رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

رژیم غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به کرونا

قطعا هیچ شکی در این که نه تنها افراد مبتلا به کرونا یا آن دسته که در حال گذراندن دوران نقاحت هستند، بلکه افرادی که می‌خواهند از ابتلا به این بیماری در امان بمانند، باید از نظر تغذیه راه سالم‌تر و موثرتری را در پیش بگیرند، وجود ندارد. وقتی صحبت از رژیم غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به کرونا می‌شود، مقصود این نیست که با خوردن یا زیاد از حد خوردن یک ماده‌ی غذایی جادویی اتفاق بیفتد و فرد ناگهان بهبودی کامل پیدا کند.

مقصود از اصلاح تغذیه برای بهبودی یافتن و پیشگیری از کرونا این است که نیازهای بدن تامین شود، با خوردن برخی مواد غذایی به میزان کافی و در زمان مناسب سیستم ایمنی تقویت شود و با اصلاح عادات ناسالم غذایی احتمال تضعیف بدن کمتر و توانایی مقاومت و ترمیم بیشتر شود. در این مقاله میخواهیم از رژیم غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به کرونا، غذاهایی که باید حتما در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید و توصیه‌های تغذیه‌ای که در این دوران به شما کمک می‌کند، صحبت ‌کنیم.

چرا تغذیه در دوران کرونا اهمیت دارد؟

با ورود ویروس کرونا به بدن، سیستم ایمنی دچار بحران می‌شود؛ به همین دلیل باید سیستم ایمنی را تقویت کنیم تا توانایی از بین بردن مهاجمین را پیدا کند و در این جنگ شکست نخورد. بدن ما از طریق مصرف غذا و مکمل‌های خوراکی و تزریقی نیاز خود را تامین می‌کند. به همین دلیل جدا از مصرف داروها و مکمل‌های تقویتی که پزشک برای شما تجویز کرده است، باید غذاهای شما هم از فیلتر عبور کند و به میزان کافی به بدن‌تان برسد.

ویتامین C نقشی کلیدی در تجدید قوای سیستم ایمنی بدن ما دارد شهرت آن در درمان بیماری کرونا نیز به همین دلیل است. این ویتامین در تولید و تکثیر گلبول‌های سفید نقش دارد که وظیفه‌ی آنها دفاع از بدن در برابر هجوم ویروس‌ها است. بنابراین بدن ما باید نیاز خود به این ویتامین را از طریق خوردن میوه‌ها، سبزیجات و غذاهایی که دارای این ویتامین هستند، تامین کند.

میوه‌هایی مثل مرکبات (پرتقال، لیمو و…)، آناناس، ریشه‌ی زنجبیل، هویج و… می‌توانند در تامین ویتامین C و انواع دیگر ویتامین‌های مورد نیاز برای تجدید قوای سیستم ایمنی بدن کمک شایانی به حساب بیایند. البته این موضوع به معنای این نیست که زیاده‌روی در مصرف این موارد حتما بدن شما را مقاوم‌تر خواهد کرد؛ برعکس ما در اینجا از نیاز بدن به میزان کافی از انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین C صحبت می‌کنیم. به همین دلیل علاوه بر میوه‌هایی که نام بردیم، سبزیجاتی مثل اسفناج، کلم بروکلی، کاهو و صیفی‌جاتی مثل فلفل دلمه‌ای و گوجه‎‌فرنگی نیز می‌توانند ویتامین C، ویتامین E و همچنین فیبر مورد نیاز بدن را به خوبی تامین کنند.

یکی دیگر از تاثیرات مصرف سبزیجات در دوران کرونا تسهیل شدن فرآیند هضم، جذب و دفع در دستگاه گوارش است. وقتی حجم مواد غذایی کم باشد، این مراحل به کندی طی می‌شوند و نهایتا به دلیل حجم کم و از دست دادن آب مواد دفعی در انتهای روده‌ی بزرگ، عمل دفع با سختی‌های زیادی همراه خواهد شد. از سوی دیگر مصرف میوه‌ها، آب و سبزیجات ادرار و مدفوع را شدت می‌بخشد و همین امر باعث می‌شود عوامل بیماری‌زا به میزان بیشتری از بدن شما خارج شوند. به همین شکل حجم عفونت در بدن کاهش پیدا می‌کند.

