رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

طرز تهیه تاس کباب – آموزش گام به گام تاس کباب با مواد اولیه متنوع و به روش‌های گوناگون

تاس کباب، غذایی هزار چهره است که در هر شهر از ایران به نامی شناخته می‌شود. مواد لازم طرز تهیه تاس کباب در هر شهر به فراخور دسترسی به مواد غذایی متفاوت است و البته این غذا اوج محبوبیت خود را در زمان قاجارها داشته است. در شمال کشور به آن تازه کباب می‌گویند، قشقایی‌ها آن را با نام ساج کبابی می‌شناسند و البته اخیرا انواع رژیمی هم از دستور پخت این غذا استخراج و خلق شده است. این غذا کاملا منعطف است و با هر ذائقه و سلیقه‌ای می‌توان چیزی از آن کم یا به آن افزود تا به شکل مطلوب ما در بیاید! در ادامه طرز تهیه تاس کباب را خواهیم داشت، پس با ما همراه باشید.

انواع تاس کباب

وقتی که اسم تاس کباب به گوش افراد می‌خورَد، اغلب تصور می‌کنند که دستور پخت سختی در انتظار آنها است، اما واقعیت سر و شکل دیگری دارد! طرز تهیه تاس کباب آنقدرها که تصور می‌شود سخت نیست! پیش از هر چیز درمورد اسم آن اینطور توضیح بدهیم که تاس به معنی کاسه‌ی مسی است و تاس کباب، غذایی گوشتی است که در داخل کاسه‌ی مسی طبخ می‌شود.

انواع مختلفی از این غذا پدید آمده است و مردم هر منطقه به تناسب سلیقه، آب و هوا و مواد غذایی که داشته‌اند، آن را به طریقی متفاوت طبخ کرده‌اند.

مثلا تاس کباب یزدی، بادمجان ندارد، یا تاس کباب سنندجی‌ها آلوچه یا گوجه‌سبز دارد که مزه‌ای ترش به آن می‌بخشد. در زمان قاجارها رسم این چنین بوده است که گوشت تاس کباب از ترکیب گوشت آهو، میش، قوچ و بز تهیه شود. چنین امکانی امروز برای ما فراهم نیست و ترجیحا از گوشت گوسفندی در طرز تهیه تاس کباب نام برده می‌شود.

دامنه‌ی تغییرات این غذا آنقدر وسیع بوده است که تا امروز هم متوقف نشده و حتی افرادی که رژیم‌های غذایی لاغری، گیاه‌خواری یا وگان را دنبال می‌کنند هم می‌توانند با اعمال تغییراتی این غذا را مصرف کنند. چطور؟ در ادامه متوجه می‌شوید.

ناگفته نماند که با این طرز تهیه تاس کباب نهایتا 40 تا 45 دقیقه برای پختن این غذا وقت احتیاج دارید، پس می‌توانید روی یک غذای فوری و خوشمزه حساب باز کنید. پس این شما و این هم طرز تهیه تاس کباب فوری!

مواد لازم برای تهیه تاس کباب

  • گوشت گوسفندی یا مرغ 400 گرم
  • پیاز سه عدد
  • هویج دو عدد
  • سیب زمینی سه یا چهار عدد
  • گوجه فرنگی یک عدد
  • رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری
  • بادمجان دو عدد
  • آلوچه، گوجه سبز، آلبالو یا آلو خورشتی از هر کدام به میزان دلخواه
  • ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین)
  • گیاهان خشک معطر (نعناع، جعفری، پونه، گشنیز)
  • روغن زیتون
  • پَر لیمو عمانی

طرز تهیه تاس کباب مجلسی

  • گام اول گوشت، بادمجان، هویج، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و پیاز را قطعه قطعه کنید. در این بخش سه نکته وجود دارد:
  1. دقت کنید که قطعات نه خیلی ریز باشند و نه خیلی درشت. تمام قطعات از نظر سایز به هم مشابهت داشته باشند. نباید اینطور به نظر برسد که یکی از مواد اولیه کوچک است و دیگری دو برابر دیگری است. رعایت این نکته صورت زیبا و مجلسی تاس کباب شما را حفظ می‌کند و در نهایت که تمام مواد اولیه در کنار یکدیگر نشستند، غذایی همگن و خوش‌ترکیب خواهید داشت.
  2. اگر در صدد تهیه تاس کباب برای رژیم گیاه‎خواری یا وگان هستید، می‌توانید گوشت را حذف کنید. به علاوه برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، گوشت مرغ، بوقلمون یا حتی میگو می‌تواند به راحتی جایگزین گوشت قرمز شود. تمام این موردهای جایگزین بسته به سلیقه و دسترسی شما به هر کدام قابل قبول است.
  3. هر نوع گوشتی را که انتخاب کردید، دقت کنید که به نازک‌ترین شکل ممکن برش زده شود! این کار وقت زیادی را در مرحله‌ی تفت دادن و پخته شدن گوشت برای شما ذخیره می‌کند و باعث می‌شود غذای شما به بهترین شکل و در سریع‌ترین زمان ممکن آماده شود.

دقت کنید که گوشت به نازک‌ترین شکل ممکن برش زده شود. این کار وقت زیادی را در مرحله‌ی تفت دادن و پخته شدن گوشت برای شما ذخیره می‌کند.

