رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

آب میوه‌های مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن ما به شکل دائمی آماده باش است و مدام در حال شناسایی سلول‌های خودی از غیرخودی است تا بتواند از بدن ما محافظت کند. طبیعی است که این سیستم که دائما فعال است به منابعی برای تقویت شدن و تجدید قوا نیاز داشته باشد. ویتامین‌ها و مواد معدنی به خوبی سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می‌کنند و یکی از راه‌های تامین و رساندن ویتامین‌ها و مواد معدنی هم نوشیدن آب‌ِ میوه‌هایی است که این مواد را در خود دارند. در این مقاله از مجله به‌روز مارت درمورد آب‌میوه‌های مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن بیشتر صحبت می‌کنیم.

مصرف نوشیدنی‌های سالم چه تاثیری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد؟

یکی از راه‌های انتقال مواد مورد نیاز به سیستم ایمنی، مصرف نوشیدنی‌های سالم به شکل مداوم است تا بدن ما را در برابر تهاجم ویروس‌ها، میکروب‌ها و… قوی نگه دارد. از نوشیدنی‌هایی صحبت می‌کنیم که کاملا سلامت باشند و قند، مواد اضافه و نگه‌دارنده‌ای در آن موجود نباشد. در ادامه چندین نوشیدنی سالم معرفی می‌کنیم که استفاده‌ی مداوم از آنها به تقویت شدن سیستم ایمنی بدن شما منجر می‌شود.

آب پرتقال چگونه باعت تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؟

هیچ شکی نیست در این که ویتامین سی نقش ویژه‌ای در مبارزه با بیماری‌های فصلی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی دارد. اما چرا؟ پرتقال و مرکبات به خاطر این که منابع شگفت‌انگیزی از ویتامین سی هستند، هر جا صحبت از سرماخوردگی‌ به میان بیاید، از آنها هم صحبت می‌شود!

به بیان ساده‌تر نقش ویتامین سی در تقویت سیستم ایمنی به این شکل است که گلبول‌های سفید سیستم ایمنی که در خط مقدم مبارزه با عوامل بیماری‌زا هستند، با ویتامین سی به یک نوع لایه‌ی محافظ یا چیزی شبیه به زره‌ی جنگی تجهیز می‌شوند! در نتیجه گلبول‌های سفید قدرتمندتر می‌شوند، در میدان مبارزه عملکرد بهتری دارند و میزان آسیب‌پذیری‌شان هم کمتر می‌شود.

اغلب اوقات ویتامین سی موجود در آب پرتقال باعث می‌شود تا عناصر باارزش دیگری که در آن موجود است از خاطر برود. یک لیوان آب پرتقال حاوی مقادیر زیادی ویتامین آ، پتاسیم، ویتامین ب6 و ب9 (فولِیت) و روی (زینک) است. به سبب وجود همین مواد باارزش، مصرف مداوم این نوشیدنی سالم به شدت برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود.

شاید آب پرتقال، آب‌میوه‌ای نباشد که از خوردن آن احساس پرانرژی شدن و شادابی به دست بیاورید، اما سیستم ایمنی بدن شما قطعا از این بابت ممنون خواهد بود! آب پرتقال به سبب این که سرشار از آنتی اکسیدان‌ است، باعث می‌شود بدن شما زودتر از عفونت‌ها، عوامل بیماری‌زا، ویروس‌های زنده و مُرده و…، پاک شود. به علاوه اگر سرما خورده باشید، نوشیدن آب پرتقال در کاهش علائم بیماری (مثل سرفه) کمک شایانی خواهد کرد.

حتی در تحقیقاتی نشان داده شد که اگر افراد به صورت مستمر مواد مورد نیاز سیستم ایمنی بدن برای دفاع را تامین کنند، می‌توانند دوره‌ی نقاهت بیماری را تا هشت درصد کاهش بدهند؛ این درصد برای کودکان تا 14 درصد است؛ اما نه از قرص ویتامین سی که از کلیه‌ی مواد معدنی و مورد نیازی که نوشیدن آب پرتقال می‌تواند به بدن برساند. مثلا پتاسیم که بدن ما به خودی خود آن را نمی‌سازد و باید آن را از مواد غذایی تامین کند و آب پرتقال می‌تواند رفع کننده این نیاز باشد.

