رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

برای چربی‌سوزی چه بخوریم؟ نوشیدنی‌ و خوراکی‌ چربی سوز

 برای چربی سوزی چی بخوریم؟ اگر این سوال را دارید، مقاله را بخوانید. 

خوراکی‌ چربی سوز

در گذشته افراد فکر می‌کردند، تنها روش برای سوزاندن چربی‌های اضافه کم‌خوری یا نخوردن است. اما امروز می‌دانیم که بدن به مواد غذایی احتیاج دارد و با کم خوردن، نخوردن یا مصرف قرص‎‌های چربی‌سوز فقط وضع را برای بدن نابه‌سامان‌تر می‌کنیم. پس برای این که چربی‌های اضافه‌ی بدن را بسوزانیم، باید چه بخوریم؟! یا شاید سوال شما این باشد که برای برای چربی سوزی شکم چی بخوریم؟

برخی از مواد خوراکی‌ چربی سوز هستند که در کنار فعالیت‌های ورزشی به بدن در تنظیم متابولیسم (سوخت‌وساز بدن) کمک می‌کنند. این خوراکی‌ها با بالاتر بردن سوخت‌وساز بدن باعث می‌شوند که چربی‌سوزی با سرعت و شدت بیشتری انجام شود. در این مقاله از به‌روز مارت به سراغ معرفی خوراکی‌هایی رفتیم که در زمان‌ چربی‌سوزی به کمک شما خواهند آمد و کاهش وزن و سایز شما را راحت‌تر می‌کنند و در بخش پایانی از نوشیدنی‌های مناسب برای لاغری صحبت کردیم و طرز تهیه‌ی سه نوشیدنی خوشمزه و موثر برای کاهش وزن را آموزش داده‌ایم.

خوراکی‌های چربی‌سوز

جالب‌ترین اتفاق ممکن این است که هم خوراکی‌های خوش‌طعم بخوریم و هم چربی‌سوزی داشته باشیم! در ادامه خوراکی‌هایی را معرفی می‌کنیم که باعث شدت گرفتن چربی‌سوزی در بدن شما می‌شوند و البته کاملا سالم، طبیعی و خوشمزه هم هستند.

  • ماهی‌های چرب و چربی‌سوزی

جالب نیست؟! در اولین مورد از مواد غذایی موثر در چربی‌سوزی، نام چربی دیده می‌شود! اما چطور؟! در ادامه خواهید فهمید.

ماهی‌های چرب از جمله مواد غذایی هستند که اگر اهل غذاهای دریایی باشید، هم مزه‌ی آنها را دوست خواهید داشت و هم در چربی‌سوزی همتا ندارند. در مقاله‌ی عادات غذایی سالم، از تاثیر و اهمیت اسیدهای چرب بسیار گفتیم و حالا قصد داریم از ماهی‌های چربی مثل سالمون، شاه‌ماهی یا هِرینگ، ساردین، مَکرل که سرشار از امگا 3 و اسیدهای چرب هستند، صحبت کنیم. این اسیدهای چرب در کاهش خطر حملات قلبی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و همچنین از بین بردن عفونت‌ها و تورم ناشی از بیماری‌ها بسیار کمک کننده خواهند بود.

روغن ماهی متداول‌ترین نوع مکملی هستند که ما عادت داریم در داروخانه‌ها ببینیم. این مکمل‌ها سرشار از اسیدهای چرب هستند. علاوه بر فوایدی که اسیدهای چرب دارند، باید خاصیت چربی‌سوزی آنها را هم خاطر نشان کنیم.

