رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

راهنمای خرید میوه و سبزیجات ارگانیک

این روزها مصرف محصولات ارگانیک از میوه و سبزیجات گرفته تا گوشت و لبنیات دامی طرفداران بسیار زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است. در حقیقت با گسترش پیشرفت‌ها بشر همچنان یک چشم خود را به طبیعت معطوف نگه داشته تا بتواند با بهره‌گیری از آنچه که در طبیعت وجود دارد، زندگی سالم‌تری برای خود فراهم کند. اگر شما هم به دنبال سر نخی هستید که میوه و سبزیجات ارگانیک را وارد سبد غذایی خود کنید، این پست برای شما نوشته شده است. چرا که در این راهنمای خرید میوه و سبزیجات ارگانیک قصد داریم از تفاوت این محصولات با محصولات معمولی دیگر، مزایای استفاده از محصولات ارگانیک، جایگزین کردن آنها با محصولات پیشین و خواص آنها صحبت کنیم.

چرا باید از میوه و سبزیجات ارگانیک استفاده کنیم؟

قبل از هر چیز باید گفت که محصولات ارگانیک تنها شامل تولیدات کشاورزی مثل میوه و سبزیجات نیستند و محصولات دامداری مثل گوشت دامی، گوشت سفید (مرغ، ماهی و میگو)، لبنیات و حتی تخم‌مرغ را هم در بر می‌گیرند. بنابراین وقتی از محصولات ارگانیک صحبت می‌کنیم با یک طیف گسترده از محصولات متنوع مواجه هستیم. اما محصولات ارگانیک چه ویژگی‌هایی دارند و چه چیزی باعث تمایز آنها از سایر محصولات می‌شود؟

یکی از ویژگی‌های بارزی که برای محصولات ارگانیک ذکر می‌شود، استفاده نشدن سم و کود شیمیایی برای پرورش و عمل آوردن آنها است. اصولا سم، انواع آفت‌کش‌ها، کودها و بارورکننده‌ها در کشاورزی نوین به این دلیل مورد استفاده قرار گرفتند که محصولات در حین پرورش پیدا کردن طعمه‌ی حشرات، پرنده‌ها، کرم‌ها و جانوران دیگر نشود.

 بیشتر بخوانید: مزایای محصولات و کشاورزی ارگانیک 

این موضوع از سالیان دور وجود داشته و بشر برای خلاصی از شر هجوم جانوران و حشرات استفاده از مواد شیمیایی زد. مواد شیمیایی از امتحان خود به خوبی و سربلند بیرون آمدند و باعث شدند که میوه و سبزیجات به بار بنشیند و گرفتار هجوم عواملی مثل آفات، حشرات و جانوران نشوند.

در حالی که در سالهای اخیر محققان آمریکایی بر روی محصولات غیرارگانیک آزمایش‌هایی را به عمل آوردند و نتایج نشان داد که اغلب سموم و آفت‌کش‌های شیمیایی که به خوبی هجوم جانوران و حشرات را دفع کرده‌ بودند، در خود محصولات هم دیده می‌شدند. از انواع توت‌ها گرفته تا گوجه فرنگی و سیب‌زمینی و… به همین علت محققین، کشاورزان و تولیدکنندگان به دنبال راهی بودند تا همین میزان سموم را هم کم کنند و به صفر برسانند؛ بدون این که به کیفیت میوه از نظر سلامت و کیفیت آسیب وارد کنند.

تفاوت بین میوه و سبزیجات ارگانیک و غیرارگانیک

همانطور که گفتیم محصولات غیرارگانیک حاوی مواد غیرضروری و شیمیایی بودند و همین موضوع، بحث و جنجال‌های بسیاری را پدید آورد. چرا که از یک سو محصولات دامی و کشاورزی باید از شر هجوم جانوران و حشرات در امان می‌ماندند و در غیر این صورت کاملا غیرقابل مصرف بودند و از سوی دیگر خود محصولات هم دارای میزانی از همان مواد می‌شدند. موضوع ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد و حتی حامیان محیط زیست را هم متوجه خود کرد. به این علت که این سموم می‌توانستند به زمین و حتی منابع آبی هم نفوذ کنند.

