رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

چک لیست راهنما برای خرید گوشت قرمز

در هنگام خریدن گوشت اغلب ما فقط می‌دانیم که باید به رنگ قرمز روشن‌ آن دقت کنیم. اما درمورد آیتم‌های یک گوشت سالم چیز بیشتری نمی‌دانیم. اگر به دنبال یک چک‌لیست برای تست کیفیت گوشت در فروشگاه هستید، این مقاله متعلق به شما است! در این پست قرار است نکاتی را آموزش دهیم که در هنگام خریدن گوشت به کار می‌آید. پس این شما و این چک‌لیست راهنما برای خرید گوشت قرمز.

1.    رنگ گوشت قرمز

در هنگام خرید گوشت قرمز همیشه اولین چیزی که به چشم ما می‌خورد و اولین موردی که می‌توانیم به چشمان‌مان اعتماد کنیم و بر اساس آن گوشتی را بخریم یا نخریم، رنگ آن است که باید قرمز روشن باشد. هر چه قرمز روشن بیشتر به سمت تیرگی، قهوه‌ای یا خاکستری رفته باشد، به معنی غیرقابل اطمینان و ناسالم بودن آن است. اگر در تشخیص رنگ مورد قبول بود، می‌توانیم به سراغ مورد بعدی برویم.

2.   بوی گوشت قرمز

اگر گوشت از مرحله‌ی رنگ مطلوب عبور کرد، باید به سراغ تست کردن بوی آن برویم. حساب بوی طبیعی گوشت قرمز یا اصطلاحا بوی زهم گوشت کاملا از بوی غیرطبیعی که فساد آن را ثابت می‌کند، مجزا است. در مقاله‌ی از بین بردن بوی گوشت درمورد تکنیک‌هایی برای از بین بردن بوی طبیعی گوشت صحبت کرده‌ایم، اما در این بخش از مقاله می‌خواهیم از بوی غیرطبیعی، تند و زننده‌ای صحبت کنیم که کاملا بیانگر کیفیت پایین گوشت است.

دومین راه برای تشخیص کیفیت گوشت قرمز بوی آن است. اگر بویی که از گوشت به مشام می‌رسد:

  • آزاردهنده است،
  • تندی غیرطبیعی حتی به میزان خیلی کم دارد،
  • شبیه به فاسد، تجزیه‌ شدن یا ترشیدگی مواد غذایی است،

مسلما باید از خرید آن پرهیز کنید.

3.    برش‌های گوشت قرمز

بعد از رنگ و بو، با دقت کردن به برش‌های گوشت گوسفند، گوساله و … می‌توانید به راحتی کیفیت آن را حدس بزنید. البته برش‌های ظریف، تمیز و بدون زخمی کردن گوشت، تضمین کننده‌ی عدم فساد در گوشت نیست، اما اگر برش‌ها به شکلی که گفته شد نباشد، احتمالا باید به کیفیت گوشت شک کنید. برش نادرست بر گوشت باعث از دست رفتن طعم آن هم می‌شود. به طور کلی ویژگی‌های برش‌های گوشت سالم به شرح زیر هستند:

  • سالم و ظریف بدون ایجاد پارگی و زوایای اضافی باشد.
  • قطعات گوشت باید اندازه، ابعاد یکسان و معمول داشته باشند و نباید در اندازه و ابعاد نامتعارف، خیلی ریز یا بزرگ، تکه‌هایی از اندام‌های غیرقابل فروش یا گوشت تکه تکه باشند.
  • در برش‎های گوشت نباید هیچ اثری از بی‌دقتی و بی‌توجهی وجود داشته باشد که در غیر این صورت باید به مراحل نگه‌داری و سلامت گوشت‌های آن قصابی یا فروشگاه شک کرد.

4.    سطح، بافت و قوام گوشت قرمز

اگر گوشت از سه مرحله‌ی قبل چک‌لیست ما سه تیک تایید گرفت، حالا نوبت می‌رسد به بررسی سطح، بافت و قوام آن. در سطح گوشت نباید هیچ نشانه‌ای از ضرب دیدگی، زخم و جراحت، خونمردگی، لکه، پارگی، مُهر، رطوبت یا خیسی، لزجی و… وجود داشته باشد.

