رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

۹ خاصیت سرکه سیب به همراه کاربردهای شگفت‌انگیز آن

خواص سرکه سیب
فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    سرکه یکی از مهم‌ترین مواد غذایی مورد نیاز برای خانم‌های ایرانی در آشپزخانه و مصارف خانگی است. از سرکه در موارد گوناگون، از آشپزی گرفته تا نظافت خانه استفاده می‌شود. این ماده ارزشمند دارای انواع گوناگونی است که در این مقاله از مجله به‌روز مارت به بررسی یکی از کاربردی‌ترین آ‌ن‌ها یعنی«سرکه سیب» می‌پردازیم.

    خواص سرکه سیب برای بدن

    سرکه سیب دارای مواد معدنی می‌باشد که به تصفیه خون کمک می‌کند؛ همچنین یک اسید استیک سالم و طبیعی است که روند کار صفرا و کبد را راحت تر می کند. سرکه سیب حاوی منیزیم، آهک، فسفر،پتاسیم، کلر، آهن، منیزیم، گوگرد، سدیم و … است که فواید زیادی برای بدن دارد. در ادامه در مورد برخی از این فواید صحبت می‌کنیم.

    1. کاهش وزن

    کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل یکی از موضوعات مهمی است که امروزه بسیاری از افراد درگیر آن هستند. بر اساس طب سنتی، یکی از مواد غذایی که به کاهش وزن کمک می‌کند سرکه سیب است. مصرف این سرکه همراه با غذاهای کربوهیدرات‌دار (برنج، نان و …) باعث کاهش اشتها و از بین بردن گشنگی کاذب شده و در کنار رژیم غذایی سالم، تناسب اندام را به همراه دارد.

    کاهش وزن به کمک سرکه سیب

    2. تسکین گلو درد

    سرکه سیب به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی باعث کاهش درد گلو می‌شود. با ترکیب کردن 4/1‌ام فنجان سرکه و به همین نسبت آب گرم، مخلوطی موثر برای رفع گلو درد به وجود می‌آید. این ترکیب طبیعی میکروب‌هایی که باعث ایجاد درد می‌شوند را از بین می‌برد.

    نکته: علت ترکیب آب و سرکه رقیق شدن سرکه است تا اسید سرکه سیب باعث ایجاد سوزش در گلو نشود.

    3. رفع سکسکه

    استفاده یک قاشق چای‌خوری از سرکه سیب باعث تحریک عصب‌های گلو شده و اسپاسم را از بین می‌برد. همین موضوع مانع از ادامه سکسکه می‌شود.

    4. جلوگیری از سوء هاضمه

    افرادی که مستعد سوء‌هاضمه (سوزش سر دل، دل درد، نفخ و…) هستند با مصرف ترکیبی از یک قاشق سرکه سیب، یک قاشق عسل، و یک لیوان آب گرم نیم ساعت قبل از غذا می‌توانند از بروز این مشکل جلوگیری کنند.

    5. کاهش قند خون

    استفاده از چند قاشق سرکه سیب باعث به تعادل رسیدن قند خون در بدن می‌شود. طبق تحقیقات زیادی که در این زمینه انجام شده است افرادی هستند که در برابر انسولین بدن مقاومی دارند با مصرف ۲قاشق سرکه سیب نیم ساعت قبل از غذاهای دارای کربوهیدرات زیاد، می‌توانند میزان قند خون را کاهش دهند.

    6. بهبود مشکلات معده

    مصرف سرکه سیب باعث بهبود برخی بیماری‌های مربوط به معده مانند سنگینی و گوارشات کند می‌شود. به عقیده کارشناسان خواص ترکیب سرکه و عسل، اسید معده را به تعادل رسانده و از سوزش سر دل جلوگیری می‌کند.

    7. بهبود کبد چرب

    طبق مشاهدات، استفاده از سرکه سیب هنگامی که ناشتا هستید موجب بهبود عملکرد کبد شده و چربی‌های موجود در بدن را تا حدودی کاهش می‌دهد. اما افرادی که به صورت جدی دچار بیماری کبد چرب هستند باید بدانند که این مشکل با استفاده از روش‌های سنتی و مصرف انواع سرکه‌ها قابل درمان نیست و حتما تحت نظر دکتر متخصص از سرکه استفاده کنند. افراد دارای کبد چرب معمولا از بیماری‌های دیابت و فشار خون رنج می‌برند یا دچار چاقی بیش از حد هستند. برای جلوگیری از بروز این بیماری می‌توان با استفاده از سرکه سیب به کاهش وزن خود کمک کرد.

    8. درمان شوره سر

    شست‌و‌شوی سر با ترکیب سرکه و آب، PH پوست سر را تغییر داده و رشد مخمر (عامل رشد شوره) را متوقف می‌کند. این محلول باعث از بین رفتن خارش و چربی اضافی کف سر نیز می‌شود.

    نحوه استفاده به این صورت است که به اندازه 4/1 فنجان سرکه سیب را به همراه 4/1 فنجان آب داخل یک اسپری ریخته و یک ساعت قبل از استحمام به موی خود اسپری کنید. به کمک این روش کاملا طبیعی و بدون مواد شیمیایی از شر شوره سر خود خلاص می‌شوید.