نکته مهم: مطالبی که در ادامه در ارتباط با رژیم غذایی کرونا می‌خوانید، جایگزین دارو و درمان نیستند. رعایت این موارد به بدن شما کمک می‌کند تا بتواند مقاومت کند، در برابر هجوم از هم نپاشد، در طول مدت کوتاه‌تری شما را سر پا کند و شما بتوانید به کمک رژیم غذایی کرونا را شکست بدهید و به زندگی عادی خود بازگردید.

مطالعات زیادی نشان داده‌اند که رژیم غذایی سالم، ورزش یا پیاده‌روی روزانه، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دوری از فضاهای شلوغ، استفاده از ماسک، ضدعفونی کردن مجاری تنفسی و شستشوی مرتب دستها به میزان قابل توجهی از احتمال ابتلا به کرونا کاسته‌اند. این موضوع به این معنا است که رعایت رژیم غذایی سالم به اندازه‌ی استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی موثر است و اهمیت دارد.

برای شروع یک روز طوفانی و پرانرژی می‌توانید در رژیم غذایی کرونایی خود از میوه‌ها و سبزیجاتی که گفته شد، صبحانه‌های مفید و مقوی را تهیه کنید که سیستم ایمنی شما را پرقدرت نگه می‌دارند. آب میوه‌های کاملا طبیعی و ارگانیک مثل آب هویج، اسموتی‌های طبیعی از میوه‌های سبز رنگ، شیر گرم به همراه زردچوبه یا شیر عسل گرم، چای زنجبیل، چای نعنا و دمنوش‌های طبیعی گزینه‌هایی هستند که بسیار به شما کمک خواهند کرد.

مصرف مواد مفید در دوارن ابتلا به کرونا

همانطور که گفته شد یک رژیم غذایی کرونا چاره‌ای ندارد به جز اینکه سرشار از مواد مغذی ضروری و البته آب باشد. آب، میوه و سبزیجات از جمله مواردی است که باید حتما در رژیم غذایی متناسب با دوران کرونا گنجانده شوند. افرادی که رژیم غذایی آنها متعادل و ترکیب خوبی از تمامی مواد غذایی مورد نیاز بدن است، سیستم ایمنی قوی‌تری دارند که نه تنها سالم‌تر و پرانرژی‌تر، بلکه در برابر بیماری‌های عفونی و قلبی هم مقاوم‌تر از سایرین باشند.

پس باید رژیم غذایی روزانه‌ی خود را به شکلی متنوع از مواد غذایی سالم، تازه و ترجیحا فرآوری نشده پر کنید تا بتوانید ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، پروتئین و آنتی‌اکسیدان‌ها را به مقدار کافی به بدن خود برسانید. توجه داشته باشید که هیچ وعده‌ای نباید به طور کامل حذف یا قطع شود. بدن هر فرد با نسبت متفاوتی به همه‌ی گروه‌های غذایی نیازمند است.

به طور کلی توجه داشته باشید که:

  • بدن شما نباید از فقدان ماده‌ی غذایی در رنج نباشد.
  • آب به میزان کافی بنوشید.
  • نمک، چربی، قند و شکر را به حداقل ممکن برسانید.
  • حتما با یک متخصص تغذیه برای تنظیم یک برنامه‌ی غذایی منسجم، شخصی‌سازی شده و مفید برای بدن خود مشورت کنید.

چرا نوشیدن مایعات و آب در دوران کرونا اهمیت دارد؟

درمورد مصرف مایعات در دوران کرونا باید اینطور گفت که آب باعث می‌شود بدن شما بتواند موارد اضافی، عفونت‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌های کشته شده را از خود دور کند، حرارت خود را تنظیم کند، حرکت کردن را تسهیل کند، مواد غذایی را از طریق خون به سلول‌ها برساند و…

به همین دلیل وقتی بدن خود را از نوشیدن آب محروم می‌کنید، عمدا در حال ایجاد وقفه در کارهای ضروری هستید که بدن شما باید انجام بدهد. بنابراین حتما در طول روز حداقل چهار لیوان آب را بنوشید. این میزان شامل قهوه، چای، دمنوش و آبمیوه نخواهد شد. آب را با هیچ مایع دیگری جایگزین نکنید.

