رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

تهران گردی در ایام نوروز

تهران هرچقدر در تمام ایام سال شلوغ و آلوده و پرترافیک باشد در ایام عید به بهشتی زیبا و درخشان تبدیل می­شود. این بهشت خلوت و تر و تمیز را به دلیل مسافرت­های مرسوم عید به شهرهای دیگر کمتر کسی می­بیند. اما اگر شما هم از آن دسته ساکنین تهران هستید که به هر دلیلی بنا دارید امسال را در تهران بمانید و یا حتی قصد سفر به تهران در نوروز را دارید خواندن این مقاله برای­تان خالی از لطف نخواهد بود. چرا که قصد داریم در این مطلب یک برنامه­  تهران گردی جذاب (با در نظر گرفتن شرایط کرونا) را به شما پیشنهاد دهیم.

معرفی 3 موزه در تهران برای گردش در عید

  • موزه مقدم

از خانه‌های تاریخی که برای تهران گردی در عید می‌توانید به آن سربزنید موزه مقدم است که به دلیل علاقه‌ی صاحب آن به تاریخ٬ مجموعه‌ای بی نظیر گرد هم آورده است. این خانه متعلق به یکی از درباریان قاجار بوده و پس از آن پذیرای دکتر محسن مقدم ،باستان شناس و کلکسیونر، قرار می‌گیرد. در خیابان امام خمینی پس از خیابان شیخ هادی، پلاک 251 درب ورودی کوچکی قرار دارد. برای گشت و گذار در این موزه بیش از 2 ساعت زمان نیاز است؛ با دقت به تمام نقاط خانه سربزنید.

  • موزه عبرت

میان  برنامه‌های تهران گردی در عید بد نیست سری به تاریخ تلخ و تاریک هم بزنید: موزه عبرت.

این زندان در دل شهر تهران گفتنی‌های بسیاری دارد. ساختمان این مجموعه در سال 1311 ساخته شد و در سال 1316 مورد بهره­ برداری قرار گرفت. معماری پیچیده و طراحی عجیب معماران آلمانی به جذابیت این موزه افزوده است. اگر دچار مشکلات قلبی هستید و یا از نظر احساسی زود تحت تاثیر قرار می‌گیرید بازدید از این موزه به شما توصیه نمی‌شود. هم‌چنین بازدید افراد زیر 15 سال از این موزه ممنوع است. اما برای شناخت بخشی از تاریخ و مشاهده برخی ابزار یا اسناد تاریخی یکی از بهترین نقاط موجود در تهران موزه عبرت است. چرا که از قدیم گفته ­اند ملت­ها می­توانند خود را در آینه­ تاریخ ببینند.

  • موزه ارتباطات

کاخ و باغ موزه‌های بسیاری در تهران وجود دارند که همیشه در سایه‌ی مجموعه‌های مشهورتر پنهان می‌شوند. موزه ارتباطات از جمله­ این نقاط است. این ساختمان دو طبقه پس از گذر از سر در باغ ملی٬ در سمت راست ورودی موزه عبرت واقع شده که از صحن آن تمامی غرفه‌ها قابل مشاهده هستند. با قدم زدن در این موزه سیر تکامل تکنولوژی ارتباط را مشاهده خواهید کرد. پس از گشت در موزه عبرت، جنب سردر باغ ملی می‌توانید وارد موزه ارتباطات شده و حال و هوای ارتباط در سال‌های گذشته را درک کنید.

معرفی موزه ارتباطات تهران

تاریخ در دل  ِ خیابان

اما موزه ­ها تنها اماکن تاریخی پایتخت نیستند و زندگی مردم معمولی در گذر ایام را می­توان در دل کوچه­ ها و محله­ های قدیمی جُست. خیابان‌ها و محله‌هایی کهن که با قدم زدن در آن‌ها احتمالا می­توانید سردر برخی مغازه‌ها یا ورودی بعضی خانه‌های تاریخی را از خلال درختکاری یا ساختمان سازی‌ها ببینید. قدم زدن در محله‌ی عودلاجان و سنگلج این تجربه را برای شما به ارمغان می‌آورد.

