رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

کاشت لیمو ترش در خانه

لیمو ترش از خانواده مرکبات بوده و از مفیدترین و محبوب‌ترین انواع میوه‌ها محسوب می‌شود. ایران جزو ده کشور برتر در تولید مرکبات است چرا که آب و هوای گرم و مرطوب نوار شمالی و جنوبی کشور شرایط کاشت و پرورش آن‌ها را فراهم کرده است. استان‌های فارس، هرمزگان و جنوب کرمان نیز قطب اصلی تولید کننده مرکبات هستند. درخت لیمو 4 متر ارتفاع داشته و گل‌دار است. گل‌های درخت لیمو ترش معطر است و گل‌آوری مداوم دارد. درخت لیمو ترش تقریبا در تمام طول سال گل یا میوه دارد. شما می‌توانید با کاشت گیاه لیمو ترش استفاده از زیبایی گیاه لیمو ترش، محصولات خود را تولید کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

انواع لیمو ترش

ارقام لیمو ترش از جمله لیمو شیرازی، لیمو خاکی، لیمو پرشین، لیمو مصری است. لیمو محلی یا شیرازی به دلیل اینکه پرآب بوده و پوست نازکی داره محبوب‌ترین نوع لیمو ترش در ایران است. حاصل هر یک و نیم کیلو لیمو در حدود یک لیتر آب لیمو ترش خواهد بود. پوست این نوع لیمو ترش تلخی ندارد و برای مصرف سرسفره مناسب است.

چه نوع خاکی برای کاشت گیاه لیمو ترش مناسب است؟

این گیاه درخاک‌های عمیق با زهکشی بالا عملکرد بهتری دارد. خاک‌های شنی تا خاک‌های شنی لومی که بافت سبک داشته و غنی از هوموس و مواد آلی باشند برای کاشت و پرورش لیمو ترش مناسب‌تر است. محیط اسیدی تا خنثی برای ریشه‌ی این گیاه مطلوب است.

مکان مناسب برای کاشت لیمو ترش

فارغ از اینکه لیمو در چه محلی کاشته می‌شود تامین مواد غذایی مورد نیاز این گیاه مسئله‌ی اصلی است. اگر نهال لیمو ترش را در خاک کاشتید و قصد انتقال آن به خاک را دارید کود مناسب برای گیاه لیمو ترش تهیه کنید.

  • سولفات آمونیوم 100گرم
  • سولفات پتاسیم 200گرم
  • کود دامی پوسیده 40-20 کیلوگرم

کودها را به صورت چال‌کود در مسیر آبیاری درخت به زمین تزریق کنید.

چگونه درخت لیمو ترش را در خانه بکاریم؟

طبیعتا تنها کاشت نهال در گلدان امکان پذیر است؛ بنابراین شما شاهد رشد درخت لیمو ترش در خانه نخواهید بود. اما می‌توانید آن را در تراس یا باغچه خود داشته باشید. ابتدا به روشی که در ادامه توضیح خواهیم داد آن را در یک گلدان کاشته و پس از رشد آن و زمانی که نهال قدرت ادامه‌ی زندگی در خاک و فضای باز را پیدا کرد آن را با توجه به مراحلی که در ادامه شرح می‌دهیم به زمین منتقل کنید.

بذر گیری لیمو ترش

  • مرحله‌ی اول بذرگیری از میوه‌هایی است که در خانه دارید.
  • ابتدا با برش طولی به آرامی و بدون وارد کردن آسیب به دانه‌ی مرکبات، آن‌ها را از میوه خارج کنید.
  • توجه کنید که بذر گیری را از لیمو ترش‌هایی با طعم خوب و رسیدگی کامل انجام دهید.
  • پس از خروج دانه‌ها از میوه به وسیله یک دستمال عصاره باقی مانده روی دانه را تمیز کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم بذر‌ها را از میوه‌های مختلف تهیه کنید چرا که تعدد و تنوع ارقام در گرده افشانی لیمو ترش بسیار موثر است.
  • به وسیله ناخن می‌توانید پوست دانه را جدا کنید. از طرف گرد دانه آن را کمی فشار دهید و به کمک ناخن به باز شدن پوسته‌ی دانه از جهت تیز بذر کمک کنید.
  • پوست کندن دانه لیمو ترش به بالا رفتن سرعت جوانه زنی آن بسیار کمک می‌کند.

روش کاشت و پرورش هسته درخت لیمو ترش در گلدان

  • پس از این مرحله دو قطعه دستمال کاغذی تهیه کنید. کمی آن‌ها را مرطوب کنید.
  • در هر دستمال دانه‌های یک لیمو ترش را قرار دهید و دستمال را کاملا تا کنید به طوری که دانه‌ها از هر طرف کاملا پوشیده شوند و رطوبت جذب کنند.
  • دستمال مرطوب تا شده را در یک پلاستیک مانند سلفون یا زیپ‌کیپ قرار داده و کاملا دور دستمال را بپوشانید به طوری که هوایی بین دستمال و پلاستیک قرار نگیرد.

این بسته را به مدت یک تا دو هفته در دمای اتاق و نقطه‌ای تاریک قرار دهید. پس از این مدت دستمال را باز کرده و بذرها را بررسی کنید. اگر تمام مراحل را درست انجام داده باشید احتمال 90% با بذرهای جوانه زده مواجه خواهید شد.

  • پس از جوانه زنی بذرها باید آن‌ها را در گلدان‌های کوچک بکارید. بستر کاشت سبک تهیه کنید و بذرهای جوانه زده را به آرامی در آن‌ها بکارید و آبیاری کنید. گلدان‌ها را در محلی نورگیر با تهویه مناسب قرار دهید.
  • پس از یک هفته احتمالا اولین برگ‌ها و بعد از سه هفته برگ‌های حقیقی را مشاهده خواهید کرد.
  • پس از مدتی که 8-6 برگ روی نهال مشاهده کردید گلدان آن را تعویض کرده و نهال‌ها را به ظرفی بزرگ‌تر منتقل کنید. باز کردن حفره‌های زهکشی را فراموش نکنید.
  • پس از حدود یک ماه و بیشتر می‌توانید نهال لیمو ترش خود را به خاک منتقل کنید.

توجه کنید که به دلیل محدود بودن محیط ریشه نهال لیمو ترش در گلدان مشکلات بسیار سریعتر بروز می‌کنند:

  • اگر نشانه‌های زرد شدن برگ نهال را مشاهده کردید احتمالا گیاه دچار کمبود آهن شده و یا آبیاری بیش از اندازه برای آن انجام داده اید.‌
  • اگر برگ‌ها را در حالت جمع شدن حاشیه و پیچیدگی مشاهده کردید به دنبال آفات بگردید.

بیشتر بخوانید: خواص لیموترش برای سلامتی بدن

آیا نگهداری گیاه لیمو ترش نیازمند شرایط خاصی است؟

در نهایت می‌توان گفت پرورش لیمو ترش شرایط خاصی نمی‌طلبد و مانند تمام مرکبات در آب‌ و هوای گرم و مرطوب عملکرد بهتری خواهد داشت. نهال لیمو ترش اگر در گلدان است باید در نقطه‌ای با آفتاب مستقیم قرار گیرد. زمانی که نهال لیموترش خود را به باغچه منتقل می‌کنید نیز به آفتاب توجه کنید، نقطه‌ای را انتخاب کنید که دست کم 6 ساعت در روز آفتاب کامل به درخت لیمو ترش برسد. آبیاری تا زمانی که نهال در گلدان است با توجه به میزان رطوبت خاک و زمانی که وارد باغچه شد در هفته 3-2 مرتبه بسته به دمای هوا صورت گیرد. از درخت لیمو ترش مانند دیگر مرکبات مراقبت کنید تا از میوه‌های آبدار و فوق‌العاده مفید آن برای بهبود سیستم ایمنی و بهبود طعم غذا بهره ببرید.

کلام آخر

کاشت لیمو ترش در گلدان از هیجان انگیزترین فعالیت های کشاورزی است. در این مطلب بذرگیری و نگهداری از این گیاه را قدم به قدم شرح دادیم. عطر گل های این درخت فضای حیاط را دلپذیر می کند.

ارسال نظر