رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

از مزایای محصولات ارگانیک چه می‌دانید؟

حتما از مزایای محصولات ارگانیک شنیده‌اید. در این مقاله از مجله به‌روز مارت این مزایا را بیشتر می‌شناسید.

مزایای محصولات ارگانیک

آیا محصولات ارگانیک واقعا سالم‌تر هستند؟ آیا ارزش قیمت‌شان را دارند؟ در مقاله مزایای محصولات ارگانیک به شما توضیح می‌دهیم که محصولات ارگانیک چه هستند، چه ویژگی‌ها، مزایا و فوایدی دارند، تفاوت آنها با دیگر محصولات چیست، چه محصولاتی را باید حتما ارگانیک تهیه کنید، چه محصولاتی لازم نیست که حتما ارگانیک تهیه شوند و نکاتی که درمورد محصولات ارگانیک حتما باید بدانید.

محصولات ارگانیک

قبل از هر چیزی برویم به سراغ این که اصلا معنی ارگانیک چه می‌تواند باشد. کلمه‌ی ارگانیک به روش تولید یک محصول اشاره دارد. یعنی این محصول با چه روش کشاورزی عمل آمده و حاصل شده است. البته این مراحل در هر کشوری با کشور دیگر متفاوت است اما در اغلب کشورها محصول ارگانیک محصولی است که از زمان کاشته شدن در خاک، نباید تحت هیچگونه سَم، از بین بَرنده‌ی علف هرز، آفت‌کش، هورمون، ژن زیست‌مهندسی شده، کود بارورکننده و سایر عوامل مصنوعی و شیمیایی قرار گرفته باشد.  

محصولات دامی ارگانیک هم وجود دارند که شامل گوشت، تخم‌مرغ، لبنیات و… می‌شود. دام و طیور ارگانیک هم باید به شکل طبیعی پرورش داده شوند و در شرایط طبیعی خودشان زندگی کنند؛ مثلا چرانیدن، زادوولد طبیعی، تغذیه از مواد غذایی سالم و خوراک دامی ارگانیک و… دام و طیور ارگانیک هم نباید هیچگونه آنتی‌بیوتیک، هورمون و محصول حیوانی دیگر را دریافت کنند.

ویژگی‌های محصولات ارگانیک

به طور کلی یک محصول ارگانیک کشاورزی دارای ویژگی‌های زیر است:

با کود طبیعی (معمولا کود حیوانی) رشد می‌کنند، اما برای تولید محصولات گیاهی غیرارگانیک از کودهای شیمیایی استفاده می‌شود که نهایتا منجر به آسیب دیدن زمین، منابع آبی و انسان‌ها می‌شود. این موارد از مزایای محصولات ارگانیک نیز می باشند.

در تولید محصول کشاورزی ارگانیک

برای تولید محصولات طبیعی و ارگانیک موارد زیر لازم است که انجام شود:

  • بذر گیاهان به شکل طبیعی تولید می‌شوند.
  • بذرها به روش دستی کاشته می‌شوند.
  • روی زمین کشت تناوبی صورت می‌گیرد (یعنی کشت گیاهان مختلف به طور متناوب برای حفظ حاصلخیزی زمین انجام می‌شود).
  • علاوه بر کود حیوانی در صورت لزوم به خاک گیاه کود گیاهی هم اضافه می‌شود.
  • در تولید فرایند محصولات کشاورزی ارگانیک برای دفع آفات و علف‌های هرز تنها از روش‌های مورد تایید و ارگانیک استفاده می‌شود.

نکات تولید محصول کشاورزی غیرارگانیک

مزایای محصولات ارگانیک

  • معمولا دستکاری‌های انسانی در ژن گیاهان انجام می‌گیرد تا به تولید انبوه مورد نیاز جامعه برسند.
  • بر عکس آنچه که در فرایند تولید محصولات غیرارگانیک انتظار می‌رود؛ یعنی برای دفع آفات و علف‌های هرز از سموم و آفت‌کش‌های شیمیایی استفاده می‌شود.