اسیدهای چرب موجود در ماهی‌های چرب از راه‌های بسیاری به چربی‌سوزی افراد کمک می‌کنند. اولین تاثیری که بر جای می‌گذارند در کاهش میزان ولع و احساس گرسنگی افراد است. چربی ماهی در کنترل میل به غذا و کاهش ولع و گرسنگی نسبت به مواد غذایی به شدت موثر است. به همین دلیل در صورت مصرف این ماده‌ی غذایی شما به مدت بیشتری احساس سیری خواهید داشت و تمام روز مشغول خوردن تنقلات یا به دنبال میان‌وعده نیستید، به میزان لازم مواد غذایی مصرف کرده و بدن را مجبور به سوزاندن چربی‌های اضافه می‌کنید.

تاثیر این ماده‌ی خوراکی‌ چربی سوز مخصوصا برای کسانی که رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنند و هدفشان کاهش وزن و سایز است، خیلی اهمیت دارد. به این علت که کمک می‌کند تا مدت زمان بیشتری بدون احساس گرسنگی بوده و بتوانند در جاده‌ی نه چندان راحت کاهش وزن دوام بیاورند، تا رسیدن به مقصد تلاش کنند و در نیمه‌ی راه متوقف نشوند.

تحقیقات علمی درمورد ماهی‌های چرب و چربی‌سوزی چه می‌گویند؟

ما در اینجا از پژوهشی صحبت خواهیم کرد که بر روی افراد سالمی انجام شده که با دنبال کردن رژیم غذایی ویژه‌ قصد چربی‌سوزی داشتند. در این تحقیق این افراد به دو گروه تقسیم شدند که در رژیم غذایی روزانه‌ی یک گروه سه دهمِ گرم و دیگری یک و سه دهم گرم از امگا3 روغن ماهی گنجانده شده بود. در پایان دوره اعضای گروهی که روغن ماهی بیشتری دریافت کرده بود، اعلام کردند که تا دو ساعت بعد از صرف وعده‌ی غذایی احساس سیری داشته‌اند و این میزان قابل توجهی محسوب می‌شود.

چربی ماهی در کنترل میل به غذا و کاهش ولع و گرسنگی نسبت به مواد غذایی به شدت موثر است. به همین دلیل در صورت مصرف این ماده‌ی غذایی شما مدت بیشتری احساس سیری خواهید داشت و تمام روز مشغول خوردن تنقلات یا به دنبال میان‌وعده نیستید.

در یک تحقیق دیگر که روی افراد بزرگسالی که رژیم غذایی برای چربی‌سوزی نداشتند، انجام شد، به یک گروه در روز پنج گرم روغن ماهی و به گروه دیگری شبه دارو (ماده‌ی شبیه به دارو اما بی‌تاثیر) داده می‌شد. نکته‌ی جالب این است که گروه دریافت‌کننده‎ی روغن ماهی 20 درصد بیشتر از گروه دیگر گرسنگی بعد از صرف غذا را تجربه و گزارش کرده بود! چه چیزی متفاوت بود؟! چرا در دو آزمایش این میزان تفاوت وجود داشت؟! جواب در نتیجه‎ی دو آزمایش بعدی مشخص می‌شود!

تحقیقات زیادی بر روی بیماران مبتلا به سرطان و بیماران کلیوی انجام شد و مشخص کرد که گروه دریافت‌کننده‌ی روغن ماهی، به نسبت گروهی که شبه دارو دریافت می‌کردند، میل بیشتری به خوردن غذا پیدا کردند.

تحقیق جالب‌تری نیز بر روی دو دسته از افراد که از چاقی رنج می‌بردند و افرادی که دچار چاقی نبودند، انجام شد. قبل و بعد از دوره‌ی این تحقیق از آنها آزمایش خون گرفته شد. جالب اینجا بود که بعد از دریافت روغن ماهی، هورمون مسئول ایجاد حس سیری، در افرادی که از چاقی رنج می‌بردند، میزان بیشتری داشت. یعنی روغن ماهی در افزایش هورمون مربوط به سیری در افرادی که از چاقی رنج می‌برند، تاثیرگذارتر از افرادی است که دچار چاقی نیستند!