توصیه‌های تغذیه‌ای در دوران کرونا

در این بخش از مقاله قصد داریم از بایدها و نبایدهای تغذیه در دوران کرونا با شما صحبت کنیم.

  • تغذیه در بیماران مبتلا به کرونا آنقدر اهمیت دارد که هم‌رتبه و همراه با درمان قرار می‌گیرد، به طوری که بهبودی بدون یکی از آنها تقریبا ممکن نیست. یکی از غذاهای مهم و مفید در منوی غذایی بیماران کرونا غذاهای مایع و نرم مثل سوپ است. افراد مبتلا به بیماری کرونا انرژی لازم برای هضم غذاهای سنگین را ندارند و باید غذاهایی برای آنها آماده شود که گوارش آن راحت و سرشار از مواد مغذی و ضروری باشد. سوپ سبزیجات، سوپ جو و گندم، سوپی که حاوی ماهیچه‌ی گوسفند یا گوشت مرغ باشد.

توجه داشته باشید که سوپ و دیگر مواد غذایی این بیماران ابدا نباید دارای ادویه‌ی زیاد باشد. زردچوبه خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و کمک‌کننده است، اما فلفل و دیگر ادویه‌جات را موقتا حذف کنید.

  • مصرف میوه‌های حساسیت‌زا مثل خربزه، انگور، هندوانه و… را کاملا محدود و به زمان دیگری موکول کنید.
  • یک برنامه‌ی غذایی متعادل باید به میزان کافی از گروه نان و غلات، لبنیات، پروتئین، میوه و سبزیجات و کربوهیدرات را در بر بگیرد. بنابراین هرگز هیچکدام از این گروه‌ها را حذف و فدای دیگری نکنید.
  • طبق توصیه‌ی پزشکان بهتر است که مصرف میوه و سبزیجات در دوران کرونا به شکل دو واحد میوه و سه واحد سبزی باشد که حدودا پانصد گرم در روز خواهد شد. این میزان در پیشگیری از ابتلا به کرونا، کمک به بهبودی در زمان ابتلا و به دست آوردن سلامتی در دوران نقاهت کمک شایانی خواهد کرد.
  • رژیم غذایی کرونا حتما باید میوه، سبزیجات، حبوبات (انواع لوبیا، عدس و…)، مغزها (بادام، گردو، فندق و…)، غلات کامل، ذرت‌های فرآوری نشده و غیرتراریخته، دانه‌ها (گندم، جو، ارزن، جو دوسرپرک و…)، انواع مختلف برنج، سیب‌زمینی، نان و غذاهای جانوری مثل گوشت قرمز و سفید، لبنیات، تخم‌مرغ را در بر بگیرد.
  • در میان‌وعده‌ها بهتر است که به جای خوراکی‌های چرب، نمکی، شیرین و حجیم، میوه و سبزیجات خام را بگنجانید.
  • بهتر است که سبزیجات را بیش از حد نپزید تا مواد مغذی و موثر داخل آنها از بین نرفته و بی‌اثر نشوند.
  • بهتر است که تا حد امکان از مصرف غذاهای کنسروی در دوران کرونا پرهیز کنید، اما در موارد استثنا می‌تواند سالم‌ترین انتخاب هم باشد؛ مثلا در مواقعی که امکان تهیه‌ی غذای دیگر وجود ندارد. در این زمان انتخاب غذای کنسروی از غذای آماده‌ی تهیه‌ شده در بیرون از منزل سالم‌تر است. به هر حال رژیم غذایی کرونا باید تا حد ممکن از غذاهای فرآوری شده، پر نمک، چرب و شیرین خالی شود.
  • از آنجایی که استفاده کردن از روغن در آشپزی غیرقابل اجتناب است، بهتر است که مصرف روغن‌ و چربی‌ها را در حداقل میزان خود نگه دارید و غذاهای سرخ‌کردنی را برای بیماران کرونایی به صفر برسانید. از سوی دیگر استفاده از روغن‌های غیر اشباع می‌تواند یک گزینه‌ی سالم را در اختیار شما قرار بدهد؛ روغن‌هایی مثل چربی ماهی، روغن آووکادو، چربی مغزها، روغن زیتون، روغن سویا، روغن کانولا، روغن آفتاب‌گردان، روغن ذرت و…
  • مصرف گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس را به حداقل ممکن برسانید و به زمانی دیگر موکول کنید، چرا که نمک و چربی این مواد غذایی در این دوران برای شما مفید نخواهد بود. در عین حال توصیه می‌شود که در این دوران گوشت قرمز را حذف نکنید، اما بهتر است که از ماهی که گوشت سفید آن سرشار از اسیدهای چرب و چربی‌های مفید و ضروری برای بدن است نیز استفاده کنید.
  • به توصیه‌ی سازمان بهداشت جهانی (WHO) بهتر است که در این دوران چیزی کمتر از پنج درصد از انرژی دریافتی شما در روز از قند و شکر باشد. اگر به دنبال خوردن یک خوراکی شیرین هستید، بهتر است که یک ظرف میوه در کنار دست خود داشته باشید. میوه همواره باید اولویت شما باشد و بالاتر از قند و شکر و تنقلات چرب، شور و شیرین قرار بگیرد.