معرفی پارک هایی که برای گردش در عید خالی از لطف نیستند      

  • پارک جنگلی طالقانی

پایین‌تر از چهارراه جهان کودک پارک جنگلی زیبای طالقانی قرار دارد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این پارک ایستگاه حقانی است. این پارک برای پیاده‌روی و پیکنیک‌های خانوادگی بسیار مناسب است.

  • پارک جنگلی یاس فاطمی

سال 94 در شمال شرق تهران پارک جنگلی یاس فاطمی احداث شد. امکاناتی مانند آلاچیق، باربیکیو، مسیر دوچرخه سواری، پینت بال و موتور چهار چرخ در بخش شمالی این پارک وجود دارد. توجه کنید که دوچرخه در این پارک کرایه داده نمی‌شود و تنها مسیری به این منظور در نظر گرفته شده است.

  • دریاچه هنر

دریاچه هنر البته پارک یا بوستان محسوب نمی‌شود اما محیطی بسیار زیبا، آرام و امن برای پیاده روی است. در اتوبان همت (شرق به غرب)، پس از خروجی حقانی، بعد از اتوبان مدرس وارد بلوار کتابخانه ملی شده خودرو خود را در همین بخش پارک کنید. همچنین مراجعه به دریاچه هنر از طریق مترو نیز بسیار آسان است؛ در ایستگاه حقانی از قطار پیاده شده و به کمک شاتل‌های برقی به باغ هنر یا دریاچه هنر تهران خواهید رسید.

  • بوستان گفت وگو

اگر در طول تهران گردی در عید نیازمند چند ساعتی آرامش هستید بوستان گفتگو پیشنهاد ما به شماست. اگر به گربه­ ها علاقه‌ دارید حتما چند ساعتی در این بوستان سپری کنید. در طول پیاده‌روی هرگاه احساس خستگی یا گرسنگی کردید از رستوران، مسجد و کافه‌ این بوستان استفاده کنید. کتابخانه، خانه اسباب بازی، زمین اسکیت و زمین بازی از دیگر امکانات این پارک زیباست. مسیر دوچرخه سواری نیز در این پارک تعریف شده است.

بوستان گفت‌گو محلی مناسب برای تهران‌گردی

تهران گردی در عید برای دوست داران طبیعت

  • روستای آغشت

تهران گردی در عید تنها شامل بازدید از فضای شهری نیست؛ در طول تعطیلات نوروز هوای دلپذیر این شهر شهروندان و مسافران را ترغیب به گذران وقت در طبیعت می‌‌کند. اطراف تهران روستاهای شناخته شده و مهجور بسیاری وجود دارد. یکی از زیباترین روستاها یعنی آغشت در انتهای اتوبان کرج قزوین واقع شده است. قلعه آغشت نیز در ورودی این روستا مکان گردشگری محسوب می‌شود. معماری متفاوت آغشت آن را از دیگر روستاها متمایز می‌کند. خیابان‌های سنگفرش و نظم پلکانی آن، رودخانه‌ی بسیار زیبا و درختانی که در پاییز چهره‌ی روستا را قرمز نشان می‌دهند از جذابیت‌های آغشت هستند.

  • کویر مرنجاب

احتمالا نام کویر مرنجاب را شنیده­اید. مرنجاب نزدیک‌ترین کویر به تهران است و پس از 3 ساعت رانندگی در جاده قم به سمت کاشان نمایان خواهد شد. معمولا در تورهای تهران گردی در عید یک روز به کویر مرنجاب اختصاص داده می‌شود. پیشنهاد ما به شما این است که در  بازدید از نقاطی مانند کویر یا جنگل‌هایی با شرایط خاص از راهنماهای مخصوص آن منطقه یا کمک افراد بومی­ استفاده کنید.

  • آبشار یخی خور

آبشاری از قندیل‌ها که تنها 90 دقیقه با تهران فاصله دارد. انتهای پیست اسکی خور این آبشار زیبا را ملاقات خواهید کرد. البته بازدید از این مکان نیازمند امکاناتی مانند یخ‌شکن بوده و توصیه می‌شود اگر تجربه زیادی ندارید به تنهایی از این آبشار بازدید نکنید. برای ورود به پیست اسکی خور هزینه ورودی از شما دریافت خواهد شد.