 

  • گام دوم یکی از پیازها را نگینی یا خلالی خرد کنید و به همراه قطعات گوشت در مقدار کمی روغن تفت بدهید تا هم گوشت پخته شود و هم بوی زهم آن با پیاز یا سیر رنده شده گرفته شود.
  • گام سوم وقتی گوشت شما تقریبا آماده شد، یک قابلمه یا تابه‌ی نسبتا بزرگ را بردارید، کف آن کمی روغن زیتون بریزید و روی شعله‌ی ملایم قرار دهید. پیازهای حلقه حلقه شده‌ای که در گام اول آماده کردید را کف تابه بچینید. در لایه‌ی رویی پیازها، گوشت تفت داده شده قرار می‌گیرد. روی لایه‌ی گوشت هویج‌ها و بعد بادمجان را بچینید. آلو، آلوچه یا گوجه‌سبز را روی آنها قرار بدهید. مقداری آب را با ملایمت روی مواد بریزید و در قابلمه را بگذارید تا مواد با هم بپزند.
  • گام چهارم وقتی که این مواد با هم پخته و نرم شدند و آب قابلمه به شکل قابل توجهی کم شد، نوبت به گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی می‌رسد و این بار آنها را هم روی لایه‌ها قرار می‌دهیم. سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی خیلی زود پخته می‌شوند و اگر زودتر یا در لایه‌های پایین‌تر آنها را استفاده کنید، در نهایت شل خواهند و حسابی ظاهر تاس کباب را به هم می‌زنند. در حالی که گوجه فرنگی قرار است رنگ و چهره‌ی زیباتری به تاس کباب رستورانی شما بدهد.

بیشتر‌ بخوانید: ترفند تهیه برنج کته برای تاس کباب

  • گام پنجم در یک تابه‌ی کوچک رب گوجه‌فرنگی، گیاهان خشک معطر و ادویه‌ها را با هم تفت می‌دهیم و کمی آب به آنها اضافه می‌کنیم تا یک سس برای تاس کباب تهیه کنیم. در صورتی که تمایل داشتید می‌توانید از سیری که به شکل ریز رنده شده است در سس تاس کباب استفاده کنید. عطر و طعمی که سیر به تاس کباب می‌بخشد، جذابیت آن را چند برابر می‌کند. در گذشته در تهیه‌ی تاس کباب از قره قروت هم استفاده می‌شده و امروز اگر بخواهید وزنه‌ی ترشی تاس کباب را بالا ببرید، می‌توانید از قره قروت، آب لیمو یا آب غوره بهره ببرید. سس شما هر چه رنگ، لعاب و طعم بیشتری داشته باشد، در نهایت جذابیت بیشتری به تاس کباب خواهد داد.

بعد از این که سس جاافتاد و حسابی غلیظ شد، سس را هم به محتویات قابلمه‌ی اصلی اضافه می‌کنیم. حدود سی تا سی و پنج دقیقه‌ی بعد تاس کباب شما حاضر و آماده است. این غذا معمولا همراه با نان سرو می‌شود، اما برخی مناطق هم تاس کباب را به همراه برنج می‌خورند.

آشنایی با روش‌های مختلف تهیه تاس کباب

روشی که گفته شد برای تهیه فوری تاس کباب در دنیای امروز بود. در حالی که طرز تهیه تاس کباب انواع مختلفی دارد که عموما رستوران‌ها امکانات و فرصت انجام آن را دارند.

یکی از این روش‌ها به این شکل است که قطعات مواد لازم را به سیخ‌های چوبی درخت انجیر می‌کشند و بر روی شعله‌های مستقیم آتش نگه‌داری می‌کنند تا حسابی حالت کبابی پیدا کند. در حالی که ما تاس کباب را بیشتر به حالت خورشتی آموزش دادیم که البته نکات و سختی‌های خاص خودش را دارد.

به هر روی در طرز تهیه تاس کباب رستورانی در منزل که با سیخ‌های چوبی و بر روی باربیکیو یا منقل آتش انجام می‌شود، کاری که انجام می‌دهید به نحو زیر است:

  • قطعات گوشت یا مرغ را از قبل در پیاز، زعفران و ادویه‌جات بخوابانید و مزه‌دار کنید.
  • قطعات مواد اولیه را با ذکر نکاتی که در گام یک گفته شد، به سیخ می‌کشید و روی شعله‌های معمولی و ملایم نگه‌ می‌دارید و می‌چرخانید تا لحظه‌ای که کبابی و پخته شوند.
  • به طور همزمان سس تاس کباب را طبق دستوری که بالاتر گفته شد، فراهم می‌کنید. این بار می‌توانید از میزان فلفل بیشتر، سرکه‌ی بالزامیک یا انواع دیگر سرکه هم استفاده کنید تا تاس کباب شما مزه‌دارتر ‌شود. قطعات را از سیخ بیرون بیاورید و در ظرف مناسب بریزید. در نهایت با آماده شدن سس، آن را روی قطعات کباب شده بریزید و سرو کنید.

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

این پست طرز تهیه تاس کباب و روش‌های مختلف برای تهیه این غذا را آموزش می‌دهد و به ذکر نکاتی می‌پردازد که به هر چه بهتر از کار درآوردن این غذا کمک می‌کند.

امیدواریم که از این پست کمال بهره را برده باشید و در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا ما را از نظرات خود آگاه کنید.

ارسال نظر