میوه‌هایی که در فصول دیگر در فریزر قرار داده‌اید و حتی کمپوت میوه خیلی بهتر از مصرف عصاره‌ها و شربت‌ها است. استثنا از این دوران خاص صحبت می‌کنیم و در وضعیت عادی می‌توانید از این مواد خوراکی هم بهره ببرید.

به علاوه میوه‌های خشک‌شده، برگه‌ها، ورقه‌ها و چیپس‌های میوه‌ای به شرطی که نمک، شکر و ماده‌ی اضافه‌ای نداشته باشند، همچنان گزینه‌های خوب و سالمی برای شما به حساب می‌آیند.

  • اگر تمایل دارید که از دسرها و شیرینی‌های کم‌شیرین و رژیمی استفاده کنید، حواستان کاملا به میزان مصرف این مواد غذایی باشد. به این بهانه که این دسرها شیرین نبوده و رژیمی هستند، دست به زیاده‌روی و پرخوری نزنید.
  • به جای شیرین‌کننده‌های مصنوعی از شیرین‌کننده‌های طبیعی مثل به میزان خیلی کم از عسل طبیعی، خرما، انجیر خشک و…استفاده کنید. این‌ها جایگزین‌های مفیدتری هستند که البته باز هم باید به دقت و به میزان کافی از آنها استفاده کرد. همچنان به زیاده‎‌روی حساس باشید!
  • از چربی‌های ترانس خود را دور نگه دارید و تا حد امکان مصرف آنها را محدود کنید. در هنگام خرید روغن دقت کنید تا روغن‌های هیدروژنیزه شده را خریداری نکنید. روغن‌های هیدروژنیزه یا اشباع همان روغن‌های جامدی هستند که برای ماندگاری بیشتر و تحمل‌پذیری بیشتر طی فرآیندهایی با هیدروژن سیر می‌شوند. روغن‌های مایع گیاهی مناسب برای پخت و پز و سالادها می‌توانند انتخاب بهتری برای شما باشند.

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

در این مقاله از رژیم غذایی کرونا صحبت کردیم. به علاوه از تاثیر تغذیه‌ی سالم در دوران کرونا، بایدها و نبایدهای رژیم غذایی در این دوران گفتیم و نکات طلایی و مهمی که حتما باید رعایت کنیم را گردآوری کردیم. تلاش کردیم تا این مقاله برای افرادی که می‌خواهند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند، افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند و آنهایی که قصد مراقبت از عزیزانشان در این دوران را دارند، مفید و کاربردی باشد.

امیدواریم که از نکات گفته شده در این مقاله اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کرده باشید. در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا در بخش نظرات ما را از دیدگاه خود باخبر کنید.

ارسال نظر