رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

چطور عسل اصل را از نوع تقلبی آن شناسایی کنیم؟

مهم‌ترین موضوعی که در هنگام خرید عسل مطرح می‌شود، اصل بودن آن است. کدام فروشنده‌ای است که وقتی این سوال از او پرسیده می‌شود، بگوید که محصولش اصل نیست! در حالی که حتی روی عسل‌های کارخانه‌ای که در اصل نبودن طیف کثیری از آنها شکی وجود ندارد، هم لیبل طبیعی وجود دارد! پس یک خریدار معمولی که سررشته‌ای درمورد خریداری عسل ندارد و تفاوت‌ عسل طبیعی و تقلبی را نمی‌داند، چطور باید به اصل بودن آن پی ببرد؟ در این پست قرار است درمورد عسل اصل و تقلبی صحبت کنیم، راه‌های غیرمنطقی مرسوم برای شناسایی عسل اصل از نوع تقلبی آن را بررسی کنیم و به بوته‌ی نقد و سنجش بگذاریم، و در انتها روشی خلاقانه و منطقی برای بررسی کیفیت محصول اصل را معرفی کنیم.

راه‌های تشخیص عسل اصل

عسل طبیعی از گذشته تا به امروز برای شفای امراض، حفظ سلامتی و مزه‌دهی به غذاها مورد استفاده بوده است. اما تمام مشخصات و ویژگی‌هایی که به این مایع طلایی رنگ نسبت داده می‌شود، همگی درمورد نوع اصل آن صدق می‌کند.

این روزها با یک سرچ ساده می‌توانیم ترفندهایی را ببینیم که به عنوان راه‌های تشخیص عسل طبیعی و اصل از نوع غیرطبیعی و تقلبی معرفی می‌شوند. احتمالا پیش از رسیدن به این مقاله هم تعداد بی‌شماری از این لینک‌ها را باز کرده‌اید و قطعا شما هم از دیدن و خواندن بعضی از این ترفندها دود از سرتان بلند شده است یا احتمالا کمی هم خندیده‌اید و بعد سایت را بسته‌اید. اما واقعا چه قدر از این راه‌ها و ترفندهایی که گفته شده است با عقل و منطق جور درمی‌آید؟!

مثلا چند مورد از این راه‌های ذکر شده که خیلی خوب هم جایشان را بین مردم باز کرده اند را برایتان می‌نویسیم و بعد به سراغ موضوع خودمان می‌رویم که واقعا چطور می‌توانیم یک عسل اصل را خریداری کنیم و اصولا عسل اصل را از کجا بخریم. پس این شما و این هم چند راه تشخیص عسل اصل، اما شما هم قول بدهید که بشنوید اما باور نکنید و بروید به سراغ ادامه‌ی مقاله!

  • آتش زدن عسل یا فرو بردن شمع روشن در عسل برای سنجش عسل طبیعی از تقلبی یکی از شاهکارترین مواردی بود که می‌شود به کسی پیشنهاد کرد همین مورد است! در این روش خریدار باید یک شمع روشن در جیبش داشته باشد و در مقابل دیدگان فروشنده شمع روشن را در شیشه‌ها فرو کند! اگر شمع خاموش شد، یعنی اصل نیست و آب یا مواد دیگری در آن وجود دارد، اما اگر شمع روشن ماند، یعنی فروشنده با شما صادق بوده و طبیعی است!
  • استفاده از دستمال کاغذی، نان و کاغذ در روش باور نکردنی دیگری که پیشنهاد شده بود، با ریختن چند قطره عسل بر روی دستمال، دستمال کاغذی، دستمال توالت یا حتی نان می‌توانید از اصالتش خبردار شوید! به همین راحتی که نباید جذب کاغذ، یا دستمال و بقیه‌ی موارد شود، اگر شد پس اصل نیست! این روش هم از جمله مواردی است که احتمالا چند ثانیه‌ای شما را سرگرم خواهد کرد و حسابی خواهد خنداند، اما باید گفت که این روش هم صحت ندارد!
  • استفاده از آب سرد برای فهمیدن این که عسل اصل است یا نه هم از جمله روش‌هایی بود که توصیه شده بود. بنا به این توصیه اگر عسل در آب سرد حل نشود، یعنی اصل است و در غیر این صورت تقلبی است. اما چه کسی است که نداند یا ندیده باشد که عسل، شکر و حتی نمک در آب گرم راحت‌تر حل می‌شود؟! همه‌ی این موارد در آب سرد دیرتر از آب گرم حل خواهند شد. پس نمی‌توانند سنجه‌ی مناسبی برای اصالت یا تقلبی بودن یک محصول به شمار بروند.

