رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

تناسب اندام با چای سبز ممکن است؟

گفته می‌شود تنها در ایالات متحده، بیش از 80 میلیارد فنجان چای سبز مصرف می‌شود. اینگونه به نظر می‌رسد که این برگ‌های منحصربه‌فرد و خارق‌العاده توانایی رساندن کافئین روزانه مورد نیاز به بدن را دارند. مزایای چای سبز بسیار است، یکی از فواید بی‌شمار آن، کمک به کم کردن وزن است. در این پست قصد داریم تا درباره تناسب اندام با چای سبز صحبت کنیم.

خواص چای سبز

برگ‌های چای سبز دارای ترکیبات ضد التهابی و سم زدایی‌اند که از بدن در برابر تهدید رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های قوی، این چای خواص ضد سرطانی داشته و در جوان ماندن شما کمک بسیاری می‌کند.

با این وجود، مفیدترین و برجسته‌ترین خواص این چای، نوعی آنتی اکسیدان با نام کاتچین (EGCG) است. این ماده در افزایش سوخت و ساز بدن تاثیر خارق‌العاده‌ای دارد. حال سوال اینجاست آیا چای سبز برای کاهش وزن مفید است؟

فواید چای سبز برای لاغری

امروزه تاثیر چای سبز در تناسب اندام بر کسی پوشیده نیست. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید میزان فروش جهانی مکمل‌های چای سبز در سال 2015، 140 میلیون دلار بوده است.

نکته جالب دیگر آن است که این چای دومین نوشیدنی محبوب جهان محسوب می­شود.

شاید علت این محبوبیت آن باشد که این چای، نه تنها حاوی هیچ کالری نیست، بلکه می‌تواند سبب بالا بردن سوخت و ساز و متابولیسم بدن شود. بی‌شک، تناسب اندام با چای سبز آن را به دومین نوشیدنی محبوب در سطح جهان تبدیل ساخته است.

در پاسخ به این پرسش که «آیا چای سبز در کاهش چربی شکم موثر است؟» باید گفت: مطابق با پژوهش‌های بسیار معتبر، فلاونوئیدهای موجود در این چای، باعث افزایش سطح اکسیداسیون چربی و بهبود فعالیت انسولین در بدن می‌شود. به همین دلیل این چای در کاهش چربی‌های بدن به ویژه چربی شکمی تا حد زیادی موثر است. به عبارتی دیگر، با مصرف مرتب یک فنجان چای سبز در روز، قادر به از بین بردن 19% از بافت چربی بدنتان خواهید شد.

همانطور که خود بهتر می‌دانید چربی شکم با ایجاد التهاب، مقاومت به انسولین، دیابت نوع دو، بیماری‌های قبلی و دیگر بیماری‌های مزمن ارتباطی تنگاتنگ دارد. به عبارتی، با مصرف مرتب چای سبز، خود را در برابر ابتلا به این بیماری‌ها بیمه می‌کنید.

تناسب اندام با چای سبز

مطالعات اخیر نشان می‌دهند، به دلیل آنکه چای سبز یک دیورتیک طبیعی است، در صورت جایگزین کردنش با چای سیاه یا نوشیدنی‌های پرکالری، قادر به کاهش وزن به میزان یک پوند در هر هفته خواهید بود.

همچنین این چای قادر به حل مشکلاتی مانند احتباس مایعات و از بین بردن التهاب بافت کلیه‌ها است.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید کافئین موجود در چای سبز نیز در کاهش وزن موثر است. زیرا کافین یک محرک عالی پیش از ورزش کردن است و بدین گونه باعث چربی سوزی بهتر در طی تمرینات ورزشی می‌شود. تناسب اندام با چای سبز به دلیل تسریع فرایند چربی سوزی ممکن است.

گرچه کافئین موجود در یک فنجان چای سبز، تنها یک چهارم کافئین موجود در قهوه است، ولی در ایجاد حس سرزندگی و نشاط در شما کافی است.

