رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

همه چیز درباره‌ی دراگون فروت یا میوه‌ی اژدها

تنوع میوه‌های سرتاسر دنیا آنقدر زیاد است که همیشه یک میوه‌ی جالب و تازه از راه رسیده برای شناختن وجود دارد. یکی از این میوه‌های جالب و پرخاصیت دراگون فروت یا میوه‌ی اژدها است که چهره‌ی عجیب و بامزه‌ای دارد و خاصیت و طعم آن برای ما که در آسیای غربی زندگی می‌کنیم کمی غریب و ناآشنا است. اگر شناختن میوه‌های تازه وارد و خارجی برای شما هم جذاب است، این پست برای شما نوشته شده. در این پست قرار است درباره‌ی پیتایا صحبت کنیم و یک دسر ساده و خوش‌طعم را با استفاده از آن را آموزش ببینیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

دراگون فروت چیست؟

خاستگاه میوه‌ی دراگون فروت یا میوه‌ی اژدها آمریکای مرکزی و جنوبی است؛ یعنی جایی که کشور مکزیک قرار دارد. این میوه بر روی گیاهی از خانواده‌ی کاکتوس‌ها رشد می‌کند که نام این کاکتوس هیلوسِروس است. این گیاه که به نام ملکه‌ی هونولولو هم شناخته می‌شود، گل‌های عجیبی دارد که فقط شب‌ها باز می‌شوند و در روزها بسته هستند.

جالب این جا است که این گیاه در سراسر جهان و در شرایط مخصوص خود رشد می‌کند و دیگر فقط مختص یک نقطه از جهان نیست و به همین علت که به نقاط مختلفی از جهان سفر کرده است اسامی مختلفی هم پیدا کرده؛ از گلابی توت‌فرنگی گرفته تا پیتایا و پیتاهایا و…

قشر بیرونی میوه‌ی اژدها شبیه به کلم شیرازی است. یعنی درست مثل کلم قمری یا شیرازی دارای پوسته‌ی ناصافی است. انواع دراگون فروت دو نوع را در بر می‌گیرند که اولی ظاهر یک اژدهای کارتونی را به ذهن متبادر می‌کند و پوست بیرونی آن سرخابی یا قرمز روشن است و گوشت ژله‌ای آن به رنگ سفید یا سرخابی تیره با دانه‌های بسیار ریز و پراکنده‌ی سیاه است و نوع دیگری پوست زرد رنگی دارد و گوشت آن حالتی ژله‌ای دارد که با دانه‌های ریز و سیاه بسیاری پوشانده شده است. هر دو نوع آن زیاد دیده می‌شوند، اما چهره‌ی سرخابی و گوشت سفید با دانه‌های سیاه مشهورتر است و افراد بیشتری آن را دیده‌اند.

چهره‌ی این میوه‌ی عجیب بیشتر شبیه به میوه‌های سمی و حساسیت‌زایی است که در کتاب‌های فانتزی و جادویی وجود دارد. در حالی که در واقعیت اصلا این طور نیست! طعم دراگون فروت شیرین است و مزه‌ی آن چیزی شبیه به کیوی و گلابی رسیده است. در هنگام خوردن این میوه باید انتظار ژله‌ی گلابی یا مارمالاد کیوی را داشته باشید. به همین دلیل برای درست کردن انواع دسرهای جدید و جذاب، قرار گرفتن در کنار بستنی یا تهیه‌ی شیرینی، مارمالاد و مربا می‌تواند یک گزینه‌ی جالب، جدید و ارزشمند باشد.

ارزش غذایی دراگون فروت

این میوه‌ی جذاب از لحاظ ارزش غذایی درست مثل دیگر میوه‌های آمریکای جنوبی که به خودی خود می‌توانند تکمیل‌کننده‌ی یک وعده‌ی غذایی به حساب بیایند، مواد ضروری و ارزشمندی مثل آهن، منیزیم و فیبر دارد، در حالی که چربی موجود در آن برابر با صفر است. در جدول زیر ارزش غذایی به ازای هر 100 گرم از دراگون فروت را مشاهده می‌کنید:

  • انرژی 60 کالری
  • پروتئین 1.2 گرم
  • چربی صفر
  • کلسیم 16 میلی‌گرم
  • فیبر سه گرم
  • کربوهیدرات 13 گرم
  • ویتامین سی دو میلی‌گرم (برابر با سه درصد از میزان نیاز روزانه‌)
  • آهن یک‌چهارم گرم (برابر با چهار درصد از نیاز روزانه)
  • منیزیم 35 میلی‌گرم (برابر با ده درصد از نیاز روزانه)

خواص دراگون فروت

یکی از فواید دراگون فروت مربوط می‌شود به خواص آنتی‌اکسیدانی و غنی بودن از آنتی‌اکسیدان‌های موثر و مفیدی همچون فلاونویدها، فِنولیک اسید و بتاسیانین. این ترکیبات از این جهت برای بدن شما اهمیت دارند که از درگیر شدن و تغییر شکل پیدا کردن سلول‌ها به خاطر حملات رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند و این اثر نهایتا منجر به پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های مختلف می‌شود. بنابراین مصرف موادی که دارای این آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، به محافظت از سلول‌های بدن شما کمک می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مثل انواع سرطان‌ها و پیری زودرس را به شکلی چشم‌گیر کاهش می‌دهد.