تفاوت‌های محصولات دامی، لبنی و تخم‌مرغ ارگانیک و غیرارگانیک

  • برای تولید محصولات ارگانیک، دام و طیور با مواد غذایی مناسب کاملا ارگانیک تغذیه می‌شوند و هیچگونه آنتی‌بیوتیک، هورمون و… را دریافت نمی‌کنند. به علاوه ژن‌های آنها ابدا مورد دستکاری انسانی قرار نمی‌گیرند. اما در فرایند غیرارگانیک، عموما دام و طیور با موادی تغذیه می‌شوند که پر از مواد غیرارگانیک، هورمونی و آنتی‌بیوتیکی‌ است و البته معمولا ژن‌های آنها هم مورد دستکاری قرار می‌گیرد تا به میزانی که لازم است بهره‌دهی داشته باشند.
  • در پرورش محصولات دامی و طیور ارگانیک، بیماری‌ها با فرایندهای ارگانیک و روش‌های طبیعی درمان می‌شوند. درحالی که فرایند درمان در پرورش دام و طیور به شکل غیرارگانیک تماما با دریافت دارو و آنتی‌بیوتیک‌های مختلف انجام می‌گیرد.
  • در پرورش محصولات دامی ارگانیک دام برای چریدن به محیط بیرونی برده می‌شود، اما در فرایند غیرارگانیک این اتفاق نمی‌افتد.

با بررسی این تفاوت ها تا حدودی به مزایای محصولات ارگانیک پی می بریم.

مزایای محصولات ارگانیک

این که شما از چه نوع مواد غذایی تغذیه می‌کنید و برای تولید این مواد غذایی چه فرایندی طی شده است، روی سلامت، کیفیت ذهن و احساسات شما به اندازه‌ی نقش محیط تاثیرگذار است. غذاهای ارگانیک در مقایسه با محصولات هم‌رده‌ی غیرارگانیک معمولا مواد مغذی بیشتری دارند. مثل آنتی‌اکسیدان‌ها که پیشتر درمورد اهمیت آنها در مقاله‌ی تقویت سیستم ایمنی صحبت کرده‌ایم.

