق‌العاده‌ای بر افزایش سوخت‌وساز بدن دارد و همانطور که درمورد زیره سیاه گفته شد، این دمنوش هم با افزایش متابولیسم و بهبود فرایند هضم در بدن به کاهش وزن کمک می‌کند.

به علاوه در پاکسازی دستگاه گوارش هم مفید و موثر است و می‌تواند در کاهش اثرات سندرم پیش از قاعدگی برای زنان هم کارآمد و اثرگذار باشد.

دمنوش‌های گیاهی با عطر و طعم خاص

باید پذیرفت که پرفروش‌ترین دمنوش‌های گیاهی نه به لحاظ درمانی یا تاثیر لاغری آنها پرفروش و خواستنی شده‌اند، بلکه به دلیل اثر لذت‌بخش و آرامش‌آفرینی است که از خود بر افراد و محیط می‌گذارند. در لیست زیر تعدادی از دمنوش‌های پرخاصیت و معطر را می‌بینید:

  • چای ترش
  • دمنوش دارچین
  • دمنوش نعناع
  • دمنوش به لیمو
  • دمنوش بهار نارنج
  • دمنوش زنجبیل
  • دمنوش قنچه گل
  • دمنوش زعفران

دمنوش‌های گیاهی را از کجا و چطور تهیه کنیم؟

  • در هنگام خرید دمنوش حتما فروشگاه مورد نظر خود را اعتبارسنجی کنید. درمورد این موضوع در مقاله مزایای خرید آنلاین صحبت کرده‌ایم.
  • یکی از مهم‌ترین عواملی که در هنگام خرید دمنوش باید به آن توجه کرد، برندهای دمنوش گیاهی است. فرقی نمی‌کند که دمنوش کیسه‌ای تهیه کنید یا به شکل فله‌ای بخرید. پاکیزگی دمنوش‌ها قبل از بسته‌بندی اهمیت زیادی دارد. ماده‌ی اولیه‌ی دمنوش‌ها در این مرحله باید کاملا تمیز و با شرایط ویژه‌ای خشک شوند. دمنوش‌های بی‌نام و نشان یا بدون بسته‌بندی می‌توانند به جای فواید، عطر و طعم بی‌نظیر، شما را با آلودگی مواجه کنند. در حالی که برندها کمتر حاضر هستند تا اعتباری که به سختی به دست آورده‌اند را قربانی ‌کنند.
  • «بازار آنلاین به روز رسان» یک گزینه‌ی بی‌همتا برای خرید دمنوش‌های گیاهی با کیفیت، تازه و مطمئن است که می‌توانید با مراجعه به سایت و اپلیکیشن به روز رسان به راحتی هر چه تمام‌تر محصول دلخواه خود را از بهترین برند دمنوش‌های گیاهی سفارش بدهید و با استفاده از تخفیف‎های ویژه در محل خود دریافت کنید.

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

در این راهنمای خرید دمنوش‌های گیاهی سری به این دنیای جذاب زدیم و درمورد نکات مهم برای خرید دمنوش‌های گیاهی و تشخیص اصالت و کیفیت آنها صحبت کردیم.

امیدواریم که این پست برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. درانتها از شما دعوت می‌کنیم تا ما را از نظرات ارزشمند خود آگاه کنید.

ارسال نظر