عسل اصل باید در برخورد اول از نظر بو، کاملا پیروز شود. عطر گیاهان معطر باید اولین چیزی باشد که حواس پنجگانه‌ی ما را با خود همراه و توجه ما را به خود جلب می‌کند.

ویژگی عسل طبیعی

در این بخش از مقاله می‌خواهیم به سراغ روشی مطمئن و منطقی برویم که می‌توانید با منطق آن را بسنجید و بعد در هنگام خرید منطقی‌، شفاف و صحیح‌تر به محصول دقت کنید و آن را مورد سنجش قرار بدهید. برای این روش‌ها لازم نیست شمعی روشن کنید یا دستمال توالت یا تکه نان همراه‌تان داشته باشید. در این روش تنها چیزی که لازم دارید، حواس پنجگانه، قوه‌ی تشخیص و استنباط خودتان است. در ادامه می‌آموزید که چطور با تکیه بر همین موارد باید در هنگام خرید به چه نکاتی دقت کنید و چه چیزهایی را از قلم نیاندازید!

تفاوت‌های عسل طبیعی و تقلبی

عسل انواع متنوع و گوناگونی دارد، از گیاهان مختلفی برای تولید آن استفاده می‌شود و به شیوه‌های مختلفی تولید می‌شود. به همین جهت یک دستورالعمل خاص وجود ندارد که افراد بتوانند به طور قطعی تعیین کنند که این محصول صد در صد اصل است یا تقلبی است. به طور کلی عسل طبیعی را باید در یک آزمایشگاه مورد سنجش قرار داد تا میزان اصالت آن برای ما افراد عادی مشخص شود. در هنگام خرید دسترسی به آزمایشگاه وجود ندارد، پس چطور می‌توانیم تشخیص بدهیم که در حال خریداری یک عسل اصل هستیم یا خیر؟!

خیلی از ما افراد عادی هستیم که در کلانشهرها زندگی کرده‌ایم، تصوری از عسل اصل نداریم. این کاملا طبیعی است که نتوانیم یک عسل طبیعی را از نوع غیرطبیعی تشخیص بدهیم! اما یک راه‌حل خوب وجود دارد. اگر عسل اصل و طبیعی ندیده باشیم، حتما عسل کارخانه‌ای را دیده‌ایم. حتما خاطره‌ای از بو، مزه‌ و ظاهر آن را در ذهن‌مان ذخیره داریم.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع با انواع عسل

عسل طبیعی از نظر طعم نوعی شیرینی دارد که گلو را می‌سوزاند، اما کاملا با شیرینی قندهای مصنوعی و شیرین‌کننده‌های طبیعی متفاوت است. حالت کلی آن غلیظ است و به کندی و سنگینی حرکت می‌کند. با افزایش دمای محیط، رقیق‌تر می‌شود و با کاهش دمای محیط اطرافش، غلیظ‌تر می‌شود.