  • به علاوه افرادی که به برخی مواد غذایی، مواد شیمیایی، مواد نگهدارنده و… آلرژی دارند، با استفاده از مواد غذایی ارگانیک متوجه می‌شوند که علائم آلرژیک آنها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده یا از بین رفته است. به همین دلیل تمام رژیم غذایی خود را مطابق با مزایای محصولات ارگانیک تغییر داده‌اند.
  • همانطور که پیشتر گفتیم، یکی از مزایای محصولات ارگانیک این است که اغلب سموم کمتری به نسبت سایر محصولات دارند. معمولا در فرایند تولید غیرارگانیک برای دفع حشرات، آفت‌ها، علف‌های هرز، حیوانات و…، پیش از خوردن محصولات به آنها سمومی زده می‌شود که می‌تواند در دراز مدت برای انسان هم سمی باشد و حتی خاک و آب را هم به راحتی آلوده کند! اما یکی از مزایای استفاده از محصولات ارگانیک برای ما این است که خیالمان از بابت سموم و مواد آلوده کننده‌ی بدن و زمین راحت می‌شود.
  • محصولات غذایی که به روش ارگانیک حاصل شده‌اند اغلب تازه به دست خریدار می‌رسند و این یک برتری فوق‌العاده نسبت به محصولات غیرارگانیکی است که مدت‌ها در انبارها نگه‌داری می‌شوند و بعد از طی یک مسیر طولانی به دست مشتری می‌رسند. همین موضوع می‌تواند سلامت این محصولات را بار دیگر به رخ بکشد.
  • کشاورزی ارگانیک هر روز به سمت بهتر شدن می‌رود و این یک خبر خوب برای طرفداران زمین پاک است. فرایندهای کشاورزی ارگانیک باعث کاهش آلودگی زمین، آب‌های زیرزمینی، کاهش پسرفت خاک زراعتی، افزایش میزان باروری زمین زراعتی و استفاده‌ی بهینه و کمتر از سوخت‌های فسیلی می‌شود. به علاوه استفاده نکردن از سموم کشنده باعث کمتر شدن مرگ حیواناتی مثل پرندگان در اطراف مزارع می‌شود، محل زندگی این حیوانات هم از شر سموم پاک می‌ماند و فرایندهای سالم‌تری برای محافظت از محصول و مزرعه‌ی ارگانیک استفاده می‌شود.
  • دام‌های پرورش پیدا کرده به روش‌های ارگانیک، آنتی‌بیوتیک و هورمون دریافت نمی‌کنند و در غذایشان چیزهای جانبی دیگری اضافه نمی‌شود. در حالت مرسوم، مواد غذایی که به دام‌هایی مثل گاو داده می‌شود، احتمال ایجاد جنون گاوی در آنها را افزایش می‌دهد. تصور کنید که دریافت این آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند در بدن دام و طیور باعث شود که باکتری‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاومت پیدا کنند! در این صورت در هنگام بروز بیماری در دام، با دریافت دوز عادی آنتی‌بیوتیک بهبودی حاصل نمی‌شود! تصور کنید که خوردن گوشت این دام‌ها و طیور چه قدر می‌تواند برای مصرف کننده مضر باشد! در حالی که دام پرورش یافته در فرایندهای ارگانیک به این دلیل که در محیط طبیعی چرا می‌کند، و با محیط طبیعی پیرامونش در تماس است، از دامهای غیرارگانیک سالم‌تر است. همین فرایند دام‌ها را سالم‌تر نگه میدارد.

بیشتر بخوانید: چگونه از  ارگانیک بودن محصولات مطمئن شویم؟

  • برتری دیگری که گوشت و لبنیات به دست آمده از روش‌های ارگانیک نسبت به محصولات دامی و لبنی غیرارگانیک دارند این است که از مواد مغذی و مفید سرشارتر هستند. تحقیقاتی که در سال 2016 در اروپا انجام شد، نشان می‌دهد که میزان مواد مغذی (مثل اسیدهای چرب امگا3) در محصولات دامی و لبنیِ به دست آمده از فرایندهای ارگانیک تا پنجاه درصد بالاتر از گوشت و شیر غیرارگانیک است.
  • مواد غذایی ارگانیک عاری از هرگونه اصلاح و دستکاری ژنتیکی هستند. با گسترش جمعیت و پیشرفت علم مواد غذایی غیرارگانیک اغلب به شکلی مورد دستکاری ژنتیکی انسان قرار گرفته‌اند و به شکلی درآمده‌اند که در طبیعت موجود نیست. اما باید بدانیم که دستکاری ژنتیکی و اصلاحات ژنی صورت گرفته بر روی این مواد غذایی با وجود این که فواید زیادی مثل کاهش خطر آفت‌ها و جانوران موذی را کاهش می‌دهد، اما مصرف آنها در دراز مدت باعث اختلال در عملکرد بدن انسان هم خواهد شد. و این یکی از برتری‌های فوق‌العاده و حتی مزیت رقابتی مواد غذایی ارگانیک به همتایان غیرارگانیک است.

نکات مهم برای خرید محصولات غذایی و خوراکی ارگانیک

ویژگی‌های محصولات ارگانیک

  • خرید در فصل

خرید میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک در فصل خودشان از نظر اقتصادی برای شما ارزان‌تر تمام می‌شود. برای همین همیشه باید چک لیستی از محصولاتتان داشته باشید و دقیقا بدانید که کدام محصول در چه زمانی به بازار عرضه می‌شود.

