رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

کالباس گیاهی چیست؟ فوت و فن درست‌کردن کالباس گیاهی

نظرتان درباره درست‌کردن کالباس گیاهی چیست؟ اگر می‌خواهید کالباس سالم و کاملا گیاهی داشته باشید، این مطلب برای شما است!

کالباس گیاهی چیست؟

ساندویچ کالباس با آن عطر و بوی اشتهابرانگیز، همه را وسوسه می‌کند که رژیم‌های مختلف‌شان را برای چند دقیقه فراموش کرده و از همان لحظه لذت ببرند. البته که اگر برای مصرف گوشت، ملاحظه‌های جدی دارید و به دلایل مختلفی نباید گوشت بخورید، نگران نباشید. یک جایگزین خوشمزه برای کالباس‌های گوشتی وجود دارد. با کالباس گیاهی، می‌توانید ساندویچ کالباس را با خیال راحت نوش جان کنید. در این مقاله از به‌روز مگ (مجله به‌روز مارت)، می‌خواهیم دقیقا به شما بگوییم که کالباس گیاهی چیست و چطور می‌توانید آن را در خانه برای خود درست کنید و یا به‌راحتی آن را از فروشگاه‌های معتبر بخرید. همراه ما باشید!

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    مواد کالباس گیاهی چیست؟

    مواد مورد نیاز برای کالباس گیاهی

    کالباس یکی از غذاهای محبوب و مشهور است که مهم‌ترین ماده تشکیل‌دهنده آن گوشت مرغ یا گوشت قرمز است. با توجه به این موضوع، همیشه این سوال مهم برای اغلب افراد به وجود می‌آید که کالباس گیاهی چیست و از چه مواد اولیه‌ای درست می‌شود. باید به شما بگوییم که کالباس گیاهی از انواع ماده‌های غذایی سالم و گیاهی هم‌چون سویا، حبوبات، غلات و البته سبزیجات، درست می‌شود.

    کالباس گیاهی نه تنها برای افراد گیاه‌خوار، بلکه برای همه افراد جامعه یک غذای سالم و خوشمزه و جایگزینی برای کالباس‌های گوشتی پرکالری به‌شمار می‌آید. به دلیل عدم استفاده از مشتقات گوشت، در این نوع کالباس مواد نگهدارنده کمتری استفاده می‌شود، چربی و سدیم کمتری دارد و به‌صورت کلی، می‌توانید بدون عذاب‌ وجدان، یک ساندویچ کاملا گیاهی و سالم، میل کنید.

    روش‌های مختلفی برای تهیه کالباس گیاهی وجود دارد، می‌توانید با صرف کمی زمان، در خانه آن را درست کنید یا یک کالباس گیاهی به‌صورت آماده بخرید. از آن‌جا که کالباس گیاهی در بین تمام افراد جامعه چندان شناخته شده نیست، یافتن آن در فروشگاه‌های سطح شهر نیز کمی سخت‌تر است. اگر شما هم تا به حال نتوانستید از فروشگاه‌های پروتئینی نزدیک محل زندگی‌تان، کالباس گیاهی بخرید، خرید از بازار آنلاین به‌روز مارت را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

    در فروشگاه آنلاین به‌روز مارت، انواع محصولات پروتئینی، گوشتی و البته گیاهی، از بهترین و معتبرترین برندهای استاندارد کشور، تامین شده و در اختیار شما قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با خیال راحت، کالباس گیاهی را به‌صورت آنلاین، از به‌روز مارت خریداری کرده و در منزل خود، تحویل بگیرید. در به‌روز مارت، همه خریدهای یخچالی و حساس، تا لحظه رسیدن به دست شما، با ماشین یخچال‌ دار حمل می‌شوند تا کیفیت مواد غذایی به هیچ عنوان کاهش پیدا نکند.

    طرز تهیه کالباس گیاهی با سویا

    در صورتی که نمی‌دانید مواد کالباس گیاهی چیست و برای درست‌کردن آن به چه مواد اولیه‌ای نیاز دارید، در جدول زیر همه مواد اولیه و البته اندازه دقیق آن‌ها را برای شما نوشته‌ایم:

    مواد لازم مقدار لینک تهیه مواد اولیه
    سویا 1 پیمانه مشاهده
    آرد گندم یا آرد جو پرک 1 پیمانه مشاهده
    گوشت گیاهی 3/4 ام پیمانه مشاهده
    سیر 5 حبه مشاهده
    روغن 1/2 ام پیمانه مشاهده
    پودر سیر به میزان لازم مشاهده
    پودر پیاز به میزان لازم مشاهده
    پاپریکا به میزان لازم مشاهده
    آویشن به میزان لازم مشاهده
    نمک به میزان لازم مشاهده
    فلفل به میزان لازم مشاهده
    جوز هندی به میزان لازم مشاهده
    رب گوجه 1/2 ام قاشق غذاخوری مشاهده
    ریحان کمی برای طعم‌دهی مشاهده
    قارچ در صورت تمایل به میزان لازم مشاهده
    فلفل دلمه در صورت تمایل 1/4 ام فلفل کوچک مشاهده

    الان می‌دانید که مواد اولیه کالباس گیاهی چیست و بعد از تهیه کردن این مواد، باید مراحل طرز تهیه کالباس گیاهی با سویا را دنبال کنید:

    مرحله اول: مخلوط کردن مواد خشک

    برای درست کردن کالباس گیاهی، می‌توانید از آرد جو پرک یا آرد گندم استفاده کنید. در صورتی که ترجیح می‌دهید در کالباس گیاهی شما جو دو سر هم وجود داشته باشد، ابتدا و پیش از هرچیزی، یک پیمانه جو دو سر پرک را در غذاساز کاملا پودر کنید تا به مرحله آرد شدن برسد.

