رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

پرورش گیاه قاشقی

گیاه قاشقی متعلق به یکی از  سرده‌های گیاهان گرمسیری بومی مکزیک است. بیش از 1000 گونه از این گیاه شناخته شده است که همگی آن‌ها دارای برگ‌های گوشتی و ضخیم هستند؛ این ویژگی آن‌ها را در تحمل شرایط خشکی و بحران کم آبی یاری می‌کند. اگر تا به حال در نگهداری گیاهان آپارتمانی گیاهان آپارتمانی موفق نبوده‌اید، نگهداری از گیاه قاشقی را امتحان کنید چرا که تحت شرایط نامطلوب به سرعت از بین نمی‌رود. همچنین اگر به تازگی شروع به نگهداری از گیاهان آپارتمانی کرده‌اید می‌توانید علاوه بر کاکتوس‌ها روی گیاه قاشقی نیز حساب باز کنید! مراقبت آسان از این گیاه و سازگاری آن با شرایط‌ حداقلی و حداکثری سبب بیشتر شدن طرفداران این گیاه شده است.

شناخت گیاه قاشقی

گیاه قاشقی چند ساله بوده و 20-30 سانتی‌متر ارتفاع دارد. این گیاه با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و یا سایه-آفتاب و داشتن خاکی مرطوب اما با زهکش بالا و Ph خنثی تا اسیدی شاداب خواهد بود. معمولا در طول تابستان گل‌های این گیاه با رنگ‌های قرمز و سفید شکوفا می‌شوند. برگ‌های گیاه قاشقی در رنگ‌های قرمز، سبز، خاکستری و یا بنفش دیده می‌شوند. هم‌چنین فرم رنگبندی و شکل حاشیه برگ‌ نیز در گونه‌های مختلف بسیار متنوع است. تمام گونه‌های قاشقی رشد کندی دارند، نگهداری از آن‌ها آسان است و در تمام طول سال قابل تکثیر هستند.

نور مناسب گیاه قاشقی

گیاه قاشقی برای حفظ شادابی برگ‌ها به نور متوسط تا زیاد نیاز دارد. نور صبحگاهی حتی اگر از فیلتر پرده یا پنجره عبور کند نیز برای این گیاه مناسب است. در صورت استفاده از نور مصنوعی در طول روز باید دست کم 16-12 ساعت تابش نور داشته باشید. نور ناکافی سبب کاهش تعداد برگ‌ها، ریزش برگ‌ها و رنگ‌ پریدگی برگ‌ها می‌شود. علاوه بر این تابش مستقیم و طولانی مدت نور خورشید نیز می‌تواند سبب سوختگی برگ‌ها شود. اگر گلدان قاشقی خود را در حیاط یا باغچه قرار می‌دهید نقطه‌ای سایه-آفتاب را انتخاب کنید تا در تمام طول روز گیاه شما تحت اشعه مستقیم خورشید نباشد.

خاک مناسب گیاه قاشقی

بسیاری از گونه‌های گیاه قاشقی به صورت انگلی زندگی می‌کنند؛ بخصوص در جنگل‌ها این گیاه می‌تواند در گوشه‌ای از درخت مستقر شده و ریشه‌های خود را وارد پوست درخت کند. بنابراین در تهیه بستر برای کاشت این گیاه ویژگی‌های چنین محیطی را در نظر بگیرید؛ محیطی نسبتا اسیدی با بافتی سبک اما قابلیت حفظ رطوبت بالا. پیت ماس و ورمیکولیت برای کاشت گیاه قاشقی در گلدان توصیه می‌شود.

آبیاری گیاه قاشقی

گیاه قاشقی دارای برگ‌های گوشتی است؛ بنابراین نیاز آبی کمتری نسبت به انواع گیاه آپارتمانی دارد. اجازه دهید بین دو آبیاری سطح خاک کاملا خشک شود. آبیاری بیش از اندازه پوسیدگی ریشه و مشکلات قارچی می‌شود.

بیشتر بخوانید: آبیاری گیاهان آپارتمانی

دما و رطوبت گیاه قاشقی

گیاه قاشقی در دمای کمتر از صفر درجه سانتی‌گراد دچار آسیب برگی خواهد شد بنابراین توصیه می‌شود آن را در معرض وزش باد سرد قرار ندهید. گیاه قاشقی نیز مانند تمام گیاهان گرمسیری محیط گرم و رطوبت بالا را ترجیح می‌دهد؛ به خصوص در ماه‌های گرم تابستانی که فعالیت گیاه افزایش می‌یابد توصیه می‌شود با قرار دادن گلدان بر روی جزیره به تامین رطوبت مورد نیاز گیاه کمک کنید. برای درست کردن جزیره تعدادی سنگ درون زیرگلدانی خود قرار داده و گلدان را روی آن قرار دهید؛ زیر گلدانی را پر از آب کنید.

هرس گیاه قاشقی

در انواع گیاه قاشقی عملیات هرس به طور متفاوتی انجام می‌شود؛ اما به طور کلی بهتر است در اوایل بهار شاخ ‌و برگ گیاه را مقداری کم کنید تا حجم بخش سبز گیاه در طول فصل رشد افزایش یابد. به کمک یک چاقو یا قیچی تیز و ضدعفونی شده انتهای هر ساقه را به همراه تعدادی از برگ‌ها جدا کنید.