برخی محصولات را باید صبح‌ها تهیه کنید و بعضی دیگر محدودیتی ندارند. بعد از گذشت مدتی از مصرف مواد ارگانیک، شما حتما راه‌هایی پیدا می‌کنید تا مخارج را از همین میزان هم کمتر کنید! و این یکی دیگر از برتری‌های اقتصادی مصرف مواد خوراکی ارگانیک است.

  • مقایسه‌ی قیمت‌ها در بازارها

اگر قصد خرید مواد غذایی ارگانیک را دارید، حتما فروشگاه‌های اطراف محل زندگی، بازارهای آنلاین‌ فروش مواد غذایی ارگانیک، بازارهای محلی و… را چک کنید. دلایلتان برای خرید از هر یک را یادداشت کنید. بعد از بررسی متوجه نتایج درخشانی خواهید شد!

  • به یاد داشته باشید که ادعای ارگانیک بودن همیشه و الزاما به معنای سلامت بودن نیست!

حتما تا امروز با مواردی مواجه شده‌اید که تبلیغات یک محصول به طور غیرقابل باوری ادعای ارگانیک بودن داشته باشد! مثلا شیرینی ارگانیک، اسنک‌های ارگانیک یا حتی فست فودهای ارگانیک! برای این که از این حقه‌ها عبور کنید، حتما باید معنای لیبل‌های ارگانیک را بدانید! در انتهای این مقاله به خوبی معنای لیبل‌های ارگانیک را توضیح داده‌ایم.

معرفی محصولات خوراکی که لازم نیست ارگانیک تهیه شوند

15 خوراکی وجود دارد که به  «15 غذای پاک» مشهور هستند و لزومی ندارد که حتما ارگانیک تهیه شوند. به این علت که در فرایند تولید آنها از سموم خیلی کمی استفاده می‌شود یا استفاده نمیشود. پرفروش ترین محصولات ارگانیک عبارتند از: 

  • مارچوبه
  • آووکادو
  • قارچ
  • کلم
  • ذرت شیرین
  • بادمجان
  • کیوی
  • انبه
  • پیاز
  • پاپایا
  • آناناس
  • نخودفرنگی
  • سیب زمینی شیرین
  • گریپ فروت
  • طالبی

معرفی میوه‌ها و سبزیجاتی که حتما باید ارگانیک تهیه ‌شوند

یک گروه محیط‌زیستی که در آمریکا بر روی نتایج به دست آمده از آزمایش سموم مورد استفاده در محصولات کشاورزی غیرارگانیک تحقیق می‌کردند، دریافتند که در تولید بعضی از میوه‌ها و سبزیجات آنقدر سموم و آفت‌کش‌ به کار می رود که این میوه‌ها و سبزیجات حتما باید به شکل ارگانیک مورد استفاده قرار بگیرند تا موجب افزایش سلامت بدن انسان شوند، در غیر این صورت ضررهای مصرفشان بیش از فواید است. در زیر لیستی از میوه‌ها و سبزیجاتی که باید ارگانیک مصرف شوند را می‌بینید:

آنلاین بخرید: میوه و سبزیجات ارگانیک 

آیا محصول ارگانیک به معنی عاری بودن از سم و آفت‌کش است؟

همانطور که پیشتر تاکید کردیم، یکی از مزایای محصولات ارگانیک استفاده‌ی کمتر از سم و آفت‌کش در فرایند تولید آن است. بر خلاف باور عموم باید گفت که در فرایند کشاورزی ارگانیک هم از سموم و آفت‌کش‌ها استفاده می‌شود. اما تفاوت این جا است که تمام این سموم و آفت‌کش‌ها از طبیعت گرفته شده‌اند و برعکس سموم شیمیایی و مصنوعی برای طبیعت و انسان خطرآفرین و آسییب‌زا نیستند.

آفت‌کش‌های به کار رفته در فرایند تولید ارگانیک، خاصیت سمی بسیار کمتری دارند. به همین دلیل افرادی که به سموم موجود در محصولات غیرارگانیک واکنش‌های حساسیتی دارند، بعد از مصرف همان محصولات به شکل ارگانیک دیگر آلرژی نشان نمی‌دهند. پس با مصرف کردن محصولاتی که به شکل ارگانیک تولید شده‌اند، شما احتمال خطرات را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهید.