تهیه دسر با استفاده از دراگون فروت و مصرف آن به عنوان میان‌وعده یک راهکار و ترفند عالی برای سیر ماندن به مدت طولانی است. به این علت که این میوه چربی ندارد و حاوی فیبر و پروتئین است. بنابراین، مصرف آن کمک می‌کند تا بتوانید برای مدت بیشتری سیر بمانید و از احساس گرسنگی کاذب جلوگیری کنید.

همانطور که گفته شد این میوه دارای ویتامین سی است که مصرف آن کمک می‌کند سیستم ایمنی بدن به خوبی عمل کند و تقویت سیستم ایمنی به معنی این است که بدن شما در برابر هجوم عوامل بیماری‌زا مقاومت و قدرت بیشتری از خود نشان خواهد داد.

از سوی دیگر این میوه دارای باکتری مفیدی است که به آن پروبیوتیک گفته می‌شود. مصرف میوه و سبزیجات به خودی خود به بهبود فرآیندهای گوارشی در دستگاه گوارش کمک می‌کند، اما این میوه با سرشار بودن از این باکتری مفید که در انتهای روده‌ی بزرگ ما زندگی می‌کند منجر به بهبود بیماری‌های گوارشی، ناراحتی‌ها و سختی‌های هضم و دفع مواد غذایی می‌شود.

تحقیقاتی بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام گرفت و اینطور نشان داد که مصرف دراگون فروت می‌تواند سطح قند خون را پایین بیاورد و همچنین بر روی حساسیت به انسولین موثر واقع شود. به همین دلیل یکی از مضرات دراگون فروت که به نوعی یکی از خواص آن برای سلامتی هم محسوب می‌شود، این است که مصرف آن برای زنان باردار که احتمال ابتلا به دیابت بارداری در آنها وجود دارد، بیمارانی که هرگونه تغییر ناگهانی بر میزان قند خون برای آنها مهم است، بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و دو و… باید حتما با مشورت با پزشک مصرف شود.

طرز تهیه‌ی دسر با میوه‌ی دراگون فروت

البته که اسم این میوه کمی شما را درمورد تهیه دسر مردد می‌کند، اما جای ترس وجود ندارد؛ چرا که همیشه می‌توان یک دسر ساده و جذاب تهیه کرد که برای سلامتی هم مفید باشد. در این بخش از مطلب قرار است که یک دسر ساده با استفاده از میوه‌ی اژدها تدارک ببینیم. برای شروع به موادی که در لیست زیر آمده احتیاج داریم:

  • دراگون فروت قطعه‌قطعه شده 200 گرم
  • بستنی ساده به میزان دلخواه
  • پنیرخامه‌ای یک بسته
  • خامه یک بسته
  • موز له شده یک یا دو عدد
  • گام اول در مرحله‌ی اول باید کیفیت دراگون فروت را بسنجید. میوه‌ی شما نباید نرم بوده یا برگ‌های آن خشک شده باشد. وقتی آن را فشار می‌دهید، باید سفت باشد، در غیر این صورت زیادی رسیده است. با یک چاقوی مناسب آن را از وسط نصف کنید و گوشت یا ژله‌ی داخل آن را با استفاده از چاقو قطعه قطعه و جدا کنید.
  • گام دوم موز را پوست بکنید، با گوشت‌کوب کاملا بکوبید و بعد برای دو تا سه ساعت در فریزر قرار بدهید.
  • گام سوم پنیر خامه‌ای، خامه و بستنی را با هم مخلوط کنید و موز له شده‌ی یخ‌زده را به آنها اضافه کنید یا همه‌ی مواد را به اضافه‌ی میوه‌ی اژدها در داخل غذاساز بریزید تا به یک مخلوط یکدست برسید.
  • گام چهارم مخلوط را در بستنی‌خوری بریزید و با تکه‌های میوه‌ی اژدها، موز، نارگیل، کیوی و انبه تزئین کنید. نوش جان!

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

در این پست به معرفی میوه‌ای جدید و جالب، با ظاهری عجیب، با خواصی حیرت‌انگیز پرداختیم که به نام‌های مختلفی شناخته می‌شود و یکی از آنها دراگون فروت یا میوه‌ی اژدها است. در انتها یک دسر خوشمزه و سرد را با استفاده از این میوه آموزش دادیم و امیدواریم که از این پست لذت کافی برده و اطلاعات جامعی را به دست آورده باشید.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا ما را میهمان نظرات ارزشمند خود کنید.

ارسال نظر