از طرفی وقتی ماده‌ی اضافی دیگری مثل موم یا بزاق دهان به محصول طبیعی اضافه شود، بعد از مدتی رسوب پیدا می‌کند، حالت مایع آن تغییر می‌کند و سفت می‌شود. رسوب کردن آن مربوط می‌شود به عملی به نام دیاستاز که زنبور عسل در هنگام تغلیظ کردن به آن اضافه می‌کند. این در حالی است که عسلی که در بدن زنبور عسل تولید نشده، به دلیل این که دیاستاز به آن اضافه نشده، رسوب هم نمی‌کند.

در مقابل، معمولا عسل‌های کارخانه‌ای رنگی روشن دارند، قوامشان خیلی کم است و مزه‌ی آنها به طرزی جسورانه شیرین است. معمولا عسل‌های کارخانه‌ای دارای مقادیر زیادی شکر و مواد افزودنی هستند. این متن در مذمت محصولات کارخانه‌ای نوشته نشده است. افراد زیادی از این نوع عسل‌ها استفاده می‌کنند و رضایت هم دارند. اما چیزی که قرار است برای تشخیص عسل اصل مورد استفاده قرار بدهیم، مزه، بو، رنگ و قوام یک محصول کارخانه‌ای است.

در این راه خلاقانه‌ برای تشخیص عسل طبیعی، با مبنا قرار دادن رنگ، بو، مزه و قوام یک عسل کارخانه‌ای (که ادعایی در صد در صد طبیعی بودن ندارد)، یک معیار و سنجه‌ی خیلی خوب داریم تا محصول طبیعی را از محصول غیرطبیعی شناسایی کنیم. یعنی حالا که دقیقا نمی‌توانیم یک عسل اصل را شناسایی کنیم، محصولی که ادعا می‌شود اصل و طبیعی است را در کنار یک محصول غیراصل قرار می‌دهیم تا ببینیم از این آزمون سربلند بیرون می‌آید یا نه!

حتی بهتر است که وقتی در حال خرید محصولی هستیم که ادعای طبیعی بودن را دارد، یک بسته عسل کارخانه‌ای کوچک تهیه کنیم و با محصول مورد نظر مقایسه کنیم. محصول طبیعی در تمام موارد باید برتری خود را نشان بدهد و به اثبات برساند.

  • وقتی در شیشه‌ باز می‌شود. عسل اصل باید در برخورد اول از نظر بو، کاملا پیروز شود. عطر گیاهان معطر باید اولین چیزی باشد که حواس پنجگانه‌ی ما را با خود همراه و توجه ما را به خود جلب می‌کند.
  • دومین مورد رنگ عسل طبیعی است که باید از نظر رنگ و سلیقه‌ی بصری چشم‌نوازتر و جذاب‌تر باشد، همچنین رنگ‌بندی آن باید با عطر گیاهی که از آن عمل آمده کاملا هم‌خوانی داشته باشد و به این شکل خود را به شکلی هنرمندانه به ما اثبات کند. پس تا به اینجای کار محصول باید بدون کمترین تلاشی از سمت ما، دو حس از حس‌های پنجگانه‌ی ما را با خود درگیر کند؛ یکی حس بویایی و دیگری حس بینایی!

به علاوه شفافیت هم عامل مهمی در ظاهر عسل است. اشیا و نور از پشت شیشه‌ی عسل اصل غیرقابل مشاهده هستند و این درحالی است که از پشت شیشه‌ی نوع غیراصل می‌توانید چیزها را تشخیص بدهید.

