رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

آشنایی با طالبی، ملون و دستنبو و فواید آنها

میوه‌های مناسب برای هر فصل ویژگی‌های خاص خود را دارند. میوه‌های فصل زمستان به خاطر سرمای هوا سرشار از ویتامین سی هستند و میوه‌های فصل تابستان به جهت گرم‌تر شدن هوا آبدار و خنک. طالبی، ملون و دستنبو انواعی از میوه‌های مناسب برای فصل تابستان هستند که خوردن آنها به خنک شدن، تامین مواد مورد نیاز بدن و به تعادل رسیدن طبع و مزاج بدن کمک بسیاری می‌کند. در این پست قرار است که به آشنایی با طالبی، ملون و دستنبو بپردازیم. اگر این میوه‌ها باب طبع شما هستند، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تفاوت ملون و طالبی

گروهی از میوه‌های آبدار که از خانواده‌ی کدوئیان (کدوها) هستند در انگلیسی به نام مِلون شناخته می‌شوند. کدوئیان با توجه به ظاهر، شکل و شمایلشان شناسایی و گروه‌بندی می‌شوند. پوست نسبتا سفت‌تری دارند، از درختچه در دل خاک به عمل می‌آیند و اغلب دارای تخم در داخل خود محصول هستند. ملون نام یک میوه نیست و یک گروه را در بر می‌گیرد. این گروه شامل هندوانه، خربزه، طالبی، گرمک، دستنبو و… می‌شود. این در حالی است که برخی افراد در ایران مشخصا میوه‌ای به نام خربزه را تحت نام مِلون می‌شناسند.

  • مشهورترین عضو از خانواده‌ی ملون‌ها هندوانه است که رگ و ریشه‌ای آفریقایی دارد و از این قاره به کشورهای سرتاسر دنیا مهاجرت کرده است.
  • دومین عضو از این خانواده گرمک است. طالبی و گرمک بسیار شبیه هم هستند، اما گرمک نام دیگر طالبی نیست و این دو میوه تفاوت‌های اساسی با هم دارند. گرمک از هند به دنیا معرفی شد و بعد به عنوان کانتالوپ شهرت پیدا کرد. در کشورهای انگلیسی زبان گرمک را عمدتا به این نام می‌شناسند. تفاوت گرمک با طالبی این است که گرمک گوشتی نارنجی و طالبی گوشتی به رنگ سبز روشن دارد. به علاوه گوشت گرمک کاملا صاف و یکدست است، در حالی که بافت گوشت طالبی به صافی و یکدستی گرمک و کمی شُل‌تر است. طالبی از نظر طعم در مقایسه با گرمک شیرین‌تر است.

از طرفی این میوه از نظر ظاهر شبیه به خربزه است، اما از نظر طعم، بو و جزییات شکل کاملا با آن تفاوت دارد. گرمک سر و شکلی گردتر دارد، خط و خطوط نسبتا پیچیده‌ای روی پوست کرِم رنگ آن وجود دارد.

  • دستنبو از یک سو به کدوئیان نسبت داده می‌شود و از سوی دیگر به خانواده‌ی خیارها و از سویی دیگر هم به هندوانه مرتبط است. از نظر شکل و ظاهر، یک هندوانه‌ی گرد و در ابعادی کوچک‌تر (در حد یک کف دست بزرگ) دیده می‌شود که راه‌راه‌های قهوه‌ای و زرد دارد. اهالی سیستان به دستنبو «بنگارک» گفته و اهالی کردستان آن را به نام «شمامه» می‌شناسند. بوی خوشی که از این میوه به مشام می‌رسد، مشخصه‌ی بارزی است که به خاطر آن مشهور شده است.

این خانواده بسیار گسترده و پرشاخ و برگ است که در هر گوشه از جهان یکی از اعضای آن به عمل آمده و به جای دیگری از جهان سرایت کرده است؛ مثلا خربزه یا ملون شاخ‌دار آفریقایی، کرنشا و ملون، ملون عسلی و… که در این بخش از مطلب به معرفی چند عضو پرطرفدار در ایران پرداختیم.

خواص طالبی

طالبی سرشار از بتاکاروتنی است که باعث افزایش حس بینایی می‌شود و از دیگر سو به جهت غنی بودن از گروه ویتامین‌های B، مخصوصا B6 برای افزایش سوخت‌وساز بدن، کمک به کاهش وزن و البته لاغر شدن اهمیت دارد.

در فصل تابستان به جهت گرمتر شدن هوا و از دست رفتن آب بیشتری از بدن احتمال گرفتاری دستگاه گوارش به یبوست بسیار بیشتر است. بنابراین با مصرف میوه‌هایی مثل طالبی می‌توانید از ابتلا به عفونت‌های ادراری و یبوست جلوگیری کنید.