محقق‌های بسیاری روی این موضوع کار کردند و تحقیق‌های آزمایشگاهی و میدانی آغاز شد. آنها به دنبال روش‌هایی بودند که بدون آلوده کردن محیط زیست، محصولات دامی و کشاورزی، از آسیب دیدن محصولات جلوگیری کنند. در طی سالها تحقیق و بررسی نتایج شگفت‌انگیزی به دست آمد که باعث شد فرآیندهایی برای دامپروری و کشاورزی تدوین شود که مثلا برای جلوگیری از آسیب دیدن محصولات از زنبورهایی استفاده شد که از همان جانوران هجوم آورنده تغذیه می‌کردند. یا این که برای بارور کردن خاک، کودهای طبیعی جایگزین کودهای شیمیایی شدند. این فرآیندها کاملا علمی و تست شده بودند و کار به جایی رسید که سازمان غذا و داروی آمریکا هم این فرآیندهای ارگانیک دامپروری و کشاورزی را به رسمیت شناخت و پذیرفت.

البته فرآیندهای تولید محصولات ارگانیک با پرورش خانگی محصولات تفاوت‌های بسیار زیادی دارند و نیازمند تجهیزات و علم هستند تا محصولات دقیقا به همان شکل تایید شده، رشد و پرورش پیدا کنند. به همین علت است که در همه جای دنیا محصولاتی که از طریق فرآیندهای ارگانیک به عمل می‌آیند، از لحاظ ارزش و قیمت‌گذاری گران‌تر از محصولات غیرارگانیک هستند. بنابراین طبیعی است که قیمت میوه و سبزیجات ارگانیکی که با استفاده از کودهای طبیعی، سموم طبیعی، آفت‌کش‌های بی‌ضرر، تجهیزات و علم روز دنیا و… حاصل می‌شوند و تنها با دریافت گواهی معتبر اجازه‌ی پرورش دادن آنها وجود دارد، بالاتر از محصولاتی باشد که برای تولید آنها از این موارد سلامتی‌بخش استفاده نشده است.

خواص میوه و سبزیجات ارگانیک تازه

تمام میوه‌ها و سبزیجات به علت خواص آنتی‌اکسیدانی، ویتامین‌ها و فیبر زیادی که در آنها وجود دارد، برای زندگی سالم‌تر انتخاب و مصرف می‌شوند و مصرف آنها از ضروری‌ترین گروه‌های غذایی در طول روز است. این در حالی است که طبق تحقیقاتی که اخیرا محققین انگلستان انجام داده‌اند، میوه و سبزیجاتی که از فرآیندهای ارگانیک حاصل شده‌اند، چه از لحاظ میزان آنتی‌اکسیدان، چه از لحاظ تامین‌ ویتامین و مواد ضروری و چه از نظر حجم فیبر از محصولات غیرارگانیک یک سر و گردن بالاتر هستند.

این موضوع در تحقیق دیگری که مشخصا روی گوجه‌فرنگی انجام گرفت و در سال 2013 منتشر شد، به اثبات رسید که:

  • گوجه‌فرنگی ارگانیک 50 درصد بیشتر از انواع معمولی و غیرارگانیک حاوی ویتامین C است.
  • همچنین 139% درصد بیشتر از سایر گوجه‌فرنگی‌ها در خود محتویات و ترکیبات فنولیک دارد.
  • این دو موضوع را اضافه کنید به سموم شیمیایی که برای حفظ گوجه‌فرنگی از آفات مورد استفاده قرار می‌گیرد و در گوجه‌فرنگی ارگانیک این مساله کاملا حل شده است.

خرید بهترین میوه و سبزیجات ارگانیک با قیمتی پایین‌تر

همانطور که گفته شد به دلیل سالم‌تر و بهتر بودن میوه و سبزیجات ارگانیک، فرآیند، مواد و تجهیزاتی که برای تولید آنها استفاده می‌شود، قیمت این محصولات را افزایش می‌دهد. در حالی که چند نکته وجود دارد که با رعایت این نکات مهم در تهیه‌ی این نوع از محصولات، می‌توانید بهترین میوه و سبزیجات ارگانیک را با قیمتی پایین‌تر از سایر گزینه‌ها تهیه کنید.

  • دقت کنید که میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک همواره در فصل مخصوص خود به بازار می‌آیند. آنها محصولاتی نیستند که بتوان در انبار نگه‌داری کرد. همین موضوع می‌تواند از یک سو خواص میوه و سبزیجات ارگانیک را حفظ کند و از یک سو قیمت را هم تا حد زیادی کاهش بدهد.