آب هویج چگونه باعت تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؟

وقتی از مصرف آب هویج به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن صحبت می‌کنیم، در واقع از نقش ویتامین آ و بتاکاروتن موجود در این نوشیدنی سالم و سلامتی‌بخش صحبت می‌کنیم. ویتامین آ به خاصیت ضدعفونی کردن بدن شهرت دارد و از همین جهت به آن ویتامین ضدعفونت گفته می‌شود. پس به همین خاطر در تقویت سیستم ایمنی نقشی ارزشمند و بااهمیت دارد. هویج مملو از ویتامین آ است و به همین جهت نوشیدن آب هویج باعث می‌شود به میزان بیشتری ویتامین مورد نیاز وارد بدن شما شود.

به علاوه شما با نوشیدن آب هویج به میزان زیادی ویتامین ب6  دریافت می‌کنید که این ویتامین باعث می‌شود عمر و مقاومت سلول‌های سیستم ایمنی بیشتر شود. البته ناگفته نماند که نوشیدن ترکیبی از آب هویج، آب پرتقال و آب سیب می‌تواند به بدن شما میزان زیادی از ویتامین سی، ویتامین ب9 و پتاسیم را پمپاژ کند و شما می‌توانید روی این راه برای قوت بخشیدن به سیستم ایمنی بدنتان حساب کنید.

آب گوجه فرنگی چگونه باعت تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؟

آب گوجه فرنگی یک نوشیدنی سالم و البته بسیار خوش‌طعم است که به تنهایی یک منبع فوق‌العاده برای تامین ویتامین سی بدن به حساب می‌آید. پیشتر، از نقش محوری ویتامین سی در سیستم دفاعی بدن صحبت کردیم و حالا از خوردن آب گوجه فرنگی صحبت می‌کنیم که یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت خط دفاعی بدن محسوب می‌شود. خوردن آب گوجه فرنگی می‌تواند بدن شما را با ویتامین‌های آ و سی تجهیز کند، به طوری که ویروس‌ها شانس کمتری در برابر حملات گسترده‌ی سیستم ایمنی شما داشته باشند.

آب گوجه فرنگی انقدر مغذی و پر از ویتامین است که در واقع یک لیوان (چیزی در حدود 240 میلی لیتر) آب گوجه فرنگی تامین‌کننده‌ی موارد زیر است:

  • 22 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن‌ به ویتامین آ
  • 74 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین سی
  • 7 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین کا
  • و البته به میزان کمتری ویتامین‌های ب1، ب2، ب3 ، ب6، ب9، منیزیم، پتاسیم و مس

گذشته از این‌ها آب گوجه فرنگی به دلیل داشتن بتاکاروتن خاصیت عفونت‌زدایی از بدن را هم دارد و می‌تواند از این جهت هم باری از شانه‌ی سیستم ایمنی بدن بردارد و به آن کمک کند. و از طرف دیگر این نوشیدنی قرمز رنگ و سرشار از آنتی اکسیدان، از سلول‌های بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و یکی از راه‌های  تقویت سیستم ایمنی بدن شما به حساب می‌آید. البته نمی‌توان از وجود منیزیم در این نوشیدنی مفید ساده عبور کرد که خاصیت ضدالتهابی آن به رفع شدن هر چه زودتر التهاب از بدن شما کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که هر چه نوشیدنی شما سالم‌تر باشد، یعنی شکر و افزودنی آن کم‌تر باشد، طبیعتا تاثیر و فواید آن برای بدن بیشتر و میزان تقویت‌کنندگی آن برای سیستم ایمنی بالاتر است.