  • گلابدره تهران

اگر به دنبال طبیعتی نسبتا خلوت در انتهای تهران گردی در عید هستید، گلابدره انتخاب مناسبی است. اتراق در هوای بهاری کنار رودخانه‌ی گلابدره شما را برای آغاز هفته‌ی جدید آماده خواهد کرد.

گلابدره ار مکان‌های طبیعت‌گردی تهران

مراکز خرید از دیگر جاذبه های تهران گردی در عید

  • پالادیوم

پالادیوم از محبوب‌ترین مراکز خرید شمال شهر تهران است. سال 1388 در محله زعفرانیه ساختمانی احداث شد که در سال 1391 ساخت آن پایان یافت و رسما افتتاح شد. در این ساحتمان 160 واحد تجاری مشغول به کار هستند. این مجموعه دارای باشگاه ورزشی، کتابخانه، هایپر مارکت و خانه کودک است. بسیاری از برندهای مشهور مانند منگو، دیزل، پونت روما، جین وست و نایک در این مرکز موجود هستند. اگر بدون خودروی شخصی قصد بازدید از پالادیوم را دارید می‌توانید در ایستگاه تجریش از مترو پیاده شده و باقی مسیر را با تاکسی‌های زعفرانیه به سمت این مرکز خرید ادامه دهید. پالادیوم در روزهای پنجشنبه تا ساعت 23 و روزهای عادی تا ساعت 22:30 به مراجعین خدمات ارائه می‌دهد.

  • ایرانمال

ایرانمال از بزرگترین مراکز تفریحی و فروشگاهی خاورمیانه و حتی جهان است که در انتهای بزرگراه خرازی واقع شده است. ایرانمال علاوه بر فروشگاه‌های بیشمار دارای جاذبه‌های دیدنی بسیاری است مانند مسجد جامع ایرانمال، باغ ایرانی، باغ دیدار، بازار سنتی، تالار آیینه، شربت خانه، کتابخانه جندی شاپور، رستوران و کافی شاپ، پردیس سینمایی، شهربازی، مجموعه ورزشی و هتل ایرانمال. برای بازدید از این مجموعه بی نظیر طبق زمانبندی زیر برنامه ریزی کنید:

بهار و تابستان

  • تمام طول هفته ساعت 10 تا 23
  • ایام جشن ساعت 10 تا 24
  • ایام سوگواری ساعت 13 تا 23

پاییز و زمستان

  • روزهای عادی ساعت 10 تا 22
  • پنجشنبه و جمعه ساعت 10 تا 23
  • ایام جشن ساعت 10 تا 22
  • ایام سوگواری ساعت 12 تا 22

بازار بزرگ ایران در روزهای اول فروردین، اربعین حسین، عاشورا و تاسوعا، 28 صفر و 21 رمضان تعطیل می‌باشد.

  • بازار بزرگ تهران

به گفته‌‌ی بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بازار اصلی تهران با قدمت بیش از 200 سال هم‌چنان از مهم‌ترین مراکز توریستی شهر به حساب می‌آید. فرقی نمی‌کند چه کالایی نیاز دارید؛ طلا و جواهر، محصولات آرایشی، چمدان، پوشاک، ظروف، خوراک یا فرش همه در بازار تهران قابل دسترسی است. بنای این بازار نیز به نوعی جاذبه گردشگری محسوب می‌شود؛ بخش مسقف این بازار بیش از 10 کیلومتر طول دارد و ورودی‌های مختلفی در خیابان‌های موازی با این بازار تعبیه شده. ورودی اصلی بازار تهران سبزه میدان یا میدان سبز است. چهار خیابان اصلی در اطراف این بازار پانزده خرداد، خیام، مصطفی خمینی و مولوی هستند. برای بازدید از  این بازار خود را به یکی از این چار خیابان رسانده و وارد یکی از ورود‌ی‌ها شوید.