به علاوه باید توجه کنید که اگر میوه و سبزیجاتی را خارج از فصل خود دیدید، مطمئن باشید که آن میوه ارگانیک نیست! این یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای تشخیص میوه‌ی ارگانیک از غیرارگانیک است. از سوی دیگر به برچسب حک شده بر روی محصولات توجه ویژه‌ای داشته باشید. در اغلب موارد با دقت به برچسب متوجه خواهید شد که محصول مورد نظر ارگانیک است یا خیر.

بیشتر بخوانید: نحوه شناسایی محصولات ارگانیک

  • دومین مورد این است که قیمت کالاهای کشاورزی و دامی ارگانیک پیش از این که چندین و چند واسطه بین تولیدکننده و مصرف‌کننده وجود داشته باشد، قیمت پایین‌تری دارند. این موضوع را مقایسه کنید که میوه و سبزیجات ارگانیک در این مسیر تا به دست مشتری برسد، بارها (درست به تعداد واسطه‌ها) با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. بنابراین تهیه‌ی این محصولات از تولیدکنندگان برای شما به صرفه‌تر است.

البته برای سفارش میوه و سبزیجات ارگانیک با قیمت مناسب‌ و دریافت تخفیف بر روی آنها می‌توانید به یک فروشگاه اینترنتی به نام بازار آنلاین به روز رسان سر بزنید. این بازار با حذف واسطه‌ها از این مسیر مستقیما میوه و سبزیجات ارگانیک باکیفیت را از تولیدکننده به دست مصرف‌کننده‌ می‌رساند. به همین دلیل قیمت اقتصادی‌تر و تخفیف‌هایی را هم به شما ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، این بازار میوه و سبزیجات ارگانیک را به تازه‌ترین شکل ممکن و با استفاده از شرایط زنجیره‌ی سرد به دست شما می‌رساند که باعث می‌شود کمترین آسیبی به کیفیت محصولات وارد نشود.

  • یک قاعده‌ی کلی که در مورد اغلب کالاها و محصولات وجود دارد این است که هر چه به میزان بیشتری خرید کنید، به میزان مشخصی از قیمت کالا کاسته می‌شود. بر همین اساس می‌توانید با دوستان یا اعضای خانواده‌ی خود که در نزدیکی یکدیگر زندگی می‌کنید، میزان بیشتری از این محصولات را تهیه کنید و برای جلوگیری از فاسد شدن، آنها را با یکدیگر تقسیم کنید. به این شکل هم به درصد بیشتری تخفیف دست پیدا کرده‌اید و هم در هزینه‌ها با یکدیگر شریک شده‌اید.
  • استفاده از تخفیف‌های فروشگاهی یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توانید از میوه و سبزیجات ارگانیک با قیمتی بسیار پایین‌تر بهره‌مند شوید و آنها را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید. عضویت در باشگاه‌های مشتریان، اطلاع داشتن و استفاده کردن از کمپین‌ها و شرایط تخفیف‌های بیشتر از جمله‌ی این موارد است که می‌تواند به شما برای رسیدن به این هدف کمک کند.

بنابراین برای خرید آنلاین میوه و سبزیجات ارگانیک در تهران یکی از بهترین راه‌ها که تازه‌ترین محصول را با قیمتی اقتصادی در اختیار شما قرار می‌دهد، استفاده از بازار آنلاین به روز رسان است. به علاوه شما می‌توانید از کمپین‌ها و راه‌های ارائه شده برای کمتر کردن هزینه‌های خرید محصولات ارگانیک؛ مثل معرفی در شبکه‌های اجتماعی، پیشنهادهای ویژه، طرح‌های مناسبتی، جشنواره‌ها و کمپین‌های فروش و… را هم در نظر داشته باشید.

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

در این پست یک راهنمای خرید میوه و سبزیجات ارگانیک را ارائه دادیم تا با استفاده از نکات ذکر شده بتوانید محصولات ارگانیک را تشخیص دهید، استفاده کنید و در عادت غذایی خود بگنجانید.

امیدواریم که این راهنمای خرید برای شما کاربردی و مفید بوده باشد و اطلاعات لازم و کافی را به دست آورده باشید.

در پایان از شما ممنونیم که ما را از دیدگاه خود مطلع می‌کنید.

ارسال نظر