آب آناناس چگونه باعت تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؟

آب آناناس یکی از حیرت‌انگیزترین آبمیوه‌هایی است که می‌توان برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برنامه‌ی غذایی روزانه گنجاند. به طور کلی آب آناناس برای سلامتی بسیار مفید است، اما نقش موثر آن با این ترکیب شگفت‌انگیز از ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در تقویت سیستم ایمنی غیر قابل انکار است. نوشیدنی زرد رنگ و شیرینی که منبع سرشاری از ویتامین آ، ویتامین کا، ویتامین سی، کلسیم، فسفر و زینک است و می‌تواند تامین کننده‌ی مواد مورد نیاز سیستم ایمنی بدن ما باشد. به همین جهت می‌توانیم از آن برای حمایت از سیستم ایمنی و همچنین تقویت آن در برابر ویروس‌ها و عوامل‌ بیماری‌زا استفاده کنیم.

تصور کنید که یک لیوان آب آناناس به تنهایی تامین کننده‌ی 131 درصد از نیاز روزانه‌ی شما به ویتامین سی است! بر اساس تحقیقی که دانشگاه اورگان انجام داده است، گفته می‌شود که می‌تواند تولید گلبول‌های سفید را بیشتر کند و از این طریق سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. بنابراین، مصرف آب آناناس می‌تواند یک راه میانبر برای تقویت سیستم ایمنی باشد.

آب آناناس تا حد زیادی به برطرف کردن سرفه و کمتر کردن علائم سرماخوردگی کمک می‌کند. این میوه که حدودا سیصد سال قبل در یکی از جزیره‌های مکزیک به اسم گوادلوپ توسط اروپایی‌ها کشف شد، حاوی آنزیمی به نام بروملین است. بروملین موجود در آناناس باعث کشتن باکتری‌ها و از بین بردن تورم و عفونت می‌شود. به همین دلیل گفته می‌شود که خوردن مداوم آب آناناس می‌تواند به بهبود سرفه‌ و تسریع روند درمان سرماخوردگی کمک کند.

از طرفی دیگر، نوشیدن روزانه‌ی آب آناناس از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند، وقتی که با آنتی‌اکسیدان‌های بی‌شمارش از سلول‌های بدن در برابر سلول‌های سرطانی مهاجم دفاع می‌کند. از جهت دیگر با میزان قابل توجهی ویتامین سی مستقیما سیستم ایمنی بدن را تجهیز می‌کند.

آب اسفناج چگونه باعت تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؟

حالت مایع برگ‌های کم کالری اسفناج می‌تواند معجونی شگفت‌انگیز از انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن (مثل آ، ب، سی، کا) باشد و مواد مغذی مثل کلسیم، آهن و بتاکارتن را هم تامین کند. خوردن منظم و روزانه‌ی آب اسفناج می‌تواند به خوبی سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و اگر این نوشیدنی سالم را وارد برنامه‌ی غذایی خود کنید، نه تنها ضرری نمی‌کنید، بلکه خیالی آسوده از بابت عملکرد سیستم ایمنی خود در طولانی مدت خواهید داشت. به این علت که از خوردن هر مکمل ویتامین دیگری بی‌نیاز خواهید شد!

این نوشیدنی سبز و مفید سرشار از فیتونوترینت‌ها است. فیتونوترینت‌ها در برخی گیاهان وجود دارند و وظیفه‌ی آنها محافظت کردن از گیاه در برابر حملات قارچ‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها و به کلی هر نوع شرایط خطرناک است. فیتونوترینت‌ها در دسته‌ی ویتامین‌ها و مواد معدنی و مغذی قرار نمی‌گیرند، اما وقتی به شکل مداوم استفاده می‌شوند می‌توانند در کند کردن روند پیری و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها بسیار مفید واقع شوند. در حقیقت فیتونوترینت‌های موجود در آب اسفناج جلوی پیر و ضعیف شدن سلول‌ها را می‌گیرند و از این راه از سیستم ایمنی بدن حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

آب کدو تنبل چگونه باعت تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؟

آب کدو تنبل منبع خیلی خوبی برای تامین کردن گروه‌ ویتامین‌های ب، ویتامین‌های آ، ای و سی برای بدن است. ناگفته پیدا است که آب کدو تنبل با این میزان از ویتامین‌ها چه قدر می‌تواند در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش کلیدی داشته باشد. در کنار این ویتامین‌ها، آب کدو تنبل یک منبع بسیار عالی برای تامین منیزیم، کلسیم، پتاسیم و بتاکارتن هم هست!