دومین عاملی که در تعیین میزان هورمون موثر است، میزان سلامتی و بیماری افراد است! یعنی که روغن ماهی میل به غذای افراد بیمار را کاهش نمی‌دهد و باعث چربی‌سوزی در افراد بیمار و افراد متناسب از نظر وزن نمی‌شود! همین قدر هوشمند و جالب! البته حتما و حتما توجه داشته باشید که تنظیم متابولیسم بدن و مصرف روغن ماهی یا هر نوع مکمل دیگری باید زیر نظر پزشک و متخصص تغذیه انجام بگیرد و از مصرف خودسرانه‌ی دارو پرهیز کنید.

نقش تخم مرغ در چربی سوزی

  • تخم‌مرغ و چربی‌سوزی

تخم‌مرغ یکی از منابع تامین‌کننده‌ی انرژی ما است. حالا که به طور مفصل از احساس سیری و غذاهای موثر بر آن صحبت کردیم، باید بگوییم که تحقیقات نشان داده‌اند صبحانه‌هایی که شامل تخم‌مرغ می‌شوند، احساس سیری بیشتر و طولانی‌تری را به افراد خواهند داد. همین موضوع باعث می‌شود تا تمایل کمتری به مصرف خوراکی­‌هایی  مثل قهوه، تنقلات، خوراکی‌های شیرین‌شده با قندهای مصنوعی و… را داشته باشند.

حتی در برنامه غذایی بدنسازی چربی سوزی هم تخم مرغ وجود دارد. چرا؟ چون پروتئین دارد و پروتئین چربی‌سوز است. تخم‌مرغ پروتئین‌هایی دارد که مصرف آنها باعث می‌شود تا میزان متابولیسم بدن شما پس از صرف وعده‌ی غذایی 35- 20 درصد افزایش پیدا کند و این در تحقیقات بسیاری مشخص شده است. در حقیقت چیزی که باعث می‌شود نقش تخم مرغ در چربی‌سوزی تا این حد پررنگ شود، در فرایند هضم پروتئین‌های آن در بدن ما اتفاق می‌افتد.

به همین دلیل در رژیم‌های غذایی سالم معمولا تخم‌مرغ گنجانده می‌شود، به این علت که خوردن سه تخم‌مرغ در وعده‌های مختلف در هفته باعث می‌شود در عین داشتن احساس سیری، کالری و چربی اضافه در بدن شما سوزانده شود.

  • تاثیر چای سبز در چربی‌سوزی

مصرف چای سبز همیشه به خاطر خاصیت سلامتی و آرامش دهندگی توصیه شده است. اما چای سبز حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان به نام اپی‌گالوکاتچین‌گالات (Epigallocatechin Gallate) است که در چربی‌سوزی و لاغری تاثیری حیرت‌انگیز و فوق‌العاده دارد. همچنین قویترین چربی سوز گیاهی چای سبز است. 

در یک تحقیق که روی 12 مرد انجام شد، مشخص شد آن گروهی که علاوه بر رژیم غذایی و ورزش، عادت به مصرف چای سبز هم داشتند تا 17 درصد بیشتر کاهش وزن را تجربه کرده‌اند. البته این نکته را هم ذکر کنیم که میزان کاهش وزن در هر فرد با دیگر، بسته به عادت غذایی، نوع ورزش و میزان مصرف چای سبز توسط آنها، متفاوت بود.

اما نکته اینجا بود که خاصیت چربی‌سوزی چای سبز در حقیقت اثبات شده است و این خاصیت در کنار رعایت یک رژیم غذایی صحیح و سالم که یک متخصص ارائه داده است و ورزش مداوم بیشتر و موثرتر خواهد شد. پس اگر به‌دنبال یک دمنوش چربی سوز قوی هستید، چای سبز بهترین گزینه است. 

تحقیقات نشان داده‌اند صبحانه‌هایی که شامل تخم‌مرغ می‌شوند، احساس سیری بیشتر و طولانی‌تری را به افراد خواهند داد. همین موضوع باعث می‌شود تا تمایل کمتری به مصرف خوراکی­هایی  مثل قهوه، تنقلات، خوراکی‌های شیرین‌شده با قندهای مصنوعی و… را داشته باشند.