  • سطح یک گوشت باید نه خیلی خشک و چروکیده باشد و نه خیس و لزج. هیچ یک از این آثار نباید روی گوشت وجود داشته باشد تا به آن یک گوشت قرمز سالم و باکیفیت اطلاق شود.
  • برای تست کردن کیفیت گوشت انگشت خود را روی سطح آن فشار بدهید. سر و شکل یک گوشت قرمز سالم باید به اندازه‌ی کافی (نه زیاد و نه کم) قوام داشته باشد. نه خیلی سفت باشد که با فشار دادن انگشت روی آن به سختی فرو برود، و نه انقدر شل باشد که با کمترین فشاری جای انگشت بر آن بماند.
  • اگر گوشت در برابر فشار مقاومتی بیشتر از حد طبیعی دارد، یا اثر انگشت شما برای لحظاتی روی آن می‌ماند، از خرید آن پرهیز کنید. گوشت تازه نه مقاومت می‌کند و نه اثر انگشت بر آن به جا می‌ماند.
  • به گوشت‌های قرمز موجود در عکس‌ها دقت کنید. یک گوشت قرمز سالم و باکیفیت از نظر ظاهری شبیه به این موارد است و در باقی موارد به نکات گفته شده توجه کنید و از حواس خود برای تعیین کیفیت استفاده کنید.
  • وقتی از نزدیک به گوشت توجه می‌کنید، حتما فیبرهای عضلانی روی گوشت را خواهید دید. این فیبرهای عضلانی مشخص کننده‌ی کیفیت و میزان زمانی که برای پخته شدن لازم دارند (اصطلاحا دیرپز یا زودپز گفته می‌شود) هستند.
  • اگر فیبرهای عضلانی ضخیم باشند، نشان از پیری و کهولت دام دارد، گوشت محکم‌تر است و در نتیجه زمان بیشتری باید صرف پختن آن شود. هر چه فیبرهای عضلانی ظریف‌تر باشند، یعنی دام جوان‌تر بوده و گوشت آن سریع‌تر پخته می‌شود.
  • پس در موقع خرید گوشت قرمز به این موضوع دقت کنید که هر چه فیبرهای عضلانی روی گوشت ضخامت‌ بیشتری داشته باشند و راحت‌تر دیده شوند، یعنی گوشت برای پخته شدن به زمان بیشتری احتیاج خواهد داشت.
  • فیبرهای عضلانی گوشت‌های سفید مثل ماهی و مرغ خیلی نازک و ظریف‌تر است، به همین دلیل زودتر از گوشت قرمز پخته می‌شوند.
  • به طور کلی گوشت قرمز باید ساختار و بافتی محکم داشته، منسجم و به میزان متعادلی خشک باشد. یعنی نباید در بافت آن آب وجود داشته باشد و همچنین اثری از شل و وارفتگی در آن موجود نباشد.

در مقاله‌ی مزایای محصولات ارگانیک به طور کامل درمورد گوشت‌های دام ارگانیک و تغذیه‌ی آنها صحبت کرده‌ایم. گوشت دامی ارگانیک به دلیل تفاوت نوع و فرایند غذایی آنها از لحاظ کیفیت، سلامت و طعم به شدت متفاوت هستند. پس پیشنهاد می‌کنیم حتما از گوشت قرمز ارگانیک استفاده کنید.

برای تست کردن کیفیت گوشت انگشت خود را روی سطح آن فشار بدهید. سر و شکل یک گوشت قرمز سالم باید به اندازه‌ی کافی (نه زیاد و نه کم) قوام داشته باشد. نه خیلی سفت باشد که با فشار دادن انگشت روی آن به سختی فرو برود، و نه انقدر شل باشد که با کمترین فشاری جای انگشت بر آن بماند.