چای سبز را قبل از ورزش یا بعد از ورزش مصرف کنیم؟

برخی تحقیقات مشخص کرده­اند که نوشیدن یک فنجان چای سبز قبل از ورزش و درست پیش از رفتن به باشگاه می‌تواند سبب تسریع فرایند چربی سوزی شده و در نتیجه باعث لاغری و کاهش وزن در افراد شود. در پژوهشی دیگر که بر روی 12 مرد انجام شده است، مشخص شد که نوشیدن یک فنجان چای سبز پیش از ورزش کردن، باعث 17% چربی سوزی بیشتر می‌شود. به عبارتی دیگر، چای سبز روند چربی سوزی را سرعت می‌بخشد و در دراز مدت سبب کاهش وزن می‌شود.

نکته: شایان ذکر است نوشیدن چای سبز پس از تمرینات ورزشی منجر به درمان آسیب عضلانی ناشی از ورزش کردن می‌شود.

چای سبز و درمان چاقی

امیدواریم تا اینجا به پرسش درباره «تناسب اندام با چای سبز» تا حدی پاسخ داده باشیم. مرکز پزشکی مریلند، نوشیدن دو یا سه فنجان چای سبز در روز را پیشنهاد می‌کند. هر فنجان چای، حاوی 200 میلی گرم کاتچین است.

باید بدانید که:

  • مولفه‌های موجود در چای سبز، موجب تخریب چربی‌های بدن می‌شوند. این عمل سبب آزاد شدن چربی در جریان خود شده و باعث می‌شود تا از آن‌ها به عنوان انرژی در بدن استفاده شود.
  • شماری از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که عصاره چای سبز باعث چربی سوزی سریع‌تر می‌شود. این اثر به ویژه هنگام ورزش کردن، بهتر خود را نشان می‌دهد.
  • چندین مطالعه معتبر حاکی از آن است که چای سبز در بالا بردن متابولسیم و سرعت بخشیدن به فرایند سوخت و ساز بدن نقش تعیین کننده‌ای دارد. به طوری‌که می‌تواند به افراد کمک کند تا روزانه چهار درصد کالری بیشتر بسوزانند.
  • در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر اینکه چای سبز می‌تواند به افراد کمک کند تا غذای کمتری مصرف کنند، وجود ندارد. برخی مطالعات بر روی حیوانات مشخص کرده­اند که چای سبز می‌تواند سبب جذب کمتر چربی‌های موجود در غذاهای مصرفی شود، ولی مطالعات انسانی این مورد را ثابت نکرده‌اند.
  • دیگر نکته درباره تناسب اندام با چای سبز این است که عصاره این چای یا مکمل‌های کاتچین می‌توانند به شما در سوزاندن چربی‌های احشایی کمک شایانی کنند. شایان ذکر است که چربی احشایی چربی است که ضررهای بی‌شماری را متوجه سلامتی‌تان می‌کند.

روش های مختلف مصرف چای سبز

در زیر قصد داریم پنج مورد از بهترین روش­ها برای مصرف چای سبز را برشماریم:

  • مصرف به صورت سرد: یکی از بهترین راه‌ها برای لذت بردن از طعم بی‌نظیر این چای، نوشیدن آن به صورت سرد است.
  • ترکیب با نعناع یا هر گیاه دلخواه دیگر: ترکیب نعنای تازه با این چای، یک ترکیب شاداب کننده و بی‌نظیر از جهت تناسب اندام با چای سبز است.
  • افزودن آن به اسموتی‌ها: یک قاشق غذاخوری پودر ماچا (نوعی چای سبز) یا یک فنجان چای سبز دم کرده به اسموتی صبح‌تان بیافزایید.
  • آن را ترش مصرف کنید: لاهپت (Lahpet) یک ماده جذاب و چای ترشی است که از آن برای تهیه سالادهای خوشمزه نیز استفاده می‌شود. لاهپت، بومی برمه و جزء خوراکی‌های بومی این منطقه است. ترکیب آن با چای سبز، ترکیبی عالی خواهد شد.
  • بستنی درست کنید: ماچا (نوعی چای سبز) یک افزودنی خارق‌العاده در بستنی و دیگر خوراکی‌های منجمد است.
  • چای سبز بهترین جایگزین قهوه‌های شیرین و نوشیدنی‌های سودایی شیرین است. برای عادت کردن به طعم آن، تنها به چند هفته زمان نیاز دارید. به این ترتیب، به سادگی توانسته‌اید تا در طول روز، کالری کمتری مصرف کنید.