  • تاثیر ماست یونانی در چربی‌سوزی

ماست یونانی مخصوصا از نوع پرچرب به شکلی حیرت‌انگیزی مغذی است. اول از همه به دلیل این که یک منبع مهم برای تامین پروتئین، کلسیم و پتاسیم است. تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که محصولات لبنی مملو از پروتئین می‌توانند به طرز مشهودی در افزایش چربی‌سوزی موثر باشند و البته از آسیب به عضلات در حین سوزاندن چربی‌های بدن محافظت کنند و بدن به جای چربی سوزی دچار عضله سوزی نشود. به علاوه در ایجاد و حفظ حس سیری تا چند ساعت بعد از خوردن غذا هم به شما کمک می‌کند. دیگر از یک ماست چه توقعی باید داشته باشیم؟! اما صبر کنید! هنوز باقی مانده!

حداقل 18 بررسی و تحقیق نشان می‌دهد که ماست پرچرب یونانی حاوی لینولئیک اسید است و همین موضوع باعث می‌شود تا فرایند چربی‌سوزی و کاهش وزن با شدت و حدت بیشتری در بدن افرادی که اضافه وزن دارند اتفاق بیفتد. پس اگر قصد کاهش وزن دارید، حتما به ماست یونانی فکر کنید، چون علاوه بر این که فواید زیادی برای بدن شما دارد، به خاطر باکتری‌های پروبیوتیک از نفخ، ناراحتی‌های گوارشی، یبوست و… هم جلوگیری می‌کند.

نوشیدنی‌های چربی‌سوز

خوراکی چربی سوز گیاهی

قبل از انیکه از نوشیدنی‌های چربی‌سوز بگوییم لازم است بدانید که بهترین چربی سوز ناشتا، آب ولرم است. آب ولرم دستگاه گوارش را آماده یک روز سلامت می‌کند. حالا نوبتی هم که باشد، نوبت می‌رسد به خوراکی‌های خوشمزه‌ای که هم مفرح ذات است و هم چربی‌سوز! حتما شنیده‌اید که اگر عضلات شما ساخته و قوی شوند، خودشان از پس سوزاندن چربی‌های اضافه برمی‌آیند.

بعضی از مواد غذایی مستقیما در آبدیده و قوی شدن عضلات و تناسب اندام نقش دارند و به این شکل در چربی‌سوزی اثر می‌گذارند. اسموتی‌ها، آب‌ سبزیجات و مغزها در این دسته می‌گنجند که البته در هیچ یک از آنها نباید شیرین‌کننده‌ی مصنوعی و محتویات ناسالم و غیرطبیعی وجود داشته باشد. هدف از خوردن این نوشیدنی‌ها و مواد خوراکی‌ چربی سوز کم کردن وزن در کنار حفظ سلامتی است و در ضرر و زیانی که نوشیدنی‌های شکری و مصنوعی به بدن می‌زند، هیچ شکی وجود ندارد. پس با ما باشید تا با چند مورد از این نوشیدنی‌ها آشنا شوید.

این سه نوشیدنی وقتی در کنار رژیم غذایی متعادل و ورزش مداوم و بابرنامه انجام شود، معجزه‌گری‌شان در از بین بردن چربی‌های اضافه را به شما ثابت خواهند کرد:

اسموتی چربی‌سوز سیب و کرفس

کرفس و سیب هر دو در چربی‌سوزی شناخته‌شده هستند و تصور کنید که این دو میوه و سبزی در کنار هم چطور به این فرایند سرعت می‌بخشند.