تمامی راه‌های پرورش و تکثیر گیاه قاشقی

گیاه قاشقی را می‌توان در هر فصلی از سال تکثیر کرد؛ اگرچه فصل بهار زمانی است که رشد آن فعال‌تر است بنابراین بهترین زمان محسوب می‌شود. گیاه قاشقی را می‌توان از طریق قلمه برگ، قلمه چوب نیمه سخت و یا قلمه چوبی تکثیر کرد.

قلمه چوب سخت یا نیمه سخت

همانطور که گفتیم گیاه قاشقی گیاهی است چند ساله؛ بنابراین اگر در سال‌های ابتدایی قلمه گرفتن را آغاز کنید، قلمه چوبی نیمه سخت و در ادامه قلمه چوبی خواهید داشت. در هر صورت مراحل قلمه گیری از ساقه گیاه قاشقی به این صورت است:

یک گیاه مادری که تعداد کافی شاخ و برگ دارد را انتخاب کرده و یک قطعه از ساقه را به طول 15 سانتی‌متر از محل دم‌برگ برش دهید. بدون تغییر جهت قطعه، ده سانت ابتدایی را عاری از برگ کنید. گیاهانی مانند گیاه قاشقی که ساقه و برگ گوشتی دارند پس از جداسازی از گیاه مادری مدت زمانی را برای پینه بستن نیاز دارند. بنابراین چند ساعتی قطعات جدا شده را در محیطی تمیز رها کنید. پس از این مدت قلمه‌ها را در جهت صحیح درون بستر کشت قرار دهید. بستر کشت می‌تواند ترکیبی از کوکوپیت و پرلیت باشد. می‌توانید از فروشگاه‌های کشاورزی مقداری خاک گلدان نیز تهیه کرده و با این ترکیب مخلوط کنید.‌ گیاه قاشقی در طیف وسیعی از انواع بستر کشت رشد می‌کند اما پیش از ریشه‌دهی، زهکشی بالای خاک بسیار اهمیت دارد. توجه کنید که پس از قلمه زدن و در روزهای ابتدایی گیاه اندام جاذب (ریشه) ندارد؛ آبیاری بیش از اندازه و تجمع آن اطراف ساقه‌ی فرو رفته در خاک می‌تواند به سرعت بافت گیاه را از بین ببرد. گلدان قلمه را در محلی با نورگیر مناسب قرار دهید اما از برخورد مستقیم نور آفتاب با آن جلوگیری کنید. معمولا ریشه زایی 3-4 هفته زمان می‌برد.

قلمه برگ گیاه قاشقی

دم‌برگ گیاه قاشقی نیز توانایی تمایز برای تشکیل ریشه را دارد بنابراین می‌توان با برگ آن نیز تکثیر انجام داد. کافی است با یک چاقوی ضدعفونی شده و تیز برگ را به همراه دمبرگ از گیاه مادری جدا کنید. چند ساعتی فرصت از دست دادن آب و پینه بستن به آن بدهید و در بستر کشت قرار دهید. نیاز نیست قلمه را در عمق زیادی قرار دهید. پس از خشک شدن کامل سطح خاک آبیاری را تکرار کنید و آن را در نقطه‌ای دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.‌ گلدان را در اتاقی با رطوبت کافی قرار دهید، اگر چنین امکانی ندارید یک پلاستیک شفاف روی گلدان کشیده و با ایجاد حفره‌هایی روی پلاستیک تهویه هوا ایجاد کنید.

علت زرد شدن برگ‌های گیاه قاشقی چیست؟

خبر خوشحال کننده اینکه گیاه قاشقی بدون دریافت مکمل غذایی می‌تواند بدون مشکل به زندگی خود ادامه دهد؛ البته در صورتی که خاک گلدان‌ سال‌هاست تعویض نشده و گیاه قاشقی در آن رشد کرده ممکن است به ندرت نشانه‌هایی از کمبود مواد غذایی مشاهده شود. معمولا علت ریزش برگ‌های گیاهی قاشقی مربوط به کمبود نور، خشکی هوا و یا آبیاری زیاد است. البته در صورتی که تمامی شرایط ذکر شده را برای گیاه خود فراهم کرده‌اید اما گیاه شاداب نبوده و رشد کافی ندارد می‌توانید با 50% غلظت کود دیگر گیاهان آپارتمانی، آن را تغذیه کنید.

چرا گیاه قاشقی گل نمی‌دهد؟

معمولا گیاه قاشقی برای گلدهی نیازمند تغذیه و یا هرس خاصی نیست؛ تاثیر نور بر گلدهی این گیاه بیش از عوامل دیگر است. قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید در ساعات طولانی برای این گیاه مناسب نیست اما گاهی افراط در دور کردن گیاه از اشعه خورشید سبب عدم تامین نیاز و در نتیجه عدم گل‌دهی گیاه قاشقی می‌شود.

چکیده مطلب و خلاصه کلام

با رعایت این نکات گیاه قاشقی در تمام طول سبز خواهد ماند؛ حتی در صورت بروز سرمازدگی یا آفتاب سوختگی، احیای دوباره آن با ایجاد شرایط مناسب امکان پذیر است.

مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات شما در مورد این مطلب هستیم.

ارسال نظر