برای تناسب اندام با چای سبز و گنجاندن بیشتر این نوشیدنی به رژیم روزانه خود می‌توانید دستورالعمل‌های زیر را پیاده کنید:

اسموتی چای سبز و آووکادو

ترکیب چای سبز و آووکادو، ترکیبی سرشار از پروتئین، اسیدهای چرب ضروری و آنتی اکسیدان‌هاست. برای تهیه این اسموتی به یک قاشق غذاخوری چای سبز دم کرده، نصف آووکادو و یک موز نیاز دارید. برای تهیه باید ابتدا چای را به مدت نیم ساعت در نصف فنجان آب گرم قرار دهید. برای تهیه اسموتی چای سبز و آووکادو، تمامی مواد را با هم در مخلوط کن میکس کنید.

چای سبز با لیمو و زنجبیل

از جمله بهترین روش­های استفاده از چای سبز در کاهش وزن، مصرف این چای به همراه لیمو و زنجبیل است. برای تهیه باید برگ‌های چای را در آب جوش ریخته و سپس به آن یک قاشق چای­خوری زنجبیل رنده شده و مقداری آب لیمو اضافه کنید. پس از گذشت زمانی معادل یک ربع ساعت، می‌توانید نوشیدنی خود را میل کنید. نوش جان.

بیشتر بخوانید: خوراکی و نوشیدنی‌های چربی‌سوز

بهترین زمان مصرف چای سبز

این چای، بهترین نوشیدنی برای شروع روز و در صبح هنگام است. کافئین موجود در این چای، به اندازه‌ای است که انرژی لازم برای شروع روز را فراهم می‌کند. برخلاف قهوه، چای سبز حاوی «آمینو اسید ال تیانین» است که از هدر رفتن کافئین در بدن جلوگیری کرده و انرژی حاصل از آن را تا چند ساعت در بدن پایدار نگه می‌دارد.

همچنین به منظور تناسب اندام با چای سبز ، می‌توانید آن را در در عصر نیز میل کنید. ولی به یاد داشته باشید برخی انواع چای سبز کافئین بیشتری نسبت به چای سیاه دارد. بنابراین، چای سبزی که در عصر مصرف می‌کنید، باید دارای برگ‌های پهن و بالغ باشند.

چند نکته:

  • نکته 1: برای کاهش کافئین چای سبز می‌توانید از آب خنک بیشتری استفاده کنید و زمان دم کشیدن آن را کوتاه‌تر کنید.
  • نکته 2: اگر تناسب اندام با چای سبز، مهم‌ترین دلیلتان برای مصرف این نوشیدنی است، به یاد داشته باشید بهترین زمان مصرف، 90 دقیقه قبل از ورزش کردن است. برای افزایش تاثیرگذاری بیشتر عناصر موجود در این چای، از آب گرم استفاده کنید و اجازه دهید تا مدت زمان بیشتری روی حرارت باقی بماند.
  • نکته 3: برای جذب بهتر مواد مغذی موجود در چای، آن را پیش از غذا میل کنید. به یاد داشته باشید مصرف این چای، 30 الی 60 دقیقه بعد از غذا و دو ساعت پیش از خواب، باعث افزایش متابولیسم در بدن می‌شود.

با امید به رضایت شما از این پست، بی‌صبرانه منتظر شنیدن نظرها و پیشنهادهای شما در این خصوص هستیم.

ارسال نظر