    سویا را یک ساعت خیس کرده و دو سه بار آب آن را عوض کنید. سویا را به آرد جو پرک اضافه کرده و گوشت گیاهی را نیز به این ترکیب اضافه کنید. همه مواد را با سرعت متوسط غذاساز، کاملا میکس کنید تا حدودا بافت آن‌ها یک‌دست شوند.

    مرحله دوم: افزودن طعم‌دهنده‌ها

    در این مرحله می‌توانید از آب، عصاره مرغ یا سبزیجات استفاده کنید. می‌توانید مقداری سبزیجات دل‌خواه را همراه با ریحان، برای نیم‌ساعت آب‌پز کنید تا عصاره سبزیجات خوش‌طعمی به‌دست آورید. آب یا عصاره سبزیجات را پس از سرد شدن، به مواد خشک افزوده و همراه با روغن و سیر، کاملا میکس کنید.

    توجه کنید که در این مرحله، آب و روغن را کم‌کم اضافه کنید تا خمیر شما شل و چسبنده نشود. پس از رسیدن به یک خمیر منسجم، ادویه‌های مختلف مثل پودر سیر، پودر پیاز، پاپریکا، آویشن، جوز هندی، نمک، فلفل و رب‌گوجه را اضافه کنید.

    برای طعم‌دهی بیشتر می‌توانید سس باربیکیو، اسانس دود، رزماری، فلفل دلمه و هر نوع طعم‌دهنده مورد علاقه خود را نیز به خمیر اضافه کرده تا طعم مورد علاقه خود را به‌دست آورید. قارچ، پسته، هویج نگینی آب‌پز یا هر نوع مخلفات دیگری را نیز باید در این مرحله اضافه کنید.

    مرحله سوم: آماده‌کردن کالباس گیاهی

    طرز تهیه کالباس گیاهی

    مواد کالباس گیاهی در این مرحله باید منسجم باشد. در صورتی که خمیر چسبناک است، مقداری آرد به آن اضافه کنید و خمیر را روی سطح آردپاشی شده، حدودا 3 تا 5 دقیقه ورز دهید. خمیر نباید خیلی سفت یا خیلی نرم باشد. باید بتوانید به‌راحتی همه خمیر را به شکل یک رول بزرگ کالباس در آورید و خمیر به‌راحتی شکل بگیرد و فرم خود را از دست ندهد.

    کالباس را در یک فویل آلومینیومی، به‌خوبی بپیچید و دو طرف آن را محکم ببیندید. کالباس در زمان پخت کمی حجیم می‌شود، پس این مرحله را با دقت کافی انجام دهید تا کالباس گیاهی و خوشمزه شما، از شکاف‌ها و سوراخ‌های احتمالی روی آلومینیوم، خارج نشود.

    مرحله چهارم: بخارپز کردن کالباس گیاهی

    در مرحله آخر، فقط باید کالباس را بخارپز کنید. برای این کار، از یک قابلمه بزرگ، سبد استیل و یا یک پایه بخارپز کمک گرفته و کالباس‎ گیاهی را 45 دقیقه تا یک ساعت، بخارپز کنید.

    پس از بخارپز شدن، اجازه دهید رول کالباس در دمای محیط، خنک شده و سپس آن را به یخچال منتقل کنید. پس از چند ساعت و سرد شدن کامل، می‌توانید با کالباس گیاهی خود، یک ساندویچ پر از مخلفات خوشمزه، درست کرده و نوش جان کنید. فرمول کالباس گیاهی بسیار ساده است و تقریبا با انواع مواد خوش‌طعم گیاهی، می‌توان کالباس گیاهی سالم و خانگی درست کرد.

    علاوه بر کالباس گیاهی خانگی، در مقاله «سالم‌خواری با سوسیس؛ مواد اولیه سوسیس گیاهی چیست؟»، روش درست‌کردن سوسیس خانگی را هم برای شما گفتیم. اگر خیلی وقت است که دل‌تان برای یک ساندویچ هات‌داگ یا سوسیس بندری لک زده، معطل نکنید و در اولین فرصت، سوسیس و البته کالباس گیاهی خوشمزه را امتحان کنید.

    جمع‌بندی نهایی

    شما برای طعم‌دار کردن کالباس گیاهی، از چه ادویه‌ها و سبزیجاتی استفاده می‌کنید؟ ترفندهای خود را با ما در میان بگذارید تا این بار ما و خوانندگان‌مان، از شما ترفندهای تازه‌ای یاد بگیریم.

    در این مقاله از به‌روز مگ (مجله به‌روز مارت)، به سوال مهم کالباس گیاهی چیست پاسخ داده و البته روش تهیه این نوع کالباس را نیز شرح دادیم. طرز تهیه کالباس گیاهی خانگی بسیار راحت است و می‌توانید آن را در خانه درست کرده و از طعم عالی آن، لذت ببرید. اگر خیلی وقت است که دل‌تان برای یک ساندویچ خوشمزه کالباس لک زده، عجله کنید و لذت خوردن ساندویچ کالباس را از خود دریغ نکنید!

    ارسال نظر