طالبی میوه‌ای با طبع خنک است که فیبر و آب بسیاری در خود ذخیره کرده است و مصرف آن باعث کمک به تسهیل فرآیند هضم و دفع در دستگاه گوارش می‌شود و همچنین به جهت پرآب بودن این میوه، باعث افزایش ادرار می‌شود و به نوعی برای مجاری ادرار کمک محسوب می‌شود.

طالبی میوه‌ای بسیار شیرین است که برای تهیه‌ی دسرهای تابستانی و فالوده کاملا مناسب است. برای همین می‌توانید در فصل تابستان از خنکی طبع این میوه استفاده کنید و با استفاده از همین میوه یک دسر کم‌هزینه، خلاقانه و سالم را برای کودکان و نوجوانان تدارک ببینید.

فواید دستنبو

فیبر موجود در دستنبو آنقدر زیاد است که می‌تواند به خوبی نقش یک ملین طبیعی را برای افراد مبتلا به یبوست مزمن بازی کند. از طرفی آنقدر آبدار است که می‌تواند کم‌آبی را در بدن مرتفع کند و از سوی دیگر به پاکسازی مجاری ادرار از عفونت‌ها کمک کند.

گوشت زرد دستنبو خبر از غنی بودن آن از ویتامین‌ها می‌دهد. این ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دستنبو به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند و از سویی دیگر باعث بهبود بینایی در کودکان هم می‌شوند.

البته اگر به بیماری دیابت و بیماری‌های گوارشی خاص ابتلا دارید، پیش از مصرف حتما از پزشک خود سوال بپرسید تا به مشکلات پس از مصرف آن دچار نشوید.

معرفی چند دسر جذاب و خانگی با طالبی، دستنبو و ملون

دستور تهیه‌ی دسر تابستانی با توپک‌های میوه‌ای

یکی از ساده‌ترین دسرها و البته جذاب‌ترین‌های مناسب تابستان این است که طالبی، دستنبو، هندوانه، خربزه و گرمک را به شکل توپک‌ دربیاورید و در ظرف‌های پایه‌دار و مخصوص دسر و بستنی بریزید. برای این کار به میوه‌ها و وسایل زیر احتیاج دارید:

  • طالبی
  • خربزه
  • هندوانه
  • گرمک
  • بستنی یا خامه‌ی غلیظ و تازه
  • اسکوپ میوه‌آرایی
  • گام اول هر یک از میوه‌ها را به خوبی بشویید و بعد از وسط نصف کنید. توصیه می‌شود که از اسکوپ فلزی استفاده کنید تا توپک‌های شما تمیز از کار دربیایند. راز جذابیت این دسر در ظاهر آن و توپک‌های بی‌نقصش نهفته است.
  • گام دوم اسکوپ را در نصفه‌ی میوه‌ها فرو ببرید و از آن توپک‎‌های میوه‌ای را بیرون بیاورید.
  • گام سوم ابتدا خامه یا بستنی را در ظروف بریزید و بعد توپک‌های میوه‌ای را به آن اضافه کنید. نوش جان!

 طرز تهیه‌ی دسر طالبی

با یک دسر سرد، شیرین و خوشمزه در روزهای گرم تابستان چطور هستید؟ در این بخش از پست به سراغ این دسر خنک و شیرین می‌رویم. برای شروع به لیست زیر احتیاج دارید:

  • عسل
  • طالبی
  • خامه یا بستنی
  • گام اول طالبی را بشویید و پوست آن را بگیرید. در این بخش ما طالبی را به سه شکل احتیاج داریم؛ قطعات مکعبی طالبی، طالبی ریخته شده در غذاساز، طالبی مخلوط با بستنی یا خامه. به همین منظور طالبی را به چهار قسمت تقسیم می‌کنیم و یک چهارم از آن را به شکل قطعات ریز و مکعبی درمی‌آوریم. دو چهارم از آنها را در غذاساز می‌ریزیم و بعد عسل و خامه را به آن اضافه می‌کنیم. یک چهارم آخری هم به صورت جداگانه بدون هیچ ماده‌ای اضافی در غذاساز ریخته می‌شود.
  • گام دوم ظرف مناسب برای این دسر یک بستنی‌خوری نسبتا جادار است که در کف آن طالبی همراه با عسل و خامه را می‌ریزیم. لایه‌ی بعدی طالبی است و روی بالاترین سطح قطعات ریز و مکعبی را قرار می‌دهیم. نوش جان!

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

در این پست هر آنچه برای آشنایی با میوه‌های تابستانی ملون، طالبی و دستنبو لازم بود را ذکر کردیم تا بتوانید به خوبی آنها را از یکدیگر تفکیک کنید، به بررسی خواص و فواید هر یک پرداختیم و در پایان دو دسر سالم و خوشمزه با استفاده از این میوه‌ها را آموزش دادیم.

امیدواریم که این پست برای شما مفید و جذاب بوده باشد. در انتها از شما دعوت می‌کنیم تا ما را میهمان نظرات خود کنید.

ارسال نظر