رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

طرز تهیه‌ لواشک خانگی با استفاده از انواع میوه‌ها

طرز تهیه لواشک

یادتان هست که در فصل تابستان، مادرها و مادربزرگ‌ها سینی‌هایی را در بالکن یا حیاط می‌گذاشتند که یک مایه خوشمزه در آن بود؟ گاهی اوقات شیطنتی کودکانه باعث می‌شد که برویم و انگشتمان را به این مایه آغشته کرده و زود صحنه را ترک کنیم! بله، این مایه جذاب همان لواشک است که حتی فکر کردن به آن هم آب دهان را راه می‌اندازد. پس بیایید به یاد قدیم این خوراکی خوشمزه را در خانه درست کنیم و از خوردن آن لذت ببریم. با مجله به‌روز مارت همراه باشید.

 

طرز تهیه‌ لواشک با میوه‌های فصل

در این بخش می‌خواهیم به شما یاد بدهیم که چطور با میوه‌های فصل یا میوه‌هایی که زیادتر از میزان مصرف خریداری شده‌ یا کمی له شده‌اند، لواشک تهیه کنید تا به جای دور ریختن آنها، یک خوراکی خوشمزه و جذاب داشته باشید.

در این دستور تهیه، سه طیف طعم‌ را مشاهده خواهید کرد تا با توجه به ذاعقه‌تان مواد مورد نیاز را انتخاب و طعم دلخواهتان را خلق کنید. خودتان را در انتخاب میوه محدود نکنید تا از هر میوه‌ای که در اختیار دارید، بتوانید لواشکی خوشمزه تهیه کنید.

 

مواد لازم مقدار لینک تهیه مواد اولیه
میوه تازه (زردآلو، هلو،آلبالو، گلابی و...) کاملا بنا به میل شما 4 فنجان مشاهده
آب 1/2 فنجان ----------
آبلیمو ترش به مقدار لازم مشاهده
نمک به مقدار لازم مشاهده
شکر یا عسل به مقدار لازم مشاهده

گام اول

 بعد از این که میوه‌ها را شستید و ضدعفونی کردید، بهتر است که پوست آنها را بگیرید، هسته‌ را هم جدا کرده و در قطعات نسبتا درشتی خرد کنید.

نکته: اگر به دنبال تهیه‌ی لواشک انار یا آلبالو هستید و درآوردن هسته‌ این میوه‌ها برایتان سخت است، در این مرحله فقط به شستشو اکتفا کنید و در مراحل بعدی به شما آموزش می‌دهیم که چطور هسته‌ها را به راحتی جدا کنید.

گام دوم 

یک قابلمه‌ استیل نسبتا بزرگ را برداشته و به میزان کافی آب در آن بریزید، روی شعله قرار داده و تا هنگام جوشیدن آب صبر کنید. بعد از رسیدن به نقطه‌ جوش، میوه‌ها را در داخل قابلمه بریزید. 15 تا 20 دقیقه زمان لازم است تا کاملا روی حرارت پخته شوند.

نحوه پخت لواشک خانگی

گام سوم

 سپس، محتویات قابلمه را کمی هم‌بزنید. دقت کنید که میوه‌ها کاملا نرم شده و برای ادامه‌ی کار مناسب باشند. زمانی که آب قابلمه کم شده بود، شعله را خاموش کنید. بعد از این که کمی مایه لواشک خنک شد با استفاده از گوشت‌کوب برقی یا معمولی آن را بکوبید تا کاملا له شود.

 

نکته: بهترین راه برای جدا کردن پوست و هسته میوه، صاف کردن مایه است. برای اینکار اجازه دهید تا ترکیبات کمی سرد شود بعد داخل یک صافی ریخته و با ته ملاقه سعی کنید روند جداسازی را سرعت بدهید. اگر دمای مایه لواشک جوری بود که می‌توانستید از دستتان استفاده کنید، اینکار را با دست انجام دهید. اما حتما دستکش بپوشید.

گام چهارم

 این مرحله برای تعیین طعم مورد نظر شما اهمیت دارد. اگر میوه‌های شما ترش هستند و می‌خواهید لواشک ملس باشد، باید از شیرین‌کننده‌ها (شکر، عسل و…) استفاده کنید. نکته اینجا است که به ازای هر چهار فنجان میوه‌ای که استفاده کرده‌اید، یک قاشق غذاخوری شکر یا عسل استفاده کنید.

 در صورتی که لواشک ترش می‌خواهید باید از نمک و آبلیمو استفاده کنید.

گام پنجم 

آخرین مرحله، نحوه‌ی صحیح خشک کردن لواشک در آفتاب می‌شود. یک سینی استیل برداشته و کف آن را با ورقه‌ای نایلونی یا سلفون بپوشانید. مخلوط را روی آن ریخته و سطح آن را حسابی صاف و بدون برآمدگی کنید. در آخرین مرحله باید از چند روز تا دو هفته به لواشک‌ها زمان بدهید تا در فضای باز و در مجاورت آفتاب خشک شوند.

نکته‌: روی لواشک را به هیچ وجه با نایلون نپوشانید. در غیر این صورت در مدت کوتاهی تمام زحمات شما با به وجود آمدن کپک بر روی لواشک‌ها بر باد خواهد رفت. در عوض یک پارچه‌ی توری تمیز و شفاف به خوبی می‌تواند از نشستن گرد و خاک روی لواشک شما جلوگیری کند.

نحوه خشک کردن لواشک

حرف آخر

در این مقاله طرز تهیه‌ لواشک‌ خانگی را به شکل گام به گام به شما آموزش دادیم تا بتوانید با استفاده از نکاتی که گفته شد از هر میوه‌ای که در اختیار دارید، لواشک دلخواه خود را تهیه کنید. امیدواریم که این پست برای شما کاربردی و مفید بوده باشد.

لازم به ذکر است که شما می‌توانید تمام مواد لازم برای تهیه لواشک را از بازار آنلاین به‌روز مارت به صورت اینترنتی تهیه کرده و رایگان درب منزل تحویل بگیرید.

ارسال نظر