همانطور که از رنگِ نارنجی آب کدو تنبل مشخص است، این نوشیدنی پر است از بتاکارُتن که بعد از مصرف در بدن ما به ویتامین آ تبدیل می‌شود. بنا به تحقیقاتی که انجام شده است، ویتامین آ در تقویت سیستم ایمنی بدن ما کارکرد و نقش غیرقابل انکاری دارد. تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد که رژیم غذایی که شامل مواد غذایی حاوی ویتامین آ باشد، در تقویت سیستم ایمنی تاثیر به سزایی خواهند داشت.

البته که یک ماده‌ی غذایی واحد وجود ندارد که مصرف آن به تنهایی به تقویت سیستم ایمنی منجر شود، اما مشاهداتی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را تا حد زیادی کاهش دهد. به علاوه مشاهداتی هم وجود دارد که نشان می‌دهد ویتامین‌های آ و ای، آنتی‌اکسیدان‌ها و کارتنوئیدها که همگی در آب کدو تنبل وجود دارند، می‌توانند احتمال خطر ابتلا به سرطان سینه را به شکل قابل توجهی کاهش دهند.

آب زردک چگونه باعت تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؟

آب زردک یا هویج زرد می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. ناگفته پیدا است که سیستم ایمنی معمولا به ویتامین‌های سی و آ احتیاج دارد تا عملکرد خوبی را از خودش به نمایش بگذارد که هر دوی این ویتامین‌ها در آب زردک موجود است. به علاوه برای محافظت از سلول‌های بدن از خطری که رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌کنند، به عملکرد آنتی اکسیدان‌ها احتیاج است که آنها هم در آب زردک به وفور پیدا می‌شوند.

نباید از حجم ویتامین‌های گروه ب در این نوشیدنی غافل شویم که به بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن ما کمک شایانی می‌کنند. در واقع یک فرد با نوشیدن یک لیوان (240 میلی لیتر) آب زردک حدودا 30 درصد از ویتامین ب6 که بدن به شکل روزانه نیاز دارد را دریافت می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده ویتامین ب6 باعث می‌شود تا لیمفوسیت‌ها (گروهی از گلبول‌های سفید) زیادتر و قوی‌تر شوند.

آب انبه چگونه باعت تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؟

فقط تصور کنید که یک لیوان آب انبه چه میزان ویتامین سی به بدن شما می‌رساند! صد در صد از آن چه که بدن یک فرد در روز به ویتامین سی نیاز دارد، با خوردن یک لیوان آب انبه تامین می‌شود! اما این تمام حقیقت درمورد آب انبه نیست و یک منبع تمام عیار برای تامین ده در صد از نیاز روزانه‌ی بدن به مس هم هست. مس به ساخته شدن گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و از این راه هم می‌تواند به سیستم ایمنی بدن کمک‌رسانی کند. از این نکته‌ی مهم راجع به آب انبه نمی‌توان عبور کرد که با یک لیوان آن 35 در صد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین آ را هم تامین می‌کند. و این به معنی میزان زیادی از آنتی اکسیدان‌هایی است که مستقیما به کمک و پشتیبانی سیستم ایمنی می‌روند.

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

تامین کردن مواد مورد نیاز سیستم ایمنی بدن ما درست مثل رساندن تجهیزات مورد نیاز یک ارتش است. تجهیزات مورد نیاز سیستم ایمنی بدن که از راه تغذیه می‌توانیم آنها را تامین کنیم شامل ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصری است که بدن ما خودش آنها را تولید نمی‌کند؛ مثل آهن، روی، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و… با مصرف مداوم نوشیدنی‌های سالمی که در این مقاله معرفی کردیم، شما می‌توانید بخش اعظمی از نیازهای سیستم ایمنی بدن‌تان را فراهم کنید و از یک راه میانبر برای تقویت سیستم ایمنی سود ببرید.

ارسال نظر