    9. برطرف کردن جوش

    جوش‌های صورت یکی از عوامل ناراحتی افراد به خصوص خانم‎ها است. برای برطرف کردن این جوش‌ها راه حل‌های زیادی وجود دارد که استفاده از سرکه سیب یکی از ساده‌ترین آن‌ها است. این سرکه باکتری‌های سطح پوست را از بین می‌برد. سرکه سیب را می‌توان هم به صورت موضعی استفاده کرد و هم به صورت رقیق شده در آب روی پوست صورت مالید.

    نکته: دقت کنید هنگام استفاده از سرکه سیب برای بدن، از سرکه‌هایی با تاریخ تولید نزدیک و تازه استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

    سایر کاربردهای سرکه سیب

    • از بین برنده علف‌های هرز

    با ریختن مقداری سرکه سیب روی علف‌های هرز به راحتی آن‌ها را از بین ببرید و ظاهر زیباتری به باغ یا باغچه خود بدهید.

    • پاک‌کننده قوی

    بسیاری از پاک‌کننده‌هایی‌ که در اکثر خانه‌ها پیدا می‌شود دارای مواد شیمیایی هستند و در بلند مدت آسیب‌های جدی به بدن وارد می‌کنند. سرکه سیب به عنوان یک پاک‌کننده همه‌کاره خانگی این مشکل را برای همیشه برطرف می‌کند. مخلوطی از آب و سرکه سیب، پاک‌کننده‌ای ضد باکتری و بدون سم برای شما است.

    • شوینده سبزیجات و میوه‌ها

    ترکیب آبلیمو و سرکه شوینده‌ای مناسب برای از بین بردن باکتری‌های موجود در سبزیجات و میوه‌ها است. بعضی از میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک هم گاهی دارای سموم ضد آفت هستند که با سرکه سیب از بین می‌روند.

    تاثیر سرکه سیب در شستن میوه و سبزیجات
    • باز کننده لوله‌ها و راه‌آب‌ها

    با ترکیب کردن سرکه سیب و جوش‌شیرین ماده‌ای قوی به دست می‌آید که برای باز کردن و تمیز کردن لوله‌ها و راه‌آب‌ها مناسب است.

    • از بین برنده لکه سطوح چینی و ظروف

    برای از بین بردن کامل لکه­های روی ظروف و یا سینک­هایی که از جنس چینی هستند، مخلوط سرکه سیب و آب را روی اسکاچ ریخته و استفاده کنید.

    • جرم‌گیری مخزن‌های اتو و لباسشویی

    برای تمیز کردن مخزن لباسشویی کافی است ۲فنجان از سرکه سیب را در مخزن ریخته و آن را روشن کنید. همین کار را برای اتو انجام داده و مخزن آن را از سرکه سیب پر کنید سپس اتو را برای ۱۰دقیقه در حالت بخار قرار دهید.

    مضرات سرکه سیب

    سرکه سیب علاوه بر فواید زیادی که دارد، دارای مضراتی هم هست که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

    • فرسایش مینای دندان

    مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که اسیدی هستند به مینای دندان آسیب می‌رسانند. طبق تحقیقات انجام شده اسید استیک موجود در سرکه سیب از این قاعده مستثنا نیست. برای استفاده از این سرکه سیب حتما آن را با آب رقیق کنید تا مستقیما با مینای دندان شما در ارتباط نباشد.

    • سوزش مری

    مصرف بی‌رویه سرکه سیب موجب افزایش سوزش مری (گلو) می‌شود. این سرکه به گفته کارشناسان، ماده‌ای سوزاننده معرفی شده است که توصیه می‌شود دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

    • سوختگی پوست

    هنگام استفاده از سرکه سیب دقت کرده و آن را بدون رقیق کردن مصرف نکنید. چرا که این کار ممکن است روی پوست شما سوختگی ایجاد کند. برای استفاده از سرکه سیب جهت از بین بردن جوش و لک‌های پوستی حتما آن را با آب مخلوط کنید تا رقیق شود.

    • تداخل دارویی

    از آنجایی که سرکه سیب دارای مواد اسیدی است با برخی از داروهایی که حاوی ملین هستند و یا خاصیت دیورتیک دارند واکنش نشان می‌دهد. بنابراین اگر از دارو استفاده می‌کنید حتما برای مصرف سرکه سیب با پزشک مشورت کنید.

    در این مقاله به نکات مهمی از جمله خواص، کاربردها و مضرات سرکه سیب پرداختیم تا با اشتراک گذاشتن این اطلاعات به شما عزیزان کمک کنیم، استفاده از مواد شیمیایی را به حداقل برسانید.

    فروشگاه آنلاین به‌روز مارت با تامین کردن انواع سرکه‌ها از جمله سرکه سیب در نزدیک‌ترین تاریخ تولید، نیاز شما عزیزان را برای تهیه این سرکه محبوب برطرف کرده است.

    ارسال نظر