 

 

 

 

 5.    چربی گوشت قرمز

خطوط و رگه‌های سفید رنگ چربی که اطراف ماهیچه وجود دارد، به خوشمزگی، تردتر و آب‌دارتر بودن گوشت قرمز کمک می‌کند. طبیعتا هر چه این میزان بیشتر باشد، به خوش‌طعم شدن کمک بیشتری می‌کند. اما نکته اینجاست که چربی از حدی که عبور می‌کند، سلامت و کیفیت آن را زیر سوال می‌برد.

تعیین جنس دام از روی گوشت می‌تواند خیلی دقیق نباشد، اما گوشت دام نر تردتر و نازکتر است و در نتیجه زودتر هم پخته می‌شود. چربی‌های روی گوشت گاو ماده معمولا زرد رنگ است و چربی‌های روی گوشت گاو نر سفید و محکم‌تر است.

 گوشت بسته‌بندی قرمز

موضوعی که درمورد گوشت‌های بسته‌بندی شده باید به آن دقت و حساسیت ویژه‌ای داشته باشید، تاریخ روز بودن آن است. تاریخ روز بودن، با کیفیت گوشت رابطه‌ی مستقیم دارد. هر چه از تاریخ روی بسته‌بندی دورتر شده باشد، کیفیت کمتر می‌شود. درمورد خرید گوشت بسته‌بندی و گوشت قرمز حتما به نکات زیر توجه و دقت کافی داشته باشید:

  • اگر قصد ندارید تا بلافاصله گوشت را بپزید، بهتر است که بهترین تاریخ مصرف درج شده روی بسته‌بندی را در نظر بگیرید و چند روز در فریزر نگه دارید تا خطر فساد را از بین ببرید. نگه‌داری گوشت بیرون از فریزر می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد، بنابراین به تاریخ روی بسته‌بندی، بهترین تاریخ مصرف و شرایط نگه‌داری دقت ویژه‌ای داشته باشید. به علاوه گوشت قرمز را به مدت طولانی نگه‌داری نکنید.
  • تحت هیچ شرایطی گوشتی که تاریخ مصرف آن گذشته است را مصرف نکنید. مصرف چنین گوشتی ریسک بسیاری به همراه دارد. در غیر این صورت احتمال مسمومیت با علائمی همچون استفراغ، اسهال، گرفتگی عضلات شکمی، تب، لرز و… بسیار وجود دارد. به علاوه بدترین اتفاق ممکن با مصرف گوشت تاریخ مصرف گذشته می‌تواند گرفتار شدن بدن به حملات باکتری‌های خطرناک و آسیب‌زایی باشد که احتمالا در آن وجود دارد.

در هنگام خرید گوشت قرمز به این موضوع دقت کنید که هرچه فیبرهای عضلانی روی گوشت ضخامت‌ بیشتری داشته باشند و راحت‌تر دیده شوند، یعنی گوشت دیرتر پخته می‌شود.

  • پکیجینگ یا بسته‌بندی بسیار اهمیت دارد. در هنگام خرید به سالم و نفوذناپذیری، سوراخ نداشتن بسته‌بندی و کثیف نبودن پوشش آن توجه کنید. این نکته اهمیت بسیاری دارد. به این علت که پکیجینگ مناسب گوشت می‌تواند از آلودگی آن به خوبی جلوگیری کند.
  • نکته‌ی آخر درمورد گوشتی که از فروشگاه‌ها تهیه می‌کنید این است که حتما باید در فضایی در بسته و فریزر نگه‌داری شود. محل نگه‌داری گوشت می‌تواند از فساد آن جلوگیری کند. پس گوشتی که بیرون از فریزر نگه‌داری می‌شود را تهیه نکنید.

کلام آخر و خلاصه‌ی مقاله

در این پست درمورد خرید گوشت قرمز و نکاتی که در هنگام خرید آن باید در نظر داشته باشید، اشاره شد. این نکات شامل رنگ، بو، برش، چربی، بافت عضلانی و… می‌شود.

امیدواریم که از این پست نهایت استفاده را برده باشید. در پایان با نوشتن دیدگاه‌تان ما را خوشحال خواهید کرد.

ارسال نظر