رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

چرا بعد از خوردن مرغ احساس خستگی می‌کنیم؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که پر از انرژی و نشاط سر میز نهار یا شام نشسته‌ باشید و بعد از خوردن یک وعده‌ی غذایی که شامل گوشت مرغ بوده است، دیگر نتوانسته باشید از شدت فشار خواب و احساس خستگی حتی میز را ترک کنید و احتمالا بعد از آن احساس خستگی را به خوردن گوشت مرغ ربط داده‌اید! اگر این اتفاق معمولا بعد از خوردن گوشت مرغ برای شما می‌افتد یا بعد از خوردن هر وعده‌ی غذایی دیگر دچار احساس خستگی می‌شوید، این مقاله برای شما نوشته شده است. در ادامه قرار است درمورد احساس خستگی بعد از خوردن گوشت مرغ صحبت کنیم و در نهایت برای حالتی که احتمالا برای شما تکراری و عذاب‌آور شده است، راه‌حل‌هایی پیشنهاد بدهیم تا بتوانید به کمک این راه‌حل‌ها از این خواب‌آلودگی بعد از خوردن غذا آسوده شوید.

خستگی بعد از غذا خوردن

به طور کلی بروز احساس خستگی بعد از خوردن گوشت مرغ تا حد زیادی مشهود است و افراد بسیاری را درگیر خود می‌کند اما چرا افراد پس از خوردن غذاهایی مثل گوشت مرغ دچار احساس خستگی می‌شوند؟ جواب را باید در تحقیقات علمی انجام شده روی برخی مواد غذایی جستجو کرد.

تحقیقات علمی نشان داده‌اند که نه تنها گوشت مرغ، بلکه مواد غذایی دیگری مثل گوشت قرمز، برخی ماهی‌ها مثل سالمون، تخم‌مرغ و حتی گیاهانی مثل اسفناج این توانایی را دارند که بعد از خورده شدن فرد را خواب‌آلود، گیج یا منگ کنند. اما چرا؟!

همانطور که در ابتدا گفتیم افراد بسیاری با خوردن مواد خوراکی و وعده‌های غذایی مختلفی دچار احساس رخوت و حس بی‌حالی می‌شوند و این الزاما یک ایراد نیست که به گوشت مرغ و امثال آن وارد باشد. علت بروز این حالت بعد از خوردن خوراکی‌هایی مثل گوشت مرغ این است که این مواد غذایی دارای نوعی آمینواسید هستند که به آن تریپتوفان گفته می‌شود. تریپتوفان در بدن ما باعث می‌شود تا هورمونی به نام سروتونین ترشح ‌شود. سروتونین به هورمون شادی مشهور است اما در اینجا با نقش مهم و فعال آن در ایجاد ریتم‌های شبانه و تنظیم چرخه‌های مخصوص خواب کار داریم.

مواد غذایی پروتئینی؛ سرشار از تریپتوفانی هستند که نهایتا منجر به ترشح هورمون سروتونین می‌شوند. پس به همین علت است که وقتی غذاهایی پر از پروتئین مصرف می‌کنید، بعد از احساس سیری مورد هجوم احساس دیگری به نام خستگی قرار می‌گیرید.

مواد غذایی پروتئینی؛ مخصوصا گوشت مرغ و کربوهیدرات‌ها سرشار از تریپتوفانی هستند که نهایتا منجر به ترشح هورمون سروتونین می‌شوند؛ پس به همین علت است که وقتی غذاهای پر از پروتئین (از جمله گوشت مرغ) مصرف می‌کنید، بعد از احساس سیری مورد هجوم احساس دیگری به نام خستگی قرار می‌گیرید و به نوعی از پا درمی‌آیید و دیگر نمی‌توانید سر پا باقی بمانید.

چه غذاهایی باعث خواب‌آلودگی می‌شوند؟

 

همانطور که جلوتر گفتیم ایجاد احساس خواب‌آلودگی انحصارا مربوط به غذاهایی نیست که با گوشت مرغ طبخ می‌شوند و غذاهای کربوهیدراتی و پروتئینی دیگری هم هستند که احتمالا خیلی بهتر از مرغ این وظیفه را انجام می‌دهند. در ادامه یک لیست تقریبا کامل از این مواد خوراکی را با هم مرور می‌کنیم:

  • گوشت‌ها: این مورد شامل گوشت قرمز و گوشت سفید می‌شود. چه گوشت مرغ و ماهی مصرف کنید و چه مصرف‌کننده‌ی پر و پا قرص گوشت قرمز و انواع کباب‌ها باشید، لازم است بدانید که دلیل احساس رخوت و میل شما به خوابیدن و چرت زدن بعد از وعده‌های نهار و شام خوردن همین موارد است.

بیشتر بخوانید: عادت غذایی سالم چیست – چطور یک عادت غذایی سالم خلق کنیم؟

  • لبنیات: پنیر و شیر هم در ایجاد حس خواب‌آلودگی بعد از مصرف بی‌تاثیر نیستند. حتما می‌دانید سال‌هاست که از شیر به عنوان خوراکی قبل از خواب یاد می‌شود.
  • گیاهان و دانه‌ها: احتمالا انتظار دیدن اسم‌ این دو نوع ماده‌ی غذایی در لیست خوراکی‌های خواب‌آور را ندارید، اما بد نیست بدانید که گیاهانی مثل اسفناج، بلال، برنج، ذرت شیرین، محصولات سویایی و حتی شیرهای گیاهی مثل شیرسویا هم در ایجاد حس رخوت بعد از غذا خوردن بی‌تاثیر نیستند!
  • کربوهیدرات‌ها: این گروه پاستا، ماکارونی، انواع نان‌ها، بیسکوییت‌ها، کلوچه‌ها، شیرینی‌جات و محصولات قندی و شیرین‌شده را شامل می‌شود که همگی در ایجاد احساس رخوت و خستگی بعد از خوردن مقصر هستند و شما بعد از خوردن این مواد خوراکی گرفتار خواب و میل به چرت زدن خواهید شد.