بازار بزرگ از جاذبه های گردشگری تهران

4 مورد از بهترین مکان‌های تفریحی تهران

برج هیجان دریاچه چیتگر

سه بازی بسیار پرطرفدار و البته هیجان انگیز در یک مجموعه به نام برج هیجان در دریاچه چیتگر گرد هم آمده‌اند. بلیط بازدید از این مجموعه در روزهای عادی با ارزش کمتری به فروش می‌رسد. سرسره خروشان، سرسره سقوط آزاد و رول گرایدر (زیپ لاین) بازی‌های این مجموعه هستند.

  • سورتمه دربند

سورتمه دربند با نمایی از شهر تهران و نقاط زیبایی مانند گلابدره بدون محدودیت سنی پذیرای شما خواهد بود. از مهم‌ترین نکات این مجموعه امکان کنترل سرعت تا حداکثر 40 کیلومتر است. می‌توانید درخواست عکاسی هنگام سورتمه سواری دهید و با پرداخت هزینه در محل عکس‌ها را دریافت کنید. این مجموعه دارای زمین بازی کودکان، آلاچیق‌های خانوادگی و زمین ورزشی چند منظوره است.

  • جامپینگ پارک پرواز

پارک پرواز در سعادت آباد بالاتر از میدان سرو و در میدان بهرود قرار دارد. جامپینگ 40 متری پرواز مربوط به مجموعه آدرنالین این پارک است. روزهای تعطیل می‌توانید از 10 صبح به این مجموعه مراجعه کنید. روزهای عادی اما آغاز به کار مجموعه از ساعت 17 خواهد بود. از دیگر امکانات مجموعه آدرنالین پارک پرواز می‌توان به بیگ جامپ، رستوران، تاب غول پیگر و سوئینگ اشاره کرد.

  • پیست پرش دریاچه چیتگر

در تمام فصول سال برای پرش با تیوب به این مجموعه مراجعه کنید. پیست پرش شهدای خلیج فارس که به همکاری ایران، ایتالیا و هند ساخته شده است با کفپوش‌های پلیمری خاص تجربه متفاوتی را به همراه خواهد داشت. کودکان زیر 5 سال و افراد با وزن بیش از 130 کیلوگرم نمی‌توانند از این پیست استفاده کنند. پیست پرش دریاچه چیتگر اتوبان خرازی، دریاچه شهدای خلیج فارس واقع شده است.

پیست پرش دریاچه چیتگر

آیا موزه‌های تهران در ایام نوروز باز هستند؟

تصمیم گیری در این باره بسته به وضعیت شیوع کرونا در روزهای پایانی سال 1400 انجام خواهد شد. به طور عمومی موزه‌ها و مراکز تفریحی تهران در ایام نوروز فعال هستند البته توصیه می‌شود پیش از مراجعه به هر مرکز حتما تماس حاصل کنید.

طرح ترافیک تهران در ایام نوروز چگونه است؟

در ایام نوروز طرح‌های ترافیک و آلودگی هوا برداشته می‌شود تا افراد به راحتی بتوانند در شهر تردد کنند.

برنامه ریزی برای تهران گردی در عید

نقاطی که از آن‌ها نام بردیم گوشه‌ای از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران هستند. البته تلاش شد تا از نقاط بیشتر شناخته شده نام نبریم تا مراکزی که در عین زیبایی و امکانات از دید مسافرین یا حتی ساکنان شهر پنهان مانده‌اند مورد توجه قرار بگیرند. برای بازدید از این جاذبه‌ها باید برنامه ریزی با شناخت از هر نقطه انجام شود. ساعت و روز مراجعه به نقاط گردشگری بسیار مهم است؛ برخی خیابان‌ها تنها در طول شب زیبایی بصری و حال و هوای زنده دارند در مقابل برخی نقاط تفریحی یا طبیعت در طول روز جذاب‌تر هستند. روزهای هفته را در برنامه هواشناسی بررسی کنید؛ روزهای بارانی تهران را در موزه و مراکز سربسته بگذرانید. رعایت پروتکل‌های بهداشتی هنگام تفریح و بازدید را فراموش نکنید. امیدواریم با سر زدن به مکان­ها و مراکزی که از آنها نام بردیم و برنامه ریزی صحیح٬ ایام خوشی را در تهران سپری کنید.

ارسال نظر