تفاوت محصول ارگانیک و خانگی

نکات مهم برای خرید محصولات غذایی و خوراکی ارگانیک

در آخر باید به بررسی محصولات تولید شده به روش‌های ارگانیک و محصولات خانگی بپردازیم که این دو به خاطر تشابهات، افراد زیادی را به اشتباه می‌اندازند. همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم یک محصول ارگانیک طبق این گزاره تعریف می‌شود:

محصول ارگانیک از یک سیستم تولیدی ارگانیک به دست می‌آید. سیستمی که در آن از هر گونه سم، کود، تنظیم‌کننده‌ی رشد، مکمل و غذای دامِ شیمیایی، مصنوعی و دست‌ساز انسان پرهیز می‌شود. به علاوه هیچ نوع دست‌کاری و اصلاح ژنتیکی بر روی دام، گیاه و طیور انجام نمی‌شود.

اما محصولات ارگانیک خانگی بر عکس محصول ارگانیک یک تعریف مشخص ندارد. این محصول می‌تواند در خانه، محله‌، شهر شما  و به دست هر کسی تولید شود یا هر کجای دیگری از این کره‌ی خاکی و همچنان یک محصول خانگی باشد. از فرایند یک محصول خانگی هم تعریفی در دسترس نیست که گفته شود این محصول بر اساس یک فرایند تولید شده است. بر همین اساس، قیاس این دو محصول با یکدیگر چندان کار راحتی نیست! پس تا اینجا متوجه شدیم که وقتی از محصول ارگانیک صحبت می‌کنیم، منظور ما محصول خانگی نیست!

اما به طور کلی یک محصول خانگی بسیار ارزان‌تر از همتای غیرارگانیک است. به این دلیل که طراحی یک سیستم تولیدی، استفاده از مواد مورد نیاز برای تولید، مصرف منابعی مثل آب، خاک، برق و… باعث می‌شود که هزینه‌ی تولید بیشتری لازم داشته و طبیعتا قیمت بیشتری نیز داشته باشد.

در تولید و ارائه‌ی یک محصول خانگی عموما سیستم نقل و انتقال کمتری به کار گرفته می‌شود. به این سبب که محصول خانگی به ندرت از یک شهر یا یک کشور خارج می‌شود تا به دست خریدار برسد و معمولا در یک محله‌ خرید و فروش می‌شود.

یک محصول خانگی مسیر کوتاهی را طی می‌کند تا به دست مشتری برسد. گاهی این مسیر از یک خانه به خانه‌ی کناری است. پس همین روی قیمت تمام شده هم تاثیرگذار است. به علاوه محصول تولید شده تازه‌تر به دست خریدار می‌رسد.

اگر سوال شما این است که محصولات ارگانیک را از کجا تهیه کنیم. باید بگوییم که  نمایندگی محصولات ارگانیک در برخی شهرها یا فروشگاه‌های آنلاین بهترین گزینه هستند.

 کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله مزایای محصولات ارگانیک

در این مقاله مزایای محصولات ارگانیک را تعریف کردیم و ویژگی‌های محصولات کشاورزی و دامی ارگانیک و غیرارگانیک را با یکدیگر مقایسه کردیم و متوجه شدیم که به چه دلایلی استفاده از محصولات ارگانیک به سود مصرف‌کننده است. به علاوه تک تک مزیت‌های این محصولات را برشمردیم و نکاتی برای بهبود استفاده‌ی مصرف‎ کننده از مزایای محصولات ارگانیک را ارائه دادیم. و در پایان هم فرایند تولید محصولات ارگانیک را با محصول تولید خانگی مقایسه کردیم.

امیدواریم که مقاله مزایای محصولات ارگانیک برای شما مفید بوده باشد.

ارسال نظر