  • در سومین مرحله عسل طبیعی هرگز از نظر مزه به همتای کارخانه‌ای خود میدان را واگذار نمی‌کند. وقتی با رقیب خود مقایسه می‌شود، باید کاملا متوجه تفاوت مزه‌ی این دو عسل طبیعی و غیرطبیعی با یکدیگر بشوید!
  • در چهارمین مرحله نوبت می‌رسد به تست کردن قوام و انسجام که از لحاظ غلظت باید برنده‌ی میدان باشد. عسل طبیعی و اصل از نظر غلظت باید به این شکل باشد که وقتی ظرف را تکان می‌دهید، حرکت عسل به کندی صورت می‌گیرید و عسلی که سبک باشد و راحت حرکت کند، به احتمال خیلی قوی حاوی آب، شکر، مواد افزودنی دیگر است.
  • یکی از پرسش‌های پرتکرار درمورد عسل مربوط می‌شود به شکرک زدن. عسل اصل هم ممکن است شکرک بزند اما تفاوت در نوع شکرک است که اصالت و کیفیت را مشخص می‌کند. دانه‌های شکرک عسل اصل ریز و نرم است که وقتی مزه‌اش کنید هم در دهان حس نمی‌شود، اما نوع تقلبی به دلیل این که حرارت زیادی دیده است، شکرک نمی‌زند و اگر هم شکرکی بر آن ظاهر شود، در صورتی که آن را مزمزه کنید، دانه‌های آن در دهان کاملا حس می‌شود.

عسل ارگانیک

در فرایند تولید نوع ارگانیک عسل از روش‌های طبیعی برای از بین بردن آفت‌ها استفاده می‌شود و این به معنی عدم استفاده از سموم شیمیایی، داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها است. معمولا سمپاشی به دور از لانه‌ی زنبورها و با مواد کاملا طبیعی انجام می‌شود. بنابراین سالم‌ترین نوع عسل همین نوع است که از هر نوع دیگری باکیفیت‌تر خواهد بود.

عسل اصل را از کجا بخریم؟

اما برسیم به جایی که مساله کمی سخت‌تر می‌شود. اگر محصول مورد نظر در تمام موارد بالا در سطحی بالاتر ازهمتای کارخانه‌ای خود ظاهر شد، ولی همچنان به اصالت صد در صدی آن شک داشتیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟!

اینجا هم بحث آزمایشگاه و نتیجه‌ی آزمایش به عنوان راه‌حل قطعی مطرح می‌شود. اما یک راه بهتر هم وجود دارد. این محدودیت برای همه‌ی ما وجود دارد که نتوانیم برای سنجش تک تک محصولاتی که قصد خریدشان را داریم، به آزمایشگاه مراجعه کنیم. اما این امکان برای ما وجود دارد که فروشگاه مورد نظرمان را از نظر صلاحیت، صداقت و امانت بسنجیم.

ما در دوره‌ای از تاریخ زندگی می‌کنیم که بیزینس‌ها متوجه شده‌اند باید صلاحیت و صداقت خود را ثابت کنند تا ما را به عنوان مشتری حفظ کنند. پس بهتر است به جای این که بر سر سنجش با روش‌های عجیب وقت هدر بدهیم، تماما به حواس پنجگانه‌ و البته منطق خودمان تکیه کنیم. اول خود محصول را بسنجیم و اگر اینترنتی خرید می‌کنیم، فروشگاه را به دقت اعتبارسنجی کنیم. به علاوه هرگز اجازه ندهیم که با روش‌های عجیب و غیرمنطقی فریفته شویم.

بازار آنلاین به روز مارت یک مثال خیلی خوب برای شناسایی و خرید محصولی مثل عسل اصل است. می‌توانید با تکیه بر مواردی که در این مقاله ذکر شد یک عسل طبیعی و اصل را خریداری کنید.

کلام آخر و خلاصه‌‌ی مقاله

در این مقاله به جای روش‌های مرسومی که برای سنجش عسل اصل توصیه می‌شود و اغلب آنها هم غیرمنطقی، خنده‌دار و ناشیانه هستند، یک راه خلاقانه و منطقی را معرفی کردیم که با آن می‌توانید کیفیت‌سنجی را انجام دهید. به علاوه در همین مقاله به معرفی نکاتی پرداختیم که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید.

امیدواریم که از این مقاله به اندازه‌ی کافی اطلاعات و آگاهی کسب کرده باشید. در انتها ممنون می‌شویم که نظر خود را در بخش کامنت‌ها برای ما مرقوم بفرمایید.

ارسال نظر