چطور از خواب ‎آلودگی بعد از غذا خوردن جلوگیری کنیم؟

به جز دلیلی که برای احساس خواب‌آلودگی بعد از خوردن غذاهای پروتئینی مثل گوشت مرغ و گوشت قرمز و کربوهیدرات‌ها مطرح شد، یک دلیل دیگر هم وجود دارد که افراد بعد از خوردن وعده‌های غذایی، دیگر تمایلی برای بیدار ماندن نداشته باشند. آن دلیل دیگر، همان حجم وعده‌ی غذایی است که مورد مصرف قرار گرفته است.

به طور کلی وقتی به عنوان وعده‌ی  اصلی، یک خوراکی یا غذای پرحجمی را وارد معده می‌کنید، نباید انتظار داشته باشید که بدن شما برای این حجم از مواد غذایی آمادگی و پیشنیاز داشته باشد. بنابراین بدن به صورت خودکار بخش اعظمی از انرژی خود را معطوف به فرایند هضم و جذب موادی می‌کند که ناگهان وارد معده شده‌اند.

به همین دلیل شما به شکل مقطعی بعد از خوردن مواد غذایی مثل گوشت مرغ یا گوشت قرمز با رخوت شدید و کاهش  سطح انرژی و حتی هوشیاری مواجه می‌شوید. به همین سادگی احساس خواب‌آلودگی شما را به زانو درمی‌آورد و شما مغلوب آن می‌شوید.

اما خوشبختانه این پایان راه نیست و مثل اغلب مسائل بزرگ یک راه‌حل خیلی ساده و پیش پا افتاده برای آن وجود دارد. برای این که به این راحتی تحت سلطه‌ی احساس خستگی بعد از غذا خوردن در نیایید، باید با وعده‌های پرحجم و ناگهانی غذایی خداحافظی کنید.

آیا این نکته به معنی این است که باید به کم‌خوری یا نخوردن غذا رو بیاورید؟! آیا قرار است گوشت مرغ و گوشت قرمز را کنار بگذارید؟! جواب روشن، واضح و تعجب‌برانگیز است؛ خیر! شما برای رها شدن از سلطه‌ی خواب بعد از مصرف مواد غذایی مثل گوشت مرغ، قرار نیست با تمام وعده‌های غذایی خداحافظی کنید. بلکه قرار است که:

  • تعداد وعده‌های غذایی را بیش‌تر کنید.
  • میزان پروتئین (گوشت مرغ، گوشت قرمز، لبنیات و…) و کربوهیدرات (شیرینی، نان، ماکارونی، پاستا و…) مصرفی خود را متعادل کنید.
  • وعده‌های غذایی را کم‌حجم‌تر و میان‌وعده‌های میوه‌ای را جایگزین شیرینی، شکلات و… کنید.
  • در طول روز آب بیش‌تری مصرف کنید.

به این شکل با از بین بردن عواملی که ایجادکننده‌ی احساس خستگی بعد از خوردن مواد غذایی هستند، بعد از مدتی شاهد خواهید بود که بعد از مصرف غذاها به جای این که با احساس خواب‌آلودگی دست و پنجه نرم کنید، تا چه حد سبک‌بارتر، پرانرژی‌تر و پربازده‌تر شده‌اید.

با این روش قرار نیست که گوشت مرغ را محکوم به ایجاد احساس خستگی کنید و از خوردن آن اجتناب کنید! بلکه با به تعادل رساندن عادت غذایی خودتان، از مصرف انرژی بیش از حد برای هضم غذاها جلوگیری می‌کنید!

به این صورت هم از تمام مواد غذایی مثل گوشت مرغ که پیشتر گفتیم به دلیل وجود آمینواسید تریپتوفان مسئولیت ترشح شدن سروتونین در بدن را به عهده دارند و باعث ایجاد حس خستگی در افراد می‌شوند، به میزان مورد نیاز استفاده می‌کنید و هیچ کدام را حذف نمی‌کنید، هم یک عادت ناصحیح را از بین می‌برید و باعث می‌شوید بدن‌ شما برای هضم و جذب مواد غذایی به اندازه‌ی بهینه انرژی صرف کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید گوشت مرغ تازه

از یاد نبرید که یک نکته‌ی بااهمیت که به شما کمک می‌کند تا جلوی تمایل‌تان برای مصرف وعده‌های پرحجم را بگیرید، خوردن میوه‌ها و تنقلات سالم است. با خوردن میان‌وعده‌های سالم، مغذی و کم‌حجم به خودتان این فرصت را می‌دهید که همواره احساس سیری داشته باشید و تمایلی به پرخوری نداشته باشید. به همین شکل از به خواب رفتن اجباری بعد از غذا جلوگیری و حتی پیشگیری کنید.

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله چرا بعد از خوردن مرغ احساس خستگی می‌کنیم؟

در این مقاله راجع به یک مشکل شایع صحبت کردیم که اغلب افراد با آن دست به گریبان هستند و آن مشکل احساس خستگی و خواب‌آلودگی دقیقا بعد از غذا خوردن است. معمولا افراد بعد از خوردن غذاهایی مثل گوشت قرمز و گوشت مرغ دچار نوعی رخوت و سستی می‌شوند و تمایل شدیدی به خوابیدن پیدا می‌کنند که در این مقاله مفصلا روی این موضوع، دلیل بروز این حالت و چگونگی مقابله با آن کار کردیم.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و در انتها از شما می‌خواهیم که در بخش کامنت‌ها نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر