رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

طرز تهیه‌ی فینگرفودهای ساده و کم‌هزینه

فینگرفودها یا غذاهای انگشتی، نوعی از خوراکی هستند که استفاده از آنها در میهمانی‌ها و دورهمی‌ها پرطرفدارتر از قبل شده است، اما پیشینه‌ای طولانی دارد و مردم بسیاری در سراسر جهان از آنها استفاده می‌کنند. اگر به دنیای پر از رنگ و لعاب غذاهای انگشتی علاقه‌مند هستید، این پست برای شما است، چرا که قصد داریم از فینگرفودها، انواع آنها و فینگرفود ساده صحبت کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

انواع فینگرفود

قبل از هر چیزی به سراغ این توضیح برویم که اصلا به چه غذایی فینگرفود گفته می‌شود و چه انواعی را در بر می‌گیرد. برای تولید فینگرفود باید یکی دو شرط مهم لحاظ شود:

  • اولین شرط این است که غذای انگشتی شما دقیقا باید به اندازه‌ی دو انگشت باشد و بدون نیاز به قاشق، چنگال، بشقاب یا چاقو قابل خوردن باشد. به همین دلیل است که اسم آن را غذای انگشتی یا فینگرفود گذاشته‌اند و در میهمانی‌های بزرگ و کوچک بسیار محبوب و پرکاربرد است تا میهمانان به جای صرف وقت بسیار برای خوردن غذا در حین معاشرت و گفتگو از فینگرفودهای کوچک استفاده کنند و لذت ببرند.

ممکن است چهره و ظاهر فینگرفودها شباهتی به اسنک داشته باشد و با آنها اشتباه گرفته شود. تفاوت فینگرفود و اسنک همین مورد است که اسنک‌ها حجم بیشتری دارند و خوردن آنها به سادگی غذاهای انگشتی انجام نمی‌شود. بنابراین اگر برای خوردن به تجهیزات بیشتری نیاز داشتید، یک اسنک در برابر شما قرار گرفته است.

  • دومین شرط این است که این نوع غذای جذاب و خوشمزه شامل سالادها و بستنی‌ها نمی‌شود، اما طیف گسترده و تقریبا نامحدودی از مواد غذایی را در بر می‌گیرد؛ از سوسیس و کالباس و گوشت چرخ‌کرده گرفته تا چوب‌شور و خامه و عسل و میوه‌ها برای تهیه‌ی فینگرفودها به کار می‌روند.

فینگرفودها غذاهای متنوعی هستند که سر و شکل جذابی دارند و بنا به خلاقیت و دسترسی به مواد غذایی می‌توان یک فینگرفود جذاب و خوشمزه را تهیه کرد.

فینگرفودها انواع مختلفی دارند که از لایه‌های سوار شده بر روی نان، صف شده بر روی سیخ چوبی کوچک، لایه‌های روی هم در لیوان کوچک، لقمه‌های کوچک گرم و سرد، لقمه‌های کوچک از غذاهای سنتی و مدرن و… را شامل می‌شود. تقریبا طرفدار هر نوع غذایی که باشید، این دسته از خوراکی‌ها نمونه‌ای برای جلب توجه و علاقه‌ی شما دارد!

یکی دیگر از انواع این غذاها «کاناپه» است که فرانسوی‌ها خالق آن هستند. کاناپه‌ها غذاهایی انگشتی هستند که بر روی یک نان تست نرم و اسفنجی سوار می‌شوند و نهایتا با یک خلال دندان مواد غذایی به یکدیگر و نان چفت می‌شوند. جالب اینجا است که این نوع از غذای انگشتی دقیقا وضعیت راحت و خوشایند یک کاناپه را تداعی می‌کند!

ترکیبات فینگرفود

بر خلاف آنچه که مردم عموما درمورد فینگرفودها تصور می‌کنند، مواد غذایی که معمولا برای تهیه‌ی این دسته از غذاها به کار می‌روند، مواد پرهزینه و غیرقابل دسترسی نیستند! اتفاقا برای درست کردن اغلب آنها از مواد در دسترس و کاملا ساده و کم‌هزینه‌ای استفاده می‌شود که در کابینت و یخچال هر آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود. برای درست کردن این نوع از غذاها بیشتر خلاقیت و تمرین اهمیت دارد که فرد بتواند با استفاده از چند نوع میوه، چند تکه نان و چند ورقه پنیر یک سینی از غذاهای متنوع و خوشمزه را تدارک ببیند.

در واقع درست کردن یک سینی فینگرفود بیشتر از این که تجملاتی باشد، خلاقیت نیاز دارد و روحیه‌ی چالشی! در ادامه‌ی این مطلب، شما را به چالش طرز تهیه‌ی فینگرفودهای ساده و کم‌هزینه در خانه دعوت می‌کنیم!

طرز تهیه‌ی فینگرفودهای خوشمزه برای مهمانی

 حالا که چالش درست کردن فینگرفود را پذیرفتید، باید ببینیم چه چیزی در یخچال و آشپزخانه‌ی شما وجود دارد تا با آن چند فینگرفود خوشمزه و جالب درست کنیم. مثلا با یک مینی ساندویچ چطور هستید؟!