مواد لازم برای تهیه‌ی این اسموتی که کلا دو دقیقه وقت لازم دارد، شامل لیست زیر است:

  • سیب سبز یک عدد
  • زنجبیل تازه یک چهارم
  • لیمو ترش یا آب‌لیمو یک عدد یا یک چهارم پیمانه
  • ساقه‌ی کرفس یک عدد
  • آب یک پیمانه
  • اسفناج یک پیمانه
  • رازیانه یک چهارم قاشق چای‌خوری
طرز تهیه‌ی اسموتی سیب و کرفس یک خوراکی‌ چربی سوز
  • قدم اول اسفناج، آب و آب‌لیمو را در مخلوط‌کن یا غذاساز می‌ریزیم تا یک مخلوط همگن به دست بیاید.
  • قدم دوم بقیه‌ی مواد را به مخلوط داخل مخلوط‌کن یا غذاساز اضافه می‌کنیم.

اسموتی چربی‌سوز توت، موز، کلم سبز

توت‌ میوه‌ی شیرینی است که قند ندارد، سرشار از آنتی‌اکسیدان است، اثر ویژه‌ای در چربی‌سوزی دارد و همین علت، در رژیم‌های غذایی مربوط به این هدف هم زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. حالا در این اسموتی قرار است کنار دو چربی‌سوز دیگر کار کند.

مواد مورد نیاز برای این اسموتی چربی‌سوز شامل این موارد می‌شود:

  • کلم سبز تازه یک پیمانه
  • شیر بادام (شیرین‌نشده) یک پیمانه
  • توت از هر نوعی یک پیمانه
  • موز نصف یک عدد
  • کره‌ی بادام یک قاشق غذاخوری
  • جو دوسرپرک 2 قاشق غذاخوری

اسموتی چربی‌سوز سیب و کرفس

طرز تهیه‌ی اسموتی چربی‌سوز
  • قدم اول شیر بادام و کلم سبز را در مخلوط‌کن می‌ریزیم و با هم کاملا مخلوط می‌کنیم تا یک ترکیب سبز کمرنگ و همگن به دست بیاید.
  • قدم دوم بقیه‌ی مواد را به ترکیب اضافه می‌کنیم و تا وقتی که به یک مخلوط بنفش روشن خوشرنگ و لطیف تبدیل شوند.

بیشتر بخوانید:آب میوه‌های مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اسموتی اسفناج، انبه، آناناس و موز

این اسموتی سرشار از آهن، پتاسیم و ویتامین است و طعم آن شما را به یک مسافرت تمام عیار به تمام مناطق گرمسیری زمین می‌برد و سالم­تر از زمانی که هنوز اسموتی را ننوشیده بودید، به خانه باز می­گرداند. محتویات این اسموتی جادویی چیست؟ در لیست زیر مواد لازم این اسموتی را می‌بینید:

  • اسفناج یک پیمانه
  • آب یک پیمانه
  • آناناس یک دوم پیمانه
  • انبه یک دوم پیمانه
  • موز یک عدد
طرز تهیه‌ی اسموتی اسموتی اسفناج، انبه، آناناس و موز
  • قدم اول آب و اسفناج را در مخلوط‌کن بریزید و یک ترکیب سبز خوشرنگ از آنها بسازید.
  • قدم دوم بهتر است که تکه‌های انبه و آناناس از قبل یک یا دو ساعت در فریزر باشند و بعد به همراه تکه‌های موز در داخل مخلوط‌کن ریخته شوند تا یک کِرِم سبز و زرد با خاصیت جادویی در لاغری را به دست بیاورید.

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله نوشیدنی‌ و خوراکی‌ چربی سوز

در این مقاله از خوراکی‌هایی صحبت کردیم که به چربی‌سوزی کمک می‌کنند. از دلایل و تحقیقات علمی که درمورد هر کدام از آنها انجام شده بود، پرده برداشتیم و در نهایت چند اسموتی با خاصیت جادویی چربی‌سوزی که واقعا خوشمزه بودند را آموزش دادیم تا برای سوزاندن چربی‌ها بهانه‌ای باقی نماند.

ارسال نظر