فینگرفود مینی ساندویچ ژامبون یا سوسیس

مینی ساندویچ‌ها برای میان‌وعده‌ی فرزندان در مدرسه، ساعاتی پس از نهار در محل کار، پیک نیک و البته تولد و مهمانی کاملا مناسب هستند. برای شروع کار به موادی که در فهرست زیر می‌گوییم، نیاز دارید و کمتر از ده دقیقه وقت:

  • نان تست
  • پنیر ورقه‌ای گودا
  • کالباس یا سوسیس
  • کلم سبز یا کاهو
  • گام اول اگر از سوسیس استفاده می‌کنید آن را به شکل حلقه‌های نازک و ظریف برش بزنید و در روغن تفت بدهید تا سرخ شود.
  • گام دوم روی یک لایه از نان به ترتیب ژامبون یا سوسیس بگذارید، بعد پنیر ورقه‌ای، سپس کلم یا کاهو و بعد یک بار دیگر این کار را تکرار کنید و در آخر یک لایه‌ی نان قرار بدهید.
  • گام سوم ساندویچ را به شکل یک مربع بزرگ ببینید که چهار مربع کوچک را در خود جای داده و در وسط هر مربع کوچک یک خلال دندان فرو کنید تا سر جای خود محکم شود. بعد با یک چاقوی بزرگ و تیز ساندویچ را به چهار قسمت برش بزنید.

در هنگام سرو، سس (مایونز، فرانسوی یا خردل) را جداگانه در کنار مینی ساندویچ‌ها قرار بدهید تا باعث شل شدن و وارفتن نان ساندویچ‌ها نشود. نوش جان!

فینگر فود با مرغ

دیپ‌ها هم می‌توانند نوعی فینگرفود به حساب بیایند؛ در این بخش از مطلب قصد داریم یک دیپ ایتالیایی خوشمزه و جذاب را آموزش بدهیم. در رسپی اصلی این دیپ از گوشت‌ چرخ‌کرده استفاده می‌شود، اما اگر مرغ هم در دسترس شما است، می‌توانید از آن استفاده کنید.

فرق دیپ و سس در این است که سس بر روی غذا یا سالاد ریخته می‌شود، اما برای خوردن دیپ از چیپس یا نان ترد استفاده می‌شود و تکه‌های نان یا چیپس در آن فرو برده و بعد خورده می‌شود. جالب است که برای تهیه‌ی این دیپ خوشمزه و خاص فقط به چند ماده‌ی غذایی ساده نیاز دارید و نهایتا بیست دقیقه وقت از شما خواهد گرفت. مواد لازم برای تهیه‌ی این فینگرفود جذاب را در لیست زیر می‌بینید:

  • سینه‌ی مرغ یا گوشت چرخ‌کرده
  • فلفل سبز
  • گوجه فرنگی
  • پنیر خامه‌ای
  • قارچ
  • نان برشته یا چیپس سیب‌زمینی
  • گام اول سینه‌ی مرغ را با پیاز بپزید و بعد ریش ریش کنید. اگر گوشت چرخ‌کرده را انتخاب کردید با پیاز نگینی در روغن تفت بدهید تا پخته شود.
  • گام دوم گوجه فرنگی و فلفل سبز یا فلفل دلمه‌ای را ریز ریز خرد کنید و قارچ را به شکل ورقه‌ای برش بزنید و در روغن تفت بدهید.
  • گام سوم گوشت، قارچ، فلفل و گوجه فرنگی را با هم مخلوط کنید و بعد از اضافه کردن نمک، فلفل، آویشن و… پنیر خامه‌ای را اضافه کنید و کاملا به هم بزنید. در آخر دیپ را در یک کاسه‌ی مناسب بریزید و با نان برشته‌ای که قبلا به شکل قطعات ریز درآورده‌اید یا چیپس میل کنید.

فینگرفود ایرانی

بر اساس قاعده‌ای که درمورد دیپ‌ها گفتیم، طیف گسترده‌ای از غذاهای ایرانی هم می‌توانند در دسته‌ی فینگرفودها هم قرار بگیرند؛ البته اگر قانون اول غذاهای انگشتی برای بی‌نیازی از قاشق، چنگال و چاقو را در هنگام سرو این غذاها رعایت کرده باشیم. غذاهایی مثل میرزا قاسمی، کشک بادمجان، حلیم بادمجان، کوکوسبزی و کوکوهای مختلف می‌توانند به خوبی جای خود را در غذاهای انگشتی محکم کنند.

تعجب نکنید! به این دلیل که اغلب غذاهای انگشتی یا خودشان غذای بومی و اصیل مناطق مختلفی از جهان هستند (مثل کیک مرغ، کسادیلای مکزیکی، مافین لازانیا و…) یا برگرفته از دستورهای آنها و با استفاده از خلاقیت خلق شده‌اند.

بنابراین اگر کوکوسبزی، میرزا قاسمی و… را به شکل مینی ساندویچ سرو کنید، هیچ قانونی از فینگرفودها را نقض نکرده‌اید، بلکه به گستردگی و تنوع این دسته‌ از غذاها هم کمک کرده‌اید! فراموش نکنید که تهیه‌ی فینگرفود یک کار خلاقانه است و خلاقیت شما را طلب می‌کند!

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

در این پست کوتاه سری زدیم به دنیای پر از رنگ و لعاب فینگرفودها یا غذاهای انگشتی و سعی کردیم با استفاده از دو نوع طرز تهیه‌ی فینگرفود به شما سررشته‌ای از امور را بدهیم تا بتوانید با استفاده از خلاقیت خود از غذاها ایده بگیرید و به شکل فینگرفود آنها را تهیه و تولید کنید و در جشن تولدها و میهمانی‌های خود از آنها استفاده کنید.

امیدواریم که این پست برای شما جالب، مفید و کاربردی بوده باشد. در انتها از شما دعوت می‌کنیم تا ما را میهمان نظرات گرانبهای خود کنید.

ارسال نظر